پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 08.04.2018, 11:41


کلمه: بر خلاف خواست نهادهای وابسته به قدرت، استعفای محمد علی نجفی رای نیاورد و شهردار تهران ماندنی شد. صبح امروز جلسه علنی شورای شهر در خصوص بررسی استعفای شهردار تهران برگزار شد. در جلسه پس از پایان اظهارات موافقان و مخالفان استعفای شهردار، با رای گیری مخفی اعضای شورای شهر تهران رای به ماندن محمد علی نجفی دادند.

البته این رای گیری بی حاشیه نیز نبود. پس از آنکه محمد علی نجفی صحن شورای شهر را ترک کرد، میان اعضا بر سر نوع رای گیری اختلاف به وجود آمد. تعدادی از اعضای شورای شهر بر این نظر بودند که رای گیری باید علنی باشد تا مردم بدانند چه کسانی موافق و چه کسانی مخالف رفتن شهردار تهران هستند.

در نهایت رای گیری مخفی آغاز شد و برخی اعضا همچون آرش میلانی، سالاری، حجت نظری و زهرا صدراعظم نوری رای خود را بالا آورده و نشان اعضای شورا دادند. همچنین ابراهیم امینی و خداکرمی نیز رای خود را بالا آوردند. در ادامه با پایان رای گیری، استعفای شهردار با ۱۶ رای مخالف پذیرفته نشد. گفتنی است؛ ۴ نفر از اعضای شورا حق‌شناس، الهام فخاری، محمد علیخانی و حبیب زاده به استعفای نجفی رای موافق دادند.

محمد علی نجفی در جلسه صبح امروز شورای شهر مجددا دلیل استعفای خود را بیماری عنوان کرد. و البته از فشارهای وارده بر خود نیز خبر داد و گفت: “البته برخی تمام سعی خود را برای تخریب انجام دادند و اخیرا تیتر مهم خبر صداوسیما این بود که ۱۲ میلیون تومان برای هفت‌سین در شورا هزینه شده آن هم برای چیزی که هنوز پرداخت نشده است. این مهم‌ترین خبر روز می‌شود آن هم در برابر خبری مثل ۵۲ هزار میلیارد تومان بدهی در شهرداری. به نظر می‌رسد عدد و رقم برای آنها خیلی مهم نیست.”

اما تعدادی از اعضای شورای شهر بیماری شهردار تهران را به عنوان دلیلی برای استعفا نپذیرفتند و با نطق‌های خود پشت پرده استعفا را افشا کردند. به گفته ناهید خداکرمی “در کشوری که برخی ها کهولت و بیماری دارند اما درمان می کنند و به کارشان ادامه می دهند.” محمد علی نجفی نیز می تواند شهردار باقی بماند.

پیش از این نیز کلمه در گزارشات متعدد از پشت پرده استعفای محمد علی نجفی خبر داده بود. طی هفت ماه گذشته بسیاری از کانون های وابسته به نهادهای قدرت و ثروت تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا تقویم کاری محمد علی نجفی به پایان سال ۹۶ نرسد و او استعفا دهد. یکی از این افراد حسین طائب رئیس اطلاعات سپاه است که از روز اول به نجفی قول داده بود باپرونده سازی اجازه ندهد تا او کار خود را ادامه دهد.

کمااینکه پس از برگزاری جشن روز زن در برج میلاد و رقص دخترکان زیر ۹ سال پرونده جدیدی علیه شهردار تهران باز شد. پرونده ای که به احضار و حتی قرار بازداشت شهردار انجامید.

خداکرمی: استعفای نجفی به علت بیماری توجیه‌پذیر نیست

عضو شورای شهر تهران خطاب به شهردار تهران گفت: آقای نجفی بیماری شما ممکن است؛ ۱ ماه وقت شما را بگیرید بنابراین می‌شود پس از آن به کار خود ادامه دهید.

