پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 07.04.2018, 16:12

درخواست انتشار مصوبه شورای عالی امنیت ملی درباره حصر


هاشم‌زایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، بر این عقیده است که حسن روحانی به دلیل جایگاهی که دارد، می‌توانست در زمینه رفع حصر اقداماتی را صورت دهد اما او حتی به وظایف قانونی خود هم در این باره عمل نکرده است.

الیاس حضرتی، نماینده مردم تهران چندی پیش نامه‎ای خطاب به حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان در خصوص رفع حصر نوشت. در بخشی از این نامه نوشت: «مطلع هستم که تصمیم‌گیری در این زمینه با اذن مقامات عالی کشور به شورای عالی امنیت ملی واگذار شده است و بسیاری از نهادهای سیاسی و امنیتی کشور هم معترفند که تداوم حصر نه‌تنها هیچ نفعی برای کشور ندارد بلکه همه‌اش خسارت و ضرر و زیان برای نظام و انقلاب اسلامی می‌باشد و شخصیت‌های سیاسی در حصر هم دلبسته انقلاب و نظام و مردمند و هیچ ضرورتی ندارد که بر خلاف قانون همچنان در حصر بمانند. امیدوارم جنابعالی با تکیه بر اختیارات قانونی خود و با احساس مسئولیت مضاعف در این زمینه، اقدام به برگزاری جلسه فوق‌العاده شورای عالی امنیت ملی کنید و با اتخاذ تصمیم مناسب برای رفع حصر و از میان برداشتن محدودیت‌های غیرقانونی حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی، برای تحقق مطالبات بخش بزرگی از مردم وارد عمل شوید و گره از کار فرومانده نظام در این عرصه باز کنید تا زمینه همگرایی بیشتر میان نیروهای انقلاب و مسئولان نظام با مردم فراهم شود.»

«حصر» در حالی وارد هشتمین سال خود می‌شود که بسیاری از مسئولین اعتراف کرده‌اند عامل اصلی و پشت پرده حوادث سال ۸۸ چه فرد و افرادی بوده‌اند که به گفته کدخدایی سخنگوی شورای‌نگهبان، حتی به دنبال مهندسی کردن انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ نیز بوده‌اند.

در اواخر سال ۹۶، گشایش‌های محدودی برای محصورین در خصوص ملاقات‌ با خانواده‌هایشان صورت گرفت و با توجه به رایزنی‌های که برای حل این موضوع انجام شده بود، به نظر می‌رسید که در سال جدید رفع حصر به طور کامل انجام شود. علی مطهری نیز در ماه‌های پایانی سال اعلام کرده بود که مسئولان قول رفع حصر را تا پایان سال داده‌اند، وعده‌ای که همچنان عملی نشده است.

مسئله حصر نیز همانند بحث فیلترینگ تلگرام، از مسائلی است که بازهم همه نگاه‌ها را به سمت «حسن روحانی» می‌برد. انتظار می‌رود رئیس‌جمهوری کشورمان با توجه به جایگاه و اختیاراتی که دارد هرچه سریعتر نسبت به حل و فصل و به سرانجام رسیدن «حصر» اقدام عاجل فرماید.

عبدالرضا هاشم‌زایی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در گفت‎وگو با رویداد۲۴، با اشاره به آخرین وضعیت رفع حصر محصورین، گفت: در رابطه با رفع حصر در تاریخ معین، من فکر نمی‌کنم که قول قطعی از سوی شورای عالی امنیت ملی یا مقامات مسئول داده شده باشد. اما با توجه به گشایش‌‎های دو سه ماهه‌ای که پیش از سال نو انجام شده بود، پیش‌بینی‌ها این بود که بالاخره دوستان مقداری به افکارعمومی و منافع ملی احترام بیشتری بگذارند و رفع حصر را صورت دهند.

