سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 27.01.2018, 23:07


بی بی سی: رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا می‌گوید کمیته‌های کاری برای اصلاح نقایص توافق هسته‌ای با ایران فعالیت خود را شروع کرده‌اند و در پی یافتن راه‌کارها برای ترمیم نواقصی هستند که آمریکا در برجام دیده است.

آقای تیلرسون می‌گوید این کمیته‌ها در حال بررسی این هستند که تا چه حد به مشارکت دادن ایران در این زمینه نیاز است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای تیلرسون روز شنبه (۲۷ ژانویه - هفتم بهمن) در آخرین توقف تور اروپایی خود در ورشو لهستان گفته با متحدان آمریکا و امضاکنندگان برجام به توافق رسیده که برای بررسی آنچه دولت آمریکا “نواقص برجام” خوانده همکاری کنند چرا که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا همان‌طور که پیش‌تر هم تاکید کرده است در صورت «ترمیم نشدن» برجام از آن خارج خواهد شد.

سخنان وزیر خارجه آمریکا در حالی طرح می‌شود که چند روز پیش همتایان فرانسوی و بریتانیایی او بر حفظ توافق هسته‌ای با ایران به شکل فعلی خودش تاکید کرده بودند.

سه‌شنبه گذشته و هنگامی که آقای تیلرسون در پاریس بود، ژان ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «یک اصل اساسی هست که ما بر آن پافشاری می‌کنیم، یعنی حفظ توافق اتمی تا جایی که رعایت می‌شود.»

وزیر خارجه فرانسه که کشورش یکی از امضاکنندگان برجام است همچنین گفته بود: «اگر ایران برجام را محترم بشمارد، که براساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چنین می‌کند و ما دلیلی برای تردید در آن نداریم، امضاکنندگان باید پای حرفشان بایستند. چون وقتی موافقتنامه‌ای امضا شد، همه امضاکنندگان باید به آن احترام بگذارند و او (رکس تیلرسون) این را می‌داند.»

یک روز پیش از وزیر فرانسه هم ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا بر تعهد کشورش به برجام تاکید کرده بود.

با وجود این امروز (شنبه) آقای تیلرسون در ورشو به خبرنگاران گفته: «معمولا تاریک‌ترین لحظه پیش از سپیده‌دم است... گروه‌های کاری از هم اکنون بررسی‌های خود را آغاز کرده‌اند تا ابعاد قضیه را معلوم کنند و ببینند تا چه به مشارکت دادن ایران نیاز است.»

آقای تیلرسون سفر اروپایی خود را روز یکشنبه شروع کرده بود.

این سفر درحالی انجام می‌شود که دونالد ترامپ تهدید کرده است اگر “کاستی‌های” برجام برطرف نشود آمریکا از آن خارج خواهد شد.

آقای ترامپ همچنین خواستار اعمال محدودیت های شدیدتر بر برنامه موشکی ایران است.

آقای تیلرسون دوشنبه در لندن گفت امیدوار است در مورد چگونگی اعمال تغییرات در برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) با اروپایی‌ها به پیشرفت‌هایی برسد.

او گفت: «فکر می‌کنم در میان گروه ‘ای ۳’ (بریتانیا، فرانسه و آلمان) این اجماع نظر وجود دارد که بعضی بخش‌های برجام یا بعضی از رفتارهای ایران هست که باید به آنها رسیدگی شود.»

آمریکا به آنچه «رفتارهای بی‌ثبات کننده» ایران در خاورمیانه دانسته اعتراض دارد. ایران چنین اتهامی را رد می‌کند.

مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا هم روز دوشنبه در سخنانش در پارلمان اسرائیل گفت: «توافق اتمی ایران یک فاجعه است و ایالات متحده آمریکا دیگر این توافق که پایه و مبنای درستی ندارد را تصدیق نخواهد کرد.»

او که برای سفر با رهبران خاورمیانه به این منطقه رفته بود افزود: «همان‌طور که رئیس‌جمهور ترامپ گفته اگر توافق اتمی ایران درست نشود آمریکا فورا از آن خارج خواهد شد.»

دونالد ترامپ روز ۱۲ ژانویه تعلیق تحریم‌های ایران براساس برجام را برای ۱۲۰ روز دیگر تمدید کرد اما هشدار داد این می‌تواند آخرین باری باشد که چنین می‌کند، مگر آن که شرایط مورد نظرش برآورده شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024