سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 02.11.2017, 19:10


صدای آمریکا

در سال ۲۰۱۱ در حمله نیروهای ویژه آمریکا به پنهانگاه اسامه بن لادن در پاکستان که به مرگ وی انجامید، اسناد فراوانی بدست آمد که بخشی از آنها روز چهارشنبه توسط سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا موسوم به سی آی‌ای منتشر شد.

بخشهایی از این اسناد درباره روابط جمهوری اسلامی ایران با القاعده است. یک سند ۱۹ صفحه‌ای که توسط یکی از اعضای ارشد القاعده نوشته شده، شامل ارزیابی این گروه از روابطش با ایران است.

نویسنده توضیح می‌دهد که ایران به «برادران سعودی» خود در القاعده هر آنچه احتیاج دارند، از جمله پول، سلاح و اردوگاههای تعلیماتی در لبنان می‌دهد و در عوض این گروه باید علیه منافع آمریکا در عربستان سعودی و کشورهای خلیج عمل کند.

همچنین در سندی دیگر، سرویس اطلاعاتی ایران توافق کرد برای مسافرت عوامل القاعده ویزا و تسهیلات فراهم کند و به اعضای القاعده در ایران پناه دهد.

این توافق توسط «ابوحفض الموریتانی» که یکی از اعضای با نفوذ القاعده است، با ایران قبل از حملات تروریستی یازدهم سپتامبر مورد مذاکره و توافق قرار گرفته است.

ولی نویسنده این گزارش که آشکارا ارتباطات زیادی دارد، توضیح می‌دهد که مردان القاعده این توافق را نقض کردند و ایران بالاخره علیه جهادی‌های سنی وارد عمل شد.

با اینحال نویسنده گزارش می‌گوید که القاعده در حال جنگ با ایران نیست زیرا منافع مشترکی دارند، بخصوص وقتی که پای دشمن مشترک به میان می‌آید.

دست نوشته‌های بن لادن نشان از عدم توافق‌ها و دشمنی‌های دو طرف در زمینه‌های مختلف دارد.

القاعده حتی نامه‌ای به آیت الله خامنه‌ای برای آزادی اعضای خانوده بن لادن از زندانهای ایران نوشته است.

بعضی قسمتهای این پرونده نشان می‌دهد که اعضای القاعده یک دیپلمات ایرانی را ربودند تا با مردان و زنان زندانی القاعده در ایران معامله کنند. شخص بن لادن برنامه‌ای برای مقابله با نفوذ ایران در سراسر خاورمیانه داشته است.

بر اساس این گزارش، بن لادن در مورد تهدید کردن ایران احتیاط می‌کرده است.

در نامه‌ای از بن لادن که قبلاً منتشر شده، ایران به عنوان شاهرگ مالی، نیرو انسانی و ارتباطات القاعده مطرح شده است. با این حال و به رغم اختلافات، بر اساس این گزارش ایران همچنان به تامین تدارکات عملیات القاعده یاری می‌رسانده است.

انتشار این اسناد با اعلام استراتژی جدید پرزیدنت ترامپ در قبال توافق هسته‌ای با ایران و فعالیتهای بی ثبات سازی آن در خاورمیانه همزمان شده است.

رییس جمهوری آمریکا تهران را بزرگترین حامی تروریسم جهان و تهدید علیه منافع آمریکا در خاورمیانه اعلام کرده است.

مایک پمپئو مدیر سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا، سی آی‌ای ماه گذشته ضمن صحبت در بنیاد دفاع از دمکراسیها در واشنگتن گفت ایران و القاعده همواره روابط پنهان و آشکار داشته‌اند و در مورد ذکر این ارتباط از سوی پرزیدنت ترامپ گفت: من چیز زیادی بیشتر از آنچه پرزیدنت گفته نمی‌توانم بگویم. ولی تصور می‌کنم این رازی آشکار است و این اطلاعات محرمانه‌ای نیست که که روابطی بوده و ارتباطاتی وجود دارد. و مواردی بوده که ایران در کنار القاعده فعالیت کرده است.

آقای پمپئو همچنین درباره روابط القاعده و ایران گفت دست کم آنها توافق کرده‌اند علیه یکدیگر نباشند و افزود: آنها به غرب به دیده خطر بزرگتری از جنگ ایدئولوژیک میان خودشان نگاه می‌کنند و ما جامعه اطلاعاتی گزارش‌های بسیاری در این باره منتشر کرده ایم که فکر ما را بخود مشغول کرده است.

به گفته کارشناسان هنوز ممکن است روابط دیگری میان القاعده و ایران وجود داشته باشد که اطلاع دقیقی از آن در دست نباشد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024