پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 29.10.2017, 20:29


کتک‌کاری و درگیری در پارلمان اقلیم

پارلمان منطقه کردستان عراق روز  یکشنبه ۲۹ اکتبر پس از چند بار تعویق، سرانجام تشکیل جلسه داد تا نامه مسعود بارزانی را که زمان ریاست دو سال بیش از دوره قانونی او نیز پس فردا ۳۱ اکتبر (۹ آبان) پایان می‌یابد، بررسی کند.

اما این جلسه به کتک کاری و درگیری و فحش و ناسزا کشیده شد و برخی از نمایندگان پارلمان به دست نمایندگان حزب دمکرات کردستان عراق به شدت مضروب شدند.

قرار پس از آغاز به کار نشست پارلمان اقلیم مسعود بارزانی سخنرانی کند اما کمی پیش از سخنرانی آقای بارزانی گروهی افراد خشمگین وارد پارلمان عراق شدند و به کسانی که به نظر آنها بر ضد مسعود بارزانی هستند، حمله کردند.

گفته می‌شود در این جلسه که اغلب اعضا حضور داشتند، یکی از نمایندگان حزب تغییر، مسعود بارزانی را عامل اوضاع نابسامان شمال عراق دانست که نمایندگان حزب دمکرات کردستان عراق بر سر او ریخته و به کتک کاری او پرداختند.

در پی این امر، نمایندگان دیگری در دفاع از او مداخله کردند و جلسه به آشوب کشیده و نایب رییس پارلمان به عنوان رییس جلسه ناچار شد یک ساعت استراحت بدهد تا شرایط آرام شود.

رسانه های عراق در گزارش هایی از جلسه به شدت جنجالی امروز پارلمان کردستان عراق نوشتند که به دلیل اختلافات بر سر صلاحیت های رییس منطقه کردستان عراق، نمایندگان در داخل صحن پارلمان با هم دست به گریبان شدند و همدیگر را کتک زدند.

تلویزیون دولتی عراق در این راستا در خبری فوری اعلام کرد که به دلیل بالاگرفتن اختلافات سیاسی در جلسه امروز و کتک کاری و مضروب شدن یکی از نمایندگان، جلسه پارلمان برای مدت یک ساعت به حال تعلیق درآمد.

***

بخش‌های از سخنرانی مسعود بارزانی:

* هدف از برگزاری همه‌پرسی استقلال، حل مسالمت‌آمیز مشکلاتمان بود.  این اقدام، حامل اهدافی ستیزه‌جویانه علیه عراق نبود. همه‌پرسی، تنها راه حل همه مشکلات میان بغداد و اربیل بود و با توافق همه گروه‌های سیاسی در اقلیم کردستان برگزار شد.

* ارتش عراق بارها از هم فروپاشید اما کردستان از آن اوضاع استفاده نکرد. او افزود که نیروهای کُرد در جنگ با داعش، هزینه‌های زیادی پرداختند.

* دولت بغداد برگزاری همه‌پرسی را بهانه‌ای برای حمله به کردستان قرار داد. حتی اگر همه‌پرسی برگزار نمی‌شد، دولت عراق به کرکوک حمله می‌کرد. پیشمرگ‌ها برای جلوگیری از خونریزی و درگیری از کرکوک عقب‌نشینی کردند.

* از آن چه اتفاق افتاد، متأسفیم اما مجبور به آن شدیم. انتظار نداشتیم شاهد چنین خیانت بزرگی در کرکوک باشیم. آنچه در کرکوک رخ داد، شکافی بزرگ ایجاد کرد. آنچه در کرکوک اتفاق افتاد، خنجری زهرآلود بر پیکر کردستان و پیشمرگه بود.

* نیروهای پیشمرگه، برخی مواضع خود را به صورت مسالمت آمیز تخلیه کردند تا با نیروهای ارتش عراق و حشد الشعبی درگیر نشوند.

* عراق دیگر به حقوق کردها ایمان ندارد و از همه‌پرسی به عنوان بهانه‌ای برای حمله به کردستان استفاده می‌کند.

* نتیجه‌همه‌پرسی استقلال کردستان هرگز پاک نخواهد شد. تلاش کردیم جلوی خونریزی را بگیریم اما نیروهای عراقی و نیروهای حشد الشعبی، با استفاده از اسلحه آمریکایی به پیشروی خود ادامه دادند.

* حشد الشعبی بارها تلاش کرد میان ارتش عراق و نیروهای کُرد، درگیری ایجاد کند.

* شرایط فعلی موقت است و تا مدت زمان طولانی استمرار نخواهد داشت. برای بازگشت قانون اساسی بسیار کوشیدیم اما بی‌فایده بود. هیچ کس در کنار ما ایستادگی نکرد؛ جز کوه‌هایمان. می‌دانستیم دعوت به جدایی بهایی دارد اما با خیانت بزرگی مواجه شدیم. آنچه در کرکوک اتفاق افتاد، یک خیانت بزرگ بود.

