پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 23.04.2018, 21:29


حسن امینی، مدیر مدرسه علوم دینی امام بخاری در سنندج و مفتی و حاکم شرع مردمی سنندج، در مصاحبه با کمپین حقوق بشر در ایران گفت که وزارت اطلاعات مانع از سفر او به زاهدان شده است.

آقای امینی به کمپین گفت که علمای اهل سنت در ایران اجازه سفر به استان ها و شهرهای سنی نشین را ندارند و وزارت اطلاعات اجازه هیچ گونه گردهمایی و دیدار میان آنها را نمی‌دهد.

حسن امینی، حاکم شرع مردمی سنندج و رئیس شورای مجمع فقهی جمعی از علمای اهل سنت ایران است که به کمپین گفت قصد سفر به سیستان و بلوچستان و حضور در همایش فارغ‌التحصیلی طلاب اهل سنت در زاهدان را داشته که اداره اطلاعات سنندج با احضار او از این سفر ممانعت کرده است.

حسن امینی در مصاحبه با کمپین حقوق بشر در ایران گفت: «این اولین بار نیست که از حضور ما در چنین مراسمی جلوگیری می‌کنند. من سال ۸۸ به زاهدان رفتم و در مراسم فارغ التحصیلی دانش آموختگان طلاب دارالعلوم مکی زاهدان  سخنرانی کردم که مرا بازداشت کرده و ده روز بعد آزاد کردند. بعد از آن هرموقع که خواسته به زاهدان بروم ممانعت کردند. سه سال قبل یعنی در سال ۹۴ رفتم، اطلاع نداشتند وقتی اطلاع پیدا کردند که من زاهدان بودم و گفتند چرا رفتی؟ گفتم خارج از ایران نرفتم که اجازه بگیرم. از یک استان‌مان به استان دیگرمان رفتم. بعد از وزارت اطلاعات زنگ زدند و گفتند که نباید بروید و مصلحت نیست.»

مراسم دانش آموختگی طلاب دارالعلوم مکی زاهدان، روز پنج شنبه، ۲۳ فروردین ماه برگزار شد. مولانا گرگیج مدیر دارالعلوم گالیکش و امام جمعه اهل سنت بلوچ آزاد شهر استان گلستان، دیگر شخصیت شناخته شده اهل سنت است که وزارت اطلاعات مانع از سفر او به زاهدان شده است.

حسن امینی، مدیر مدرسه علوم دینی امام بخاری در سنندج به کمپین گفت: «دوست ندارند رهبران و علمای اهل سنت در یک جا با هم باشند به خصوص در یک همایشی به این وسعت و بزرگی. اگر من یا مولانا گرگیج می‌رفتیم سخنرانی می‌کردیم و روشنگری را اینها دوست ندارند. از وزارت اطلاعات که به من گفتند نباید بروی. گفتم چرا نروم گفتند مراسم مخصوص خودشان است. گفتم مراسم دینی و علمی که مخصوص به خود ندارد شما برای هفته وحدت در تهران از همه استان‌ها دعوت می‌کنید، از کشورهای خارجی هم دعوت می‌کنید چطور اینجا می‌شود مخصوص خودشان؟ اما گفتند نباید بروید.»

آقای امینی به کمپین گفت: «برای اهل سنت این مشکل را ایجاد کرده‌اند یعنی ما نباید به استان‌های اهل سنت برویم. به خصوص در این مراسم که همایش بزرگی است و  بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر از مناطق مختلف اهل سنت در این مراسم جمع می‌شوند، وزارت اطلاعات دوست ندارد کسانی مثل من و مولانا گرگیج برویم و سخنرانی کنیم. اما فقط همین همایش نیست همانطور که گفتم ما اجازه سفر به استان‌های اهل سنت را نداریم. فقط تهران اجازه داریم سفر کنیم و دیگر علمای اهل سنت را فقط در تهران می‌توانیم ببینیم.»

بهمن ماه ۱۳۹۶، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زهدان و مدیر مدرسه دینی دارالعلوم زاهدان در مصاحبه با کمپین حقوق بشر در ایران گفته بود که برای سفر به سایر استان‌ها و شهرهای ایران باید با مسوولان استانداری سیستان و بلوچستان هماهنگی کند در غیر این صورت اجازه سفر به خارج از این استان به او داده نمی‌شود. مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، از  بانفوذترین شخصیت‌‌های اهل سنت در ایران، سرپرست شورای هماهنگی مدارس اهل سنت استان سیستان و بلوچستان و عضو اتحادیه جهانی علمای مسلمان است و به کمپین گفت بود که بارها شده برای سفر به خارج از سیستان و بلوچستان هم هماهنگی کرده و اطلاع داده اما باز مانع سفر او شده‌اند.

