پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 27.10.2017, 15:08

گزارشگران سازمان ملل:


بی بی سی: دو گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد خواهان توقف اقدامات مدنی و حقوقی حکومت ایران علیه کارکنان و همکاران بخش فارسی بی‌بی‌سی شدند.

عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر ایران و دیوید کی، گزارشگر ویژه آزادی بیان سازمان ملل در بیانیه‌ای مشترک نوشته‌اند: «به نظر می‌رسد که مقام‌های ایران هر گونه ارتباط با بی‌بی‌سی را جرم تلقی می‌کنند».

آنها از گزارش‌های اخیر مبنی بر بالا گرفتن فشارها بر اعضای خانواده کارکنان بی‌بی‌سی فارسی ابراز نگرانی کرده‌اند و نوشته‌اند: «هدف این اقدامات به روشنی هدف قرار دادن بی‌بی‌سی و جلوگیری از ادامه کار مشروع خبرنگاران در بی‌بی‌سی فارسی است.»

دادگاهی در تهران در ماه اوت ۱۵۲ تن از کارکنان و همکاران حال و گذشته بی‌بی‌سی فارسی را ممنوع المعامله کرد.

گزارش شده که این حکم به تحقیقات قضایی در مورد پرونده‌ای با اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» مرتبط است.

کارکنان بی‌بی‌سی فارسی و اعضای خانواده آنها در سال‌های اخیر در معرض انواع آزار و فشار مأموران نهادهای امنیتی و قضایی ایران بوده‌اند.

خانم جهانگیر و آقای کی از مقام‌های ایران خواسته‌اند که اقدامات خود را علیه کارکنان بی‌بی‌سی فارسی و اعضای خانواده آنها متوقف کنند.

آنها همچنین خواهان توقف تلاش‌ها در ایران برای جلوگیری از روزنامه‌نگاری مستقل، چه مرتبط با بی‌بی‌سی و چه غیر آن شده‌اند.

بی‌بی‌سی دو روز پیش با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که از طرف کارکنانش علیه اقدامات حکومت ایران به سازمان ملل شکایت کرده است.

این سازمان اقدامات حکومت ایران را محروم کردن کارکنان بی‌بی‌سی فارسی از «حقوق اولیه انسانی» خود خواند و گفت که این کار با قانون اساسی ایران هم مغایرت دارد.

تونی هال، مدیر کل بی‌بی‌سی گفت که این اقدام «مجازات گروهی بی‌سابقه علیه روزنامه‌نگارانی است که تنها دارند کارشان را انجام می‌دهند.»

آقای هال از دولت ایران خواست که فورا به این اقدامات خود پایان دهد و تأکید کرد که «بی‌بی‌سی به نمایندگی از کارکنان خود از تمام شیوه‌های قانونی موجود برای اعتراض به این اقدام استفاده می‌کند و از جامعه جهانی می‌خواهد که با استفاده از نفوذ خود در ایران مقامات را متقاعد کند که این رفتار کاملا غیرقابل قبول باید پایان یابد.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024