جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 26.10.2017, 7:56

یک رسانه عراقی مدعی شد: بارزانی از ریاست اقلیم استعفا کرد


کانال تلویزیونی آسیا در یک خبر فوری مدعی شد: مسعود بارزانی از ریاست اقلیم کردستان عراق استعفاء کرد.

به گزارش ایرنا، منابع رسمی و مستقل هنوز این خبر را تایید نکرده‌اند.  پیشتر برخی رسانه‌ها احتمال کناره گیری او را طی چند روز آینده مطرح کرده بودند.

گفتنی است از نظر قانونی ریاست بارزانی بر اقلیم در اوت ۲۰۱۵ به اتمام رسیده بود. پیش از این احتمال کناره گیری او از جمله به عنوان آخرین برگ برای جلب رضایت بغداد برای آغاز گفت وگو با اربیل مطرح شده بود.

جنبش گوران (تغییر) نیز در بیانیه ای اعلام کرده بود که حکومت اقلیم کردستان به ریاست مسعود بارزانی باید منحل و دولت نجات ملی تشکیل شود.

جنبش گوران با برگزاری همه پرسی سوم مهرماه اقلیم کردستان مخالف بود و به گفته رهبران این حزب ، زمان مناسبی برای برگزاری این همه پرسی نبوده است.

نیروهای عراقی طی روزهای گذشته موفق شدند تا کنترل استان کرکوک را که در اختیار نیروهای پیشمرگه کرد بود به دست گیرند.

***

پارلمان کردستان امروز برای بررسی تعلیق اختیارات بارزانی تشکیل جلسه می‌دهد

رئیس کمیسیون پارلمانی در امور مالی و اقتصادی در اقلیم کردستان اعلام کرد که این پارلمان امروز (پنجشنبه) برای بررسی تعلیق دوره مسعود بارزانی تشکیل جلسه می‌دهد.

به گزارش ایسنا، عزت صابر، رئیس کمیسیون پارلمانی در امور مالی و اقتصادی در اقلیم کردستان در مصاحبه با خبرگزاری‌های نووستی و اسپوتنیک در پاسخ به اخباری مطرح شده مبنی بر انتقال قدرت مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق به پارلمان کردستان گفت: این مساله درست است. پیش از آنکه ما به یک خلأ سیاسی و قانونی برسیم این اختیارات میان پارلمان و کابینه توزیع می‌شود.

وی افزود: منصب رئیس اقلیم کردستان و معاونش به حالت تعلیق در می‌آید و انتخابات تنها بعد از گذشته هشت ماه برگزار می‌شود.

پارلمان اقلیم کردستان روز سه‌شنبه از موکول کردن انتخابات پارلمانی و ریاست اقلیم به هشت ماه دیگر خبر داد.

همزمان، هندرین محمد، رئیس کمیسیون انتخاباتی در اقلیم کردستان نیز گفت که این اقدام به این دلیل اتخاذ شد که احزاب سیاسی نامزد خود را معرفی نکردند.

در همین حال، شوان رابر، از رهبران گروه اسلامی کردستان اعلام کرد: طبق اطلاعات موجود، پیش بینی می‌شود که مسعود بارزانی از پست خود به دلیل بحران کنونی در کردستان استعفا دهد.

وی افزود: چه بسا کشورهای بزرگ بارزانی را در پی برگزاری همه‌پرسی وادار به استعفا کنند. کشورها تعاملشان با بارزانی دیگر مثل گذشته نیست و علت این امر این است که بارزانی نصیحت‌ها و میانجی‌گری‌های آنها را نپذیرفت و بحران میان بغداد و کردستان رو به وخامت نهاد.

وی افزود: بارزانی پس از همه‌پرسی در شرایط دشواری قرار دارد و بغداد و کشورهای همسایه نیازمند یک شخص جدید یا دولت جدیدی هستند تا با آن در مرحله آتی تعامل کنند.

