پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 18.12.2017, 22:55


همسر احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر محکوم به اعدام یک روز پس از پخش اعترافات ضبط شده همسرش در تلویزیون ایران به کمپین حقوق بشر در ایران گفت که این فیلم مربوط به سه ماه پس از بازداشت او و حضور در سلول انفرادی و تهدید جان فرزندانش در سوئد و خودش در زندان از او گرفته شده است. همسر آقای جلالی گفت تمام فیلم نشان داده نشده و احمدرضا در توضیحاتش تمام اتهامات را رد کرده است. ویدا مهران‌نیا گفت این فیلم که تحت فشار پس از سه ماه انفرادی و تهدید از او گرفته شده هیچ ارزش قانونی ندارد.

به گفته همسر این زندانی احمدرضا جلالی از نظر جسمی و روحی وضعیت نامساعدی دارد اما قاضی صلواتی تاکنون از انتقال او به بیمارستان مخالفت کرده است.

تلویزیون ایران روز یکشنبه ۲۶ آذر ماه فیلم ۸:۲۳ دقیقه‌ای به نام «تیشه بر ریشه» از اعترافات ضبط شده احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر محکوم به اعدام پخش کرد. احمدرضا با بلوز سفید روبه دوربین صحبت می‌کند بدون این‌که تصویر مصاحبه‌کننده مشخص و یا سوال‌هایش شنیده شود. در این فیلم هشت دقیقه‌ای سعی شده نشان داده شود احمدرضا جلالی اطلاعات سری ایران را به اسراییل می‌داده است.

ویدا مهران‌نیا با اظهار اینکه روز گذشته با همسرش تلفنی صحبت کرده و او گفته است از تلویزیون زندان مصاحبه ضبط شده خود را تماشا کرده، گفت: «احمدرضا خیلی حالش بد بود. گفت همه ویدیو را نشان نداده‌اند. سه ماه پس از حضور انفرادی احمدرضا در سلول انفرادی و پس از اینکه تهدید کردند اگر همکاری نکند بچه‌هایش را در سوئد خواهند کشت و او را هم یک سال و نیم در همین وضعیت نگه می‌دارند تا اینجا بمیرد و هیچکس هم باخبر نشود. یک روز به سراغش می‌روند و می‌گویند تو آزادی فقط قبل از اینکه برویم می‌خواهیم ویدیویی از حرف‌هایت بگیریم تا اطلاعات‌مان کامل شود.»

خانم مهران نیا ادامه داد: «در این ویدیو مشخص است که احمدرضا شرایط عادی ندارد. احمدرضا می‌گفت در آن دوران چون تحت فشار روحی بوده به او قرص می‌دادند. برای این مصاحبه ضبط شده هم هر جا کلمات را درست نمی‌گفته قطع می‌کردند و از  می‌خواستند که دوباره حرف‌ها را تکرار کند. این مصاحبه که تحت فشار ضبط شده و به طور کامل هم پخش نشده هیچ ارزش قانونی ندارد.»

همسر احمدرضا با اشاره به نامه او که پس از ابلاغ حکم اعدامش منتشر شد، گفت: «همکارهای احمدرضا در ایتالیا در این فیلم نشان داده شدند بعد می‌گویند او جاسوس موساد بود من واقعا نمی‌دانم بعد از دیدن این فیلم چه بگوی. در این فیلم احمدرضا نامی از موساد و اسراییل نمی‌برد. نمی‌فهمم چرا آنها مصر هستند که احمدرضا را به جاسوسی برای اسراییل متهم کنند. من فکر می‌کنم چون احمدرضا در نامه‌اش نوشته که چون او حاضر به همکاری با وزارت اطلاعات ایران نشده در آخرین سفرش به ایران دستگیر شده و به اتهام جاسوسی متهم شده است این ویدیو را پخش کردند.»

نامه‌ای از احمدرضا جلالی به زبان انگلیسی ساعتی پس از اعلام حکم دادگاهش در روز ۲۹ مهرماه ۹۶ منتشر شد. احمدرضا جلالی در این نامه با عنوان «چرا من از سوی وزارت اطلاعات بازداشت شدم؟» با جزییات توضیح داده که چون نپذیرفته برای وزارت اطلاعات جاسوسی کند و  اطلاعات کشورهای دیگر را در حوزه تروریسم اختیار آنها بگذارد در اخرین سفرش به ایران بازداشت شده است. او در این نامه توضیح داده که دو بار مقامات ایرانی به او نزدیک شده و درخواست همکاری با او را داشته‌اند.

