پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 09.02.2018, 15:43


دویچه وله: دیده‌بان حقوق بشر گزارشی پیرامون کشتار وسیع نیروهای داعش توسط پیشمرگه‌های کرد عراق منتشر کرده است. گفته شده که صدها نفر از نیروهای داعش بدون روند قانونی اعدام شده‌اند. مسئولان اقلیم خودمختار این اتهام را رد می‌کنند.

دیده‌بان حقوق بشر سازمان امنیت اقلیم خودمختار کردستان عراق (موسوم به آسایش) را مسئول قتل صدها نفر از نیروهای گروه تروریستی «دولت اسلامی» (داعش) می‌داند.

این اعدام‌ها در تابستان سال گذشته در فاصله زمانی بین ۲۸ اوت تا ۳ سپتامبر (۶ تا ۱۲ شهریور ۱۳۹۶) در منطقه زومار روی داده است. دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود اعلام کرده است که نیروهای امنیتی اقلیم خودمختار یک هفته تمام هر شب به اعدام این نیروها دست زده‌اند.

خبر اعدام نیروهای وابسته به داعش توسط لاما فقیه، مسئول خاورمیانه این نهاد حقوق بشری، اعلام شده است. بنا بر اظهارات او، صدها نفر از اسرای وابسته به داعش توسط پیشمرگه‌ها اعدام شده و اجساد آن‌ها در یک گور جمعی دفن شده است. محل دفن این افراد واقع در ۴۰ کیلومتری محل درگیری‌ها و منطقه زومار اعلام شده است.

دیده‌بان حقوق بشر خواستار تحقیق مستقل پیرامون این موضوع شده است. بر اساس تحقیقات دیده‌بان حقوق بشر، شمار کثیری از نیروهای خارجی وابسته به داعش که در مدرسه‌ای نگهداری می‌شدند، توسط نیروهای سازمان امنیت اقلیم کردستان به دو محل در نزدیکی زومار منتقل شده‌اند. این نهاد حقوق بشری اعلام کرده است که اعدام‌ها در دو محل یادشده روی داده‌اند.

رد اتهام «قتل عام»

دیندار زیباری، یکی از مسئولان اقلیم خودمختار کردستان، این اتهام را رد می‌کند. بنا بر اظهارات زیباری، پیشمرگه‌ها و نیروهای امنیتی کردستان در این منطقه با نیروهای وابسته به داعش درگیر شده‌اند. زیباری مدعی شده که احتمالا برخی از پیکارجویان داعش در جریان این درگیری‌های مسلحانه کشته شده و اجسادشان در همان محل دفن شده است.

این در حالی است که گور جمعی یاد شده ۴۰ کیلومتر از محل درگیری‌ها فاصله دارد. افزون بر آن، بر جمجمه اجساد جای تیر خلاص دیده می‌شود که با توضیح دیندار زیباری، مسئول امور بین‌الملل اقلیم خودمختار کردستان همخوانی ندارد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024