به گزارش ایلنا، ناهید خداکرمی در جلسه امروز شورای شهر تهران در مخالفت با استعفای نجفی گفت: استعفا به علت بیماری توجیه پذیر نیست. آن هم در کشوری که برخی ها کهولت و بیماری دارند اما درمان می کنند و به کارشان ادامه می دهند. آقای نجفی بیماری شما ممکن است ۱ ماه وقت شما را بگیرید بنابراین می شود پس از آن به کار خود ادامه دهید.

وی افزود: یادمان هست که بعضی ها قهر کردند و کشور را رها کردند و روال همچنان در دولت ادامه داشت؛ بیماری شما خللی در کار در شهرداری وارد نمی کند. درمان را انجام دهید بعد از درمان بررسی کنید که آیا از نظر جسمی توانایی دارید یا خیر؟ اگر نتوانستید تصمیم‌دیگری می گیریم. به نظرم قبل از درمان استعفا توجیهی ندارد.

الویری: استعفای نجفی لطمات جدی به شهرداری می‌زند

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در مخالفت با استعفای نجفی گفت: این استعفا لطمات جدی به شهرداری می‌زند.

به گزارش ایلنا، مرتضی الویری، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در مخالفت با استعفای نجفی با بیان اینکه استدلال‌های حق‌شناس را به عنوان موافق قبول دارد، گفت: تغییر در مدیریت در کلانشهری همچون تهران کار ساده‌ای نیست من تجربه تلخ شورای اول را به یاد دارم. در آن شرایط من به عنوان شهردار استعفا دادم. در آن زمان شرایط با امروز تفاوت داشت و اختلاف جدی‌ای میان شورا و شهرداری به وجود آمده بود.

وی ادامه داد: در آن زمان آقای حجاریان برگه‌ای با امضای هشت نفر از اعضای شورا به من نشان دادند که آقای ملک مدنی را به عنوان شهردار پیشنهاد دادند من هم بلافاصله در یک برگه a4 نصفه استعفای خود را نوشتم. در حقیقت با مکانیزمی بدون حضور من در جلسه استعفا مطرح، نوشته و پذیرفته شد. اما نتیجه این استعفا در همین جا به اتمام نرسید.

الویری با بیان اینکه تغییرات بعدی در شهرداری لطمات جدی به شهر وارد کرد افزود: ‌بر این اساس باید تحمل بیشتری انجام دهیم شاید یک قایق به راحتی دور می‌زند اما یک کشتی برای دور زدن نیاز به مدت زمان بسیار زیادی برای تغییر مانور دارد و لطمات جدی‌ای با تغییر در مدیریت به شهرداری وارد خواهد شد.

مسجد جامعی: به خاطر ندارم که هیچ مقام ارشدی شهری با این سرعت احضار شود

عضو شورای شهر تهران گفت: زمانی که مدیریت جدید همشهری آغاز به کار کرد عکس آقای نجفی مدام صفحه اول این روزنامه بود و ایشان در جلسه‌ای به مدیر همشهری تذکر دادند که دیگر این کار تکرار نشده و بگذارند صدای همه شنیده شود چراکه ایشان برخلاف برخی مدیران بزرگنمایی نمی‌کند.

به گزارش ایلنا، احمد مسجدجامعی در واکنش به استعفای نجفی در صحن شورای شهر تهران با بیان اینکه هیچ وقت نجفی را مضطرب ندیده است، گفت: وقتی ایشان درباره بیماری خود صحبت می‌کردند هم ایشان را مضطرب ندیدیم. همین نشان دهنده عزت نفس و اعتماد به نفس ایشان است. همچنین عزت نفس ایشان فضا را در شهرداری اخلاقی کرده است.

وی ادامه داد: زمانی که مدیریت جدید همشهری آغاز به کار کرد عکس آقای نجفی مدام صفحه اول این روزنامه بود و ایشان در جلسه‌ای به مدیر همشهری تذکر دادند که دیگر این کار تکرار نشود و بگذارند صدای همه شنیده شود چراکه ایشان برخلاف برخی مدیران بزرگنمایی نمی‌کند.