همسر احمدرضا جلالی با اظهار اینکه وضعیت جسمی و روحی او در زندان نامساعد است و علیرغم درخواست‌های فراوان قاضی صلواتی با انتقال او به بیمارستان برای درمان موافقت نکرده به کمپین گفت: «پس از اعلام حکم اعدامش احمدرضا هفت هشت کیلو وزن کرده، معده درد دارد. خودش پزشک است و می‌داند نیاز به پزشک متخصص دارد اما علیرغم درخواست‌هایش به او گفته‌لند که قاضی صلواتی با او خروج او از زندان مخالف است.»

ویدا مهران‌نیا با اشاره به اینکه اگر همسرش اطلاعات سری و امنیتی داشته چرا به او اجازه خروج و ورود به ایران را  می‌دادند به کمپین گفت: «یک بار اوایل سال ۲۰۱۲ وقتی احمدرضا به ایران سفر کرده بود لپ‌تاپش را دزدیدند. در فرودگاه به ماموران وزارت دفاع اطلاع داد که لپ‌تاپش را دزدیدند و آن‌ها به او گفته بودند که تو اطلاعات مهمی نداری مهم نیست هرکس دزدیده باشد. حالا چطور ممکن است چنین آدمی اسرار امنیتی کشور دستش باشد.»

پخش فیلمی از احمدرضا جلالی از تلویزیون ایران

تلویزیون ایران روز یکشنبه ۲۶ آذر ماه فیلم ۸:۲۳ دقیقه‌ای به نام «تیشه بر ریشه» از اعترافات ضبط شده احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر محکوم به اعدام پخش کرد. احمدرضا با بلوز سفید روبه دوربین صحبت می‌کند بدون این‌که تصویر مصاحبه‌کننده مشخص و یا سوال‌هایش شنیده شود. احمدرضا همچنین در ابتدای فیلم پس از معرفی خودش می‌گوید که پس از فارغ‌التحصیلی مدتی در مرکز مدیریت بحران  وزارت بهداشت فعالیت می‌کرده و پس از آن در وزارت دفاع مشغول به کار شده است. او این توضیحات و سوابق کاریش را در نامه‌ای که چندی پیش از زندان نوشته و در رسانه‌ها منتشر شده بود، خود به طور کامل توضیح داده بود.

احمدرضا جلالی پس از اینکه خودش را جلوی دوربین معرفی می‌کند، گوینده‌ یا راوی گزارش می‌گوید: «جلالی در هنگام حضور در یکی از دور‌های آموزشی در خارج از کشور در تور اطلاعاتی سازمان موساد می‌افتد.» جلالی پس از آن می‌گوید که در سال ۸۷ پس از اینکه برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفته در یک برنامه آموزشی در اروپا با شخصی به نام «توماس» آشنا شده که به او پیشنهاد کار داده و پس از دو مصاحبه برای همکای پذیرفته شده است.

راوی گزارش پس از آن مجددا می‌گوید: «افسران موساد آرام‌آرام زمینه همکاری او را فراهم ساخته و جلالی را به سمت جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات از موارد نیاز خود هدایت کردند.» گوینده در جای دیگری می‌گوید «یکی از خواسته‌های اصلی افسران موساد از جلالی جمع‌آوری اطلاعات و مشخصات دانشمندان هسته ای ایران از جمله دکتر علی محمدی و دکتر شهریاری است.»

با این حال احمدرضا جلالی در این فیلم ضبط شده نامی از موساد، اسراییل یا کلمه جاسوسی نمی‌برد. او در این فیلم اشاره می‌کند که او برداشتش این بوده که آنها افسران امنیتی اطلاعاتی اروپا هستند. حتی گوینده این فیلم نیز در جای می‌گوید: «افسران اطلاعات موساد برای جلب همکاری و اعتماد جلالی و همچنین برای پنهان ماندن هویت اصلی شان خود را افسران امنیتی اطلاعاتی اروپا معرفی می کنند.»

احمدرضا جلالی در این فیلم گفت که در یک پروژه دفاعی در کنار یک سری افراد حضور داشته مانند دکتر مجید شهریاری و مسعود علی‌محمدی. او همچنین گفت از او خواسته شده بود تا درباره اینکه افراد کلیدی پروژه‌ها چه کسانی هستند و چه فعالیت‌های دارند، توضیح دهد. این فیلم با حرف‌های گوینده طوری تنظیم شده که مدعی است احمدرضا جلالی اطلاعاتی درباره مجید شهریاری و مسعود علی‌محمدی که کشته شده‌اند به افرادی منتقل کرده است.

