جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 09.02.2018, 12:56


یک عضو سابق داعش به نام فرج سعید می‌گوید که ترکیه در حال استخدام و آموزش جنگجویان سابق حکومت اسلامی (داعش) در حمله خود به عفرین تحت تسلط کردهای شمال سوریه است. وی که با جهادیون سوری در ارتباط نزدیک قرار دارد می‌گوید؛ اغلب آنهایی که در عفرین برعلیه کردها می‌جنگند توسط ترکها، برای تغییر تاکتیک خود آموزش داده شده‌اند.

وی در مصاحبه تلفنی خود با روزنامه اندپندنت می‌گوید: «ترکیه در شروع عملیات خود سعی کرد مردم را با ادعای مبارزه با داعش گمراه سازد، اما ترکها در واقعیت امر بر عکس عمل کرده و اعضای داعش را جهت اعزام به داخل سوریه وحمله به عفرین آموزش میدهند.»

در حدود ۶ هزار سرباز ترک و ۱۰ هزار ازاعضای ارتش ازاد سوریه در ۲۰ ژانویه از مرز وارد خاک سوریه شده و قول دادند که واحدهای دفاع مردمی کرد را از عفرین بیرون کنند. این حمله زیر پرچم ارتش آزاد سوریه به پیش برده می‌شود که سابقا چتری بود برای ائتلاف شورشیان سوری غیر جهادی مورد حمایت غرب. اما اکنون، اکثر آنهایی که در حمله به عفرین تحت نام عملیات شاخه زیتون شرکت کرده‌اند تا همین اخیرا از جنگجویان داعش بوده‌اند.

با کمال تعجب برخی از نیروهای جبهه مقدم ارتش آزاد که به سوی عفرین پیش روی کرده اند علنا وفاداری خود را به القاعده نشان داده اند. در کلیپی که روی انترنت قرار گرفته، سه جهادی یونیفرم پوش سرودی را در ستایش از جنگندگی و فتوحات پیشین خود در گروزنی، داغستان و تورا بورا زمزمه میکنند و میگویند که اکنون عفرین آنها را فرا میخواند.

در سال گذشته داعش شکست‌های سنگینی را با از دست دادن موصل و رقه متحمل شد، خلافت البغدادی نابود گردید و اغلب فرماندهان و جنگجویان با تجربه آن کشته و یا پراکنده شدند. اما در طی دو ماه گذشته نشانه هایی از تجدید حیات آن در سوریه و عراق در نقاطی که خطوط دفاعی ضعیفی دارند، در قالب انجام سوء قصدها و عملیات چریکی مشاهده می‌شود.

اکنون جنگجویان سابق داعش و اعضای ارتش آزاد سوریه با فشار دولت ترکیه به ارتش مهاجم ترکها برای حمله به سوریه پیوسته‌اند. از دیدگاه دولت ترکیه جذب و استخدام داعشیان سابق، ارتش ترکیه را از وجود رزمندگانی با تجربه برخوردار می‌سازد. امتیاز دیگر این روش، غیرترک بودن آن‌هاست که تلفات‌شان هیچ آسیبی به حیثیت دولت ترکیه وارد نخواهد ساخت.

داعش و دولت ترکیه هریک سعی دارند از دیگری به نفع اهداف خویش بهره برداری کنند. فرج ۳۲ ساله که اهل حسکه است می‌گوید که وی واحدهای دفاع مردمی کردها را دوست ندارد، اما به ترک‌ها مشکوک بوده چون دولت ترکیه می‌کوشد از داعش به عنوان کاغذ توالت استفاده کرده و بعد آن را دور اندازد.

دولت ترکیه آگاه است که استفاده از نیروهای داعش در حمله به عفرین حتی اگر وجود آنان را نیز زیر پرچم ارتش آزاد سوریه پنهان کند، محتملا موجب انتقادهای بین‌المللی خواهد شد. فرج سعید می‌گوید که فرماندهان ارتش ترکیه داعشیان را از استفاده وسیع از عملیات انتحاری در حمله به عفرین بر حذر می‌دارند، چون استفاده از چنین تاکتیکهای همکاری آنها را با دولت ترکیه بیش از حد آشکارخواهد ساخت.