هاشم‌زایی، ادامه داد: تقریبا از زمانی که ما در تبلیغات انتخابات مجلس برای تبلیغات به شهرستان‌ها و روستاها می‌رفتیم، این رفع حصر به عنوان یک خواسته ملی مطرح شده بود و تقریبا می‌توان گفت از جناح‌ها عبور کرده و به یک خواسته ملی تبدیل شده است. احساس می‌شد در سال جدید و با توجه به تهدیدات بین‌المللی خصوصا آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی که با موضوعاتی مانند برجام و اقتصاد، سعی کردند مسائلی را برای ایران ایجاد کنند، احتمال می‌دادیم که رفع حصر برای ایجاد وفاق و همدلی در کشور به یک سرانجام برسد.

وی افزود: دوستانی هم که مصاحبه کردند و احتمال رفع حصر می‌دادند نیز با توجه به این مسائل و این گشایش‌ها بود، اما متاسفانه تاکنون این گشایش‌ها صورت نگرفته است، امیدواریم با آغاز سال جدید بالاخره مسئولین خصوصا شورای عالی امنیت ملی که ریاست آن را هم رئیس‌جمهور برعهده دارد، یک تصمیم‌گیری عاجلانه و عاقلانه‌ای انجام دهند و به نوعی یک عیدی به مردم ایران بدهند.

این نماینده مجلس، با اشاره به نقش تاثیرگذار رئیس‌جمهور در حل و فصل این موضوع، گفت: در ساختار جمهوری اسلامی، بالاخره رئیس‌جمهور دارای وظایفی است، اما اختیارات تامی در خصوص بسیاری از مسائل و موضوعات ندارد، ولی بالاخره بعد از رهبری، بالاترین مقام رئیس‌جمهور است که طبیعتا می‌توانند در این زمینه اقداماتی را انجام دهد.

وی افزود: به نظرم یا پیگیری‌های ایشان شفاف سازی نشده یا اینکه پیگیری‌های ایشان کافی نبوده است. ما حداقل در دو سال گذشته اطلاعی نداریم که ایشان پیگیری‌های قاطعانه انجام داده‌اند یا خیر. من اعتقادم بر این است که این موضوع باید به صورت شفاف برای مردم بازگو شود.

هاشم‌زایی، با بیان اینکه یکی از وعده‌های آقای روحانی در زمان انتخابات، که تمامی مردم نیز از آن اطلاع دارند رفع حصر است، تصریح کرد: همه می‌دانند که آقای روحانی در زمینه رفع حصر به وعده خود عمل نکرده است. رئیس‌جمهور باید برای مردم موانع و مشکلات را توضیح‌ می‌دادند و اگر هم اختیاراتشان در این زمینه کافی نیست، باید آن را اعلام می‌کردند. به نظرم آقای روحانی به عنوان رئیس‌شورای عالی امنیت ملی باید این موضوع را در حدامکان به صورت قاطعانه پیگیری می‌کردند.

نماینده مردم تهران، ادامه داد: اکنون شما می‌بینید که رئیس‌جمهور سابق با این حجم از مشکلات مانند بست نشینی و غیره، به صورت آزادانه بسیاری از مسائل را برای اهداف خودش مطرح می‌کند و قاطعانه هم آن‌ها را پیگیری می‌کند، در صورتی که اکنون مسئولیتی هم ندارد. من اعتقادم بر این است که آقای رئیس‌جمهور در این رابطه حتی به وظایف قانونی خودش هم عمل نکرده است.

وی افزود: به نظرم ایشان در این زمینه نمی‌خواهند خیلی خود را به آب و آتیش بزنند و سعی دارند تا محافظه کارانه رفتار و عمل کنند. من از مقامات قضایی و امنیتی تقاضا می‌کنم که در سال جدید و با توجه به تهدیدات اقتصادی و … که علیه ایران صورت گرفته، هرچه سریعتر مسئله حصر را حل و فصل کنند.

هاشم‌زایی، درپایان و در پاسخ به این سوال که چقدر امیدوارید رفع حصر صورت بگیرد، گفت: من همواره انسان امیدواری هستم، اما به صورت عاجلانه در خصوص حل این موضوع امید ندارم.

