جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 22.12.2017, 16:12


محمود عباس، رئیس دولت فلسطین پس از دیدار با امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در پاریس اظهار داشت: ما به علت تصمیم یک جانبه آمریکا درباره قدس که خلاف قوانین بین‌المللی است، هیچ برنامه صلح این کشور را قبول نخواهیم کرد.

آقای عباس در کنفرانس خبری مشترک با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، گفت که آمریکا دیگر واسطه صادقی برای حل مشکلات خاورمیانه محسوب نمی‌شود و افزود «ما پذیرای هیچ برنامه‌ای ازسوی ایالات متحده آمریکا نیستیم چون جانبدارانه عمل می کند و به قوانین بین المللی احترام نمی‌گذارد.»

به گزارش خبرگزاری آناتولی، وی با اشاره به تصویب پیش‌نویس قطعنامه علیه تصمیم آمریکا درباره قدس در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: جهان با قدرت شکل نمی‌گیرد و نمی‌توان با پول کشورها را خرید.

عباس همچنین تصریح کرد: راه‌های دیپلماتیک در مورد قدس ادامه خواهد یافت و روابط خود را با کشورهایی که از فلسطین حمایت کردند، تقویت خواهیم کرد.

وی از حمایت فرانسه در تصویب پیش نویس قطعنامه علیه تصمیم آمریکا درباره قدس در مجمع عمومی، تشکر کرد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، درباره رای اکثریت چشمگیر کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل علیه تصمیم رئیس جمهوری آمریکا در مورد بیت‌المقدس، گفت که نتیجه رای گیری «نشان می‌دهد اروپا از عدالت و حقانیت جانبداری می‌کند.»

محمود عباس معتقد است انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس با قوانین بین‌المللی در تناقض است. او گفت که باید توجه شود که اقدامات اسرائیل در جهت تغییر هویت اراضی اشغالی است و اسرائیلی‌ها می‌خواهند مسیحیان و مسلمانان را از این سرزمین بیرون و به اماکن مقدس آنها دست‌اندازی کنند.

شب گذشته پیش نویس قطعنامه علیه تصمیم آمریکا درباره قدس در مجمع عمومی سازمان ملل که با فراخوان ترکیه تشکیل جلسه داده بود، با ۱۲۸ رای موافق، در مقابل ۹ رای مخالف به تصویب رسید.

گفتنی است رئیس جمهور آمریکا، ۶ دسامبر علی‌رغم قطعنامه شماره ۴۷۸ شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر غیرقانونی بودن الحاق قدس شرقی به اسرائیل و اعلام آن به عنوان پایتخت این کشور، گفت: «زمان به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل فرارسیده است.»

او همچنین دستور داد آمادگی لازم برای انتقال سفارت آمریکا به قدس صورت گیرد. اسرائیل در سال ۱۹۶۷ قدس را اشغال و آن را به عنوان «پایتخت ابدی» خود اعلام کرد، اما جامعه بین المللی این تصمیم را به رسمیت نمی شناسد. فلسطینیان قدس را پایتخت کشورشان می‌دانند.


بازتاب گسترده تصویب قطعنامه در رسانه‌های اروپایی

تصویب پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی درباره قدس در رسانه‌های کشورهای اروپایی با بازتاب گسترده‌‌ای مواجه شد. شبکه خبری «بی‌بی‌سی» در لندن خبر تصویب پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی درباره قدس در مجمع عمومی سازمان ملل را تحت عنوان «سازمان ملل تصمیم ترامپ را قبول نمی کند» ارائه داد.

روزنامه انگلیسی «گاردین» نیز درباره رای‌گیری دیروز در مجمع عمومی سازمان ملل نوشت: ایالات متحده در مورد قدس بار دیگر در مقابل جامعه بین‌المللی تنها ماند.

روزنامه «بلیک» سوئیس نیز بر ضرورت انصراف واشنگتن از تصمیم خود درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان “پایتخت اسرائیل” تاکید کرد.