وی می‌گوید اعضای کنونی ارتش آزاد سوریه قبلا متخصصین صاحب‌تجربه داعش در برنامه‌ریزی حملات انتحاری با ماشین‌های بمب‌گذاری شده در رقه و موصل بوده‌اند. به نقل از افسران ترک وی می‌گوید آنها داعشیان سابق تحت آموزش خود را از حملات انتحاری منع کرده و می‌گویند: بگذارید این نوع عملیلات توسط کردهای سوری و پ ک ک انجام شود تا دنیا به تروریست بودن آنان باور کند.

از ابتدای شروع جنگ داخلی در سوریه، دولت ترکیه یک رابطه مبهم و سوال بر انگیز با گروههای جهادی سوری داشته است. ابتدا ترکها اجازه دادند تا زمان سقوط موصل به دست داعش، جهادیون و تسلیحات نظامی از طریق خاک ومرزهای آن به درون سوریه ارسال شوند. آنکارا قبلا این موضوع را در جریان جنگ کوبانی روشن ساخته بود که دولت ترکیه پیروزی داعشیان در کوبانی را به پیروزی کردها ترجیح میدهد. به موازات پیشروی کردها در کوبانی با حمایت نیروی هوایی آمریکا، اولویت دولت ترکیه بر این قرار گرفت که مانع ایجا یک دولت احتمالی کردی زیر حمایت ارتش آمریکا در سوریه شود.

آمریکا اکنون در وضعیت دشواری قرار دارد. این کردها بودند که با حمایت نیروی هوایی آمریکا، با واحدهای جنگنده خود بر روی زمین، داعش را در بسیاری از نبردها شکست دادند. بدون آنها هیچ پیروزی‌ای برای آمریکائیان، آنگونه که دونالد ترامپ در پیام سالانه خود اعلام داشت، نمی‌توانست وجود داشته باشد. اما این واحدهای کردی امروزه مجبور شده‌اند در عفرین، با همان داعشیانی که در چهار سال گذشته جنگیده و شکستشان داده بودند دوباره روبرو شوند، و این امر ظاهر خوبی برای آمریکائیان نخواهد داشت اگر آنها به دلیل اجتناب از درگیری با دولت ترکیه کردها را رها کنند. چنین مقابله‌ای ممکن است به راحتی در آینده نزدیک رخ دهد. اردوغان آخر هفته تاکید کرد که ترکیه عملیات نظامی خود را تا شهر منبج که توسط کردها بعد از یک محاصره طولانی در سال ۲۰۱۶ از دست داعش خارج شد، گسترش خواهد داد. وی گفت امریکاییان به ما میگویند به منبج نیایید، ولی ما به آنجا خواهیم رفت، و آن را تحویل صاحبان واقعی‌اش خواهیم داد.

جنگ بین ترکیه و کردها، و رشد روحیه تقابل آمیز ما بین آمریکا و ترکیه، همگی به نفع داعش هستند. داعش گرچه قدرت آن را ندارد که شکست‌های خردکننده سال پیش را جبران کند، اما دشمنانی که در قبل همگی بر علیه آن بودند اکنون به جنگ دیگری مشغولند. اکنون دیگر نابود کردن کانون‌های پراکنده مقاومت داعش در اولویت نیروهای کردی نیست، آنها اکنون مجبورند واحدهای خود را از شرق سوریه، به غرب آن برای مقابله با ترک‌ها منتقل کنند.

ترکیه بعد از گذشت تقریبا سه هفته از حمله خود به شمال سوریه به لحاظ نظامی در وضع چندان قدرتمندی قرار ندارد. شرط پیروزی ترکیه بمبارانهای بی‌وقفه‌ای است که انجامش به موافقت روس‌ها وابسته است، موافقتی که احتمالا ترکیه قادر به کسب آن نخواهد شد. اگر ترکها بخواهند حملات خود را گسترش دهند به سربازان بیشتری نیاز دارند. بر آورده شدن چنین نیازی فرصتی جدید برای پیوستن داعش به جنگ جدید است.

برگردان: ترک اوغلی
08/02/2018

روزنامه اندیپندنت، 07/02/2018
http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/turkey-isis-afrin-syria-kurds-free-syrian-army-jihadi-video-fighters-recruits-a8199166.html



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024