پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 13.03.2018, 10:00


صادق زیبا کلام در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا از ابلاغ حکم خود در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب خبرداد گفت: طبق اعلام دادگاه بنده محکوم به ۱۸ ماه حبس تعزیری و ۲سال محکومیت از فعالیت اجتماعی،سیاسی و مطبوعاتی شدم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بنده در مهلت قانونی بیست روزه نسبت به تجدید نظرخواهی ‌اقدام خواهم کرد.

وی با اشاره به قانون مجازات اسلامی و مجازات جرم تبلیغ علیه نظام گفت: حداکثر مجازات این جرم در قانون یک‌سال حبس است که به علت داشتن سابقه محکومیت بخاطر تبلیغ علیه نظام حکم من تشدید شد و محکوم به ۱۸ ماه حبس شدم.

صادق زیباکلام در گفت‌وگویی که بخش فارسی دویچه‌وله ۱۱ دی ۹۶، چهار روز بعد از آغاز اعتراضات سراسری با او انجام داده بود، گفته بود که اگر در ایران رفراندوم برگزار شود، ۷۰ درصد از ایرانیان با جمهوری اسلامی مخالفت می‌کنند. به دلیل این اظهارات، او به تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب متهم شده بود.

زیباکلام ۲۰ روز فرصت دارد به رأی دادگاه بدوی اعتراض کند.

زیباکلام همچنین به سایت جماران گفته است: «در هیچیک از محاکماتم از وکیل استفاده نمی‌کنم چرا که معتقدم اساس و مبنای اتهاماتم حقوقی نیست و جرمم سیاسی است. لذا وکیل نمی‌تواند کمکی به تبرئه‌ام کند.»

صادق زیباکلام ۸ اسفند سال جاری بدون اعلام دلیل از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اخراج شد.


لایحه دفاعیه صادق زیباکلام

بسمه‌تعالی
سرور ارجمند جناب قاضی صلواتی ریاست محترم دادگاه انقلاب اسلامی

دادگاه نزدیک ساعت۱۰ با حضور نماینده محترم دادستان و ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. از باب شکستن یخ جلسه دادگاه به نماینده دادستان گفتم به من کمکی نمی‌کنید؟ ایشان هم به قاضی صلواتی گفتند متهم چون قبلاً مرتکب همین جرم شده لذا می‌بایستی اشد مجازات در حقش اعمال شود. قاضی صلواتی خیلی مهربان‌تر بود. ماده۵۰۰ مجازات اسلامی را برایم در نظر گرفته‌اند که سه ماه تا یک سال محکومیت برای «تبلیغ علیه نظام» مقرر کرده.

احساسم این است که می‌خواهند محکوم نمایند. سرعت تشکیل پرونده حیرت‌انگیز بوده. از بازپرسی تا تشکیل دادگاه در حدود ۱۰روز بیشتر طول نکشید. زمان دادگاه را هم تلفنی به خانمم اطلاع داده بودند و بالاخره پرونده قبلی‌ام همین اتهام بود و آن را به دادگستری و کارکنان دولت فرستاده بودند؛ اما این‌یکی را به دادگاه انقلاب و جناب قاضی صلواتی ارسال کرده بودند و بالاخره دادگاه که نزدیک ۱۱تمام شد جناب صلواتی فرمودند فردا (سه‌شنبه ۲۲اسفند) ساعت نه بیایم برای ابلاغ رأی دادگاه.

البته همه این‌ها را می‌بایستی حمل بر صحت کرد. مقصود قوه قضاییه از این‌همه عجله و شتاب در پرونده من آن است که می‌خواهد نشان دهد در اجرای عدالت و اعمال مبارزه با فساد، ظلم وبی عدالتی چقدر قوه قضاییه ما جدی است و مو را از ماست می‌کشد. حتی اگر متخلف غول، دانه‌درشت و مفسد بزرگی همچون صادق زیباکلام باشد با میلیاردها تومان کلاه‌برداری، جرائم گسترده مالی و بدهی‌های سنگین به بانک‌های کشور. آخرش اما از چنگال عدالت در جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند بگریزد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024