***

ناگفته هایی از پشت پرده تداوم حصر موسوی و کروبی
درخواست انتشار مصوبه حصر شورای عالی امنیت ملی از سوی هنگامه شهیدی مطرح شد

انتخاب خبر: مشاور مهدی کروبی اظهار داشت: با توجه به تفویض تصمیم گیری از سوی رهبر انقلاب در خصوص «رفع حصر» و واگذاری این تصمیم گیری به روسای «شورایعالی امنیت ملی» و «رییس قوه قضاییه» در حال حاضر شخص آقایان حسن روحانی و صادق لاریجانی مسئولیت مستقیم «رفع حصر» محصورین را بر عهده دارند.

هنگامه شهیدی در گفت و گو با سایت «انتخاب خبر» اظهار داشت: اخیرا نمایندگان مجلس اذعان داشته‌اند که رهبر انقلاب مسئله حصر را به «شورایعالی امنیت ملی» و «دستگاه قضایی» واگذار و هرگونه تصمیم درخصوص رفع حصر یا تداوم حصر برعهده این شورا و نیز دستگاه قضایی قرار داده شده است.

این فعال سیاسی در پاسخ به سؤالی درخصوص نقش رهبر انقلاب درخصوص تداوم حصر تصریح کرد: براساس شواهد فعلی و توضیحاتی که عنوان شد به نظر می رسد در حال حاضر شخص رهبری مانعی برای ادامه حصر و رفع آن نیستند!

وی درباره ادعای برخی از نمایندگان مجلس مبنی بر رفع حصر آقایان کروبی و موسوی قبل از سال جدید و خلف وعده مسولان ذیربط در این باره گفت: یک نکته مهم و کلیدی درخصوص نقش آقای روحانی درخصوص موضوع حصر را بیان می کنم و آن اینکه در بهمن ماه سال ١٣٨٩، نفرات اصلی و‌ ثابت شورایعالی امنیت ملی در جلسه‌ای «مصوبه حصر» را امضا کردند که یکی از این افراد امضاکننده شخص آقای حسن روحانی بوده که در جلسه این شورا مبنی بر حصر آقایان کروبی، موسوی و خانم رهنورد حضور داشته و آن روز غیبت هم نداشته است. از سویی اینکه نمایندگان مجلس ادعای رفع حصر را چند ماه قبل از شروع سال جدید مطرح کردند قاعدتا می‌بایست اشاره‌ای به وعده آقای روحانی به عنوان رئیس شورایعالی امنیت ملی درباره اتمام حصر می کردند که تاکنون هیچ نماینده ای از قول آقای روحانی اظهارنظری درخصوص رفع حصر نکرده است.

این روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی با ابراز تاسف از اینکه آقای روحانی با استفاده از پیاده نظام تبلیغاتی تاکنون درباره امضای خود پای مصوبه حصر اظهار نظر نکرده و‌ همیشه به عنوان یک موضوع کلی درباره حصر اظهار نظر کرده است تاکید کرد: اگر امضای آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور کشور پای مصوبه حصر باشد که هست در حال حاضر تنها شخصی که می تواند نسبت به تعیین تکلیف حصر محصورین شفاف سازی کند ‌‌و در یک اتاق شیشه‌ای اظهارنظر و تصمیم گیری کند شخص ایشان است و باید خود او در خصوص رفع و یا تداوم حصر پاسخگو باشد.

مشاور مهدی کروبی تأکید کرد: اکنون زمان آن فرا رسیده است تا آقای روحانی گذشته از شعارهایی که تاکنون درباره رفع حصر سر داده است بعد از ۸ سال که قاعدتا متن مصوبه مذکور از طبقه بندی محرمانه خارج شده و به عنوان اولین اقدام و صداقت در عمل، مصوبه حصر معترضین به انتخابات ۸۸ را منتشر کند تا مشخص شود که آیا امضای ایشان از ابتدا پای مصوبه حصر بوده یا نبوده است. که اگر حصر آقایان مورد تایید ایشان بوده علت را برای افکار عمومی بدون فرافکنی و طفره توضیح بدهد.

