جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 08.03.2018, 9:15


کمپین حقوق بشر در ایران مطلع شده است در ساعات اولیه بامداد پنج‌شنبه ۱۷ اسفند، ماموران کنترل پاسپورت فرودگاه امام خمینی، از خروج همسر مرحوم کاووس سیدامامی از کشور جلوگیری کردند. مامورین پاسپورت مریم ممبینی که همراه با دو پسر خود عازم کشور کانادا بود را ضبط کرده و به او اطلاع دادند که ممنوع‌الخروج است.

براساس گفته‌های اعضای خانواده سیدامامی، ماموران قوه‌قضاییه و اطلاعات سپاه در طی روزهای پس از مرگ این استاددانشگاه و پس از آنکه خانواده خواستار تحقیقات مستقل برای مشخص شدن دلیل مرگ شد بارها با تهدید و آزار واذیت این نهادها مواجه شده است. در تاریج ۱۹ بهمن، مریم ممبینی برای ملاقات با همسرش به شعبه ۲۷ دادگاه فراخوانده شد اما پس از سه ساعت بازجویی، و تهدید خود و اعضای خانواده‌اش به دستگیری، به او گفتند که همسرش در زندان خودکشی کرده‌ است «و او را مجبور کردند کاغذی را امضا کند و تعهد دهد که با رسانه‌ها صحبت نکند والا به زندان خواهد رفت.»

همسر آقای امامی به دلیل آزار واذیت و تهدیدهای دائمی پس از مرگ این استاد دانشگاه، به شدت نگران امنیت دو پسر و دیگر اعضای خانواده خود بوده است.

رامین سیدامامی در نوشته‌ای که دقایقی قبل از ترک ایران در ساعت دو صبح روز پنج‌شنبه نوشته و نسخه‌ای از آن در اختیار کمپین قرار گرفته آورده  است: «من حقیقتا اعتقاد دارم تنها دلیلی که بقیه ما را دستگیر نکرده‌اند به این دلیل است که صحبت کردیم و نپذیرفتیم که سکوت کنیم. بعد از مرگ پدرم، کاووس سیدامامی، زندگی ما وارد یک هرج‌ومرج واقعی شده است. برای چنین مردمآرامی، که در همه زندگی‌اش خدمت کرد و عشق ورزید، چنین سرنوشت تراژیکی داشتن نهایتا اسف‌بار است، نه تنها برای ما بلکه برای گروه کثیری از افرادی که به فعالیت‌های او اعتقاد داشتند.»

رامین سیدامامی اضافه کرده است: «بعد از اینکه دائما مورد آزار واذیت و تهدید بودیم خانواده ام تصمیم گرفت که به خاطر امنیت‌مان، ایران را ترک کنیم و به ونکوور جایی که بتوانیم یک زندگی آرامی را آغاز کنیم برویم. اگر چه ما به آنجا می‌رویم در حالی که حکومت به خانه‌ ما حمله کرد و همه دارایی‌های ما و سند منزل‌مان را ضبط کرد. اما ما نمی‌توانیم دیگر این وحشت دائمی را تحمل کنیم. مادر من هر روز به خاطر حملات عصبی که آن رنج می‌برد به بیمارستان برده می شود. مقامات به وکلای ما گفته‌اند که به بردار‌ها بگویید یا خفه شوند یا آنها را خفه می‌کنیم. مامورین حکومتی در مسیر راه ما قرار گرفته اند و گفته‌اند که ما مراقب شما هستیم. این شرایطی است که الان در آن زندگی می‌کنیم.»

کاووس سیدامامی، استاد ۶۴ ساله دانشگاه و فعال محیط زیست، در چهارم بهمن و در سکوت خبری از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شد اما ماموران روز نوزدهم بهمن به خانواده‌اش اطلاع دادند او در زندان خودکشی کرده است. این استاد دانشگاه روز بیست و پنجم بهمن در میان سوالات و ابهامات فراوان خانواده و افکار عمومی و به ویژه جامعه دانشگاهی ایران به خاک سپرده شد.

رامین سیدامامی فرزند مرحوم کاووس سیدامامی استاد دانشگاهی که در سلولش در زندان اوین درشرایطی ابهام‌آمیز فوت کرد با انتشار بیانیه‌ای در تاریخ ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن ماه) نوشت در گواهی فوت که روز ۱۳ فوریه به آنها برای انجام خاکسپاری داده شده، جای نتیجه کالبد شکافی «در انتظار» ذکر شده است. همچنین او برای اولین بار از تهدید مادرش توسط افرادی در شعبه ۲۷ دادگاه انقلاب برای سکوت و رسانه‌ای نشدن مرگ پدرش شده‌، سخن گفت. به گفته او از همسر کاووس سیدامامی تعهد کتبی گرفته شده تا درباره مرگ همسرش صحبت نکند والا او هم زندانی خواهد شد.

