جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 31.10.2017, 15:43


رادیو فردا: ساعاتی پس از آنکه سخنان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، مبنی بر اینکه رهبران معترضان به نتایج انتخابات سال ۸۸ در حصر نیستند و استفاده از این کلمه درست نیست، فرزندان مهدی کروبی،‌ میر حسین موسوی و زهرا رهنورد ‌اعلام کردند که آنها همچنان در حصر خانگی به سر می‌برند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، دبیر عالی شورای امنیت ملی ایران روز سه شنبه نهم آبان گفت که رهبران معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در حصر نیستند زیرا می توانند هرکس را اراده کنند ببینند.

وی همچنین گفت که استفاده از کلمه حصر درست نیست.

در واکنش به این سخنان، حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی، به وب‌سایت «امتداد» گفت: «برای آقای روحانی متاسف هستم که دبیر شورای امنیت ایشان این چنین در مورد حصر توضیح می‌دهد»‌ و افزود: «آقای شمخانی در این اظهارات منکر حصر شده است. این سخن ایشان هم به استناد ملاقات یکی از اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با آقای کروبی است».

حسین کروبی همچنین با ابراز تاسف برای علی شمخانی اضافه کرد: او به جای آنکه بگوید در این پنج سال «برای رفع حصر چه کاری کرده صورت مساله را پاک می‌کند. بهتر است ایشان توضیح دهد که در این ۵ سال شورای امنیت چه اقدام مثبتی برای رفع حصر انجام داده است».

او تاکید کرد: «در ارتباط با ملاقات آقای دوستی با آقای کروبی نیز نیروهای امنیتی فرد ملاقات کننده را انتخاب کردند که پیش حاج آقا برود و همچنین در مورد اشخاص دیگر نیز به همین ترتیب است و خود آقای کروبی نگفته‌اند چه کسی به ملاقات‌شان برود».

فرزند مهدی کروبی افزود: «اینکه پس از هفت سال گفته شود حصری وجود ندارد کار مناسب، اخلاقی و خوبی نیست خصوصا آنکه سخنگوی قوه قضائیه نیز بارها در مورد حصر صحبت کرده است».

پیش از این، حسین کروبی روز ۲۷ مهر اعلام کرده بود که شورای عالی امنیت ملی «تصویب کرده» برخی افراد با پدرش دیدار کنند که بر اساس این مصوبه، آقای دوستی با پدرش دیدار کرده است.

فرزند آقای کروبی افزوده بود علی شمخانی به تعدادی از اعضای «کمیته پیگیری حصر» در فراکسیون امید مجلس، گفته که «می‌خواهیم بعضی از دوستان را نزد آقای کروبی و موسوی ببریم».

حسین کروبی همچنین بر اساس شنیده‌های خود گفته بود که شورای عالی امنیت ملی «تصویب کرده به مرور یک‌سری اشخاص بتوانند با آقای کروبی و آقای موسوی دیدار کنند.»

همچنین نرگس موسوی، ‌یکی از دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در توئیتر نوشت‌: آنها «همچنان در حصر خانگی هستند و از ديدن اقوام و دوستان خود كما فی السابق محروم هستند».

زهرا موسوی یکی دیگر از دختران آقای موسوی و خانم رهنورد نیز در توئیتر نوشت: «وقتی حرف از “اراده” گاهگدار زندانبان برای حتی خانواده نزديك است، تكليف خانواده دورتر و سياسيون هم مشخص است».

پیش از این، دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد روز ۲۳ مهر در نامه‌ای به مراجع تقلید، با انتقاد از «شانه خالی کردن» مسئولان از پیگیری موضوع حصر والدین‌شان گفته بودند که «مرگِ تدریجی محصوران آرزو و برنامه‌ عده‌ای» شده است.

در همین حال،‌ مرتضی صادقی، فعال سیاسی چپ گرا ‌مقیم هلند، در مورد سخنان علی شمخانی به رادیو فردا می گوید: «اینگونه بنظر می‌رسد که آرام آرام تشنگان قدرت و ثروت در نظام جمهوری اسلامی دارند متوجه می‌شوند که برای حفظ جایگاه و منافع خود باید حتی کلمات را بر اساس معانی راس هرم نظام معنی کنند».

او با اشاره می‌کند:‌ «در موارد متعددی، این خوش بینی وجود داشت که علی شمعخانی به دلیل پیشینه و خدمات بی شائبه ای که به نظام جمهوری اسلامی کرده و ارادتی که به آقای خامنه‌ای دارد جسارت ورود به بحث حصر و احتمالا آماده سازی شرایط برای پایان آن را فراهم آورد اما در شرایطی که محصورین حتی اجازه انتخاب زمان دیدار با پزشکان را ندارند، در زمانبندی دیدارهای خانوادگی هیچ تغییری حاصل نشده و خانم رهنورد و آقایان موسوی و کروبی دسترسی به تلفن اینترنت و ... ندارند، ما یکباره با استناد ملاقات آقای دوستی با آقای کروبی برای تکذیب کل حصر مواجه می‌شوید. واقعا نمی شود حرفی زد جز عبارت تاریخی مهندس موسوی که گفت:ما با انسان‌هایی مواجهیم که مستقیم در چشم تو نگاه می‌کنند و دروغ می‌گویند».

آقایان موسوی و کروبی همراه با زهرا رهنورد از بهمن سال ۸۹ در حصر به سر می‌برند.

پیش از سخنان دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز گروهی از فعالان سیاسی محافظه‌کار و تعدادی از نیرو‌های حزب‌الله در شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر بارها ادعا کرده‌اند که میرحسین موسوی٬ مهدی کروبی و زهرا رهنورد در «حصر» نیستند و از امکانات خوبی برخوردارند.

رفع حصر از اصلی‌ترین خواسته‌های هواداران حسن روحانی در دو انتخابات ریاست‌‌جمهوری در سال‌های ۹۲ و ۹۶ بود و او در هر دو انتخابات، وعده‌هایی به تصریح یا تلویحاً در مورد رفع حصر داد.

در این میان، در طول چهار سال فعالیت دولت نخست آقای روحانی، نه تنها برای تحقق این وعده اقدام عملی صورت نگرفت، بلکه دردوره دوم ریاست جمهوری او، بر محدودیت‌ها علیه محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران، نیز افزوده شده است.

آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد از بهمن ۸۹ تاکنون بدون محاکمه در حصر خانگی به سر می‌برند.

درخواست‌های آنان برای حضور در دادگاه علنی نیز تاکنون مورد قبول واقع نشده و نظامیان و روحانیون هوادار رهبر جمهوری اسلامی در واکنش، آنها را به صدور احکام سنگین از جمله اعدام تهدید کرده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024