* بغداد مذاکره جدی برپایه قانون اساسی با اربیل آغاز کند و با هرگونه طرح برای زیر پا گذاشتن کرامت اقلیم کردستان مخالف هستم.

* تصمیم گرفتم که سمت خود را به عنوان رییس اقلیم کردستان تمدید نکنم و در کنار نیروهای پیشمرگ ادامه خدمت دهم.

** در پایان جلسه  تاریخی و پرتنش پارلمان کردستان عراق که دستور کار آن بررسی نامه مسعود بارزانی بود؛ این نهاد با تقسیم اختیارات ریاست اقلیم میان سه قوه دیگر موافقت کرد.

***

متن کامل نامه بارزانی به شرح زیر است:

ریاست محترم پارلمان اقلیم کردستان
با سلام

براساس فرمان اقلیمی شماره 128 مورخ 12/07 /2017 درخواست برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست اقلیم را در مورخ 01/11/2017 مطرح کردیم اما به دلایل سیاسی، امنیتی، فنی و نبود کاندیدا، کمیسیون عالی انتخابات و همه پرسی اقلیم فعالیت‌های خود را با هدف زمینه سازی برگزاری انتخابات به حالت تعلیق درآورد.

پارلمان هم در مورخ 24/10/2017 دوره فعالیت حکومت و پارلمان را تمدید کرد.

در خصوص آینده پست ریاست اقلیم کردستان پس از 01/11/2017، فعالیت خود را در این منصب رد کرده و نباید هیچگونه تعدیل قانون ریاست اقلیم یا تمدید دوره آن صورت گیرد و لازم است در اسرع وقت با هدف رفع مشکل از ناحیه وظایف و اختیارات ریاست اقلیم، جلسه پارلمان برگزار شود.

اینجانب نیز به نام مسعود بارزانی پیشمرگ، در میان ملت و پیشمرگان عزیز در راستای نیل به اهداف و حراست از دستاوردهای آنان خواهم ماند.

مسعود بارزانی
28/10/017

***

حمله به روزنامه نگاران در پارلمان اقلیم کردستان

به گزارش پایگاه خبری «NNSROJ» شامگاه روز یکشنبه ۲۹ اکتبر، همزمان با ادامه جلسه پارلمان اقلیم کُردستان برای تصویب لایحه تفویض اختیارات ریاست اقلیم کُردستان شمار زیادی از هواداران حزب دموکرات کُردستان با عبور از سد نیروهای امنیتی و ورود به محوطه پارلمان اقلیم کُردستان شماری از خبرنگاران را که در حال پوشش رویدادهای پارلمان بودند را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند.

در طی این حمله «ریبوار کاکه‌ای» خبرنگار شبکه خبری NRT و صالح هرکی خبرنگار شبکه تلویزیونی KNN به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند. علاوه بر خبرنگاران این دو شبکه خبری خبرنگار آژانس خبری روژ نیوز نیز مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

پیش از این نیز شماری از هواداران حزب دموکرات با یورش به «رابون معروف» عضو پیشین فراکسیون جنبش تغییر با ضرب و شتم وی مانع از ادامه کنفرانس خبری او شدند.

***

استقرار پلیس عراق در مرز فیشخابور

نیروهای عراقی و نیروهای پیشمرگه کُرد یکشنبه ۲۹ اکتبر با استقرار نیروهای پلیس فدرال عراق در گذرگاه مرزی استراتژیک فیشخابور با ترکیه به موافقت رسیدند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع دولتی عراقی گزارش داد: «با نیروهای پیشمرگه بر سر استقرار نیروهای پلیس فدرال در فیشخابور طی روندی مسالمت‌آمیز و بدون درگیری، به توافق رسیدیم».

بغداد شامگاه جمعه ۲۷ اکتبر توقف عملیات نظامی خود علیه نیروهای کُرد را به منظور تلاش برای رسیدن به توافقی از راه گفت‌وگو اعلام کرد. این گفت‌وگوها پس از درگیری‌های شدید برای کنترل گذرگاه فیشخابور آغاز شد.

فیشخابور در راس مثلثی مرزی میان ترکیه، عراق و سوریه واقع است و گذرگاهی استراتژیک به ویژه برای کُردها به شمار می‌آید.

از دهه هشتاد قرن گذشته، عراق اقدام به صادرات نفت خام از راه خط لوله‌ای ۹۷۰ کیلومتری می‌کند که کرکوک را از راه گذرگاه فیشخابور، به بندر جیهان می‌رتبط می‌کند. تا زمان ورود داعش به عراق در تابستان سال ۲۰۱۴، این خط نفت، ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه نفت را به صورت روزانه، جابه‌جا می‌کرد.

اواخر سال ۲۰۱۳، دولت اقلیم کردستان اقدام به کشیدن خط لوله‌ای موازی کرد که با عبور از اربیل و دهوک، به فیشخابور می‌رسد. این خط لوله جدید را به لوله‌ای وصل کرد که همه صادرات نفت عراق در مناطق شمال به بندر جیهان ترکیه، از آن می‌گذرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024