پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 27.10.2017, 9:37


شورای امنیت پنج شنبه شب در جلسه‌ای نگرانی عمیق خود را نسبت به تشدید تنش‌ها و خشونت‌ها میان بغداد و اربیل ابراز کرد.

به گزارش  آناتولی، فرانسوا دیلاتر، رییس دوره شورای امنیت در گفت‌وگویی با خبرنگاران پس از پایان جلسه غیرعلنی این شورا که بنا به درخواست فرانسه و سوئد پیرامون تنش کنونی میان بغداد و اربیل برگزار شده بود، از عراق و کردستان خواست تا از هرگونه اقدامات تشدید آمیز امتناع ورزند و وارد گفت‌وگویی براساس یک جدول زمانی مورد توافق بشوند.

وی افزود: تمامی نمایندگان کشورهای عضو نگرانی شدید خود را نسبت به تشدید تنش‌ها و خشونت‌ها میان دولت فدرال بغداد و نیروهای پیشمرگ ابراز کردند.

دیلاتر گفت: شورای امنیت شاهد این مساله بوده است که دو طرف آمادگی خود را برای گفت‌وگو ابراز کرده‌اند و ما بر لزوم احترام به حاکمیت عراق و حفظ وحدت آن تاکید می‌کنیم.

فرانسوا دیلاتر ، نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل متحد، بعد از نشست شورای امنیت سازمان ملل در روز پنجشنبه (۲۶ اکتبر / ۴ آبان) که پشت درهای بسته برگزار شده بود، اعلام کرد که دولت مرکزی عراق و دولت اقلیم کردستان عراق باید  برای پایان دادن به بحران پیش‌آمده و همچنین انجام مذاکرات جدول زمانی تعیین کنند.

نشست شورای امنیت سازمان ملل بنا به درخواست کشورهای فرانسه و سوئد برگزار شد. ژان کوبیس، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در عراق، نیز در این نشست حضور داشت.

***

پس از تماس تلفنی با تیلرسون؛
العبادی: اربیل باید به واگذاری گذرگاه‌های مرزی و فرودگاه‌ها به بغداد پایبند باشد

نخست وزیر عراق پس از گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای تاکید کرد که اقلیم کردستان باید به واگذاری گذرگاه‌های مرزی و فرودگاه‌ها به بغداد پایبند باشد، وزیرخارجه آمریکا نیز در این تماس تلفنی تاکید کرد که واشنگتن اعمال کنترل بغداد بر استان کرکوک و سایر مناطق را درک می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت شبکه تلویزیونی سومریه نیوز عراق، طبق بیانیه منتشر شده از سوی دفتر حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، در گفتگوی تلفنی روز پنج‌شنبه العبادی با رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، دو طرف به بررسی تحولات عملیات‌های نظامی علیه گروهک‌های تروریستی وابسته به داعش،  آغاز عملیات آزادسازی القائم، استقرار دوباره نیروهای پلیس فدرال عراق در کرکوک و سایر مناطق و نیز شرایط سیاسی و امنیتی این کشور پرداختند.

تیلرسون در این تماس تلفنی آغاز عملیات آزادسازی القائم را به العبادی تبریک گفت و تاکید کرد: نیروهای عراقی قادر هستند به این نبرد پایان داده و گروه‌های تروریستی وابسته به داعش را نابود کنند.

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به حمایت کشورش از وحدت عراق و درک علت پافشاری بغداد بر اعمال کنترل بر استان کرکوک و سایر مناطق، بر اهمیت همکاری اربیل با بغداد و لزوم آغاز گفتگویی در چارچوب قانون اساسی عراق تاکید کرد.

در ادامه این گفتگوی تلفنی تیلرسون از العبادی خواست طرح پیشنهادی اربیل بری آغاز گفتگویی در چارچوب قانون اساسی را بپذیرد.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه بر آمادگی کشورش برای حمایت از بغداد و اربیل جهت تحقق عراقی یکپارچه و دموکرات تاکید کرد و از نیروهای پلیس فدرال عراق و نیروهای پیشمرگ خواست از درگیر با یکدیگر اجتناب کنند.