اسفند ماه ۱۳۹۵ کمپین گزارش داده بود که امام جمعه اهل سنت زهدان، جز سفر به تهران، «امکان سفرهای داخلی و خارجی» ندارد و دیگر روحانیون اهل سنت در نقاط دیگر ایران نیز «اجازه سفر به استان سیستان و بلوچستان ندارند».

حسن امینی، مفتی و حاکم شرع مردمی سنندج روز پنج شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۷ به کمپین گفت: «علمای اهل سنت فقط در تهران می‌توانند همدیگر را ببینند. چون برای تهران رفتن برای من و مولوی عبدالحمید و بقیه علما تاکنون مشکل و ممانعتی ایجاد نکرده‌اند اما اجازه نداریم به دیگر استان‌ها سفر کنیم و همدیگر را ببینیم.»

حسن امینی، رئیس شورای مجمع فقهی جمعی از علمای اهل سنت ایران، فشارها بر اهل سنت در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی را شدیدتر از قبل خوانده و به کمپین گفت: «وضعیت ما و اهل سنت پس از ریاست جمهوری آقای روحانی هیچ تغییر مثبتی نکرده، بدتر شده، محدویت‌هایی که قبلا بود همچنان است و برخی مدارس اهل سنت در کردستان که قبلا بوده‌اند را الان تعطیل کره‌اند. شورای مجمع فقهی جمعی از علمای اهل سنت ایران هم کارش متوقف شده. تعطیل نیست. به خاطر فشارهای وزارت اطلاعات فعلا فعالیت را متوقف کردیم. افرادی که در آن مجمع و شورا بودند را به اداره اطلاعات کردستان احضار و تهدید کردند و زمینه فعالیت را مسدود کردند.»

ﻣﺠﻤﻊ فقهی جمعی از علمای اهل سنت ایران, هدف خود را ﺑﯿﺎﻥ رای ﻭ ﻧﻈﺮ ﻭﺍﺣﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﺴﺘﺤﺪﺛﻪ ﺩﯾﻨﯽ ﻭ ﻓﻘﻬﯽ، ﻭ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ ﻭ ﻭﺣﺪﺕ ﻣﯿﺎﻥ ﻋﻠﻤﺎ ﻭ ﺑﻪ ﺗﺒﻊ ﺁﻥ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺍﺗﺤﺎﺩ ﻣﯿﺎﻥ ﻫﻤﻪ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﮐﺮﺩﺳﺘﺎﻥ ﺍﯾﺮﺍﻥ اعلام کرده بود که ۲۲ تیر ماه ۱۳۹۶با انتشار بیانیه ای اعلام کرده است که «با توجه به شرایط سیاسی منطقه و مشکلات و موانعی که در مسیر فعالیت‌های این مجمع پیش آمده بنا بر تشخیص شورا  هیئت علمی مجمع در نشستی مشترک تصمیم گرفته شد تمامی فعالیت‌های مجمع فقهی تا اطلاع ثانوی به حال تعلیق درآید.»

آقای امینی به کمپین گفت: «در دادگاه ویژه روحانیت سال گذشته دو بار مرا احضار و دادگاهی کرد اما هنوز حکمی نداده اند. هرکسی اتهامی نداشته باشد می‌گویند تبلیغ علیه نظام و تشویش اذهان کرده‌ای درست مثل پزشکانی که وقتی بیماری کسی را تشخیص نمی‌دهند می‌گویند روحی است الان این اتهام تبلیغ علیه نظام و تشویش اذهان را برای هر فرد مذهبی و سیاسی که جرم و اتهامی ندارند وقتی احضار کنند نسبت می‌دهند.»

دفتر محکمه شرع کردستان، روز سه شنبه ۲۱ فروردین ماه با انتشار بیانیه‌ای به ممانعت اداره کل اطلاعات سنندج از سفر حسن امینی اعتراض کرده و اعلام کرد «طبق مقررات دین مبینِ اسلام، و همچنین حسب اصول متعدد قانون اساسی از جمله اصل دوازده، إعمال این محدویت‌ها علیه رهبران و بزرگان اهل سنت، خلاف شرع و قانون است.در شرایط بحرانی کنونی منطقه، این اقداماتِ خلافِ عقل و عرف و دین و قانون، جز ایجاد بدبینی و نومیدی در میان مردم نسبت به حاکمیت، فایده‌ی دیگری ندارد. قطعی و مسلّم است که این قبیل کارهای خلاف قانون، از مصادیقِ آب به آسیاب دشمن ریختن است و شدیدا محکوم و منفور است.»

