سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 10.11.2017, 14:19


شبکه من‌وتو:  روزنامه اسرائیلی هاآرتص درگزارشی با اشاره به تحولات اخیر در عربستان مخصوصا استعفای سعد حریری نخست وزیری لبنان در این کشور به تلاش عربستان در ایجاد جبهه‌ای جدید در مقابل ایران در لبنان پرداخته است.

به نوشته این روزنامه حضور و نفوذ روزافزون ایران در عراق و سوریه و نیز حمایت بی‌چون و چرای این کشور از حوثی‌ها در یمن، عربستان را بر این واداشته است تا با ایجاد جبهه‌ای جدید از طریق فشارهای سیاسی و اقتصادی در آخرین سنگر نفوذ و قدرت ایران، لبنان، به مقابله با قدرت جمهوری اسلامی بپردازد.

در این زمینه می‌توان از استعفای سعد حریری نخست وزیری لبنان در ریاض، و انتقاد شدید او از ایران و حزب الله به عنوان اولین گام عربستان برای مقابله با ایران نام برد.

به گفته یک دیپلمات غربی، به نظر می‌رسد عربستان بهترین مکان برای مقابله با ایران را لبنان و از طریق فشار بر حزب‌الله می‌داند.

ریاض همچنین با انتقاد شدید از حزب الله لبنان این گروه را مسوول استعفای حریری، این سیاستمدار برجسته سنی در لبنان، دانسته و حزب الله را متهم به «به گروگان گرفتن» سیاست و سیاست‌مداران در لبنان کرده است.

در تازه‌ترین تحولات گفته شده که اخیرا یکی از وزرای سعودی طی درخواستی که به نظر تقریبا غیر ممکن می‌رسد از دولت لبنان خواسته با گروه حزب‌الله مقابله کند. این در حالی است که حزب‌الله لبنان نقش مهمی در ساختار سیاسی لبنان داشته و قدرت دولت این کشور بسیار ضعیف تر از آن است که بتواند با گروهی به مانند حزب‌الله با ارتشی چریکی و مجهز مقابله کند.

در مقابل اما، با توجه به بازداشت‌های اخیر در عربستان و برخورد با شاهزادگان و مقامات سابق سعودی از سوی محمد بن سلمان ولیعهد این کشور به بهانه مبارزه با فساد، حزب‌الله و دیگر گروه های مخالف حریری می‌گویند که احتمالا منافع اقتصادی حریری در عربستان در خطر بوده و او به نوعی مجبور به استعفا شده و هم اکنون نیز در عربستان در حبس خانگی به سر می‌برد.

عربستان اما با رد این ادعا فشار حزب‌الله به نمایندگی از ایران در لبنان و دیگر کشورهای عربی را علیت اصلی استعفای حریری معرفی می‌کند.

مقامات عربستان سعودی همواره از نقش حزب‌الله لبنان در سیاست و دولت این کشور انتقاد کرده‌اند. عادل الجبیر، وزیر امورخارجه سعودی اخیرا در همین زمینه گفته که قدرت اصلی در دولت حریری در اختیار حزب الله بوده است و این گروه است که «حرف اول و آخر» را می‌زند.

جدای از دو وزیر عضو حزب‌الله در دولت سعد حریری، میشل عون رییس جمهوری لبنان نیز از متحدان حزب‌الله محسوب می‌شود.

به نوشته هاآرتص، به نظر می‌رسد حزب‌الله به دنبال تشکیل دولتی بدون حریری و متحدانش است که این مساله می‌تواند این کشور را درگیر یک بحران جدید کرده که در نهایت ممکن است موجب افزایش تنش‌ها بین دو اقلیت دینی شیعه و سنی در این کشور شود.

این در حالی است که سعد حریری نیز در هنگام استعفای خود با اعلام اینکه جانش در خطر است و ممکن است ترور شود ایران و حزب‌الله را به آتش افروزی در لبنان و تلاش برای جداسازی این کشور از جهان عرب متهم کرد.

در عین حال هنوز کاملا روشن نیست که اقدام عربستان در مقابله با حزب‌الله به عنوان نماینده ایران در لبنان چه خواهد بود. چرا که تلاش‌های ده سال پیش عربستان با هدف مقابله با حزب‌الله در لبنان نه تنها منجر به تضعیف این گروه نشد بلکه تنها با ایجاد درگیریهای مسلحانه خیابانی بین اقلیت شیعه و سنی در خیابان‌های بیروت منجر به قدرت نظامی بیشتر حزب‌الله در لبنان شد.

تلاش‌های عربستان برای مقابله با ایران در سوریه و عراق نیز تاکنون ناکام مانده است. در سوریه مدت‌ها پشتیبانی و حمایت از گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد با دخالت ایران و حزب الله عملا با شکست روبه رو شده است. در عراق نیز به نظر می‌رسد قدرت و نفوذ ایران از طریق پشتیبانی از گروه‌های شبه نظامی شیعه به خصوص حشد الشعبی روز به روز در حال گسترش است.

از این رو شکست متحدان عربستان در سوریه و عراق و حضور علی‌اکبر ولایتی در لبنان برای اعلام آن کافی بود تا سعد حریری نخست وزیر لبنان بلافاصله و پس از دیدار با ولایتی عازم ریاض شده و در آنجا خبر استعفای خود را اعلام کند.

در مقابل اما تنها ساعاتی پس از استعفای حریری، حوثی‌های متحد ایران در یمن با شلیک موشکی فرودگاه ریاض را به لرزه در می‌آورند. موشکی که به ادعای ریاض در حقیقت از جانب ایران و حزب‌الله شلیک شده و اعلان جنگ آنها علیه عربستان است.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان ماه گذشته در همین زمینه گفته بود عربستان اجازه نخواهد داد حوثی‌ها در یمن تبدیل به حزب‌الله دیگری برای ایران شوند.

در عین حال علی رغم افزایش شدید تنش‌ها بین ایران و حزب‌الله با عربستان و متحدانش اما به نظر می‌رسد که طرفین هنوز به دنبال یک درگیری نظامی سنگین نبوده و هر اقدام نظامی در این زمینه می‌تواند تعجب برانگیز و شگفت‌آور باشد.

از سوی دیگر، سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله خواستار آرامش و خویشتن‌داری و پرهیز از تنش شده است. در مقابل، متحدان سعد حریری نیز با لغو تظاهرات حمایت از حریری خواستار جلوگیری از تنش و خشونت شده است.

از این رو، به گفته تمیر الصبحان سفیر، عربستان سعودی در بغداد، وزیر دفاع عربستان در حال حاضر تمرکز بر روی تحریم‌های جدی علیه حزب‌الله و همکاری برای یافتن یک راه‌حل اساسی و بنیادی برای مقابله با این غده سرطانی است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024