طبق بیانیه‌ای که امروز (جمعه)‌ دفتر العبادی منتشر کرد، وی پس از این گفتگوی تلفنی تاکید کرد: اولویت ما همچنان عملیات ضد داعش است و ما امروز عملیات آزادسازی القائم را آغاز کردیم، ما برای نابودی داعش و پایان یافتن نبرد با آنها در آینده‌ای نزدیک مصمم هستیم.

نخست وزیر عراق با اشاره به اینکه اربیل باید به واگذاری گذرگاه‌های مرزی و فرودگاه‌ها به بغداد پایبند باشد، اظهار داشت: دولت برای اجرای قوانین و قانون اساسی کشور در تمامی مناطق مصمم است.

وی تاکید کرد: استقرار دوباره نیروهای پلیس فدرال در کرکوک و سایر مناطق اقدامی قانونی و مطابق با فصول قانون اساسی کشور است و ما به دنبال حفظ امنیت شهروندان در این مناطق هستیم.

***

تماس تلفنی تیلرسون با بارزانی

وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با رئیس منطقه کردستان اعلام کرد که نخست‌وزیر عراق را به پذیرش طرح پیشنهادی اربیل برای گفت‌وگو بر اساس قانون اساسی، ترغیب کرده است.

به گزارش فارس، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا، پنجشنبه از تماس تلفنی با «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق خبر داد.

به نوشته پایگاه خبری شبکه «روداو»، تیلرسون اعلام کرد که در این گفت‌وگوی تلفنی طولانی، به بارزانی اعلام کرده است: آمریکا روابطه دوستانه‌ای با تمامی طرف‌های عراقی دارد و درباره حوادث روی داده در شمال این کشور، ابراز نگرانی می‌کند.

وی افزود: ما از هر دو طرف می‌خواهیم که از رویارویی پرهیز کنند و واشنگتن آماده کمک به بغداد و اربیل برای رسیدن به عراقی متحد و دموکراتیک و یکپارچه از راهی مسالمت‌آمیز است.

تیلرسون در ادامه گفت که حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق را به پذیرش طرح پیشنهادی اربیل برای گفت‌وگو بر اساس قانون اساسی ترغیب کرده است.

جزئیات بیشتری از گفت‌وگوی وزیر خارجه دولت ترامپ و بارزانی در دست نیست.

***

درگیری شدید میان نیروهای عراقی و پیشمرگه‌های کُرد

العربیه: پنجشنبه ۲۶ اکتبر، درگیری‌های سنگینی میان نیروهای پیشمرگه کُرد و نیروهای عراقی در نزدیکی گذرگاه مرزی با ترکیه و یک خط لوله بزرگ صادرات نفت، روی داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جنگجویان کُرد و نیروهای پیشمرگه، خمپاره و موشک‌های ضد تانک، به سمت نیروهای عراقی شلیک کرده و در مقابل پیشروی آن‌ها، مقاومت شدیدی از خود نشان دادند.

از ۱۶ اکتبر تا کنون، نیروهای عراقی، کنترل کامل استان نفت‌خیز کرکوک و مناطق مورد مناقشه دیگری در استان نینوا را از نیروهای کُرد باز پس گرفتند.
صبح پنجشنبه خودروهای زرهی عراقی از منطقه نفت‌خیز زمار واقع در شما غرب موصل حرکت کرده و موفق شدند کنترل شماری از روستاها را به دست بگیرند. در روستاهایی دیگر هم درگیری‌های سنگین روی داد.

مقام‌های اقلیم کردستان هم سپیده‌دم پنجشنبه اعلام کردند نیروهای عراقی به همراه شبه‌نظامیان حشد الشعبی ساعت شش صبح، مواضع نیروهای پیشمرگه را در جبهه شمال زمار واقع در شمال غرب موصل با استفاده از توپخانه سنگین، گلوله باران کردند.