مجید شهریاری و مسعود علی‌محمدی، دانشمندان ایرانی بودند که هر دو کشته شدند. مسعود علی‌محمدی در دی ماه سال ۱۳۸۸ در زمان خروج از خانه‌اش بر اثر انفجار بمبی کشته شد و یک سال بعد در هشتم آذر ماه ۸۹، مجید شهریاری، استاد فیزیک هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی تهران هم بر اثر انفجار یک بمب به اتومبیلی در کنار اتومبیل پارک شده او در نزدیکی دانشگاه کشته شد. مقامات جمهوری اسلامی ادعا کردند که آنها از سوی اسراییل و به دلیل نقششان در برنامه‌ هسته‌ای ایران کشته شده‌اند.

دو سال پس از ترور انها، اعترافات ۱۳ نفر به عنوان متهمان ترور دانشمندان اتمی ایران تحت مستندی در تلویزیون پخش شد.  در این مستند به نام «کلوپ ترور» هشت مرد و پنج زن به همکاری با اسراییل و آموزش برای ترور دانشمندان اتمی ایران اعتراف کردند. همچنین  شخصی به نام مجید جمالی فشی به اتهام ترور مسعود علی محمدی در اردبیهشت ۹۱ اعدام شد.

احمدرضا جلالی و تقاضای فرجامی خواهی برای حکم اعدام

ویدا مهران‌نیا با اظهار اینکه از  دبیر دریابیگی وکیل اصلی پرونده همسرش خبری ندارد، به کمپین گفت: «وکیل دیگر همسر خانم زینب طاهری پس از تایید حکم اعدامش به ملاقات او در زندان رفت. اکنون او احمدرضا می‌خواهد تقاضای فرجامی خواهی برای این حکم ناعادلانه بکند.»

احمدرضا جلالی، استاد و پژوهشگر مدیریت حوادث مترقبه و دارای اقامت سوئد است. او فوق دکتری خود را در رشته مدیریت بحران در دانشگاه پیه مونتو ایتالیا گرفته و پس از آن به همراه همسر و دو فرزنش ساکن کشور سوئد شدند. آقای دجلالی در تاریخ پنجم اردبیهشت ماه ۱۳۹۵ پس از سفر به ایران به قصد شرکت در یک کنفرانس علمی توسط ماموران وزارت اطلاعت دستگیر و روانه زندان اوین شد. او پس از هفت ماه بازجویی در سلول‎های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین به بند عمومی منتقل شد. اتهام آقای دجلالی «همکاری با دول متخاصم» عنوان شده است.

این پژوهشگر پیش از بازداشت در پنجم اردبیهشت ماه ۱۳۹۵، بارها برای شرکت در سمینارها و ورک شاپ‎های علمی و تخصصی به دعوت دانشگاه تهران و هلال احمر به ایران سفر کرده و هیچگاه مشکلی برایش فراهم نشده‎ بود.

۱۷۵ برنده جایز نوبل در نامه‌ای به نماینده ایران در سازمان ملل در تاریخ ۲۶ آبان ماه خواستار آزادی هر چه سریع‌تر احمدرضا جلالی از زندان و بازگشت او به نزد خانواده‌اش شده‌اند. این تعداد برنده جایزه نوبل در نامه‌ای خطاب به غلامعلی خوش‌رو، نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نامه نوشته‌اند که آنها نمی‌توانند در مقابل بازداشت و حکم اعدام یک محقق ساکت بمانند. آنها خواستار آزادی احمدرضا جلالی، محقق و پزشک محکوم به اعدام شده‌اند.

یک منبع آگاه پس از اعلام حکم اعدام او از سوی دادگاه انقلاب در گفت‌وگویی با کمپین در تاریخ اول آبان ۹۶ از تهدید بازجویان و فشار برای اعتراف گفت: «بازجویانش دو بار با فشار از او خواسته بودند جملاتی را عینا از روی کاغذهای بخواند و از او در سلول انفرادی فیلم‌برداری کرده‌ بودند. او را ترسانده بودند که اگر عینا کلماتی را که آن‌ها می‌خواهند جلوی دوربین نگوید بچه‌هایش را در سوئد اذیت می‌کنند. برگه‌هایی را هم داده بودند تا امضا کند. احمدرضا هم از ترس هم را امضا کرده و خوانده. بعد هم که از بازجویانش شکایت کرد توجهی به آن نشد. مضاعف بر این‌ها در پرونده‌اش برگه‌های دیگری اضافه شده که در بازجویی‌ها صحبتی از آن نشده بود.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024