جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 09.03.2018, 19:36


دویچه وله: حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در بریتانیا از اشغال سفارت جمهوری اسلامی در لندن خبر داده است. اشغال‌کنندگان سفارت عليه مقام‌های جمهوری اسلامی شعار داده و پرچم ایران را پایین کشیده‌اند.

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن شامگاه جمعه (۱۸ اسفند/ ۹ مارس) در یادداشتی در توییتر نوشت: «تعداد اندكی از طرفداران فرقه شيرازی به سفارت جمهوری اسلامی ايران در لندن تعرض کردند و عليه مقامات كشور شعار دادند. پليس در محل حاضر است.»

خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) در گزارش خود از این حادثه، درباره هویت اشغال‌کنندگان نوشته است: «این افراد که تصاویر آیت‌الله سید صادق شیرازی و سید حسین شیرازی را در دست دارند، وابسته به گروهی با عنوان هیات “خدام المهدی” هستند که در حومه لندن فعالیت دارد.»

ایرنا هم‌چنین نوشته است: «شبکه ماهواره‌ای فدک که گفته می‌شود وابسته به یاسر حبیب (کویتی‌الاصل) است و ارتباط خاص با هیات «خدام ‌المهدی» دارد پوشش پررنگی به این ماجرا داده است.»

به گفته پلیس لندن اشغال‌کنندگان اصلی سفارت ۴ نفر هستند و مأموران پلیس از نزدیک اوضاع را زیر نظر دارند.

«فرقه شيرازی» مورد اشاره بعیدی‌نژاد و رسانه‌های جمهوری اسلامی، طرفداران آیت‌الله سید صادق حسنی شیرازی، یکی از مراجع شیعه و از مخالفان نظام جمهوری اسلامی است. سه روز پیش پایگاه خبری «شفقنا»، از دستگیری سید حسین شیرازی، فرزند آیت‌الله سید صادق شیرازی خبر داده بود.

پیش از بازداشت سید حسین شیرازی، ویدیویی از یک سخنرانی او منتشر شده بود که در آن از مقام‌های حکومت ایران به شدت انتقاد کرده بود. نزدیکان به سید صادق شیرازی معتقدند که حسین شیرازی به خاطر همین سخنرانی دستگیر شده است.

بنابر گزارش‌ها حسین شیرازی در سخنرانی یادشده که در شبکه‌های اجتماعی در دسترس است، جایگاه ولی فقیه در حکومت ایران را به جایگاه فراعنه مصر تشبیه کرده و نظام جمهوری اسلامی را حکومتی غیرپاسخگو خوانده است.

او همچنین تصریح می‌کند که نظریه «ولایت فقیه» نظریه‌ای غیرشیعی است و تمام علمای بزرگ شیعه مانند شیخ انصاری، با آن مخالف هستند. او همچنین می‌گوید که حکومت ایران نظریه «ولایت فقیه» را دستاویزی برای سرکوب مخالفان حکومت قرار داده است.

مقا‌م‌های جمهوری اسلامی تاکنون درباره بازداشت سید حسین شیرازی اظهارنظر نکرده‌اند.

پایگاه اصلی خانواده بانفوذ شیرازی در کربلای عراق است. اما بیشتر روحانیان بانفوذ این خانواده در زمان صدام حسین به قم مهاجرت کردند.

خود آیت‌الله سیدصادق شیرازی چند سال پیش با انتقاد از اعدام‌های پس از انقلاب ۵۷، آنها را خلاف شیوه و سنت پیامبر اسلام دانست. او هم‌چنین سرکوب مردم و معترضانی را که خود پایه‌گذار انقلاب بوده‌اند نیز خلاف شیوهٔ حکومتداری اسلام دانست.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024