وی افزود: براساس سوابق سیاسی آقای روحانی، ایشان در هر زمان و‌ مقطع از جمهوری اسلامی مشی سیاسی خود را تغییر داده و چرخش محسوسی کرده است و‌ تاکنون به هیچ وجه چه در جریان اصولگرا و ‌چه در جریان اصلاح طلب هزینه ای نداده بلکه در مقاطع حساس در گوشه ای سکوت کرده و اظهارنظری نداشته است. ایشان در دهه اول انقلاب نظرات سیاسی تند و افراطی درخصوص مسایل مختلف داشته و در دهه دوم فردی که چندان تندرو نبوده و از آن مسیر اول فاصله گرفته شهرت گرفته و در دهه سوم از اشرافیت سیاسی بالایی برخوردار بوده و در دهه چهارم تبدیل به فردی غیر از سه دهه اول شده و اسم خود را اعتدالگرا گذاشته است. چنین شخصیت هایی که در بازی قدرت به این شکل عمل می کنند از مرموزترین افراد سیاسی یک کشور به حساب می آیند و همیشه یک راه در رو برای فرار از پاسخ به سوالات پیدا می کنند.

این فعال سیاسی اضافه کرد: در حال حاضر شعار رفع حصر تبدیل به یک کاسبی برای اصلاح طلبان و اعتدالگرایان شده است تا در حقیقت موضوع نارضایتی مردم را در قالب این موضوع کنترل کنند. در این راستا اصلاح طلبان و اعتدالگرایان به طور مرتب و مستمر قول رفع حصر می دهند، زمان هایی را اعلام می کنند که در سر رسید مهلت وعده داده شده عملا رفع حصری اتفاق نمی‌افتد. بنابراین هدف این دو طیف فکری بیشتر کشاندن مردم به دنبال موضوع حصر است تا اینکه واقعا قصد بر رفع حصر باشد ‌و از سویی مطالبات معیشتی و ‌اقتصادی مردم را با موضوع رفع حصر گره بزنند و به نوعی افکار عمومی را از خواسته شان منحرف کنند. که بنظرم مردم آنچنان گرفتار مسایل مالی و ‌اقتصادی شده اند که دیگر به فکر رفع حصر نیستند و این را در اعتراضات دی ماه به طور کامل شاهد بودیم و هیچ کس در تهران و در هیچ یک از استان ها شعار رفع حصر ندادند.

هنگامه شهیدی همچنین تصریح کرد: بزرگان و لیدرهای جریان سیاسی احزاب اصلاح طلب نسبت به این موضوع که شخصا آقای روحانی از موافقان حصر محصورین بوده اند و‌مصوبه حصر را بنا به مسولیتی که در شورایعالی امنیت ملی داشته امضا کرده اند همواره آگاه بوده و از این قضیه اطلاع کامل داشتند و اصلاح طلبان و اعتدالگرایان عملا در انتخابات های ٩٢ ، ۹۴ و ٩٦ از شعار رفع حصر استفاده کردند تا با فریب افکار عمومی رقیب اصولگرای خودشان را به شکست بکشانند چون یکی از مهم‌ترین مطالبه مردم در انتخابات مسئله رفع حصر بوده و با ایجاد حساسیت در بین مردم این مطالبه تشدید و‌ مورد توجه بیش‌تری قرار گرفت.

این روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی در پاسخ به پرسشی درخصوص زمان احتمالی رفع حصر اظهار داشت: با توجه به سابقه آقای روحانی که بیان کردم و اینکه ۵ سال است در این باره شفاف سازی نکرده در خوشبینانه ترین حالت احتمال می دهم حصر آقایان مهدی کروبی و میرحسین موسوی و خانم زهرا رهنورد تا انتخابات سال ۹۸ تداوم داشته باشد یا اینکه تا پایان دوره ریاست جمهوری آقای روحانی ادامه پیدا خواهد کرد و عملا رفع حصری صورت نخواهد گرفت.

وی در تشریح دلایل این ادعای خود گفت: اگر رفع حصر قبل از انتخابات سال ۹۶ اتفاق می افتاد می توان گفت که از محبوبیت آقای روحانی کاسته می شد و اصلاح طلبان دیگر بهانه ای برای استفاده از این موضوع در افکار عمومی نمی توانستند پیدا کنند تا به نوعی بتوانند مطالبات مردمی را روی آن موضوع برجسته کنند.

