پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 08.01.2018, 10:17

از وقوع کهریزک دوم جلوگیری کنید


سینا قنبری جوان ۲۲ ساله و از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر در زندان اوین فوت شده است.  گفته شده این جوان  توسط نیروی انتظامی بازداشت و تحویل دستگاه قضایی شده‌ بود. ادعا شده او در اوین خودکشی کرده است. درباره رامین پوراندرجانی، پزشک وظیفه نیز چنین ادعایی شده بود. گفتند که او خودکشی کرده، بعدا معلوم شد ماموران سعید مرتضوی او را کشته‌اند.

طیبه سیاوشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره انتشار خبری مبنی بر فوت جوان ۲۲ ساله در زندان اوین گفت: این موضوع را از وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی پیگیری کردم که اعلام شد این فرد جوان ۲۲ ساله دیپلمه‌ای بود که توسط نیروی انتظامی بازداشت و تحویل دستگاه قضایی شده‌ است. طبق اطلاعی که به من داده شده، این فرد در زندان خودکشی کرده است.

نماینده مردم تهران ادامه داد: این موضوع را به دفتر آقای لاریجانی هم اطلاع دادم. در چند روز اخیر در پیگیری‌های متعدد با قوه‌قضاییه، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی خواستار این بودیم که نظارت کامل و دقیقی بر جوانانی که در این ناآرامی‌ها بازداشت شده‌اند، داشته باشند و اگر این افراد در تخریب اموال نقشی نداشتند، آزاد شوند.

عضو فراکسیون امید در پاسخ به این پرسش که آیا نمایندگان تهران درخواستی برای ملاقات با این بازداشت شدگان داشته‌اند، اظهار کرد:‌ روز گذشته به اتفاق برخی از نمایندگان مجلس همچون خانم‌ها سلحشوری و سعیدی و آقای موسوی جلسه‌ای با افرادی که نماینده دانشجویان بازداشت شده بودند برگزار کردیم. همچنان پیگیر این موضوعات هستیم اما تاکنون و تا جایی که اطلاع دارم درخواستی برای ملاقات داده نشده است.

محمود صادقی، دیگر نماینده تهران هم گفت: متاسفانه خبر فوت سینا قنبری صحت دارد و طبق اطلاعی که از یکی از مراجع اطلاعاتی گرفتم این فرد توسط نیروی انتظامی بازداشت شده و آن‌طور که گفتند در زندان اوین اقدام به خودکشی کرده است.

صادقی گفته است که موضوع در حال بررسی است و «طبق قاعده عوامل احتمالی دیگر هم در حال رسیدگی است».

محمود صادقی در عین‌حال در توییتی درباره وقوع کهریزک دوم هشدار داده است:

در جریان اعتراض‌ها و ناآرامی‌ها دی ماه بیش از ۲۰ نفر کشته و دست کم ۱۷۰۰ نفر در نقاط مختلف ایران بازداشت شدند. بعضی از این افراد در جریان اعتراض‌ها بازداشت شدند و گروهی دیگر در محل زندگی‌ و با هجوم نیروهای امنیتی دستگیر شدند. تعدادی از این بازداشت‌شدگان از زندان آزاد شده‌اند، اما هنوز صدها نفر در بازداشت هستند.

در روزهای اخیر بسیاری از فعالان و کاربران شبکه‌های اجتماعی از «تکرار سناریوی کهریزک» ابراز نگرانی کرده و خواهان اطلاع‌رسانی شفاف درباره بازداشت‌شدگان و دسترسی آنها به وکیل و رسیدگی به پرونده آنها در روند قضایی قانونی شده‌اند.

در جریان اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ تعدادی از بازداشت‌شدگان به بازداشتگاه کهریزک در جنوب تهران فرستاده شدند و در آنجا چند نفر به دلیل ضرب و جرح و وضعیت نامناسب بازداشتگاه جان خود را از دست دادند.

به گفته مقام‌های ایران، اکثر بازداشت‌شدگان اعتراض‌ها و ناآرامی‌های اخیر در ایران جوان هستند. حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزیر کشور، روز دوشنبه ۱۱ دی گفت که بیش ‌از ۹۰ درصد کسانی ‌که در ناآرامی‌ها دستگیر شده‌‌اند «جوان و نوجوان هستند که میانگین سنی آن‌ها زیر ۲۵ سال است و قاطبه‌ آنان سابقه‌ی دستگیری و بازداشت قبلی ندارند».



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024