بغداد سعی دارد خط لوله صادرات نفر که به بندر جهان ترکیه می‌رسد و همچنین گذرگاه مرزی فیش‌خابور با ترکیه را به کنترل خود درآورد. این گذرگاه در نزدیکی استان دهوک واقع است که بخشی از اقلیم کردستان است.

اقلیم کردستان چهارشنبه پیشنهادهایی برای کاهش تنش با دولت مرکزی عراق ارائه داد که تعلیق نتایج همه‌پرسی از جمله آن‌ها است. حیدر العبادی رئیس اقلیم کردستان عراق با رد این پیشنهادها گفت: «ما جز لغو نتایج همه‌پرسی و پایبندی به قانون اساسی، چیز دیگری نمی‌پذیریم».

این تحولات در پی برگزاری همه‌پرسی اقلیم کردستان از عراق در روز 25 سپتامبر با وجود مخالفت‌های گسترده داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی روی می‌دهد.

***

آمادگی سلیمانیه برای تحویل اداره مرزهایش با ایران به بغداد

یکی از فرماندهان حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق اعلام کرد که این حزب آمادگی آن را دارد که اداره گذرگاه‌های مرزی خود با ایران را به دولت رسمی عراق تحویل دهد.

به گزارش ایسنا به نقل از روسیا الیوم، عدنان حمی مینا، از فرماندهان حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق در گفت‌وگو با روزنامه نگاران اعلام کرد: چند روز پیش مقامات سلیمانیه دیداری با قاسم الأعرجی، وزیر کشور عراق داشتند که در این دیدار در مورد بازگشایی مرز پرویز خان گفت‌وگو شد.

این مسئول کرد گفت: وزیر کشور عراق اعلام کرد که دولت عراق هیچ مانعی برای بازگشایی مرزها با ایران ندارد به شرطی که اداره آنها را به دولت مرکزی عراق تحویل دهید.

حمی مینا در ادامه با اشاره به اینکه هیچ مانعی برای بازگشایی مرزها وجود ندارد و این مرزها به زودی بازگشایی خواهند شد، گفت: حکومت اقلیم کردستان آماده است تا اداره مرزهای خود با ایران را به دولت مرکزی عراق تحویل دهد.

به گزارش ایسنا، مرز باشماق (مریوان – سلیمانیه) که به دلیل درگیری و ناامنی در اقلیم کردستان عراق چند روزی تعطیل شده بود اخیرا بازگشایی شد.

***

واکنش آمریکا به حضور «ابومهدی المهندس» در عملیات بازپس‌گیری کرکوک

خبرگزاری آناتولی
هدر ناوئرت، سخنگوی وزارات امور خارجه آمریکا در واکنش به حضور «ابومهدی المهندس» از اعضای بلندپایه نیروهای حشد الشعبی در عملیات بازپس‌گیری کرکوک توسط دولت مرکزی عراق، وی را تروریست خواند.

ناوئرت در پاسخ به سوالی درباره نقش المهندس در کرکوک درحالی که نام وی از سال ۲۰۰۹ در فهرست تروریستی آمریکا قرار دارد، اظهار داشت: «اخبار مربوط به این موضوع را دنبال کردم. او یک تروریست است. اگر این اخبار درست باشد، امیدواریم تلاش‌های وی در جمع آوری نیروها به شکست بیانجامد.»

ناوئرت در پاسخ به این سوال که آیا اقداماتی علیه وی در عراق صورت خواهد گرفت یا نه، گفت: «او یک تروریست است اما فراتر از این نخواهم رفت.»

سازمان امنیت اداره اقلیم کرد شمال عراق در بیانیه ای در حساب توئیتری خود با اشاره به اینکه پیشمرگه ها دیروز در واکنش به عملیات ارتش عراق در شمال غربی موصل، ۳ تانک و ۵ خودروی زرهی حشد الشعبی را امحا کرده‌اند، از آغاز این عملیات به فرماندهی ابومهدی المهندس و هادی عامری فرمانده نیروی بدر خبر داده بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024