پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 04.11.2017, 13:15

سعد حریری نخست وزیر لبنان استعفا کرد


بی بی سی، ایسنا

سعد حریری روز شنبه (۴ نوامبر برابر ۱۳ آبان) در نطقی تلویزیونی استعفای خود را از مقام نخست وزیری لبنان اعلام کرد.

او ایران و گروه حزب‌الله را متهم کرد که نه تنها در لبنان، بل در تمام دنیای عرب مایه بی‌ثباتی هستند. او تصریح کرد: «بازوهای ایران در منطقه باید قطع شود.»

او گفته لبنان در چنگ ایران است و ایران به هر جا که می‌رود وحشت و ویرانی به بار می‌آورد.

سعد حریری «دخالت‌های ایران» را عامل اصلی استعفای خود اعلام کرد و ایران تمایل زیادی برای نابودی جهان عرب دارد و هر جا که ایران باشد مشکلات و فتنه‌ها سر باز می‌کند.

سعد حریری گفت: «شرارت ایران در منطقه گریبان خودش را هم می‌گیرد. ایران در مداخله‌جویی‌هایش در امور جهان عرب شکست می‌خورد.»

به گفته نخست وزیر مستعفی لبنان «شری که ایران در منطقه می‌پراکند به خود آن باز خواهد گشت. حزب‌الله به عنوان عامل ایران با دخالتی که در دیگر کشورها می‌کند مشکلات بسیاری برای جهان عرب ایجاد کرده است.»

حریری گفت مردم لبنان مانند گذشته قیام می‌کنند و دستانی را که موذیانه دراز شده‌اند قطع می‌کنند.

او در انتقاد از حزب‌الله لبنان هم گفت: «حزب الله خود را سربازان مقاومت معرفی می‌کنند، اما سلاحشان را به سوی مردم سوریه و یمن هدف می‌گیرند.»

سخنرانی استعفای سعد حریری در ریاض، پایتخت عربستان، انجام شد و شبکه تلویزیونی العربیه آن را پخش کرد.

سعد حریری به تازگی به عربستان سعودی سفرهایی داشته است. آقای حریری همچنین روز جمعه در بیروت با علی اکبر ولایتی، مشاور دیپلماتیک رهبر ایران، ملاقات کرد.

حریری در نطق استعفایش گفت فضای سیاسی لبنان شبیه روزهای قبل از سوءقصد به جان پدرش، رفیق حریری، شده و او احساس می‌کند عده‌ای برای قتلش نقشه می‌کشند.

رفیق حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان در بمب‌گذاری بزرگی در ۱۴ فوریه ۲۰۰۵ در بیروت کشته شد.

رفیق حریری منتقد سرسخت سوریه بود و بسیاری نهادهای امنیتی و اطلاعاتی سوریه را عامل سوءقصد او می‌دانستند. اعتراضات گسترده پس از قتل رفیق حریری باعث شد ارتش سوریه پس از سال‌ها خاک لبنان را ترک کند.

پنج نفر از اعضای حزب الله لبنان از طرف دادگاه بین‌المللی ویژه لبنان، مستقر در لاهه هلند، به نقش داشتن در سوءقصد به رفیق حریری متهم شدند. حزب الله همواره این اتهام‌ها را رد کرده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024