جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 13.02.2018, 13:31


ایسنا

تصویر کردن وضعیت اهواز در گرد و غبار بسیار مشکل است. نوشتن از جنگ فرسایشی خاک و تلاش برای زیستن در استانی که هیچ کس مسئولیت انتقال «خاک مازاد» آن را عهده‌دار نمی‌شود. واژه‌ها عاجز می‌مانند وقتی خاک به شهر هجوم می‌آورد.

به هر کجا نگاه می‌کنی خاک است. خاک شرح حال خوزستان است. باران نه تنها دعای مردم خاکزده این استان است بلکه شنیدن جمله «ای‌کاش باران بیاید» از زبان مسئولان مختلف، تداعی‌کننده تنها راه نجات است.

همکاری در اداره می‌گوید که خاک دارد بیشتر می‌شود. دوستی پیامک می‌دهد که چطور در این خاک سر کار بروم؟ همکار دیگری هم می‌گوید که با این اوضاع نمی‌شود هیچ جا رفت. سوال این است که با این اوضاع تا کی می‌شود زنده ماند؟

همان گونه که هواشناسی خوزستان گفته بود از صبح امروز خاک بر آسمان خوزستان نشست. عرصه کانون فوق بحرانی جنوب شرق اهواز که در دو سال اخیر نه فقط در آسمان خوزستان بلکه در جلسات مختلف مسئولین امر گرد و خاک به پا کرده امروز هم فعال شد و تقریبا تمام خوزستان را زمین‌گیر کرد و بیمارستان ها در حالت آماده‌باش قرار گرفتند.

بنا به تصمیم ستاد مدیریت بحران در روز گذشته، مدارس و مراکز آموزش عالی 27 شهرستان خوزستان امروز تعطیل و زمان پایان کار ادارات 14 شهرستان نیز ساعت 12 است. همچنین معاون عمرانی استاندار خوزستان در جلسه ستاد مدیریت بحران بر لزوم آمادگی در برابر قطعی برق ناشی از پدیده گرد و خاک تاکید کرد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان ساعتی پیش در مصاحبه با ایسنا از وقوع پدیده گرد و خاک در اهواز، ماهشهر، شادگان و بستان و تداوم روند کاهش دید افقی در اهواز و این پدیده تا عصر امروز خبر داد. این پدیده دید افقی در اهواز را به 200 متر و در سه شهر یادشده به ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ متر رسانده است.

در ساعت ۱۰ صبح غلظت گرد و خاک در اهواز به بیش از ۱۲ برابر حد مجاز رسید و به دلیل شرایط بد جوی و کاهش شدید دید افقی به گفته مدیرکل فرودگاه‌های خوزستان تا اطلاع ثانوی هیچ پرواز ورودی و خروجی در فرودگاه بین‌المللی اهواز انجام نخواهد شد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان ساعتی پیش در مصاحبه با ایسنا از وقوع پدیده گرد و خاک ابتدا در اهواز، ماهشهر، شادگان و بستان و سپس سرایت آن به تمام نقاط استان. این پدیده دید افقی در اهواز را به ۲۵۰ متر  رسانده است.

در ساعت ۱۲ امروز  غلظت گرد و خاک در اهواز به بیش از ۵۷ برابر حد مجاز رسید و به دلیل شرایط بد جوی و کاهش شدید دید افقی به گفته مدیرکل فرودگاه‌های خوزستان تا اطلاع ثانوی هیچ پرواز ورودی و خروجی در فرودگاه بین‌المللی اهواز انجام نخواهد شد.

کاهش دید افقی در آبادان نیز احتمال لغو پروازهای فرودگاه آیت‌الله جمی آبادان را افزایش داده است. لغو برخی رویدادهای ورزشی نیز از دیگر دستاوردهای خاک امروز برای خوزستان است.

هم‌اکنون خوزستان در خاک گم است.  تجربه بحران  قطعی برق  و آب زمستان سال گذشته نگرانی مردم را افزایش داده است و هنوز در رابطه با وضعیت جوی فردای خوزستان هیچ اظهارنظری صورت نگرفته است.

هرچند که خاک قصه امروز یا دیروز خوزستان نیست اما شهروندان بر این عقیده‌اند که تعداد روزهای خاکی خوزستان و همچنین شدت این پدیده رو به افزایش است؛ وضعیتی که دورنمای زندگی در این استان را باورنکردنی می‌کند.

با توجه به تصویب بودجه‌های مختلف  برای مهار ریزگرد طی این سال‌ها همچنان این سوال باقی است که خاک چه زمانی خوزستان را رها خواهد کرد؟


غلظت گرد و غبار اهواز، ۶۰ برابر حد مجاز

مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: میزان غلظت گرد و غبار در اهواز در ساعت ۱۴ امروز، به ۶۰ برابر حد مجاز رسیده است.

شهریار عسکری در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص میزان آلاینده‌های پدیده گرد و غبار امروز در خوزستان اظهار کرد: در پی وقوع پدیده گرد و غبار در خوزستان طبق آخرین اندازه‌گیری‌ها تا ساعت ۱۴ امروز (سه‌شنبه ۲۴ بهمن‌ماه) میزان ذرات ریزگرد در هوای اهواز ۹۰۰۰ میکروگرم بر مترمکعب بوده است.

وی افزود: با توجه به اینکه میزان حد مجاز آلاینده‌ها در هوا ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است، اکنون غلظت گرد و غبار در اهواز ۶۰ برابر حد مجاز است.

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: همچنین میزان ریزگردها در ماهشهر ۲۱۰۱ میکروگرم بر مترمکعب، در امیدیه۱۵۵۰ میکروگرم بر مترمکعب، در سوسنگرد ۲۲۹۴میکروگرم بر مترمکعب، در آبادان ۱۵۲۳ میکروگرم بر مترمکعب، در شادگان ۴۹۳ میکروگرم بر مترمکعب، در حمیدیه ۲۲۸۴ میکروگرم بر مترمکعب، در بهبهان ۲۲۳ میکروگرم بر مترمکعب، در شوش ۳۸۲۱میکروگرم بر مترمکعب، در بندر امام ۸۰۳میکروگرم بر مترمکعب، در  دزفول۱۸۴۴ میکروگرم بر مترمکعب ، در خرمشهر ۷۴۷ میکروگرم بر مترمکعب، در اندیمشک ۱۷۶ میکرو گرم بر متر مکعب اندازه‌گیری شده است.

عسکری بیان کرد: بدین ترتیب میزان غلظت ریزگردها در سوسنگرد بیش از ۱۵ برابر حد مجاز،در ماهشهر بیش از ۱۴ برابر حدمجاز، در حمیدیه بیش از ۳۲ برابر حد مجاز و در امیدیه و آبادان  بیش تر ۱۰ برابر حدمجاز  و در دزفول بیش از ۱۲ برابر حدمجاز رسیده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024