سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 18.12.2017, 19:11


آمریکا، پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی مصر درباره بیت‌المقدس را وتو کرد. نیکی هیلی نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل، پس از وتوی این پیش‌نویس گفته که کشورش برای حفظ نقش خود در روند صلح خاورمیانه، از حق وتو استفاده می‌کند.

دیگر ۱۴ عضو دائمی و موقت شورای امنیت، با پیش‌نویس این موافقت قطعنامه کردند.

در بخشی از پیش‌نویس قطعنامه آمده است: «هرگونه تصمیم و اقدامی که منجر به تغییر ماهیت، موقعیت، یا ترکیب جمعیتی بیت‌المقدس شود، هیچ وجهه قانونی ندارد، فاقد ارزش و اعتبار است و باید مطابق قطعنامه‌های شورای امنیت به حالت اول بازگردد».

نماینده آمریکا در سازمان ملل، در سخنرانی نخست خود پیش از رأی‌گیری گفته بود که واشنگتن با پیش‌نویس پیشنهادی مصر مخالفت خواهد کرد. به گفته هیلی آمریکا پایبندی مشخصی درباره رسیدن به صلح پایدار و تشکیل دو کشور فلسطین و اسرائيل دارد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در یک پیام ویدیویی به زبان انگلیسی از دونالد ترامپ و نیکی هیلی به خاطر وتو کردن این قطعنامه تشکر کرد.

فلسطینی‌ها امیدوارند که بیت المقدس شرقی که در حال حاضر در اشغال اسرائیل است، روزی به عنوان پایتخت کشور مستقل فلسطین شناخته شود.

آنها که به شدت با تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن بیت المقدس مخالفند و امیدوارند که محکومیت این تصمیم را در نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل که خواهان برگزاری آن شده‌اند، به رأی بگذارند.

اسرائیل «بیت المقدس یکپارچه» را پایتخت خود می‌داند، اما مصوبات شورای امنیت قسمت شرقی این شهر را جزو «سرزمین‌های اشغالی» دانسته و خواهان حل و فصل اختلافات فلسطینی‌ها و اسرائیل بر سر بیت المقدس از طریق مذاکره شده است.

دونالد ترامپ که در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری وعده داده بود که سفارت آمریکا را به بیت المقدس منتقل کند، در یک سخنرانی در روز ۶ دسامبر دستور داد وزارت امور خارجه آمریکا مقدمات این انتقال را فراهم کند.

این تصمیم آقای ترامپ مخالفت‌های گسترده بین المللی را برانگیخت. آمریکا در نزدیک به هفت سال گذشته از حق وتوی خود در شورای امنیت استفاده نکرده بود.

قتل ۲۲ فلسطینی در یک ماه گذشته

درپی تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، موجی از خشم، کشورهای عربی و اسلامی را فرا گرفت. همچنین همپیمانان آمریکا نیز مخالفت خود را با موضع ترامپ، اعلام کردند.

فرانسه، بولیوی، مصر، ایتالیا، سنگال، سوئد، انگلیس و اروگوئه هشت کشوری هستند که پیشتر از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواسته‌ بودند تا شورای امنیت تشکیل جلسه داده و اعضا را از مسائل مربوطه مطلع سازد.

دولت خودگردان فلسطین، پشتر اعلام کرده بود که در صورت استفاده آمریکا از حق وتو علیه پیش‌نویس پیشنهادی مصر، برای دفاع از قدس، به مجمع عمومی سازمان ملل روی خواهند آورد.

نیکولای میلادینوف، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه در سخنرانی خود اسرائیل را به توقف فعالیت‌های شهرک نشینی فراخواند. وی شهرک‌سازی اسرائیل در مناطق فلسطینی را غیرقانونی توصیف کرد. ملادینوف گفت که نیروهای اسرائیلی در یک ماه گذشته، ۲۲ فلسطینی را کشته‌اند.

تشکر  نتانیاهو از آمریکا

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل طی بیانیه ای از آمریکا بابت وتوی پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی مصر به شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر «غیرقانونی بودن» تصمیم ترامپ درباره قدس که توسط ترکیه تهیه شده بود تشکر کرد.

در این بیانیه آمده است:

«از نیکی هالی نماینده دائمی آمریکا در سازمان ملل تشکر می کنیم. در روز جشن حنوکا مانند مکابیان سخنرانی کردید. یک نفر اکثریت را شکست داد. در واقع او دروغ را شکست داد. رئیس جمهور ترامپ متشکریم. نیکی هالی متشکریم.»

بی‌بی‌سی، ‌العربیه، آناتولی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024