وی با اشاره به مراسم برج میلاد و رقص دختران زیر ۹ سال که موجب احضار نجفی به دادستانی شد افزود: من به یاد دارم که مراسم دیگری نیز در دوره مدیریت شهری گذشته برگزار شد که در آن با دست و حرکات موزون قرآن کریم وارد صحنه شد اما در آن زمان هیچ کدام از دستگاه‌ها ورود نکردند. از سوی دیگر درباره آن مراسم باید از مدیرانی سوال می‌شد که به صورت مستقیم در برگزاری آن دخالت داشتند و من به خاطر ندارم که هیچ مقام ارشدی شهری با این سرعت احضار شود.

صدراعظم نوری: بیماری را دلیل کافی برای استعفای نجفی نمی‌دانم

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بیماری را دلیل کافی برای استعفای نجفی نمی‌دانم، گفت: بعد از طول درمان دقیق تر تصمیم گرفته می شود. من استعفا را به صلاح نمی‌دانم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، زهرا صدر اعظم نوری در مخالفت با استعفای نجفی اظهار داشت: معتقدم نکته ای که‌ نجفی به عنوان بیماری اشاره کردند و آن را علت استعفا ذکر کردند، موجه نمی‌دانم.

وی افزود: من در خانواده ای با افرادی که بیماری مشابه آقای نجفی را دارند زندگی می کنم. وقتی این شرایط ایجاد می‌شود، تصمیماتی گرفته می شود که متاثر از شرایط روحی و جسمی است. بعد از طول درمان دقیق تر تصمیم گرفته می شود. من استعفا را به صلاح نمی‌دانم.

نوری گفت: بیماری را دلیل کافی برای استعفا نمی دانم؛ این نوع بیماری، بیماری رجال سیاسی کشور است و چون رجل هستند با این بیماری مبارزه می کنند. مصادیق زیاد است. این بیماری دلیل کافی نیست که شهردار تهران نخواهد با سابقه ۳۹ ساله به فعالیت هایش ادامه دهد.

در ادامه محسن‌هاشمی به شوخی در پاسخ به صدراعظم‌نوری گفت: یعنی هر کس این بیماری را ندارد، رجل سیاسی نیست؟

نوری با تاکید بر اینکه دلایل متعددی برای مخالفت با استعفا دارم گفت: شهردار وقتی شهرداری را پذیرفت، شعار امید و شکوفایی داد. از همان ابتدا جریانی تلاش کرد که جلوی شهردار شدن نجفی را بگیرد و تلاش شد که موفقیت حاصل نشود. از همان ابتدا شایعاتی برای کناره گیری نجفی مطرح بود اما مدیریت نجفی دست رد به سینه همه زد.حاکمیت قانون یکی دیگر از دلایل مخالفتم با استعفاست.

نوری افزود: اقدام دیگر مدیریت نجفی شفاف سازی بود و او توانست وضعیت دخل و خرج شهرداری را در ۱۲ ساله گذشته که مکدر بود، با روش حرفه ای شفاف سازی کند و فضا را به گونه ای مدیریت کرد که مدیران شهرداری به خوبی ایفای نقش کنند. بحث مسوولیت پذیری و پاسخگویی یکی دیگر از دلایل مخالفت من با استعفاست.همین که آقای نجفی احساس می کند بیماری ممکن است مانع از خدمات رسانی شود، نشان دهنده مسولیت پذیری است.

وی اضافه کرد: بحث دیگر در مدیریت نجفی عدالت و تحقق آن در ابعاد مختلف است و با رویه مبارزه با رانت خواری اقدامات خوبی صورت گرفت. یکی دیگر از اقدامات موفق شهردار تهران، تلاش برای اثر بخشی، کارایی، پرهیز از تراکم فروشی و پرهیز از تخریب محیط زیست بود. ۷ ماه مدیریت نجفی، نوید بخش الگوی خوب است و می تواند برای کلانشهرهای ایران نمونه باشد. دعا می کنیم سلامت کامل ایشان بازگردد اما در نهایت با رای قاطع نه به استعفا می دهیم.

