سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 03.01.2018, 17:32

آمار کشته‌شدگان به دست کم ۲۲ تن رسید


در حالی که اعتراضات سراسری مردم ایران دوازدهم دی ماه برای ششمین روز متوالی نیز در شهرهایی مانند آبادان، مسجدسلیمان ادامه یافت، آمار کشته شدگان تجمعات اعتراضی تا پایان روز یازدهم دی ماه به بیست و دو تن رسید و تعداد بازداشت شدگان به مرز هزار نفر رسید که در میان آنان نام تعدادی از فعالان دانشجویی و صنفی دانشگاه‌های تهران به چشم می‌خورد.

اگر چه گزارش‌های تلویزیون گاه با آمار ارائه شده از سوی سایر منابع رسمی در تعارض است اما بنا به آماری که از سوی منابع مختلف رسمی اعلام شده است، چهار نفر در شهر دورود در استان لرستان، دو نفر در ایذه در استان خوزستان، شش نفر در تویسرکان از توابع استان همدان، سه تن در شاهین شهر اصفهان، شش نفر در قهدریجان در استان اصفهان و یک تن در خمینی شهر استان اصفهان در اعتراضات کشته شده‌اند. منابع رسمی همچنین از کشته شدن یک مامور سپاه با شلیک گلوله در شهرستان نجف آباد از توابع استان اصفهان خبر داده‌اند.

در اعتراضات خیابانی روز نهم دی ماه در شهر دورود، چهار جوان زخمی شدند که دو تن از آنان جان خود را از دست دادند. در ویدئوهای منتشر شده از این شهر در فضای مجازی، صدای شلیک گلوله به گوش می‌رسد. حبیب الله خجسته معاون سیاسی امنیتی استان لرستان یک روز بعد خبر کشته شدن دو تن در شهر دورود را تایید کرد اما ادعا کرد شلیک از سوی نیروهای نظامی و امنیتی نبوده است.

در تجمعات روز نهم دی ماه شهر دورود دو تن دیگر، پدر سی ساله و نوجوان چهارده ساله به نام‌های غلامرضا و شهریار هداوند، نیز کشته شده‌اند، مقامات رسمی ادعا کرده‌اند این دو شهروند با تصادف با ماشین آتش نشانی که از سوی معترضان تصرف و سرازیر شده، کشته شده‌اند، بنا بر این روایت معترضان پس از پیاده کردن راننده و ماموران آتش نشانی، خودرو را از روی پلی به نام پل وحدت سرازیر می‌کنند و خودرو با آتش نشانی با زیر گرفتن اتومبیل حامل پدر و پسر، موجب کشتن آن‌ها می‌شود.

تجمعات در شهر ایذه در استان خوزستان نیز در روز دهم دی ماه دو کشته شد، هدایت الله خادمی، نماینده ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی، کشته شدن دو نفر را تایید کرد ولی توضیحات بیشتری درباره چگونگی آن نداد.

در اجتماعات دهم دی شهر تویسرکان در استان همدان نیز چند نفر کشته شدند که آمار منابع رسمی درباره آن متناقض است، در حالی که گزارش شبکه خبر تلویزیون ایران تعداد کشته شده‌ها را شش نفر اعلام کرد، سعید شاهرخی، معاون سیاسی امنیتی استانداری همدان، تعداد کشته شدگان را سه تن اعلام کرد.

منابع رسمی همچنین از کشته شدن یازده تن در اعتراضات استان اصفهان در روزهای دهم و یازدهم دی ماه خبر داده‌اند. بنا بر گزارش تلویزیون ایران شش نفر که قصد تصرف یک پاسگاه در شهر قهدریجان را داشته‌اند، با شلیک ماموران نیروی انتظامی کشته شده‌اند، سه معترض نیز روز دهم دی ماه در شاهین شهر کشته‌ شده‌اند. تلویزیون همچنین گزارشی از نوجوانی ۱۳ ساله به نام آرمین صادقی پخش کرد که با شلیک گلوله در خمینی شهر کشته شد. خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران نیز از کشته شدن یک مامور سپاه به نام سجاد شاه سنایی، ۳۰ ساله در کهریزسنگ از توابع نجف آباد استان اصفهان خبر داده‌ است. بنا بر این گزارش این مامور سپاه روز یازدهم دی ماه با شلیک گلوله شکاری کشته شده است.

از کشته شدن دو تن در سنندج در استان کردستان و یک تن در کرمانشاه در غرب ایران نیز اخباری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد اما این اخبار از سوی منابع رسمی تایید نشده است.

سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پروش ایران روز دوازدهم دی ماه با «آشوب و خشونت کور» خواندن اعترضات در توییتی از کشته شدن دو دانش‌آموز به نام‌های آرمین و شایان خبر داد. آرمین به نظر می‌رسد اشاره به نوجوانی است که در خمینی‌شهر کشته شد ولی مشخص نیست نام شایان به چه کسی اشاره دارد.

