پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 21.12.2017, 15:35


ساعاتی پیش از رای‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ای در خصوص اورشلیم، نخست وزیر اسرائیل در توهینی آشکار سازمان ملل را «خانه دروغ» نامید. ترامپ هم کشورهای رای‌دهنده به پیش‌نویس را تهدید کرد.

روز پنجشنبه (۲۱ دسامبر/۳۰ آذر) بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، پیش از رأی‌گیری و حتی قبل از تصویب قطعنامه مجمع عمومی در مورد اورشلیم موضع‌گیری کرد و سازمان ملل را «خانه دروغ» نامید.

نتانیاهو موضع دولت آمریکا را ستود و گفت کشورهای دیگری هم در نهایت از واشنگتن در زمینه انتقال سفارتخانه‌های خود از تل آویو به اورشلیم پیروی خواهند کرد. نخست وزیر اسرائیل تاکید کرد که رویکرد بسیاری از کشورها در تمامی قاره‌ها و فراتر از دیوارهای سازمان ملل در قبال اسرائیل در حال تغییر است.

قطعنامه درباره اورشلیم پس از آن در دستور کار مجمع عمومی سازمان ملل قرار گرفت که سند مشابهی در شورای امنیت با وتو ی آمریکا مواجه و رد شد. در پیش‌نویس قطعنامه ارایه شده به شورای امنیت آمده بود: «هرگونه تصمیم و اقدامی که منجر به تغییر ماهیت، موقعیت، یا ترکیب جمعیتی بیت‌المقدس شود، هیچ وجهه قانونی ندارد، فاقد ارزش و اعتبار است و باید مطابق قطعنامه‌های شورای امنیت به حالت اول بازگردد.»

در مجمع عمومی سازمان ملل متحد هیچ کشوری حق وتو ندارد و هریک از اعضای این سازمان حق رای دارند. اما ترامپ روز چهارشنبه ۲۰ دسامبر کشورهای رای‌دهنده به نفع پیش‌نویس قطعنامه سازمان ملل را به قطع کمک‌های مالی تهدید کرد.

با این که قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل فاقد قدرت اجرایی است، با این‌حال دونالد ترامپ کشورهای عضو سازمان ملل را تهدید کرد در صورت رای دادن به این قطعنامه مجازات خواهند شد.

ترامپ گفت:  «این کشورها صدها میلیون یا میلیاردها دلار از ما پول می‌گیرند و علیه ما رای می‌دهند. ما این موضوع را پیگیری خواهیم کرد. ما به دقت مواظب رای‌گیری هستیم و اگر علیه ما رای بدهند مبالغ زیادی صرفه‌جویی خواهیم کرد».

اردوغان: اعضای سازمان ملل تسلیم دلار نشوند

تهدید اعضای سازمان ملل از سوی دونالد ترامپ با واکنش رجب طیب اردغان، رئیس جمهوری ترکیه مواجه شد. او تهدیدهای ترامپ را رد کرد و از اعضای سازمان ملل خواست تسلیم دلار نشوند.

اردوغان تاکید کرد: «به تمام کشورهای جهان می‌گویم که مبادا مبارزه دموکراتین خود را به این دلارها بفروشید.» اردغان خطاب به ترامپ گفت: «آقای ترامپ شما نمی‌توانید با دلار اراده دموکراتیک ترکیه را بخرید. تصمیم ما مشخص است.»

اردوغان افزود: «از اینجا به تمام کشورهای جهان می‌گویم که مبادا مبارزه دموکراتیک خود را به این دلارها بفروشید. اگر قرار است مبارزه برای دموکراسی صورت بگیرد نباید با خرید اراده‌ها با دلار مانع‌تراشی انجام شود. اجازه بدهید هرکس با اراده آزاد خود عمل کند. امیدوارم که آمریکا امروز نتیجه‌ای که منتظر آن است را نگیرد و جهان درس خوبی به آمریکا بدهد.»

اسرائیل اورشلیم یکپارچه را پایتخت خود می‌داند. فلسطینی‌ها نیز بخش شرقی اورشلیم را پایتخت خود آینده خود می‌دانند. اسرائیل درجریان جنگ ۶ روزه  ۱۹۶۷ بخش اورشلیم را اشغال کرده است.

بعد از تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر شناسایی اورشلیم (بیت‌المقدس) به عنوان پایتخت اسرائیل، فلسطینی‌ها هم درخواست کردند که قسمت شرقی اورشلیم به عنوان پایتخت آنها شناسایی شود. بسیاری از کشورهای اسلامی از این خواسته فلسطینی‌ها حمایت می‌کنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024