جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 04.12.2017, 14:28


وزارت کشور دولت حوثی‌ها که در صنعا، پایتخت یمن مستقر است، با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین این کشور کشته شده است.

به گزارش بی بی سی، در این اطلاعیه آمده است: «علی عبدالله صالح و چند تن از همراهانش پس از آن کشته شدند که شبه نظامیان خود را به قتل مردم و راهزنی واداشتند و با کشورهای متجاوز همکاری کردند.»

رسانه‌های نزدیک به حوثی‌ها همچنین تصاویری از یک جسد منتشر کرده‌اند که می‌گویند جسد آقای صالح است. گزارش‌ها حاکی است که خودروی حامل صالح در حالی که در مسیر شهر سنحان، زادگاه او در جنوب صنعا در حرکت بوده به رگبار گلوله بسته شده و او و همراهانش کشته شده‌اند.

علی عبدالله صالح از پنج روز پیش هم‌پیمانی خود را با حوثی‌ها به هم زد و در صنعا بین نیروهای وفادار به او و حوثی‌ها جنگ در گرفت. صالح گفت که اگر ائتلاف به رهبری عربستان سعودی حمله به اهداف غیرنظامی را متوقف کند، او آمادگی دارد “صفحه‌ای جدید” در روابط خود با عربستان بگشاید.

دیروز گزارش شد که نیروهای حوثی پس از چهار روز جنگ شهری در صنعا موفق شده‌اند نیروهای وفادار به صالح را از بخش‌های زیادی از شهر به عقب برانند و به اقامتگاه آقای صالح نزدیک شوند. همزمان گزارش شده که عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور دولت یمن که مورد حمایت عربستان است، به نیروهای وفادار به خود در مأرب دستور داده به سوی صنعا حرکت کنند.

فرماندهی ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن هم به غیرنظامیان هشدار داده که از مراکز تجمع حوثی‌ها دست کم پانصد متر فاصله بگیرند.

حزب علی عبدالله صالح تایید کرد

منابع حزب کنگره خلق یمن بعد از ظهر دوشنبه ۴ دسامبر ۲۰۱۷ تایید کردند که علی عبدالله صالح رئیس جمهوری سابق یمن طی درگیری با حوثی‌ها در صنعا کشته شده است. طبق گفته این منابع، علی عبدالله صالح در منطقه «سنحان» در حومه صنعا طی درگیری با حوثی‌ها کشته شده است.

به گزارش العربیه، منابع حزب کنگره خلق اعلام کردند برخلاف ادعای حوثی‌ها علی عبدالله صالح در منزل خود کشته نشد، بلکه در درگیری با حوثی‌ها در اثر اصابت  گلوله به او از ناحیه سر، کشته شد.

از سوی دیگر تلویزیون المسیره وابسته به حوثی‌ها روز دوشنبه ۴ دسامبر به نقل این شبه‌نظامیان اعلام کرد که آنها علی عبدالله صالح را کشتند.

این تلویزیون در بیانیه‌ای اعلام کرد، «علی عبدالله صالح دست به خیانتی بزرگ زد، لذا بر ما واجب شد که او را به قتل برسانیم، به همین دلیل وزارت کشور به سرعت دست به اقدام زده و «سر فتنه» را قطع کرد.»

پیشتر به دنبال انتشار خبر قتل علی عبدالله صالح از سوی رسانه‌های حوثی‌ها، یکی از رهبران برجسته حزب کنگره خلق، در تماس با کانال تلویزیونی «الحدث» گفت: «علی عبدالله صالح سالم است و خود جنگ علیه حوثی‌ها در صنعا را فرماندهی می‌کند».

این فرمانده گفت:«خبر قتل صالح شایعه‌ای است که توسط شبه نظامیان حوثی منتشر شده است».

این فرمانده افزود: «حتی اگر منزل على عبدالله صالح هم منفجر بشود مسلما او در چنین شرایطی در منزل نخواهد بود عبدالله صالح طی چند روز گذشته در منزل خود یا نزدیکانش مستقر نیست بلکه به همراه فرماندهان ارتش در مناطق درگیری حضور دارد».

خبرگزاری رویترز بعد از ظهر دوشنبه خبر داد که شبه نظامیان حوثی منزل علی عبدالله صالح در صنعا را منفجر کردند. این خبرگزاری به نقل از شاهدان عینی گفته بود جای دقیق علی عبدالله صالح هنوز مشخص نیست.

عبدالله صالح روز یکشنبه به طور رسمی اعلام کرد که مشارکت حزب کنگره خلق با حوثی‌ها پایان یافته است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024