پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 11.02.2018, 0:54


بر خلاف ادعای مسئولان وزارت علوم مبنی بر آزادی همه دانشجویان بازداشت شده پس از اعتراضات دی ماه، یک فعال دانشجویی به کمپین حقوق بشر در ایران گفت دست کم چهار دانشجو از دانشگاه‌های تهران و همدان در حال حاضر بدون دسترسی به وکیل در بازداشت به سر می‌برند.

یک فعال دانشجویی دانشگاه تهران که نخواست نامش فاش شود، روز بیست بهمن به کمپین گفت بر خلاف گفته مسئولان وزارت علوم هنوز دست کم پنج دانشجوی با نام و نشان مشخص در بازداشت به سر می برند، اگر چه آمار واقعی به دلیل عدم اطلاع‌رسانی مسئولان قضایی و ترس خانواده بالاتر از این عدد است: «این حرف که همه آزاد شدند درست نیست، پنج نفر با اسم و مشخصات و نام دانشگاه را الان مطمئنیم بدون وکیل در بازداشت هستند، هرچند اسامی دیگری هم هست که ما هنوز نتوانستیم مطمئن شویم چون نه وزارت علوم آمار می‌دهد، نه قوه قضائیه و خیلی از خانواده‌ها هم از حرف زدن و گفتن بازداشت فرزندشان می‌ترسند.»

همزمان با اعتراضات سراسری مردم ایران در دی ماه، وزارت اطلاعات بیش از صد دانشجوی منتقد را در سراسر کشور بازداشت کردند، اگر چه اغلب آنان پس از یک یا دو هفته با سپردن قرار تامین آزاد شدند، اما به گفته فعالان دانشجویی هنوز تعدادی دانشجو در بازداشت نیروهای امنیتی و عمدتا وزارت اطلاعات هستند.

فعال دانشجویی دانشگاه تهران به کمپین گفت فرشید تاجمیری و مجید رحمت آبادی از دانشکده فنی همدان و پوریا رمضانیان باجگیران، وحید لنجان زاده و زهرا رحیمی از دانشگاه تهران دانشجویانی هستند که همچنان در بازداشت هستند. فرشید تاجمیری و مجید رحمت آبادی در در اواسط دی ماه، پوریا رمضانیان باجگیران در یازدهم دی ماه و وحید لنجان‌زاده و زهرا رحیمی به ترتیب در روزهای پانزدهم و شانزدهم بهمن بازداشت شده‌اند.

زهرا رحیمی دانشجوی علوم اجتماعی دانشگاه تهران در آخرین ساعات روز بیستم بهمن و پس از گفتگو با این فعال دانشجویی آزاد شد اما بقیه دانشجویان همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

این در حالی است که غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم روز چهارم بهمن گفت تمام دانشجویان بازداشتی تجمعات اخیر آزاد شده اند و دانشجویی به دلیل تجمعات اخیر در بازداشت نمانده است.

رئیس دانشگاه تهران اما ضمن تایید بازداشت دانشجویان این دانشگاه گفت از دلیل بازداشت آنان مطلع نیست چرا که نیروهای امنیتی اطلاعات در این باره را در اختیار آنان قرار نمی‌دهند. محمود نیلی احمدآبادی روز نوزدهم به ایسنا گفت: «چند دانشجوی بازداشتی روزهای اخیر هیچ گونه فعالیت سیاسی در دانشگاه نداشتند، ما هیچ گونه مشکلی با این دانشجویان در دانشگاه نداشتیم و آنها نیز با دانشگاه مشکلی نداشتند. بنابراین ما علت بازداشت این دانشجویان را نمی دانیم. به همکاران در دانشگاه گفته‌ام که موضوع بازداشت دانشجویان را به طور جدی پیگیری کنند، اگر چه مسئولان امنیتی همه اطلاعات در این خصوص را در اختیار ما قرار نمی دهند.»

رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای همدان اما نه تنها منکر بازداشت مجید رحمت آبادی از دانشجویان این دانشگاه شد بلکه ادعا کرد چنین دانشجویی در این دانشکده مشغول تحصیل نیست، ادعایی که از سوی شورای صنفی دانشگاه‌های کل کشور رد شد. شهاب کاظمی با انکار بازداشت مجید رحمت آبادی گفت:

«چنین دانشجویی با این مشخصات در این دانشگاه مشغول تحصیل نیست. بنده این خبر را تأیید نمی‌کنم و تاکنون اسم مجید رحمت‌آبادی را نشنیده‌ام.»

اما شورای صنفی دانشگاه‌های کشور با انتشار مشخصات مجید رحمت آبادی در وبسایت این دانشگاه پاسخ رئیس این دانشکده را اقدامی شرم‌آور برای فرار از پاسخگویی خواند. شورای صنفی دانشگاه‌های کشور با انتشار سندی درباره تحصیل مجید رحمت آبادی در دانشکده فنی همدان نوشت: « انکار وجود این دانشجو، شرم‌آورترین راه پاک کردن صورت مسئله و فرار از پاسخگویی می‌باشد، در عکس زیر مشخصات کامل «مجید رحمت آبادی» به ایشان ارسال می‌گردد، بدون شک ایشان به عنوان رییس دانشکده ملزم به پاسخگویی در قبال وضعیت نامساعد این دانشجو و مشکلات به بار آمده برای وی می‌باشد که بخش عظیمی از آن مستقیما به علت عدم پیگیری ایشان و همکارانشان در کادر مدیریتی دانشکده فنی حرفه ای مفتح همدان رخ داده است.»

فعال دانشجویی دانشگاه تهران انکار بازداشت دانشجویان از سوی مسئولان وزارت علوم و دانشگاه‌ها را نگران کننده خواند و به کمپین گفت چنین اظهاراتی علاوه بر غیرقانونی بودن و آزار خود متهم، صدمات روحی جبران‌ناپذیری به خانواده و اطرافیان او می‌زند: «این انکارها از این جهت نگران‌کننده است که این روزها کلی خبر مرگ و خودکشی در بازداشتگاه ها منتشر می‌شود، وقتی مقام مسئولی بازداشت را تکذیب یا انکار می‌کند خانواده نگران می‌شود که نکند اتفاقی برایشان افتاده که کل موضوع بازداشت را تکذیب می‌کنند و این وضعیت روحی متهم و خانواده را چندین برابر به هم می‌ریزد، کما این که درباره خانواده مجید رحمت آبادی این اتفاق افتاده است.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024