جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 28.12.2017, 20:32


سعید لیلاز، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران، در دومین کنگره این حزب:

* به شرط جراحی عمیق اقتصادی این امکان وجود دارد که خطر فروپاشی را رفع کنیم، چاره‌ای جز این نیست و باید به دولت در قالب لایحه بودجه ۹۷ کمک کنیم تا سرعت این جراحی را بیشتر کند.

* بنده بهعنوان یک کارشناس اقتصادی نمی‌توانم نسبت به واقعیت، دروغگو باشم، شاخص‌های کشور نسبت به پنج سال قبل بهتر شده است.

* حجم کیک کل اقتصاد از اواخر سال ۹۵ از رکورد سال ۹۰ عبور کرد. از آن تاریخ تاکنون ۱۰ درصد ثروت بیشتری تولید شده است و اقتصاد کشور ۲۰ درصد بزرگتر شده است.

* در حوزه توزیع درآمدها در پنج گروه اجتماعی کارگران، کارمندان، کشاورزان، مستمری‌بگیران تامین اجتماعی و مستمری‌بگیران کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی، بدون تردید قدرت اقتصادی‌شان ۲۰ تا ۲۵ درصد بهتر شده و این یعنی وضع اجتماعی کشور رو به بهبودی است که البته هنوز با وضعیت مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

* من از افزایش نرخ حامل‌های انرژی در بودجه سال آینده دفاع می‌کنم؛ چون ۹۹درصد راه اصلاح الگوی مصرف حامل‌های انرژی از طریق اصلاح قیمتی امکان‌پذیر است.

* من از افزایش سه برابری عوارض خروج از کشور دفاع می‌کنم. بنده شاید جزو کسانی باشم که در طول سال سفرهای متعددی به خارج از کشور دارم؛ اما با سه برابر شدن عوارض خروج کاملا موافقم. حتی معتقدم باید این عوارض به یک میلیون تومان در سال افزایش پیدا کند، نباید با نظم جهانی مقابله کنیم.

* در مقابل، برخی دوستان اصلاح‌طلب که سالی حتی یک بار هم به خارج از کشور سفر نمی‌کنند با این پیشنهاد بودجه دولت مخالفت کرده‌اند. نمی‌دانم، شاید دلیلش اختلالی است که در رابطه بین رییس‌جمهور و آنان به وجود آمده است.

* اگر بتوانیم فقط یک میلیون نفر از ۹/۲ میلیون سفر که به خارج از کشور انجام می‌شود را بکاهیم؛ بالغ بر دو میلیارد دلار مصرف صرفه‌جویی ارزی خواهیم داشت. حداکثر ۴۰۰هزار سفر خارج از کشور جزو سفرهای ضروری به شمار می‌رود.

* اگر بنده جای رییس‌جمهور بودم؛ هزینه‌های دفاعی کشور را پر و پیمان می‌گرفتم و معیشت مردم را در حد کارکنان و حقوق‌بگیران افزایش می‌دادم، باید تصمیم قاطع و عاقلانه گرفت.

* وضعیت اقتصادی کشور وضعیت شکننده‌ای است و نیازمند جراحی عمیق اقتصادی هستیم. اگر در این جراحی قاطعیتی وجود نداشته باشد؛ سرعت فروپاشی اقتصادی را بیشتر می‌کنیم.

* سرعت تحولات اقتصادی پس از انتخابات اردیبهشت ماه رو به کاهش گذاشته است.

* اولین انتقادی که به رییس‌جمهور وارد است این است که چرا تحولات اقتصادی از بعد از انتخابات سال جاری کاهش یافته است، دومین انتقاد این است که رابطه روحانی با توده مردم و روشنفکران مختل شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024