رامین سید امامی طی چند هفته پس از مرگ پدرش به همراه اعضای خانواده خواستار پیگیری تحقیقات برای مشخص شدن دلیل مرگ پدرش شده بود. او در بیانیه خود به این موضوع اشاره کرده و نوشته بود: «خواسته خانواده من در درجه اول این است که بدانیم چرا پدرم بازداشت شد و از جزییات بازجویی او و تمام اسنادی که مربوط به پرونده او می‌شود را مطلع شویم.»

توییت وزیر خارجه کانادا

«کریستینا فریلند» وزیر امور خارجه کانادا با انتشار توییتی نسبت به ممانعت از خروج «مریم ممبینی» همسر کاووس سید امامی از ایران اعتراض کرد.

این مقام کانادایی در توییتی نوشت: «برای من مایه انزجار است که مریم ممبینی، همسر کاووس سیدامامی، اجازه خروج از ایران را نیافته. ما می‌خواهیم که او به عنوان یک کانادایی آزادی بازگشت به کشورش را داشته باشد.»

نامه رامین سیدامامی: در ارعاب دایم

رامین سید امامی که به عنوان خواننده با نام‌ «کینگ رام» فعالیت می کند در نامه‌ای گفته است که آنها از زمان اعلام خبر فوت پدرشان تحت فشار زیاد و در‌ «ارعاب دایمی بوده اند.»

او این نامه را پیش از ممانعت از خروج مادرشان نوشته بود اما آن را پس از سوار شدن به هواپیما در تهران برای رسانه ها فرستاد چون گفت می خواهد‌ «جهان از وضع آنها آگاه باشد.»

او نوشت:‌ «پس از آزارها و تهدیدهای دایم خانواده ما تصمیم گرفته است برای امنیت خود ایران را ترک کند و به ونکوور برود تا یک زندگی آرام را از نو شروع کند.»

رامین سیدامامی گفت که هرچند آنها با دست خالی ایران را ترک می کنند چون‌ «ماموران به خانه ما یورش آوردند و کلیه وسایل ارزشمند ما (از جمله مهم ترین آنها یعنی سند خانه ما) را برده اند، اما دیگر نمی توانیم این ارعاب دایمی را تحمل کنیم.»

به گفته او مریم سیدامامی در این فاصله مکررا دچار حملات عصبی شد و بارها به بیمارستان منتقل شد.

او افزود:‌ «من و برادرم هرجا می رویم ما را دنبال می کنند و زیر نظر دارند. مقام ها از طریق وکلا این پیام را رسانده اند که‌ «یا خفه شوید یا کاری می کنیم خفه شوید» و ماموران دولتی سر راه ما قرار گرفتند و گفتند که زیر نظر هستیم. ما در حال حاضر در چنین شرایطی به سر می بریم.»

آقای سیدامامی ابراز امیدواری کرد که توجه و حضور دولت کانادا حامل این پیام باشد که این نوع‌ «تعرض» به شهروندان کانادا در داخل و خارج تحمل نخواهد شد.

او نوشت که پدرش‌ «برای خدمت و عشق ورزیدن به دیگران زنده بود» و اولویت او اکنون‌ «زنده نگه داشتن میراث پدرش است».

او در اشاره به پرونده زهرا کاظمی نوشت:‌ «۱۵ سال طول کشید تا ایران به طور نیمه رسمی اذعان کند که زهرا کاظمی عکاس ایرانی کانادایی که در سال ۲۰۰۳ در زندان اوین درگذشت جاسوس نبود و آنها مقصر بودند. ما باید اطمینان حاصل کنیم که دیگر هرگز چنین اتفاقی (هرچند غیرممکن به نظر می رسد) برای کسی نخواهد افتاد؛ از طریق افزایش آگاهی درباره بی عدالتی ها در ایران و فشار بر دولت ایران برای سر خم نکردن جلوی سپاه پاسداران و شبه نظامیان آنها که ورای قانون عمل می کنند.»

او همچنین گفت فکر می کند تنها دلیل دستگیر نشدن باقی آنها‌ «این است که صدایمان را بلند کردیم و ساکت نماندیم.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024