پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 12.02.2018, 18:12


علی مطهری نایب رییس مجلس نیز با اشاره به جلسه روز دوشنبه برخی نمایندگان با ماموران اطلاعات سپاه درباره فوت کاووس سید امامی در زندان، توضیحات ارائه شده را کافی ندانست و گفت که مجلس منتظر تکمیل اطلاعات خود در این زمینه است.

مطهری در گفت‌وگو با ایسنا گفت: امروز (دوشنبه) جلسه‌ای به درخواست اطلاعات سپاه با حضور تعدادی از نمایندگان از گرایش‌های مختلف سیاسی مجلس برگزار شد و توضیحاتی درباره فوت سید امامی به نمایندگان ارائه شد.

وی افزود: ‌در این جلسه همچنین فیلمی از داخل سلول آقای سید امامی نشان دادند. در این فیلم لحظه خودکشی مشهود نیست اما حدود هفت هشت دقیقه ایشان (سید امامی) مشغول اقداماتی است که نشان می‌دهد احتمالا قصد خودکشی دارد. در اینجا کوتاهی اپراتور روشن است که متوجه این اتفاق نشده در حالیکه باید زودتر متوجه می‌شده و از این اتفاق جلوگیری می‌کرده است. به نظر می‌رسد در این زمینه کوتاهی شده و خودشان هم قبول دارند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: توضیحاتی هم درباره فوت آقای سید امامی ارائه شد که به نظرم کافی نیست و نیاز است توضیحات بیشتری ارائه شود تا جوانب مختلف قضیه روشن شود.

نایب رییس مجلس با اشاره به اتهام وارده به سید امامی در خصوص جاسوسی، یادآور شد: مبارزه با جاسوسی کار تخصصی وزارت اطلاعات است و بهتر است این دو نهاد در کار یکدیگر دخالت نکنند.

مطهری در پایان با بیان اینکه تمام کسانی از نزدیک سیدامامی را می‌شناختند نظر مثبتی درباره شخصیت وی داشتند، گفت که مجلس منتظر تکمیل اطلاعات خود در این زمینه و ارائه توضیحات کافی درباره فوت آقای سید امامی در زندان است.

یادداشت رامین سیدامامی در اینستاگرام

هم‌زمان رامین سیدامامی معروف به کینگ رام، خواننده و پسر کاووس سیدامامی امروز دوشنبه در اینستاگرام خود نوشته است که به همراه وکلای پرونده به پزشک قانونی رفته و خبر داده است که بعد از دیدن «مستندات ارائه‌شده» پرونده قضایی تشکیل داده‌اند. او گفته که وکلا در حال تکمیل مراحل قانونی این پرونده‌ هستند.

رامین سیدامامی همچنین نوشته است: «قصد داریم فردا (۲۴ بهمن‌ماه ۱۳۹۶) پیکر پدرم را تحویل گرفته و مراسم خاکسپاری را انجام دهیم.»

در پی مرگ کاووس سیدامامی، تعدادی از نمایندگان مجلس خواهان توضیح مسئولان شدند و فعالان اجتماعی نیز مسئولیت مرگ او را حتی در صورت اثبات خودکشی به عهده مسئولان نگهداری او در زندان دانستند.

تابش: قوه قضاییه درباره دستگیری فعالان محیط زیست و مرگ دکتر سید امامی در زندان پاسخگو باشد

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس در واکنش به دستگیری عده‌ای از فعالان محیط زیست و مرگ دکتر سیدامامی در زندان، خواستار پاسخگویی صریح قوه قضاییه و پیگیری دولت در این رابطه شد.

محمدرضا تابش در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: دستگیری عده‌ای از فعالان تلاشگر زیست محیطی و عدم اطلاع‌رسانی متجاوز از ۲۰ روز پیرامون این موضوع، شبهه برانگیز و مرگ استاد خوشنام جامعه شناسی دکتر سیدامامی در زندان، تاسف‌آور است و ابهامات در خصوص اتهامات وارده به دستگیرشدگان را افزایش می‌دهد.

