سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 11.03.2018, 17:17


جمعی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر ایران ظهر روز یکشنبه ۲۰ اسفند در اعتراض به بازداشت برخی از دانشجویان و صدور احکام سنگین برای آنها در صحن این دانشگاه دست به تجمع زدند.

دانشجویان پلی تکنیک در اعتراض به احکام سنگین برای لیلا حسین زاده، سینا ربیعی، محسن حق‌شناس و ادامه بازداشت پریسا رفیعی تجمع کرده بودند که با حمله و هجوم چماقداران بسیج این دانشگاه مواجه شدند. دانشجویان معترض شعار «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» سر دادند.

یکی از فعالان دانشجویی حاضر در این تجمع ، هدف تجمع کنندگان را اعتراضی خودجوش به روند بازداشت و صدور احکام برای دانشجویانی که در اعتراضات دی ماه و یا روز زن در تهران حضور داشتند، عنوان کرد.

این تجمع حدود ساعت ۱۱:۳۰ تا ۱۲ در برابر دانشکده پلیمر در حالی برگزار شد که صدای دانشجویان معترض در صدای بلندگوی غرفه دانشجویان دیگری که این تجمع را غیرقانونی می‌دانستند گم شده بود.

این فعال دانشجویی به ایسنا گفت: ما برای این‌که موضوع به تنش کشیده نشود از برابر دانشکده پلیمر به سمت حیاط دانشگاه حرکت کردیم و شعارهای‌مان را سر دادیم اما کسانی که دنبال شیطنت بودند خود را وارد جمعیت ما می‌کردند و در تلاش بودند که شعارهای خود را در لابه‌لای جمعیت معترضین بیان کنند.

وی با تاکید بر این‌که «ما مطالبه‌مان یک مطالبه صنفی بود و بحث سیاسی در تجمع امروزمان نداشتیم»، اظهار کرد: چه بسا که با بسیاری از دانشجویان بازداشت شده قرابت فکری هم نداشته باشیم. در پی این تجمع، فرد یا افرادی از معترضین به کمیته انضباطی فراخوانده نشده‌اند و انتظامات و حراست دانشگاه نیز  ورودی به این تجمع نداشتند.


روایت یک شاهد عینی از اتفاقات دانشگاه امیرکبیر

یکی از شاهدان عینی تجمع اعتراضی امروز - ۲۰ اسفند -  در دانشگاه امیرکبیر می‌گوید که نیروهایی منتسب به یکی از نهادهای دانشجویی وابسته به بیرون از دانشگاه باعث ایجاد درگیری شدند که دانشجویان معترض خطاب به آن‌ها شعار می‌دادند «بسیجی واقعی همت بود و باکری».

این دانشجو که در تجمع امروز حضور داشته است به خبرنگار انصاف نیوز گفت:  فضا در ابتدا آرام بود اما نیروهای منتسب به یک نهاد سعی داشتند که با کارهای مختلف از جمله هل دادن دانشجویان ، شعارها و تقاضای اعدام دانشجویان بازداشت شده فضا را متشنج کنند. با پرچم ها و چوب‌هایی که در دست داشتند بچه‌ها را می‌زدند. شعار دانشجویان تجمع کننده «دانشجوی زندانی آزاد باید گردد، بسیجی واقعی همت بود و باکری، دانشجو می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد و بلندگو مال تو حرف حق مال ما.» بود.

وی ادامه داد: چون صدای بلندگو خیلی زیاد بود به همین دلیل تجمع‌کنندگان معترض به بازداشت دانشجویان راه افتادند که به سمت جلو حرکت کنند و مسیرشان را عوض کنند. جریان مخالف سعی داشت که با چوب زدن یا هل دادن بچه ها را متوقف کند. بچه‌های معترض بلندگوی کوچکی هم داشتند که صدایش زیاد بلند نبود اما آن‌ها با کاتر سیم آن را پاره کردند. مداوم حمله می‌کردند تقریبا دو دقیقه یک بار. این وضعیت به گونه‌ای بود که یکی از دختران تجمع کننده در بین حمله کننده‌ها نفسش بند آمد و چند دقیقه‌ای بیهوش بود.