***

رئیس فراکسیون کردی: بارزانی استعفاء می دهد و بازنشسته سیاسی می شود

«سروة عبدالواحد» رئیس فراکسیون کردی التغییر در پارلمان عراق گفت: مسعود بارزانی که خانواده‌اش باعث افتادن او در تله همه‌پرسی شدند، اکنون تمایل بسیار پیدا کرده است که بطور کلی از سیاست کناره گیری کند.

به گزارش ایرنا، مسعود بارزانی که از دو سال پیش دوره قانونی‌اش برای ریاست اقلیم کردستان عراق پایان یافته، اما همچنان بر این کرسی تکیه دارد، تا پایان ماه جاری میلادی فرصت دو ساله اضافی او نیز از نظر قانونی به پایان می رسد.

این نماینده فعال زن کرد به خبرگزاری الفرات گفت: اطلاعاتی از افراد نزدیک به مسعود بارزانی داریم که نشان می دهد او نه تنها از پست ریاست کناره‌گیری می‌کند بلکه از جهان سیاست نیز به طور کلی کنار خواهد رفت.

خانم عبدالواحد گفت: اگر بارزانی این کار را انجام دهد بعنوان نخستین رهبری کردی که شجاعانه استعفاء می دهد شناخته خواهد شد.
از سوی دیگر در ادامه ریزش همراهان سابق مسعود بارزانی در موضوع همه پرسی دیروز (چهارشنبه) همزمان با ورود نیروهای ارتش فدرال عراق به استان نینوا در شمال عراق پنج هزار نیروی پیشمرگه (تابع وزارت پیشمرگه وابسته به مسعود بارزانی) با تمام تجهیزات نظامی خود به ارتش فدرال عراق پیوستند.

طی هفته گذشته بسیاری از احزاب و شخصیت‌های کرد خواستار استعفای مسعود بارزانی و حتی حذف پست ریاست و واگذاری اختیارات آن به پارلمان محلی شده اند.

خورشید مسعود بارزانی در بغداد و نیز در میان کردها، درست از زمان برگزاری همه پرسی یکجانبه در شمال عراق رو به افول گذاشت اما با استقرار ارتش فدرال در مراکز حساس و چاههای نفت استان کرکوک کاملا غروب کرد.

ارتش عراق و پلیس فدرال این کشور از روز دوشنبه هفته گذشته برای اجرای مصوبات پارلمان و دادگاه قانون اساسی این کشور مبنی بر برقراری مجدد حاکمیت دولت فدرال بر مناطقی که تا قبل از ظهور داعش در سال ۲۰۱۴ در اختیار داشته است، به منطقه کرکوک اعزام شدند و توانستند به دلیل عقب نشینی پیشمرگه -عمدتا وابسته به اتحادیه میهنی کردستان عراق- به سرعت در همه این مناطق از جمله چاه‌های نفت و مراکز دولتی مستقر شوند اما نیروهای نزدیک به مسعود بارزانی همچنان از نظر سیاسی و تبلیغاتی و بعضا نظامی در برابر این اقدامات مقاومت می کنند.

تلاش برای بحرانی نشان دادن این مناطق و در خطر بودن کردها و حتی استفاده از تعبیری چون خطر نسل کشی کردها این روزها به خوبی در ادبیات نیروهای وابسته به مسعود بارزانی و رسانه‌های تحت نظر آنها دیده می شود.

***

تغییر جهت اقلیم کردستان به سمت تنش زدایی با بغداد

ابطال نتایج همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق و آغاز گفت وگو با دولت مرکزی، تحولی است که با فراهم آمدن زمینه‌های آن به رفع تنش‌ها و عادی سازی روابط اربیل- بغداد خواهد انجامید.

به گزارش ایرنا، همه پرسی استقلال اقلیم کردستان که یک ماه آرامش را از شهروندان کُرد عراق گرفته بود، سرانجام تعلیق شد. دولت محلی اقلیم کردستان، دیروز چهارشنبه سوم آبان با انتشار بیانیه‌ای، تعلیق همه پرسی را اعلام و پیشنهاد پایان درگیری نظامی و برقراری آتش بس فوری را به دولت عراق ارایه کرد.