آروین: با این عملکرد چگونه می‌شود به استعفا رای داد؟

به گزارش خبرنگار امتداد، بهاره آروین در مخالفت با استعفای شهردار تهران گفت:کدام عقل سلیمی می‌پذیرد با استعفای چنین مدیری با این کارنامه درخشان هفت ماهه موافقت شود. برای کسی که دستاورد ملموس می‌خواسته شاید نداند شما چه کردید اما ما که نزدیک بودیم. شما کاری کردید که مردم دو سال آینده ثمرات کار را می‌بینند.

وی افزود: شما مدیریت شهری را بعد از ۱۲ سال تثبیت کردید. و تغییر در راس شیرازه سازمان را سست میکند. از این گذشته ما همین امروز استعفای شما را بپذیریم ۲ ماه فرایند کار طول می‌کشد. مهم ترین دلیل من امید است. روزی که قرار بود انتخاب شوید دلیل شما دلیل بود. شما گفتید که وزارتخانه را نپذیرفتید اما سخت ترین کار بعد از دیدن صف های طویل مردم در روز رای گیری بود و دلیل شما امید بود. امید سنگر ماست آقای نجفی. من میخواهم امیدوار بمانم.

رسولی: ای کاش آقای نجفی امروز به جای استعفا اعلام می کردند که کدام یک از گزارش های ١٢ گانه ایشان مورد رسیدگی قرار گرفته است؟

عضو شورای شهر تهران گفت: ما به مردم قول دادیم که غیر از مرگ از شورا خارج نشویم و شهردار هم به ما قول داد که بماند.

به گزارش ایلنا، سید حسن رسولی در مخالفت با استعفای نجفی گفت: در شورای پنجم عالما و عامدا به آقای نجفی رای دادیم. مطالعه شرایط و ارقام به ما نشان داد که شهرداری تهران به فردی همچون نجفی برای برون رفت نیاز دارد.

وی افزود: ای کاش آقای نجفی امروز به جای استعفا اعلام می کردند که کدام یک از گزارش های ١٢ گانه ایشان مورد رسیدگی قرار گرفته است؟ امروز پرونده نفر دوم مدیریت شهری در دستگاه قضایی در حال رسیدگی است و من به عنوان موکل مردم از روند آن بی اطلاع هستم، اما بحث سفره هفت سین و حرکات چند دختر معصوم در راس اخبار قرار گرفته است.

وی افزود: امیدوارم با اصلاحاتی که صورت می گیرد این نابرابری ها از بین برود و شاهد چنین اخبار و نابرابری هایی در رسانه ها نباشیم. با توجه به مسائلی که در حوزه مدیریت شهری وجود دارد تاکید می کنم اهمیت حضور دکتر نجفی فراتر از آن است که به اعتقاد شخصی و بیماری استعفا بدهد. یادآوری می کنم پیش از انتخاب اقای نجفی به همراه آقای مسجدجامعی دو موضوع را با ایشان مطرح کردیم.

این عضو شورای شهر تهران گفت: بحث اول ما با نجفی پیش از انتخاب ایشان صحت سلامتی بود و موضوع دوم اینکه تا آخر با ما بماند و فکر رفتن به پاستور را نداشته باشد.

رسولی اضافه کرد: شما با اعتباری که دارید می توانید به وضعیت مثبت فعلی تداوم ببخشید ضمن اینکه با همراهی دولت و شهرداری شاهد اقدامات خوبی بودیم. نجفی در دولت است و مجلس و دولت در دست هم دادند و مبارزه با فساد در راس امور است و در این شرایط نباید مدیریت شهری را رها کرد.