وی افزود: این قبیل اقدامات آنهم در مقطع حساسی که جامعه ملتهب است و معضلات زیست‌محیطی در کانون توجه افکارعمومی قرار دارد و بدخواهان این ملت مترصد بهانه هستند تا بر علیه کشورمان پرونده سازی کنند، به دور از تدبیر و بدسلیقگی محض است و هزینه‌های آن را ملتی باید بپردازند که علیرغم نارضایتی از برخی رویه‌ها و عملکردها، امروز با حضور شکوهمند خویش در راهپیمایی، دشمنان این ملت وایران عزیز را در اجرای توطئه‌هایشان به تردید وا داشتند.

نایب رییس فراکسیون امید مجلس در ادامه گفت: از قوه قضاییه خواستار پاسخگویی صریح هستم و از دولت محترم تقاضای پیگیری عاجل و قاطع دارم.

تابش اضافه کرد: در مجلس نیز ابعاد موضوع، حفظ حقوق بازداشت شدگان و چگونگی مرگ استاد شهیر جامعه‌شناسی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و نتایج حاصله به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.

وی یادآور شد: از دیشب هم پیگیری‌هایی انجام شده، اما نتایج قانع کننده‌ای حاصل نشده است. دستگیرشدگان سیاسی نبوده‌اند و دسترسی به اطلاعات طبقه‌بندی شده نداشته‌اند.

نماینده مردم اردکان در مجلس در پایان گفت: در دولت دکتر روحانی فضا برای فعالیت NGOها بازتر شده بود و در واقع این گروه‌های تخصصی بی‌مزد و منت حلقه‌های اتصال مردم و حاکمیت بودند که این قبیل اقدامات پرهزینه و بدون توجیه افکارعمومی،می‌تواند گروههای تخصصی را در لاک محافظه کاری فرو برد و جامعه و حکومت را ازنظرات و نقدهای علمی و تخصصی آنها محروم سازد.


دیدار با خانواده‌های فعالان بازداشت‌شده محیط زیست

محمدرضا تابش، رییس فراکسیون محیط زیست مجلس  با اشاره به پیگیری‌های این فراکسیون در مورد بازداشت فعالان محیط زیست و همچنین خبر خودکشی دکترسید امامی در زندان، از توضیحات کارشناسان اطلاعات سپاه در این باره خبر داد.

محمدرضا تابش در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در ادامه پیگیری‌های فراکسیون محیط زیست امروز هم با خانواده‌های فعالان بازداشت شده محیط زیست و برخی کارکنان موسسه حیات وحش میراث پارسیان بنا به درخواست آنها دیدار کردیم و نظرات کارشناسان اطلاعات سپاه را در این باره استماع کردیم.

وی افزود: اظهارات خانواده‌های زندانیان و کارکنان این موسسه مبنی بر چارچوب‌دار بودن فعالیت‌ها و هماهنگی با دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط در همه مراحل انجام کار حتی ارتباطات بین‌المللی بود و این‌که تلاش‌های آنها معطوف به حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از تخریب بیشتر آنها و صیانت از گونه‌های جانوری و گیاهی نادر بوده است. 

تابش یادآور شد: کارشناسان اطلاعات سپاه نیز با ارائه توضیحاتی ادعای نفوذ سرویس‌های خارجی در برخی عرصه‌های فعالیت این موسسه را مطرح کردند و به اظهارات برخی متهمین علیه متوفی استناد می‌کردند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: موضوع اعلام خودکشی آقای دکتر سید امامی نیز در دست بررسی است و این سوال مطرح است چرا مسئولان ذیربط در زندان علیرغم آن‌که آن‌جا به دوربین مدار بسته مجهز بوده متوجه این حادثه نشده‌اند.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس در پایان گفت که این فراکسیون ظرف یکی دو روز آینده با تمامی مسئولان امر جلساتی را برای پیگیری این موضوع برگزار خواهد کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024