سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 06.12.2017, 11:18


وزیر امور خارجه آمریکا گفت: اقدامات بی‌ثبات کننده ایران در خاورمیانه، بی‌پاسخ نمی‌ماند.

رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا که برای شرکت در نشست وزرای خارجه پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) به بلژیک سفر کرده است، پس از دیدار با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل گفت که ایران، کره شمالی و داعش از محورهای اصلی گفت‌وگو با مقامات اتحادیه اروپا است.
تیلرسون گفت که در گفت‌وگو با خانم موگرینی «تلاش مشترک ما در چارچوب برجام مطرح شد و اینکه لازم است ایران وادار شود به طور کامل به محتوای این توافق عمل کرده و آن را به اجرا بگذارد.»

وی در ادامه گفت: ما درباره توافق برجام و لزوم تعهد کامل ایران به مفاد این توافق و ادامه اجرای آن نیز گفت‌وگو کردیم. در عین حال باید توجه کرد که ایران یک سری اقدامات در منطقه انجام می‌دهد که موجب بی‌ثباتی خاورمیانه می‌شود. او افزود، گفت که ایران عامل بی ثباتی در کشورهای منطقه خاورمیانه است.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین گفت: از جمله اقدامات ایران، برنامه موشکی و کمک به گروه‌های تروریستی است. اخیرا نیز مشخص شد موشکی که از سوی یمن به عربستان شلیک شده و منابع ما هم تایید کرده‌اند، این حمله کار ایران بوده و این کشور از طریق حوثی‌ها این موشک را پرتاب کرده است.

تیلرسون افزود: ایران اوضاع یمن را پیچیده کرده، همین‌طور ارسال اسلحه و جنگجو به سوریه و حمایت از گروه تروریستی حزب‌الله از دیگر تحرکات ایران در منطقه است. این اعمال ایران نمی‌تواند بی‌توجه و بی‌پاسخ بماند. ما همچنان به اتخاذ تدابیری برای تضمین اینکه ایران می‌داند این اقداماتش قابل پذیرش نیست، ادامه می‌دهیم.

وی گفت: «این موضوعات و فعالیت‌های ایران نمی‌تواند نادیده گرفته شود و بدون پاسخ بماند و ما در نظر داریم به اقدامات خود ادامه دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که ایران درک می‌کند که این رویه برای ما قابل قبول نیست و آمریکا خواستار تلاش مشترک با شرکای اروپایی خود در این راستاست.»

پاسخ سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به اظهارات تیلرسون

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «بیان مکرر اتهامات بی‌اساس و دروغ ، هیچ کمکی به جبران خطاهای راهبردی و بزرگ آمریکا در قبال ایران و منطقه طی دهه های اخیر نخواهد کرد و متهم کردن سایر کشورها علاج دردها و زخم های عمیق و کهنه باقی مانده از سیاست‌های تجاوزکارانه و زیاده‌خواهی‌های آمریکا در این منطقه نخواهد بود.»

قاسمی تصریح کرد: تا زمان باقی است آقای تیلرسون بکوشد با واقعیات و تاریخ منطقه و سیاست‌های آمریکا و آثار و عواقب آن که به بحران‌های شدید و کشتار صدها هزار زن و کودک و انسان بیگناه منجر شده است، بیشتر آشنا شود و آنگاه به اظهار نظر و قضاوت اهتمام ورزد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان تاکید کرد: ایران با قدرت تمام و در چارچوب تمامی موازین اخلاقی و رعایت تمام هنجارهای تعریف شده بین‌المللی و با توانمندی بسیار در جهت کمک به ثبات و امنیت و مبارزه با تروریسم و جنگ افروزی و بدون توجه به دروغ های بد خواهانِ مردم منطقه، به تلاش های سازنده خود مسئولانه ادامه خواهد داد.

منابع: ایسنا، بی بی سی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024