جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 19.01.2018, 10:32


گاردین

نظرسنجی موسسه گالوپ از ۱۳۴ کشور نشان داد که میزان تایید نقش آمریکا در جهان از ۴۸ درصد در دولت باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا، با گذشت یک سال از روی کار آمدن ترامپ به ۳۰ درصد رسیده است که پایین‌ترین سطح از زمان آغاز نظر سنجی های این موسسه درباره رهبری جهان در یک دهه گذشته است.

نتایج این تازه ترین نظرسنجی موسسه گالوپ حکایت از آن دارد که اعتماد جهانی به رهبری آمریکا بار دیگر کاهش یافته و این کشور اکنون در شاخص تایید جهانی در رتبه ای پایینتر از چین قرار دارد.

این نظرسنجی یک روز بعد از نظرسنجی جداگانه ای توسط موسسه گالوپ منتشر شده است که نشان می داد با نزدیک شدن به سالگرد تحلیف ترامپ، متوسط میزان محبوبیت وی از هر رئیس جمهوری در نخستین روز روی کار آمدنش، پایینتر است. این نتایج حاکی از آن بود که محبوبیت ترامپ از زمان مراسم سوگندش فقط ۳۹ درصد است.

پایینترین رقم محبوبیت در نخستین سال روی کار آمدن رئیسان جمهوری آمریکا به بیل کلینتون رئیس جمهوری پیشین آمریکا مربوط می شود که میزان محبوبیتش ۱۰ درصد بیشتر از ترامپ، یعنی ۴۹ درصد بود. این نتایج بر نگرانی شدید تحلیلگران سیاست خارجی در آمریکا و اروپا از اینکه رویکرد ترامپ درباره «در اولویت بودن امریکا» در کنار شخصیت دمدمی مزاج و پرخاشگر وی، انسجام دمکراسی های غربی را در مقابله با چالش ناشی از حکومت های خودکامه در روسیه و چین و افزایش دمکراسی های مستبدان و ناسیونالیسم بیگانه ستیزانه در داخل اروپا تضعیف کرده است، صحه می گذارد.

طبق این نتایج، آلمان اکنون با ۴۱ درصد مقبولیت نزد بسیاری از افراد رهبر جهان قلمداد می شود. چین با ۳۱ درصد در رتبه دوم و روسیه با ۲۷ درصد در رتبه سوم قرار دارد. جایگاه آمریکا در بین نیمی از کشورهای جهان (۶۵ از ۱۳۴ کشور مورد نظرسنجی واقع شده)، ۱۰ درصد یا بیشتر کاهش داشته است. این میزان بیش از همه نزد نزدیکترین متحدان آمریکا در اروپای غربی، استرالیا و آمریکای لاتین بوده است. اعتماد به رهبری امریکا بیش از همه در انگلیس کاهش داشت که کاهشی ۲۶ درصدی را رقم زد.

یک سوم از انگلیسی های شرکت کننده در این نظرسنجی رهبری آمریکا را تایید کردند اما ۶۳ درصد مخالف آن بودند.جان کلیفتون از مدیران گالوپ در این زمینه نوشت: امسال بیشترین تغییر را داشتیم. فقط ۳۰ درصد از مردم جهان بطور متوسط عملکرد رهبری آمریکا را قبول دارند که در مقایسه با سال ۲۰۱۶ با رقم ۴۸ درصد کاهش یافته است.

در حقیقت تعداد افرادی که رهبری آمریکا را قبول ندارند بیش از آنهایی است که این عملکرد را قبول دارند. ترامپ به عنوان بخشی از سیاست «آمریکا در اولویت است»، کشورش را از چند توافق چندجانبه خارج کرد. این تصمیم ترامپ با این استدلال انجام شد که چنین توافقاتی در راستای منافع ملی آمریکا نیست.

این توافقات شامل توافق مشارکت تجاری ترانس پسفیک، توافق اب و هوایی پاریس بود. وی همچنین از مذاکرات درباره یک توافق جدید تجاری و سرمایه گذاری با اروپا خارج شد و تهدید به خروج از توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی با کانادا و مکزیک کرده است. نتایج نظرسنجی گالوپ نشان داد: میزان پذیرش رهبری آمریکا فقط در بلاروس، مقدونیه، لیبریا و اسرائیل ۱۰ درصد یا بیشتر افزایش یافته است.آمریکا در آخرین سال ریاست جمهوری جرج دبلیو بوش در سال ۲۰۰۸ نیز از نظر میزان مقبولیت در رتبه ای پایینتر از چین قرار گرفته بود، اما در آن زمان آمریکا و چین هر دو محبوبیت بیشتری نسبت به نظرسنجی اخیر گالوپ داشتند.

میزان حمایت از رهبری آمریکا به ویژه کاهش چشمگیری در کانادا و آمریکای لاتین داشته است. در دولت اوباما ۴۹ درصد رهبری دولت آمریکا به ریاست اوباما را در سال ۲۰۱۶ قبول داشتند و ۲۷ درصد آن را تایید نمی کردند. اما با گذشت یک سال از با روی کار آمدن ترامپ این معیار کاهش فوق العاده ای نشان می دهد و اکنون فقط ۲۴ درصد مردم جهان رهبری آمریکا را باور دارند و ۵۸ درصد از مردم این کشورها آن را تایید نمی کنند.

گزارش گالوپ حکایت از آن دارد چین که به عنوان شریک تجاری در برخی از آمریکای لاتین از آمریکا پیش افتاده، ممکن است امتیازات بیشتری بگیرد. شاخص تایید این کشور در سراسر قاره آمریکا ۴ درصد بیشتر از آمریکا است، اما میزان تایید نکردن آن پایینتر و رقم ۳۵ درصد است.در گزارش گالوپ آمده است: هنوز تصمیم گیری درباره شکست یا پیروزی سیاست «نخست آمریکا»ی ترامپ زود است اما با توجه آنچه که جهان درباره آمریکا فکر می کند بسیاری از شراکت ها و ائتلافات آمریکا که دولت ترامپ آن را یک نقطه قوت قلمداد می کند ممکن است در معرض خطر باشد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024