همه پرسی استقلال کردستان عراق یک ماه پیش به رغم مخالفت جدی دولت مرکزی و زیر سایه سنگین مخالفت‌های منطقه ای و بین المللی به اصرار شخص «مسعود بارزانی» رییس این اقلیم برگزار شد. به ادعای مسوولان اقلیم، ۹۲ درصد از شرکت کنندگان در همه پرسی، به استقلال اقلیم رای داده بودند.

این همه پرسی نه تنها در قلمرو دولت اقلیم یعنی سلیمانیه، اربیل و دهوک، بلکه در برخی مناطق استراتژیک خارج از آن چون کرکوک و بخش‌های شمال استان دیالی چون سنجار، خانقین و مخمور هم برگزار شد؛ مناطقی که پس از شکست داعش به دست نیروهای پیشمرگه کرد افتاده بود و به رغم مخالفت‌های جدی بغداد در همه پرسی شرکت داده شد. این در حالی است که پیش از برگزاری همه پرسی، بسیاری از کارشناسان در مورد وقوع درگیری در کرکوک هشدار داده بودند.

بی توجهی رهبران اربیل به هشدارهای دولت مرکزی در خصوص ابطال نتیجه همه پرسی و مطالبات مردمی در خصوص حفظ یکپارچگی عراق موجب شد بغداد با نیروهای ارتش خود وارد مناطق مورد مناقشه از جمله کرکوک شود و یک بار دیگر اداره مستقیم این مناطق را در اختیار بگیرد. بروز برخی درگیری‌ها در جریان بازپس گیری این مناطق، نگرانی‌ها زیادی را در عراق و در میان کُردها و دیگر اقوام و گروه‌ها به وجود آورد.

چنانکه در بیانیه امروز اقلیم کردستان آمده است: شرایط و خطرهایی که اقلیم کردستان و کشور عراق را تهدید می کند، همگان را برآن داشت تا به مسوولیت تاریخی خود عمل کنند و شرایط را به سوی برادرکشی میان نیروهای عراقی و پیشمرگه نکشانند. درگیری‌هایی که از تاریخ ۱۶ اکتبر ۲۰۱۷ (۲۴ مهرماه) تاکنون میان نیروهای عراقی و پیشمرگه‌های کرد درگرفته است، به تلفات نیروهای دو طرف منجر شده و این روند ممکن است به جنگ فرسایشی و تخریب بافت اجتماعی بین گروه‌های عراقی منجر شود.

این بیانیه با اشاره به این مساله که جنگ بین دو طرف، پیروزی نخواهد داشت، بلکه عراق را دچار آشوب و هرج و مرج می کند، طرح پیشنهادی خود را در سه حوزه برقراری فوری آتش بس و توقف تمامی عملیات‌های نظامی در اقلیم کردستان، تعلیق نتایج همه پرسی و آغاز گفت و گوی آزاد میان دولت اقلیم و دولت فدرال براساس قانون اساسی عراق ارایه کرد.

این بیانیه در حالی بر همه پرسی خط بطلان کشید که تلاش‌های پیشین رهبران اربیل برای مذاکره با بغداد با شکست مواجه شده بود، چرا که دولت مرکزی هرگونه مذاکره را به ابطال نتیجه همه پرسی مشروط کرده بود.

حال همه پرسی که در ظاهر برای استقلال کردستان و در واقع در راستای خواست شخص بارزانی برگزار شده بود، لغو شده و از این پس انتظار می رود مناسبات میان اربیل و بغداد با برگزاری مذاکرات دوطرفه وارد پروسه عادی سازی و منطقی سازی ارتباطات شود.

این همه پرسی بیش از آنکه بر یکپارچگی عراق تاثیر گذاشته باشد، مناسبات و روابط میان گروه‌های مختلف کُردی در اقلیم کردستان را زیر تاثیر جدی قرار داد. برخی از کارشناسان، هدف اصلی بارزانی از اصرار بر برگزاری همه پرسی را تلاش برای انحراف افکار عمومی از چالش‌های اقتصادی و سیاسی این منطقه و مشروعیت سازی برای تداوم قدرت او برآورد کرده بودند.