بازداشت‌ها از مرز هزار تن فراتر رفت؛ دست کم ۲۶ فعال دانشجویی دستگیر شده‌اند

تعداد معترضان بازداشت شده اعلام شده از سوی مراجع رسمی قضایی ایران طی اعتراضات هفتم تا یازدهم دی ماه از مرز هزار نفر فراتر رفت، این در حالی است که آمار بازداشت شدگان بسیاری از شهرهای هنوز اعلام نشده و تعداد واقعی بازداشت شدگان ممکن است و قاعدتا باید چند برابر این عدد باشد.

طبق جستجو در آن چه مقامات قضایی در گفتگوهای پراکنده اعلام کرده‌اند ۴۵۰ تن در تهران، ۱۳۸ تن در مشهد، چهل تن در اردبیل، بیش از صد تن در اصفهان، پنجاه تن در کاشان، بیش از صد تن در اراک، ۲۰ تن در کرج بازداشت شده‌اند که مجموعا به عدد نهصد می‌رسد. هنوز آمار بازداشت شدگان در بسیاری از استان‌ها مانند خوزستان، ایلام، لرستان، فارس و همدان اعلام نشده است.

منابع دانشجویی همچنین از بازداشت تعدادی از فعالان دانشجویی و صنفی دانشگاه‌های تهران، علامه طباطبایی و دانشگاه صنعتی شریف توسط نیروهای امنیتی خبر داده‌اند، لیلا حسین زاده، سینا ربیعی، محسن حق شناس، میکائیل قلی راد، پدرام پذیره، محمد محمدیان، علی مظفری، مهدی وهابی ثانی، سهیل موحدان، آرش آوری ، دانیال ایمان، امیرحسین علم طلب، مجید اکبری، محسن ترابی، کسری نوری، عارف فتحی، محسن میرمحسنی و محمد جواهری از دانشگاه تهران، سما درخشانی، فائزه عبدی پور، مجید مسافر، محمد خانی، سیاوش امجدی، محسن شاهسون و سینا غفاری از دانشگاه علامه طباطبایی و محمد شریفی مقدم ریابی از دانشگاه صنعتی شریف تعدادی از اسامی است که تا کنون کمپین موفق به احراز اسامی آنان شده است.

مقامات قضایی؛ کار دشمنان نظام است و شدید برخورد می‌کنیم

در حالی که علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در سخنانش، طبق معمول اعتراضات اخیر را به تلاش کشورهای خارجی و دشمنان نظام اسلامی نسبت داد، دادستان کل کشور نیز اعلام کرد ریشه اعتراضات اخیر در دستگاه‌های اطلاعاتی خارجی و سیا و موساد است و قول برخورد شدید با بازداشت شدگان را داد.

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور روز سه شنبه دوازدهم دی ماه با اغتشاش خواندن اعتراضات سراسری که به کشته شده ۲۲ تن در شهرهای مختلف ایران انجامید، تلاش کرد با توجه به اختلافات سیاسی ایران و عربستان در منطقه، احساسات وطن‌پرستانه مردم را تحریک کند و اعتراضات را نتیجه دلارهای عربستان سعودی دانست: : «دشمنان با دلارهایی که عربستان سعودی هزینه کرده و تصریح داشتند که باید آشوب را به داخل ایران بکشانیم و لذا امروز درصدد انتقام از ضربه‌هایی که خوردند، هستند.»

دادستان کل کشور همچنین از برخورد شدید دستگاه قضایی و امنیتی با بر هم زنندگان امنیت و نظم خبر داد. منتظری گفت: «آن‌هایی که مرتکب جرم می‌شوند و اقدام به تخریب می‌کنند و آسیب به مردم می‌رسانند قطعا دستگاه قضایی و امنیتی اطلاعاتی با آن‌ها برخورد شدید خواهد کرد.»

موسی غضنفرآبادی، رئیس دادگاه انقلاب تهران نیز اعلام کرد کسانی که پس از این بازداشت شوند، قصد ضربه زدن به نظام را دارند و جرم و مجازاتشان شدیدتر خواهد بود: «هر روزی که از اغتشاشات بگذرد و افراد دستگیر شوند، جرم و مجازات‌شان بیشتر می‌شود و ما اینها را دیگر معترضین نسبت به حقوق‌شان نمی‌دانیم بلکه این افراد کسانی هستند که می‌خواهند به اصل نظام ضربه بزنند.»

رئیس دادگاه انقلاب همچنین بدون ذکر نام خواستار عزل فوری و محاکمه مسئولانی شد که به گفته او با اظهارات خود در ایجاد التهاب و به خشونت کشاندن اجتماعات قانونی و مسالمت‌آمیز شهروندان موثر بوده‌اند: «از سوی دیگر و از آنجا که اظهارات برخی مسئولان در ایجاد التهاب و به خشونت کشاندن اجتماعات قانونی و مسالمت آمیز شهروندان موثر بوده است، خواهان عزل فوری و محاکمه ی آن ها با حضور قضاتی مستقل هستیم.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024