این شاهد عینی در تشریح جزئیات اتفاقات امروز گفت: دانشجویان تجمع کننده نمی‌خواستند فضا به سمت خشونت برود و تجمع مسالمت آمیز باشد اما نیروهای منتسب به [...] سعی داشتند که تشنج ایجاد کند به همین دلیل تجمع کنندگان دوباره به مکان اصلی تجمع بازگشتند. در آنجا بچه‌ها بالای پله‌ها ایستاده بودند که دانشجویان منتسب به [...] حمله کردند و آن‌ها را با لگد پایین انداختند. پرچم ها را از چوب آن جدا کرده بودند و حالا فقط با چوب خالی بچه‌ها را می‌زدند.

وی با اعتراض از عملکرد انتظامات افزود: انتظامات هیچ کاری نمی‌کرد، فقط یک گوشه ایستاده بود. حتی به یکی از دانشجویان تجمع کننده که از مراسم فیلم می‌گرفت حمله کردند و گوشیش را به زمین انداختند. دور دانشجویان تجمع کننده جمع شده بودند و آن‌ها را هل می‌دادند و با چوب می‌زدند. حتی از خواندن بیانیه هم جلوگیری می‌کردند. به محض اینکه می‌خواست صحبتی شود، شروع به الله اکبر گفتن می‌کردند و شعار «اعدام باید گردد» می‌دادند.

او از چگونگی پایان یافتن تجمع امروز گفت: یکی از مسوولان دانشگاه آمد و خواهش کرد که تجمع تمام شود. در حالی که تجمع تمام شده بود و بچه‌ها صلوات فرستادند  و خواستند مکان را تجمع را ترک کنند، بازهم حمله کردند و بچه‌ها را با چوب زدند. یکی از بچه ها از نیروهای منتسب با [...] (که مرد کت و شلواری بزرگی بود) پرسید که مگر شما انتظامات نیستید؟  گفت نه من آمدم که آدم بزنم. کامل شفاف بود که لباس شخصی‌ آمده است. در آخر هم باتوجه به حمله‌هایی که می‌شد و  تجمع کنندگان نمی‌توانستند بیانیه را بخوانند. بیانیه را بین تجمع کنندگان پخش کردند.


بیانیه دانشجویان معترض امیرکبیر

به گزارش انصاف نیوز، در بخشی از بیانیه‌ی تجمع اعتراضی امروز- ۲۰ اسفند – به بازداشت دانشجویان در دانشگاه امیرکبیر بیان شد: اکنون شاهد آن هستیم که هر نقدی از سوی قلمروی دانشگاه با شدید ترین دخالت ها و تعرض های نهادهای امنیتی و … مواجه می شود و دانشجویان تنها به دلیل فعالیت های صنفی و برابری خواهانه در نقد سیاست های اقتصادی دولت در قلمروی متکثر دانشگاه و سپهر کار و بازنمایی وضعیت فلاکت بار سلب مالکیت شدگان و انبوه فقرا، زیر تیغ شدیدترین برخوردها … قرار می‌گیرند.

به گزارش انصاف نیوز، متن کامل این بیانیه در پی می‌آید:

دانشجویان فهیم پلی تکنیک،
بر کسی پوشیده نیست که دانشجو، به دور از اهداف احزاب سیاسی و سودجویی، به پاس آموزه‌هایی همچون عدالت‌طلبی و آزادی خواهی، صادقانه و بی‌هیچ منتی می‌کوشد تا دین خود را به جامعه با نقد و تقبیح کاستی‌ها و سیاهی‌ها ادا کرده و با بلند کردن صدای خود، پرده از چهره ظلم و ستم کنار زند و صدای فرودستان جامعه باشد؛ حال آنکه در این ایام، یاران دبستانی‌مان در حالی چشم انتظار نوروز هستند که سهم‌شان از این روزها میله‌های سرد زندان شده است. درحالی که از هر سو ادعاهای فراوانی مبنی بر ضرورت استقلال و وجود آزادی آکادمیک در دانشگاه مطرح می شود و دولت وعده دانشگاه غیرامنیتی می دهد، اکنون شاهد آن هستیم که هر نقدی از سوی قلمروی دانشگاه با شدید ترین دخالت ها و تعرض های نهادهای امنیتی و … مواجه می شود و دانشجویان تنها به دلیل فعالیت های صنفی و برابری خواهانه در نقد سیاست های اقتصادی دولت در قلمروی متکثر دانشگاه و سپهر کار و بازنمایی وضعیت فلاکت بار سلب مالکیت شدگان و انبوهه فقرا، زیر تیغ شدیدترین برخوردها … قرار می‌گیرند. به یقین این آتشی خواهد بود که دودش در چشم همگان خواهد رفت چرا که زدودن کاستی ها و رشد جامعه جز با نقد وضعیت موجود میسر نخواهد شد حال آنکه به بند کشیدن دانشجویان آن هم با احکام سنگینی که به هیچ روی قابل پذیرش و عقلانی به نظر می­رسند، راه به جایی به جز یاس و تیره روزی نخواهد برد.

دانشجویان عزیز،
امروز به نیابت از دانشجویان دربند اینجا جمع شده ایم تا آواز همدلی سر بدهیم، تا بگوییم سهم هیچ دانشجو و منتقدی زندان نیست، تا حق ابراز عقیده را پاس بداریم، تا به گوش هر انسان عادل و آزاده ای برسانیم که ادامه دادن این برخوردهای قهرآمیز با دانشجویان و دیگر مطالبه گران و منتقدان، به ضرر مردم ایران خواهد بود و تکصدایی مطلق، مقصدی جز یاس، تیره روزی و شکست نخواهد داشت و از تمامی دانشجویان و اساتید بخواهیم که برای دفاع از حق نقد و استقلال آکادمیک دانشگاه و عدم تعرض نهادهای خارجی بر آن با ما همراه شوند و همچنین از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری می خواهیم که به وعده ی خود مبنی بر آزادی بی قید و شرط دانشجویان عمل کند. به یاد دانشجویانی اینجا جمع شده ایم که به خاطر ابراز آرا و نظراتشان باید سالهای جوانیشان را پشت میله های زندان بگذرانند و درد و رنج را مشق کنند، چرا که هزینه اعتراض و نقد دائما بیشتر شده و گوش مسئولین سنگین‌تر. بی‌شک […] در ظلمی که به این دانشجویان روا داشته شده بیش از هر نهاد دیگری مسئول و مقصر است و استمرار روحیه حاکم بر این قوه و سایر نهادهای امنیتی، هیچ مفر قانونی ای را برای بیان دغدغه ها و نگرانی و اعتراضات باقی نخواهد گذاشت و کشور را  به سمت منجلاب هرج و مرج  بیشتر پیش خواهد برد.

ما دانشجویان امیرکبیر در کنار یاران دبستانی خود می مانیم تا آزادی را پاس بداریم و به یاد بیاوریم که ناگزیر زمستان جای خود را به بهار خواهد داد و حبس کردن دانه در خاک، درختی راست قامت و سربلند را نوید خواهد داد. و اکنون خواهان آزادی دانشجویان دربند، پریسا رفیعی، مرضیه امیری و زهرا احمدی و رفع احکام ناعادلانه فعالین صنفی دانشجویی لیلا حسین زاده، سینا ربیعی و محسن حق شناس و هم چنین خواهان رفع هرنوع پیگیری قضایی برای سایر دانشجویان بازداشت شده در چند ماه اخیر هستیم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024