رسولی ادامه داد: به صدا و سیما عرض می کنم که در هفت ماه گذشته حتی یک مورد اختلاس در شهرداری دیده نشده است شورای شهر هم حتی یک ریال بابت آن سفره چهارده میلیونی پرداخت نکرده است این نشان دهنده تحولی بزرگ در شهرداری است.

وی گفت: ما از انتخاب شهردار جدید ناتوان نیستیم اما ما نمایندگان مردمیم، شما با این کناره گیری به مدیریت شهری و سرمایه اجتماعی لطمه می زنید.

رسولی با بیان اینکه ما برنامه سوم را در دست داریم، کارآمدترین برنامه در ۴۰ سال اخیر کشور و انتظار داریم نجفی بماند، درمان شود و پایان تیر ماه چارچوب این برنامه با حضور ایشان تصویب شود، گفت: امروز بحث ما نجفی نیست، مبارزه با فساد در صدر کار ماست.

این عضو شورای شهر تهران افزود: نگذارید بگویند اصلاح طلب ها محکوم به تجربه شورای اول هستند وبا قدرت به استعفا رای منفی می دهم. ما به مردم قول دادیم که غیر از مرگ از شورا خارج نشویم و شهردار هم به ما قول داد که بماند.

رسولی اضافه کرد: مگر استراتژی کشور مبارزه با فساد نیست؟ ما نماینده و وکیل مردم هستیم و جریان فکری پشت سر ماست. آقای شهردار توجه کنید با این کناره گیری به مدیریت شهری و جریان فکری لطمه می زنید.برای من علت استعفا محرز نیست.

نجفی: من به این توطئه‌ها عادت دارم اما در دوره شهرداری بیشتر مستفیض شدم

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدعلی نجفی، شهردار تهران صبح امروز در جلسه بررسی استعفای خود در شورای شهر حاضر شد و با بیان اینکه از حمایت و الطاف شورا تشکر ویژه دارد، ‌گفت: شورای شهر برخاسته از مردم است و هفت ماه پیش بهترین و مناسب‌ترین تصمیم را گرفت و تیمی را انتخاب کرد که دارای حداکثر تخصص و تجربه بود.

وی ادامه داد: تیم مدیریت جدید شهرداری در سال‌های اخیر جزو بهترین‌ها محسوب می‌شد و معاونان برنامه‌ریزی و منابع انسانی صاحب نظر هستند. من تاکید می‌کنم هر کاری که انجام شده میان شورا و شهرداری مشترک بوده البته بی‌شک ضعف‌ها و قدرت‌هایی داشته که جای خود مورد بحث قرار خواهد گرفت. البته برخی تمام سعی خود را برای تخریب انجام دادند و اخیرا تیتر مهم خبر صداوسیما این بود که ۱۲ میلیون تومان برای هفت‌سین در شورا هزینه شده آن هم برای چیزی که هنوز پرداخت نشده است. این مهم‌ترین خبر روز می‌شود آن هم در برابر خبری مثل ۵۲ هزار میلیارد تومان بدهی در شهرداری. به نظر می‌رسد عدد و رقم برای آنها خیلی مهم نیست. آن‌قدر زدند که بالاخره یکی به نتیجه رسید و به عنوان شهردار از این فحاشی‌ها نصیب بیشتری به بنده رسید. ما سعی کردیم مقاومت کرده و انجام خدمت را در اولویت قرار دهیم و به نظرم در این مورد موفق بودیم.

نجفی افزود: ما در شهرداری توانستیم سکوهایی برای پرش ایجاد کنیم البته نتایج ملموس بخشی از این فعالیت‌ها دیده شده و به چشم شهروندان می‌آید و خیلی از شهروندان این اقدامات را لمس کردند اما بخشی از این اقدامات همچون دانه‌ای است که سر در خاک داشته و هنوز بیرون نیامده است.

