پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 23.12.2017, 21:01


یک سند (یا تلگرام) دیپلماتیک مربوط به سفارت انگلیس که اخیرا از طبقه بندی خارج شده بیانگر نکات هولناکی درباره کشتار دانشجویان است، ازجمله اینکه دست کم ده هزار نفر در این واقعه کشته شده‌اند.
به گزارش خبرآنلاین، ارتش چین در ژوئن ۱۹۸۹ در جریان سرکوب اعتراضات به طرفداری از دموکراسی در میدان تیانانمن پکن دست کم ۱۰ هزار نفر را کشته است.
این سند که ۲۸ سال بعد از این واقعه منتشر شده از دخترانی که با سرنیزه زخمی شده بودند، اجسادی که زیر خودروهای زرهپوش له می شدند و بقایای اجسادی که با فشار آب به داخل دریچه‌های فاضلاب ریخته می‌شدند سخن می‌گوید.

در همین حال بی‌بی‌سی فارسی نیز نوشت: اسناد آرشیو ملی بریتانیا که از طبقه‌بندی خارج شده‌نشان می‌دهد حداقل ده هزار معترض چینی در تابستان سال ۱۹۸۹ در میدان تیان‌آنمن پکن کشته شدند.

مشاهدات آلن دونالد، سفیر وقت بریتانیا در چین خاطرنشان می‌کند که این افراد به دست نیروهای چینی کشته شدند.

او در مشاهدات محرمانه خود به وزارت امور خارجه بریتانیا نوشته است نیروهای چینی با نفربرهای زره‌پوش به سوی مردم غیرنظامی که خواهان آزادی‌های بیشتری بودند، شلیک کردند.

منبع سفیر وقت بریتانیا، دوست یک عضو شورای حکومتی چین بوده است. این شورا در واقع کابینه چین است و نخست‌وزیر آن را اداره می‌کند. پیش از این گفته می‌شد بین چندصد نفر تا هزار نفر در این اعتراض‌ها کشته شدند.

دولت چین در آن زمان گفته بود نزدیک به دویست نفر (شامل معترضان و نیروهای امنیتی) در جریان اقدامات ضد انقلابی کشته شدند.

۴ ژوئن سال ۱۹۸۹ دولت چین سربازان و تانک‌ها را برای سرکوب اعتراض‌های آزادی‌خواهانه دانشجویان به میدان مشهور پکن فرستاد و این اعتراض‌ها با کشته و مجروح شدن عده بسیاری خاتمه یافت.

دانش‌آموزان، دانشجویان، کارگران و سایر اقشار جامعه خواهان آزادی‌های بیشتر و دموکراسی و پایان دادن به آنچه دیکتاتوری می‌خواندند بودند. برخی از تظاهرکنندگان از میزان تورم، حقوق و وضعیت مسکن انتقاد کردند.

رسانه‌های رسمی چین از این تظاهرات و بانیان آنها به شدت انتقاد کردند و سرانجام تانک‌های ارتش چین، سوم ژوئن وارد پکن شدند و سربازان ارتش هم از نواحی مختلف به سوی مرکز شهر رفتند و در نهایت معترضان را به شدت سرکوب کردند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024