هنگامه شهیدی افزود: نظرم بر این است که امروز اگر رفع حصر بشود دو اتفاق خواهد افتاد؛ اول اینکه روحانی بعد از ۵ سال با بوق ‌‌و کرنا این مسئله را به پای خود می نویسد و همانند برجام کار تبلیغاتی انجام خواهد داد و خود را به عنوان یک قهرمان معرفی خواهد کرد که بعید است کلیات نظام این را قبول کند و ‌اجازه دهد روحانی از این مسئله برای خود امتیاز خلق کند، دوم اینکه حل ‌و رفع حصر امروز با توجه به مشکلاتی که در کشور دامن گیر هیات دولت ‌و شخص روحانی شده چندان مهم نباشد و تیم روحانی این مسئله را با تمام زیرکی به طرف نمایندگان مجلس سوق داده و‌نمایندگان برای رفع آن تلاش خواهند کرد تا بتوانند برای انتخابات سال ۹۸ باز کیسه ای برای خود بدوزند که بنظرم در این صورت باز کلیات نظام این اجازه را نخواهد داد که برخی از نمایندگان لیست امید از این پیگیری برای خود کیسه ای بدوزند. پس نتیجه می گیریم اصلاح طلبان از سال ۹۲ تاکنون تلاش کرده اند از موضوع رفع حصر در برابر افکار عمومی سواستفاده کنند و نه برای آزادی محصورین! آنها در جهت منافع خود تلاش کردند که اگر چنین نبود بسیاری از سران اصلاح طلب امروز در جلسات خصوصی خود نمی گفتند ما در انتخابات سال ۸۸ اشتباه کردیم خود را با نظام درگیر کردیم و از گذشته خود ابراز پشیمانی می کنیم.

این فعال سیاسی در ادامه اضافه کرد: انگار این تاکتیک ها از سوی اصلاح طلبان به صورت طراحی شده ای در جامعه مطرح می شود که نظام را نسبت به موضوع رفع حصر حساس کنند تا حل نشود که با این تحلیل می شود گفت پس عامل اصلی ادامه حصر خود شخص آقای روحانی و وابستگان اصلاح طلب و اعتدال گرای او هستند.

انتخاب خبر از خانم شهیدی پرسید یکی از نمایندگان مجلس اخیرا عنوان کرده که از امروز(شنبه ۱۸ فروردین) موضوع رفع حصر در دستور کار فراکسیون امید مجلس قرار می‌گیرد. اما با این اوصاف آیا می توان به عملکرد فراکسیون امید در زمینه رفع حصر محصورین دل بست؟ که وی در همین رابطه پاسخ داد: تاجایی که خبر دارم دستور انحلال « فراکسیون حصر» داده شده و این فراکسیون را غیرقانونی نامیده‌اند؛ بهرحال اگر واقعا فراکسیون امید مجلس خیلی جدی قصد دارد تا دوباره به مسئله حصر ورود پیدا کند، لازم است از شخص رئیس جمهور توضیح بخواهد و قطعا نمایندگان این فراکسیون باید انتشار مصوبه شورایعالی امنیت ملی درخصوص موافقت با حصر آقایان کروبی، موسوی و خانم رهنورد در بهمن ١٣٨٩ را درخواست کنند تا مشخص شود آیا امضای شخص آقای روحانی پای این مصوبه بوده یا خیر! و اگر هم بوده است شخص آقای روحانی باید در حال حاضر مواضع جدید خود را پیرامون تداوم حصر محصورین اعلام کنند.

این روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی در پایان خاطرنشان کرد: لزوم رفع حصر محصورین شعار کلیدی و اصلی آقای روحانی در انتخابات های گذشته بوده است اما در کمال شگفتی تا به امروز اقدام عملی در این زمینه از سوی آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور و رئیس شورایعالی امنیت ملی صورت نگرفته است‌ جز اینکه به صورت نمادین گشایش هایی در این زمینه صورت گرفته که بنظرم قابل بحث نمی باشد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024