از دید این ناظران، مسعود بارزانی و حزب دموکرات کردستان مدتها است با شرایط نامطلوب اقتصادی و چالش سیاسی عدم کناره گیری وی از قدرت پس از پایان دوره قانونی ریاست مواجه است. کامیابی در پیشبرد فرایند استقلال یا کسب امتیازی چشمگیر از دولت مرکزی شاید می توانست جایگاه سیاسی بارزانی را در اقلیم کردستان تثبیت کند، حال آنکه همه گروه‌های کُردی در اقلیم با برگزاری همه پرسی موافق نبودند و برخی از آنها چون «جنبش تغییر» (گوران) حتی در همه پرسی شرکت نکردند.

پس از برگزاری همه پرسی و به وجود آمدن چالش‌های جدی در روابط با بغداد و کشورهای همسایه، اختلافات داخلی کُردها بیش از پیش بروز یافت. گروه‌های مخالف همه پرسی، بارزانی را مسوول مستقیم هزینه‌های مالی و معنوی تحمیل شده بر اقلیم دانسته و معتقدند اشتباهات سیاسی و محاسبات نادرست باعث تحمیل هزینه‌های سنگین بر اقلیم شده است. در برابر، حامیان بارزانی مدعی هستند که عقب‌نشینی از کرکوک و دیگر مناطق، نتیجه خیانت افراد معدودی در حزب رقیب، یعنی «اتحادیه میهنی کردستان عراق» بوده است.

ایجاد «دولت نجات ملی» پیشنهادی است که رهبران کُرد مخالف بارزانی به ویژه رهبران جنبش گوران و حزب کردی «ائتلاف برای عدالت و دمکراسی» به ریاست «برهم صالح» مطرح می کنند؛ پیشنهادی که به منظور یافتن راهی در جهت حل تنش‌ها با دولت مرکزی عراق و جابجایی مقامات سیاسی در اربیل مطرح شده است چرا که به گفته صالح «فساد و انحصار قدرت از دلایل اصلی تشویش کنونی است.»

به گزارش برخی رسانه‌ها، گروه‌های مختلف کُردی این روزها متحد شده‌اند تا جابجایی قدرت سیاسی را در اربیل صورت دهند. برخی گزارش‌ها هم حاکی از این است که یکی از شروط بغداد برای آغاز مذاکره با اربیل، نبود بارزانی در راس قدرت است.

با این حال به نظر می رسد بارزانی از دریچه‌های دیگر مطالبه اصلی خود یعنی تداوم ریاست بر اقلیم را پیگیری می کند. روز سه شنبه یک بار دیگر جلسه پارلمان کردستان عراق برگزار شد. در این جلسه که تنها ۶۸ نماینده از ۱۱۱ نماینده آن شرکت داشتند، مصوب شد که انتخابات مجلس و ریاست اقلیم تا ۸ ماه دیگر به تعویق بیافتد. بر اساس توافق سه حزب دموکرات، اتحادیه میهنی و اتحاد اسلامی کردستان عراق، دوره مسوولیت مجلس فعلی به مدت هشت ماه تمدید شده است. این در حالی است که حزب گوران به عنوان دومین فراکسیون پارلمانی بزرگ مجلس کردستان در این رای گیری شرکت نکرد.

این روزها گروه‌های مختلف کُردی درخواست‌ها برای استعفای بارزانی را علنی تر مطرح می کنند. جنبش گوران به تازگی در تارنمای رسمی خود از بارزانی خواسته تا از مقام خود کناره گیری کند.

در نگاهی کلی تر، ابطال نتایج همه پرسی از سوی اقلیم کردستان و تمایل کُردها برای کاهش تنش و مذاکره با بغداد، به حتم به عادی سازی روابط اربیل و بغداد منجر خواهد شد. حاصل همه پرسی برای کُردهای ساکن اقلیم، یک ماه تنش در روابط اربیل با بغداد و کشورهای همسایه بود و بروز این واقعیت که بر تجربه سیاسی خود بیافزایند و مطالبات خود را از انگیزه‌های شخصی و گروهی دور نگاه دارند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024