روزنامه مجارستانی «ماگیار نمزت» نتایج رای‌گیری پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی درباره قدس در مجمع عمومی سازمان ملل را با استفاده از عنوان «جهان علی رغم تهدیدها، اجازه باج خواهی به ترامپ را نداد» اعلام کرد.

خبرگزارش فرانسه «AFP» طی گزارشی اعلام کرد که سازمان ملل به‌رغم‌ تهدیدهای ترامپ، دولت آمریکا را محکوم کرد.

روزنامه «لا ریپابلیکا» چاپ ایتالیا رای‌گیری پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی درباره قدس که به ابتکار ترکیه و یمن تهیه شد را “سیلی سازمان ملل به صورت ترامپ” توصیف کرد.

خبرگزاری رسمی این کشور «ANSA» نیز نوشت: «سازمان ملل متحد علیه ترامپ، رای داد.»

روزنامه «فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ» آلمان بر ناکامی فاحش اقدام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای باج خواهی از سازمان ملل تاکید کرد. این روزنامه همچنین زیر عکس نیکی هیلی، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد عبارت “با روش‌های مافیا” نوشت.

روزنامه «تلگراف» هلند نیز نوشت: «سازمان ملل تصمیم آمریکا در مورد قدس را پاک کرد». در این روزنامه آمده است که محمود عباس نتیجه این رای گیری را یک پیروزی قلمداد کرد.

روزنامه «اوسلوبودینیه» بوسنی هرزگوین نیز در این باره تیتر زد: «سازمان ملل به تصمیم ترامپ واکنش نشان داد». در خبر این روزنامه آمده است: به رسمیت شناختن قدس به عنوان پاتخت اسرائیل توسط آمریکا یک اقدام پوچ بود.

خبرگزاری رسمی صربستان «تانیوگ» نیز در گزارشی تیتر «سازمان ملل تصمیم ترامپ را به رای گیری گذاشت» را به کار برد. در این خبر به ابراز خرسندی مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در مورد رای اکثریت کشورها به قطعنامه قدس اشاره شده است.

رسانه‌های اسپانیا نیز رای گیری دیروز سازمان ملل در مورد قدس را در صدر اخبار خود گنجاندند. در این خبر تاکید شد که مجمع عمومی سازمان ملل علی‌رغم تهدید ترامپ قطعنامه در مورد قدس را تصویب کرد.

شبکه تلوزیونی «RTVE» اسپانیا نیز در خبر خود عنوان «سازمان ملل علی رغم تهدید ترامپ، تصمیم آمریکا در مورد قدس را محکوم کرد» را به کار برد.

روزنامه «کوریر» اتریش نیز در اخبار خود رای گیری قطعنامه قدس را جای داده و نوشت: ۱۲۸ کشور از ۱۹۳ کشور جهان به قطعنامه سازمان ملل در مورد قدس رای مثبت دادند و این احتمالا باعث عقب نشینی آمریکا در مورد تصمیم خود در مورد قدس خواهد شد.

آلمان: مساله اورشلیم باید با مذاکرات میان اسرائیل و فلسطین حل شود

وزارت امور خارجه آلمان با انتشار مطلبی در شبکه های اجتماعی، در ارزیابی دلیل حمایت این کشور از قطعنامه پیشنهادی درباره وضعیت قدس در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که با ابتکار ترکیه و در انتقاد از تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان «پایتخت اسرائیل» تهیه شده بود تاکید کرد که مساله قدس باید با مذاکرات میان اسرائیل و فلسطین حل و فصل شود.

در این بیانیه آمده است: «در مورد بحران قدس باید فلسطین و اسرائیل به توافق برسند و نباید کشور دیگری دخالت کند. ما بر این اساس از تصویب قطعنامه پیشنهادی درباره وضعیت قدس در مجمع عمومی سازمان ملل حمایت کردیم.»

بی بی سی، خبرگزاری آناتولی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024