جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 06.12.2017, 18:32


بی‌بی‌سی

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت.

او در حالی که مایک پنس، معاونش او را همراهی می‌کرد با اشاره به مصوبه کنگره این کشور در سال ۱۹۹۵ برای انتقال سفارت ایالات متحده از تل آویو به بیت‌المقدس، تاکید کرد که «زمان اجرایی کردن آن مصوبه مدت‌ها بود که به تاخیر افتاده بود».

ترامپ همچنین رسما دستور انتقال سفارت این کشور از تل آویو به بیت‌المقدس را صادر کرد اما گفت ایالات متحده همچنان به راه حل ایجاد دو کشور مستقل پایبند خواهد ماند.

ترامپ در حالی ظهر چهارشنبه (۶ دسامبر - ۱۵ آذر) این تصمیم را اعلام کرد که در چند روز گذشته بسیاری از رهبران و شخصیت‌های جهان نسبت به عواقب این اقدام هشدار داده بودند.

ساعتی پیش از سخنرانی آقای ترامپ، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در سخنانی بیت‌المقدس را «شهری منحصر به فرد، مقدس برای یهودیان، مسیحیان و مسلمانان» خواند و خواستار آن شد که موقعیت این شهر طبق مصوبات سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی تعیین شود.

سازمان ملل متحد با توجه به آخرین معاهده صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها (۱۹۹۳ اسلو) بخش شرقی بیت‌المقدس را از اراضی اشغالی فلسطینیان می‌داند و ساخت‌وسازهای اسرائیل در این مناطق را غیرقانونی می‌شمارد.

در همین حال، صبح چهارشنبه، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در برابر خبرنگاران تلویحا اشاره کرد که وزارت خارجه تحت امر او نقش محوری در این تصمیم‌گیری نداشته است.

او ضمن حمایت از این تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «از لحظه ورود دولت جدید به کاخ‌سفید یک تیم ویژه مجدانه روی این مسئله کار کرده است. آنها با اعتقاد جدی به صلح خاورمیانه در تلاشند که رویکرد جدیدی برای برون رفت از بن بست موجود ایجاد کنند و من را هم در جریان کار خود قرار داده‌اند...»

برخی از تحلیل‌گران سیاسی در رسانه‌های آمریکا، این سخنان وزیر خارجه را فاصله گرفتن او از تصمیم انتقال سفارت ایالات متحده به بیت‌المقدس تفسیر کرده‌اند.

از زمان تشکیل کشور اسرائیل، بخش غربی بیت‌المقدس در اختیار این کشور قرار گرفت در حالی‌ که بخش شرقی، که شامل اکثر اماکن مذهبی مقدس برای یهودیان، مسیحیان و مسسلمانان است، تحت مدیریت اردن قرار گرفت و همچنان تولیت این اماکن تحت نظر پادشاه اردن است.

بخش شرقی بیت‌المقدس همراه با اراضی کرانه باختری رود اردن در جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۶۷ به تصرف اسرائیل درآمد، اما سازمان ملل متحد این بخش از شهر را هم مصداق تعریف اراضی اشغالی می‌داند و دخل و تصرف اسرائیل از جمله ایجاد شهرک های یهودی‌نشین در این بخش از شهر را از لحاظ حقوق بین‌الملل غیرقانونی اعلام کرده است.

با وجود اعلام رسمی تصمیم آمریکا برای انتقال سفارتش به بیت‌المقدس، ناظران می‌گویند که عملی کردن این تصمیم با توجه به زمان لازم برای ساخت ساختمان سفارت جدید، عملا افتتاح این سفارتخانه را به چند سال بعد و حتی پس از دوره فعلی ریاست‌جمهوری آقای ترامپ موکول خواهد کرد.

واکنش‌های جهانی به تصمیم آمریکا

در چند روز گذشته و هم‌زمان با بالاگرفتن گمانه‌زنی‌ها درباره اعلام رسمی تصمیم آقای ترامپ برای انتقال سفارت کشورش به بیت‌المقدس، موجی از مخالفت‌ها از سوی رهبران و چهره‌های جهانی به راه افتاد.

* ترزا می، نخست وزیر بریتانیا گفت که در نظر دارد در این مورد با آقای ترامپ صحبت کند. وی تأکید کرد: «موقعیت بیت‌المقدس باید در جریان مذاکرات منجر به صلح بین اسرائیل و فلسطینیان تعیین شود.»

* چین نسبت به نقش احتمالی این تصمیم بر وقوع خشونت و تنش‌های تازه در خاورمیانه هشدار داده است.

* آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران گفت: «این که دشمنان ادعا می‌کنند می‌خواهند قدس را پایتخت فلسطین اشغالی اعلام کنند، از عجز و ناتوانی آن‌هاست. در مسئله فلسطین دستشان بسته است و نمی‌توانند اهدافشان را پیش ببرند.»

