چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 20.11.2017, 17:11


بازجویی و تهدید قائم مقام ستاد انتخاباتی روحانی در آذربایجان غربی توسط وزارت اطلاعات

یک منبع آگاه به کمپین حقوق بشر در ایران گفت که حاصل داسه، نماینده سابق مجلس و قائم مقام ستاد انتخاباتی حسن روحانی در آذربایجان غربی توسط وزارت اطلاعات در تاریخ ۲۰ آبان‌ماه احضار و در هتل لاله چندین ساعت بازجویی شده و از او خواسته‌ شده است که از فعالیت‌ سیاسی به منظور پیگیری مطالبات مردم این استان خودداری کند.

حاصل داسه، نماینده مردم اهل سنت سردشت و پیرانشهر در مجلس ششم و فعال سیاسی کرد است که در انتخابات ریاست جمهوری، قائم مقام ستاد حسن روحانی در استان آذربایجان غربی بود.  این منبع آگاه به کمپین گفت: «اینقدر توهین کرده اند که آقای داسه به شدت ناراحت هستند. به او گفته‌اند که شما عقل ندارید. واقعا مانده‌ایم که وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی چگونه قائم مقام ستاد انتخاباتی او در آذربایجان را احضار می‌کند و می‌گوید شما عقل نداری و از او می‌خواهد که دست از پی‌گیری مطالبات مردم بردارد.»

به گفته این منبع «به آقای داسه گفته‌اند تا دیروز که رای جمع کردید دست تان درد نکند اما انتخابات تمام شده بروید خانه‌های تان بنشینید. گفتند کارتان تمام شده رای از مردم گرفتید بروید خانه‌های تان و دیگر پی‌گیری نکنید. آقای داسه و دیگر فعالان سیاسی کرد با مردم صحبت کردند برای آقای روحانی رای گرفتند و حالا آقای روحانی خبر دارد که وزارت اطلاعات دولت اش چه می‌کند؟ اتفاقا مهم پی‌گیری مطالبات مردم است. مردم مرتب زنگ می‌زنند، مردم فعالین سیاسی را می‌شناسند و دردشان را به آنها می‌گویند از آنها می‌خواهند که مطالبات شان را پی‌گیری کنند.»

این منبع آگاه به کمپین گفت: «هدف وزارت اطلاعات از این برخوردها این است که فعالان سیاسی کرد که میان مردم اعتبار دارند در حاشیه بمانند و مطالبات گم شود. با توهین و تهدید می‌خواهند به حاشیه برانند ولی شما در نظر بگیرید ۱۶ سال پیش آقای داسه نماینده مجلس بود هنوز مردم که از استان به تهران می‌آیند از ترمینال به ایشان زنگ می‌زنند و خواستار پی‌گیری  مشکلاتشان می‌شوند. بعد وزارت اطلاعات احضار می‌کند و می‌گوید که به مردم بگویید شما کاره‌ای نیستید و بروید خانه‌های تان بنشینید. این همه زحمت و تلاش نتیجه‌اش این است.»

این بار اول نیست که وازرت اطلاعات بعد از انتخابات حاصل داسه را احضار می‌کند. به گفته منبع آگاه «بعد از هر مصاحبه‌ای او را احضار کرده و می‌‌گویند چرا اینها را گفتی چرا با فلانی مصاحبه کردی. اما این بار برخوردها اینقدر زشت و توهین آمیز بود که آقای داسه و آقای جلالی‌زاده در نامه‌ای مشترک به آقای روحانی از او خواسته‌اند به این مساله رسیدگی کند. ما نمی‌دانیم روحانی خبر دارد یا ندارد اما آقای داسه و آقای جلالی‌زاده منتظر پاسخ آقای روحانی هستند.»

چند روز پیش از حاصل داسه، جلال جلالی‌زاده، نماینده سابق مجلس و رییس ستاد انتخاباتی روحانی در کردستان توسط وزارت اطلاعات احضار و بازجویی شده بود. به گفته یک منبع آگاه «دکتر جلالی‌زاده از سال ۸۳ هر از چند گاهی از سوی وزارت اطلاعات احضار می‌شد اما این احضارها را خبری نمی‌کرد. او رییس ستاد انتخابات آقای روحانی در کردستان بود و بعد از انتخابات کمیته‌ای برای پی‌گیری مطالبات مردم کردستان تشکیل شده بود که آقای جلالی‌زاده و همه گروه‌های فعال کردستان در این کمیته عضو بودند و مطالبات وعده داده شده از سوی آقای روحانی را پی‌گیری می‌کردند. وزارت اطلاعات چند بار او  را احضار کرد و گفته بودند که باید این کمیته تعطیل شود. این بار وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی او را احضار کرده و به او که رییس ستاد انتخاباتی خود روحانی در کردستان بوده گفته‌اند که چرا در انتخابات شرکت کردی و چرا از مردم خواستی در انتخابات شرکت کند. گفته‌اند حالا رای مردم کردستان را جمع کردی ولی دیگر حق نداری فعالیت سیاسی بکنی بنشین سر جایت و ساکت باش برو درس بده و به خانواده‌ات برس و کاری به این کارها نداشته باش.»

حاصل داسه پس از احضار جلال جلالی‌زاده توسط وزارت اطلاعات در صفحه فیسبوک خود نوشته بود: «بعد از هشت سال درس خواندن و ١٨ سال فعالیت سیاسی دیروز فهمیدم رای دادن و دعوت به مشارکت مردم جرم است! دیروز دکتر جلالی‌زاده رییس ستاد روحانی در کردستان ، استاد دانشگاه ، فعال سیاسی ، فرزند شهید ، برادر شهید ، جانباز و… در برابر یک سوال اساسی بی‌پاسخ و دست خالی برگشته! از دکتر سوال شده که اصلا چرا در انتخابات شرکت کرده‌ای و به مردم گفته‌ای رای بدهند؟! یعنی آقای روحانی نه تنها به هیچ کدام از وعده‌هایش عمل نکرد بلکه اکنون باید بگردیم دنبال پاسخ همین سوال!»

حاصل داسه، نماینده مردم اهل سنت سردشت و پیرانشهر در مجلس ششم، پیشتر در مصاحبه با کمپین حقوق بشر در ایران گفته بود که معرفی نکردن حتی یک نفر از اهل سنت به عنوان وزیر از سوی حسن روحانی باعث سرخوردگی اهل سنت شده است. او گفت: «سوال اهل سنت این است که وقتی جنگ بود نه سنی مطرح بود نه شیعه، نه کلیمی و نه هیچ دین و مذهبی، بلکه ایران مطرح بود و به کسی نمی گفتند تو سنی هستی حق نداری بروی بجنگی. این را خانواده‌های ایثارگری که اهل سنت هستند و خون داده‌اند سوال می‌کنند که آن موقعی که وقت فداکاری و از خودگذشتی بود و مردم برای ایران می‌رفتند و جنازه های شان برمی‌گشت کسی سوال نمی‌کرد اهل سنت هستید یا شیعه، حالا سوال اساسی این است که چی شد؟ چه اتفاقی افتاده که امروز برای مشارکت در قدرت سیاسی و تقسیم عادلانه قدرت سیاسی به این روز افتاده‌ایم که ۶ میلیون رای اهل سنت هم به حساب نمی‌آید. این مساله قطعا تاثیر منفی دارد و من فکر می‌کنم آقای روحانی باید تجدیدنظر اساسی بکند.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024