پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 15.04.2018, 10:17


در ماجرای گم شدن سعید مرتضوی و بی‌اطلاعی مقام‌های قضائی و سیاسی، و ماموران اطلاعاتی و امنیتی از محل استقرار وی، دو نکته درخور توجه وجود دارد که فرق «اینا» و «اونا»، یا به عبارتی «خودی‌ها» و «بی‌خودی‌ها» را روشن می‌سازد.

همین چند ماه پیش بود که وقتی «جلاد کهریزک» به مناسبتی مذهبی روز روشن از مرز خارج شد و به عراق رفت، ابتدا همه از خروج او از کشور شگفت زده شدند و احتمال بازنگشتن وی به ایران را مطرح کردند، و بعد هم هشدار دادند که باید تدابیری اتخاذ شود تا مبادا این امر تکرار گردد و مرتضوی مانند بسیاری دیگر راحت بگریزد!

آن زمان این پاسخ تا حدودی معقول و مقبول بود که هنوز حکم صادره علیه قاضی محبوب رهبرى قطعی نشده یا به دایره اجرای احکام سپرده نشده است! علاوه بر این سربازان گمنام امام زمان همه جا حی و حاضرند و راه فرار برای احدی باز نیست چه رسد به آن‌ها که بیست و چهار ساعته زیر مراقبت مخصوص قرار دارند.

این زیر نظر بودن امری درست و دقیق است چون دادستان سابق از بیم تعرض ملت، به ویژه آن‌ها که در این سال‌ها با احکام قانونی یا اعمال غیرقانونی این مردک فاسد و پلید جان و مال از دست داده اند، به علت نداشتن امنیتی لازم هنوز که هنوز است مامور مراقب دارد و تازه حقوق این افراد هم از پول نفت ملت و منابع بیت المال پرداخت می‌شود!

اما نکته ی اصلی این جاست که این ماموران مراقب وقتی صحبت «اینا»ست، نقش اصلی تری هم إیفا می‌کنند و آن جاسوسی و خبرچینی ست به گونه‌ای که مقام‌های سابق کشور که اکنون در جایگاه «غیرخودی» یا «متهم» و «محکوم» قرار گرفته‌اند اغلب ترجیح می‌دهند هر چه زودتر از دست این گونه «محافظت‌های ویژه» راحت شوند!

اما وقتی نوبت «اونا»، یعنی افرادی مثل مرتضوی می‌رسد، نه تنها از «بپاداشتن» و «مراقبت ویژه» خبری نیست، بلکه «محافظت مخصوص» در دستور کار قرار می‌گیرد.

همین تفاوت بین «اینا» و «اونا»، در زمان تشکیل پرونده قضائی یا صدور حکم- و حتی پیش از آن نیز قابل مشاهده و تفکیک است. «بی‌خودی‌ها» می‌توانند سال‌های سال ممنوع الخروج و بدون پاسپورت باشند و حتی در فرودگاه‌ها، مناطق مرزی و حتی شهرهای نزدیک مرز به بهانه‌های مختلف دستگیر شوند. اما «خودی‌ها»- حتی محکومان- می‌توانند هر وقت مه اراده کنند حتی همراه با محافظان خود به راحتی از مرز خارج شوند و به سفر سیاحتی و زیارتی بروند!

در جریان این تفاوت‌هاست که خاوری از کانادا سر در می‌آورد؛ مرتضوی به کربلا سفر می‌کند. و پس از سال‌ها، تازه برای یکی حکم مصادره اموال صادر می‌شود و برای دیگری «مصلحت اندیشی» صورت می‌گیرد و برای آخری اعلام «بی اطلاعی از محل اقامت» صورت می‌گیرد.

بی‌خود نیست که می‌گویند جمهوری اسلامی «جهان شگفتی‌ها»ست!



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024