جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 12.03.2018, 20:14


بی بی سی: ترزا می، نخست وزیر بریتانیا می‌گوید سم اعصابی که در حمله به یک جاسوس سابق روسیه و دخترش استفاده شده از نوع جنگی بوده و از جمله عوامل اعصاب است که در کشور روسیه تولید می‌شود.

خانم می گفت دولت بریتانیا به این نتیجه رسیده که «به احتمال زیاد» روسیه مسئول حمله به سرگئی اسکریپال و دخترش یولیا در روز ۴ مارس در شهر سالزبری در جنوب بریتانیا است.

نخست وزیر بریتانیا گفت که سفیر روسیه در لندن احضار شده تا از او سوال شود که آیا این حمله «اقدامی مستقیم از سوی دولت روسیه بوده» یا این که روسیه «کنترل خود بر ذخیره سم اعصاب در این کشور را از دست داده است».

وزارت امور خارجه روسیه بلافاصله در بیانیه‌ای اظهارات خانم می درباره دست داشتن مسکو در حمله سالزبری را رد کرده و آن را «نمایشی در پارلمان بریتانیا» توصیف کرده است.

بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا، از سفیر روسیه خواسته است که دولت این کشور به سرعت و به صورت “تمام و کمال” درباره “برنامه گاز اعصاب نوویچوک روسیه” به سارمان پیشگیری از تسلیحات شیمیایی توضیح دهد.

به گفته ترزا می، بریتانیا تا پایان روز سه‌شنبه ۱۳ مارس به روسیه فرصت داده تا به خواسته‌ها و سوالات بریتانیا پاسخ دهد در غیر این صورت این موضوع “اعمال زور غیرقانونی دولت روسیه علیه بریتانیا” تلقی خواهد شد.

سرگئی اسکریپال، سرهنگ بازنشسته اطلاعات ارتش روسیه است. او در سال ۲۰۰۶ به جرم جاسوسی برای بریتانیا به ۱۳ سال زندان محکوم شد.

او متهم بود که هویت تعدادی از ماموران مخفی روسیه در اروپا را به سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا (ام آی ۶) داده است. سرهنگ اسکریپال برای آن اطلاعات ۱۰۰ هزار دلار - که از دهه ۱۹۹۰ میلادی به وی داده می شد - دریافت کرده بود.

او در سال ۲۰۱۰ بعد از مبادله جاسوس با بریتانیا، وارد این کشور شد و از آن زمان در شهر کوچک سالزبری زندگی می‌کرد.

او یکشنبه گذشته بعد از اینکه به همراه دخترش از خانه بیرون رفته و در رستورانی غذا کرده بودند در حالی که روی نیمکتی در کنار خیابان نشسته بودند، از هوش رفتند.

بنا بر آخرین گزارش‌ها حال هر دو وخیم است. پلیسی که اولین کسی بود که بالای سر آن ها رسیده بود نیز در بیمارستان بستری و وضعیت او ثابت گزارش شده است.

پس از تحقیقات اولیه، اعلام شد نوعی سم اعصاب عامل مسمومیت آنها بوده اما نوع سم اعصاب اعلام نشد.

تحقیقات تخصصی نشان داد که مدت دوام این سم بیشتر از آن بوده که ابتدا تصور می‌شد به همین دلیل دامنه تحقیقات به تمام جاهایی که پدر و دختر گسترش یافت و از کسانی که در همان رستورانی که آنها غذا خورده بودند خواسته تا لباسهای خود را بشویند.

با اینکه دولت بریتانیا با احتیاط به اینکه عامل این حمله چه کسی می‌تواند باشد برخورد کرد اما بوریس جانسون وزیر خارجه روز بعد از حمله در پارلمان از دولت روسیه به عنوان مسئول احتمالی نام برد.

معروفترین مورد مشابه در سالهای اخیر الکساندر لیتوننکو، جاسوس روس بود که با پولونیوم ۲۱۰ در رستورانی در لندن مسموم شد و بعد از چند روز در بیمارستان درگذشت. بریتانیا در نهایت نتوانست دو نفری را که احتمال می‌رفت حمله را انجام داده باشند به دادگاه بکشاند و بجای آن چند دیپلمات روس اخراج شدند.

تحقیق در باره این مرگ به این نتیجه رسید که به احتمال دستور این ترور را ولادیمیر پوتین رییس جمهور داده بوده است اما روسیه دخالت خود در مرگ لیتویننکو را بشدت تکذیب می‌کند.

حمله به سرگی اسکریپال و دخترش باعث انتقاد شدید از دولت بریتانیا شد، از اینکه در قبال حملات مشابه اهمال کرده و همچنین از کمک‌های مالی ثروتمندان روس به حزب محافظه‌کار هم انتقاد شد.

ایوت کوپر نماینده پارلمان بریتانیا در نامه‌ای به وزیر کشور بریتانیا امبر راد خواست تا بررسی مجدد ۱۴ پرونده دیگر آغاز شود. به نوشته خانم کوپر در یک دهه گذشته ۱۴ مورد مرگ شهروندان روس در بریتانیا اتفاق افتاده که پلیس آنها را مشکوک نمی‌دانسته اما گزارش شده که منابع اطلاعاتی آمریکا آنها را احتمالا کار افراد مرتبط با دولت روسیه دانسته بودند.

کارشناسان معتقدند که کمتر از ده روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری روسیه که به احتمال زیاد به انتخاب مجدد ولادیمیر پوتین منتهی خواهد شد، چنین حمله صریحی به دولت روسیه نتیجه‌ای جز وخامت رابطه بریتانیا و روسیه نخواهد داشت.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024