وی با اشاره به تشکیل شورای راهبردی شهر هوشمند در شهرداری ادامه داد: امیدوار هستیم در آینده آثار ساماندهی تبدیل تهران به شهر هوشمند به چشم بیاید. ما تردیدی در ادامه این راه نداریم و اراده ما تداوم راهی است که با اعضای شورا آن را آغاز کردیم و از مسوولیت شانه خالی نخواهیم کرد اما آنچه موجب مطرح شدن بحث استعفا شده است مساله‌ای خارج از اراده من و مبنی بر تقدیر الهی است متاسفانه یک ماه قبل بر اساس اعلام دکتر معالجم مبتلا به بیماری جدیدی شدم بیماری که مرحله درمان و پس از درمان بسیار سخت و دشوار است در نتیجه مجبور به مطرح شدن موضوع استعفا شده‌ام. البته کسانی که رفتن من را پس از شش ماه به علت بیماری پیشگویی می‌کردند خوشحال نباشند پیشگویی پیغمبرگونه آنها آنطور که می‌گفتند اجرا نشد. من در هفت ماه پیش بیمار نبودم و مسائلی که در هفت ماه پیش آنها مطرح می‌کردند در این دوره هیچ مشکلی برای من ایجاد نکرد.

شهردار با بیان اینکه درمان او برای بیماری انرژی‌اش را در چند ماه آینده خواهد گرفت، افزود: با توجه به شرایط فکر می‌کنم اقتضائات جسمی من ایجاب می‌کند که مسوولیت را به دیگری واگذار کنم البته در حدی که وسعم برسد در کنار شهرداری باقی خواهم ماند.

وی ماندن را خیانت به امانت مردم دانست و افزود: از دوستان شورا تقاضا می‌کنم که این مساله را به مسائل سیاسی ارتباط ندهند و اصلی‌ترین موضوع بیماری است. پیشنهادهایی که در رابطه با مرخصی مطرح می‌شود از نظر من مناسب نیست چراکه به شهرداری خسارت‌هایی وارد خواهد کرد خوشبختانه در بین افرادی که از نظر رویکرد مورد تایید شورای شهر هستند مدیران برجسته‌ای وجود دارد همچنین از بین معاونان شهرداری هستند افرادی که بتوانند یا بهتر از من امور را انجام دهند. نباید هزینه اضافی به شهر تحمیل کنیم چراکه اگر این وضعیت ادامه پیدا کند در وهله اول به شهر و مدیریت شهری لطمه خواهد خورد.

وی با بیان اینکه در سیستم مدیریت کشور متاسفانه همه چیز به نفر اول برمی‌گردد، ‌افزود: اگر نفر اول دچار مسئله ای شود قطعا دچار مشکل خواهیم شد این بدنی که نحیف بوده و به زمین افتاده بود را تلاش کردیم در این هفت ماهه بلند کنیم. شهرداری اکنون آماده پرش و حرکت است و حیف است که آن را رها کنیم. ادامه این وضعیت به شورا لطمه خواهد خورد چراکه اگر ادامه دهم کارنامه ضعیفی در آینده از من به جا خواهد ماند. واقعا احترام خاصی برای تک تک اعضای شورا قائل هستیم و در این شرایط خاص خواهش می‌کنم که مرا در معذوریت اخلاقی برای نپذیرفتن نظر شورا قرار ندهید. خواهش می‌کنم یک فرد از شورا و شهرداری خارج شود. به نظرم می‌آید بعد از ۴۰ سال خدمت در سطوح مختلف مدیریت شهری آن هم از سال ۵۸ تا به امروز یعنی ۳۹ سال در پست‌های مدیریتی آنچه در توانم بوده است انجام داده ام امیدوار هستم دوستان این حق را به من بدهند که برای مدتی به خود بپردازم.

وی افزود: قرار است از اول اردیبهشت ماه بستری شوم و از دوستان می‌خواهم تا آن موقع تکلیفم مشخص شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024