جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 27.04.2018, 9:15

مجلس نمایندگان آمریکا


مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج‌شنبه با ۴۱۰ رأی موافق در برابر تنها ۲ رأی مخالف طرح اعمال تحریم علیه ایران به دلیل نقض حقوق بشر در این کشور را به تصویب رساند.

در این طرح گفته شده است که ایران به عنوان یک عضو سازمان ملل و از امضاکنندگان اعلامیه جهانی حقوق بشر به طور مرتب این قوانین بین‌المللی را نقض کرده و مقامات این کشور به نقض حقوق بشر مردم خود ادامه می‌دهند. بنابراین از دولت آمریکا می‌خواهد تا مانع از ادامه توانایی ایران برای اعمال فشار بر مردم کشورش و استفاده از خشونت علیه آن‌ها شود.

همچنین در این طرح گفته شده است که سیاست آمریکا ایستادن در کنار مردم ایران است که خواهان آزادی هستند و این امکان را برای دولت آمریکا فراهم می‌کند تا تحریم‌هایی را علیه دولت ایران یا اشخاص ایرانی که مسئول نقض جدی حقوق بشر هستند، اعمال کند.

بنا بر گزارش پایگاه اینترنتی مجلس نمایندگان آمریکا، این طرح موسوم به «قانون مسئولیت‌پذیری ایران در زمینه حقوق بشر و گروگان‌گیری» ابتدا از سوی مایکل مک کاول رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان ارائه شد که پیش از این در ۱۵ مارس در کمیته روابط خارجی مورد تصویب قرار گرفت.

این طرح که در اسفندماه گذشته در کمیته امور خارجی تصویب شده بود، پنجشنبه عصر با ۴۱۰ رای موافق و تنها ۲ رای مخالف در مجلس نمایندگان تصویب شد.

پیشتر، اد رویس رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان در جلسه بررسی این طرح گفته بود: «برای سال‌ها رژیم در تهران تمامی اپوزیسیون را با شیوه‌های بی‌رحمانه‌ی دردآور از جمله شکنجه در زندان اوین و دیگر زندانهایش و همچنین اعدام‌های گسترده درهم شکسته است. اما شمار کمی از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران برای نقض حقوق بشر مسئول شناخته شده‌اند. رئیس قوه قضاییه ایران به طور مشخص تا دسامبر سال گذشته برای نقض حقوق بشر مسئول شناخته نشده بود.»

وی تاکید کرده بود: «این رژیم، رژیمی است که در تلاش برای باج خواهی که تا کنون سابقه نداشته است، اتباع آمریکا، از جمله یکی از آنها که در وضعیت بد جسمانی قرار دارد، را بر اساس اتهامات دروغین زندانی کرده است، از جمله یکی از آن‌ها که در وضعیت بد جسمانی قرار دارد. مدت ها سپری شده است تا رژیم ایران با عواقب حمله به آمریکایی ها و حمله به مردم ایران مواجه شود. لایحه پیشنهادی که امروز، طرح شده است، برای همین منظور است.»

تد داچ از نمایندگان فلوریدا و از تهیه کنندگان این طرح پنجشنبه در توئیتر خود خبر تصویب این طرح را داد و به ایران یادآور شد باید کمک کند تا باب لوینسون به عنوان «قدیمی‌ترین آمریکایی گرفتار در یک کشور» پیدا شود.

براساس طرح ۴۷۴۴ در صورتی که به قانون تبدیل شود از رئیس جمهور آمریکا می‌خواهند تا طی ۲۷۰ روز از زمان اجرای قانون گزارشی را درباره آن دسته از مقامات ارشد ایران یا هر فرد ایرانی که مرتکب نقض حقوق بشر طبق شرایط ذکر شده در قوانین پیشین آمریکا شده‌اند تهیه و آن را به کمیته‌های مربوطه در کنگره ارائه دهد.

این طرح که برای اولین بار به حوادث سال ۱۹۸۸ و لزوم انجام تحقیقات بین‌المللی درباره این جریانات می‌پردازد دارای بند دیگری است که ایران را به گروگان‌گیری و بازداشت‌های خودسرانه شهروندان آمریکایی در ایران متهم و از وزیر امور خارجه آمریکا می‌خواهد تا حداکثر طی ۱۲۰ روز از زمان اجرایی شدن این قانون گزارشی را درباره راهبرد آمریکا برای جلوگیری از اقدام هر یک از عوامل حکومت ایران در گروگان‌گیری و بازداشت خودسرانه شهروندان آمریکایی به کمیته روابط خارجی مجلس سنا و کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان ارائه دهد.

نمایندگان ارشد آمریکایی از هر دو حزب از این طرح حمایت و تأکید کردند که مقام‌های ایران باید برای نقض حقوق بشر علیه مردم خود مسئول دانسته شوند.

منابع: ‌ایسنا،‌ صدای آمریکا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024