* کشورهای عرب از این تصمیم انتقاد شدید کرده‌اند و گفته می‌شود که ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی در تماس تلفنی با رئیس‌جمهوری آمریکا مخالفت و نگرانی عمیق خود را در این زمینه ابراز کرده است. وی هشدار داده است که چنین تصمیمی می‌تواند باعث افزایش تنش و تقویت موضع گروه‌های افراطگرا در منطقه شود.

* امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفته که «نگران» است او به طور یک جانبه بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد. آقای مکرون گفته هر تصمیمی در مورد موقعیت این شهر باید «در چارچوب مذاکرات میان اسرائیلی ها و فلسطینی ها باشد.»

* محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی نسبت به “پیامدهای خطرناک چنین تصمیمی برای فرآیند صلح، امنیت و ثبات منطقه و جهان” اخطار داده است.

* ملک عبدالله، پادشاه اردن که تولیت اماکن مذهبی در بیت‌المقدس را همچنان بر عهده دارد، گفته این تصمیم «تلاش‌ها برای از سر گرفتن فرآیند صلح» را تضعیف خواهد کرد و باعث تحریک مسلمانان خواهد شد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اخطار داده انتقال سفارت آمریکا از تل آویو «خط قرمز مسلمانان» است و در صورت شناسایی بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی آمریکا، کشورش ممکن است تا سر حد قطع روابط با اسرائیل واکنش نشان دهد.

اسماعیل هنیه رهبر گروه اسلام‌گرای حماس که غزه در کنترل آن است گفته جابجایی سفارت و به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت اسرائیل به معنی “عبور از همه خطوط قرمز” خواهد بود.

اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب هم نگرانی خود را ابراز کرده‌اند.

* عبدالفتاح سیسی رئیس جمهور مصر ترامپ را ترغیب کرد «وضعیت در منطقه را پیچیده تر نکند».


عباس: قدس پایتخت فلسطین است

رییس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین تصمیم اخیر دونالد ترامپ در قبال قدس را اقدامی به نفع اسرائیل خواند.

محمود عباس، رییس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین در سخنرانی خود که هم‌اکنون در حال پخش است، در واکنش به تصمیم دولت آمریکا در انتقال سفارتخانه خود از تل آویو به بیت المقدس و به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت اسرائیل گفت: در زمان مناسب به این اقدام واکنش نشان می‌دهیم.

رییس تشکیلات خودگردان فلسطین تصریح کرد: انتخاب قدس به عنوان پایتخت اسرائیل به معنای عدم حمایت از روند صلح است. این موضوع مغایر با اجماع بین‌المللی است. ماهیت قدس هرگز تغییر نمی‌کند.

عباس تصریح کرد: قدس پایتخت فلسطین است و بزرگتر از آن است که تصمیم آمریکا هویت آن را تغییر بدهد.

وی تأکید کرد: تصمیم ترامپ حقیقت قدس را تغییر نمی‌دهد و به اسرائیل موجودیت نمی بخشد. اقدام آمریکا نشان‌دهنده خروج واشنگتن از نقش خود در  روند صلح است.


اردوغان: از هیچ خطایی درباره قدس نمی‌گذریم

رئیس‌جمهور ترکیه در کنفرانس خبری مشترک با پادشاه اردن گفت، نمی‌توان هیچ اشتباهی را درباره قدس پذیرفت.

به گزارش ایسنا، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در نشست خبری مشترک با عبد الله دوم، پادشاه اردن تأکید کرد از هیچ خطایی درباره موضوع قدس نمی‌گذرد.

وی گفت: قدس مورد احترام همه مسلمانان جهان است و هر کسی که این واقعیت تاریخی را نادیده بگیرد، در نهایت، بازنده خواهد بود.

رئیس‌جمهوری ترکیه تصریح کرد: وضعیت موجود شهر قدس باید بدون تغییر حفظ شود و هیچ تجاوزی دراین باره از سوی هیچ کس قابل پذیرش نیست.

پادشاه اردن در این نشست مشترک به ضرورت برگزاری کنفرانسی با محوریت قدس اشاره کرد و گفت: ما باید با چالش‌ها و  مسأله فلسطین به طور جدی برخورد کنیم و همواره آن را مسأله اساسی می دانیم.

وی در ادامه گفت: فلسطینیان حق دارند دولت خود را به پایتختی قدس تشکیل دهند. حل مسأله قدس باید بر اساس گفت‌وگوهای اعراب و اسرائیل باشد.

پادشاه اردن تصریح کرد: اردن به همه تعهدات خود در حمایت از مقدسات اسلامی و مسیحی در قدس شرقی پایبند است.


سوئد: شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل یک فاجعه است

وزیر امور خارجه سوئد تأکید کرد که تصمیم دونالد ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس یا اعلام این شهر به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، یک فاجعه است که کل منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، مارگوت والستروم، وزیر امور خارجه سوئد گفت: به جای مشکل‌آفرینی بیشتر، باید در تلاش برای ایجاد راه‌حل هایی برای مشکلات و بحران‌های موجود در منطقه باشیم.

این در حالی است که قرار است ترامپ به زودی تصمیم نهایی خود را در مورد انتقال سفارت آمریکا به قدس یا شناسایی این شهر به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024