براساس اصل ۱۲ قانون اساسی ایران «دین‏ رسمی‏ ایران‏، اسلام‏ و مذهب‏ جعفری‏ اثنی‏ عشری‏ است‏ و این‏ اصل‏ الی‌‌الابد غیر قابل‏ تغییر است‏ و مذاهب‏ دیگر اسلامی‏ اعم‏ از حنفی‏، شافعی‏، مالکی‏، حنبلی‏ و زیدی‏ دارای‏ احترام‏ کامل‏ می‏‌باشند و پیروان‏ این‏ مذاهب‏ در انجام‏ مراسم‏ مذهبی‏، طبق‏ فقه‏ خودشان‏ آزادند و در تعلیم‏ و تربیت‏ دینی‏ و احوال‏ شخصیه‏ (ازدواج‏، طلاق‏، ارث‏ و وصیت‏) و دعاوی‏ مربوط به‏ آن‏ در دادگاه‌‌ها رسمیت‏ دارند و در هر منطقه‌ ای‏ که‏ پیروان‏ هر یک‏ از این‏ مذاهب‏ اکثریت‏ داشته‏ باشند، مقررات‏ محلی‏ در حدود اختیارات‏ شوراها بر طبق‏ آن‏ مذهب‏ خواهد بود، با حفظ حقوق‏ پیروان‏ سایر مذاهب‏.»

اصل ۲۶ قانون اساسی نیز آورده است: «احزاب‏، جمعیت‏‌ها، انجمن‌ های‏ سیاسی‏ و صنفی‏ و انجمن‌های‏ اسلامی‏ یا اقلیت‌های‏ دینی‏ شناخته‏ شده‏ آزادند، مشروط به‏ این‏ که‏ اصول‏ استقلال‏، آزادی‏، وحدت‏ ملی‏، موازین‏ اسلامی‏ و اساس‏ جمهور اسلامی‏ را نقض‏ نکنند. هیچکس‏ را نمی‏‌توان‏ از شرکت‏ در آنها منع کرد یا به‏ شرکت‏ در یکی‏ از آنها مجبور ساخت‏.»

حسن امینی، ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ و ۸ تیرماه ۱۳۹۶ به دادگاه ویژه روحانیت در همدان احضار شده بود. او به کمپین گفت: «محاکمه شدم گفتند تبلیغ علیه نظام کرده‌ای گفتم نظام چیز دیگری است و دولت و حکومت چیز دیگری است. درباره نظام که عبارت از جمهوری اسلامی و قانون اساسی است من صحبتی نکرده‌ام، کاری به اینها ندارم. ولی درباره عملکرد مسولین صحبت کرده‌ام و خواهم کرد و کار دارم. مسوولین هم، نظام نیستند . مثلا گفتم اگر علیه رییس جمهور حرف زدن، تبلیغ علیه نظام باشد روسای جمهور علیه همدیگر حرف زده‌اند روسای قوا علیه همدیگر حرف می‌زنند و روی صحبت من کارگزاران و مسوولین حکومت است که یکسری از حقوقی که ما اهل سنت و اقلیت‌های قومی در قانون داریم و تا حالا تحقق پیدا نکرده. حرف من این است این نظام نیست. تقریبا هم پذیرفتند و به نظرم پاسخ کافی به آنها دادم ولی هنوز حکمی صادر نشده و به من ابلاغ نشده است.»

حسن امینی، مرداد ماه ۱۳۹۵ هم به اداره اطلاعات سنندج احضار و بازجویی شده بود. او به کمپین گفته بود که به دلیل انتشار بیانیه‌ای در اعتراض به اعدام‌های دسته جمعی در زندان رجایی شهر کرج و دیدار با خانواده‌های اعدام شدگان به تشویش اذهان عمومی، مخالفت با نظام و زیر سوال بردن قوه قضائیه متهم شده است.

حسن امینی سابقه بازداشت چند روزه در سال ۱۳۸۸ را هم دارد، او ۳۱ تیرماه ۸۸ بازداشت و دهم مرداد همان سال با قرار وثیقه آزاد شد اما پس از سفری که به دوبی داشت ممنوع‌الخروج شده است. بازداشت آقای امینی به دلیل انتقادات او در مراسم فارغ التحصیلی مدرسه دارالعلوم زاهدان نسبت به بازداشت‌های گسترده و برخورد با فعالان عرصه‌های سیاسی و مدنی و روزنامه‌نگاران بود. او همچنین ۵ سال در دهه ۶۰ را در زندان سپری کرده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024