جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 23.10.2017, 18:47


یک منبع مطلع به وضعیت احمدرضا جلالی، استاد و پزشک مقیم سوئد که از اردبیهشت ۱۳۹۵ در زندان اوین به سر می‌برد به کمپین حقوق بشر در ایران گفت او از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شده است. به گفته این منبع، حکم روز شنبه ۲۹ مهرماه به وکیل او ابلاع شده است. این منبع گفت این زندانی و خانواده‌اش احتمال آزادی او را می‌دادند اما با حکم اعدام مواجه شده‌اند و اکنون در شوک این خبر هستند.

به گفته این منبع مطلع، وکیل آقای جلالی به این حکم در مهلت قانونی شکایت خواهد کرد. آخرین جلسه دادگاه احمدرضا جلالی که به این حکم متهم شده روز ۲۴ سپتامبر (دوم مهرماه) در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شده است.

به گفته این منبع «وکیل او در دادگاه بیش از دو دقیقه فرصت دفاع از او را پیدا نکرده و توجهی به تمام مدارکی که این زندانی از طریق خانواده‌اش مبنی بر بی‌گناهیش جمع‌آوری کرده و در اختیار دادگاه گذاشته توجهی نشده است. همچنین به شکایت او علیه بازجویانش نیز توجهی نشده، او از بازجویان خود شکایت کرده بود که علیه‌اش پرونده‌سازی و به زور او را وادار به اعتراف کرده‌ بودند.»

این منبع مطلع درباره مستنداتی که منجر به اتهام محاربه و حکم اعدام برای احمدرضا جلالی شده به کمپین حقوق بشر در ایران گفت: «از جزییات پرونده بی‌اطلاع هستم. اما مثلا می‌دانم به او اتهام همکاری با دولت اسراییل را وارد کرده‌اند و همچنین اصرار داشته‌اند که بگویند دولت اسراییل مخارج تحصیل و اقامت او و خانواده‌اش را در سوئد پرداخت می‌کرده است. احمدرضا دعوت‌نامه دانشگاه را نشان داده و گفته هیچ ارتباطی با دولت اسراییل نداشته است اما فایده نداشته است.»

این منبع همچنین اضافه کرد: «بازجویانش دو بار با فشار از او خواسته بودند جملاتی را عینا از روی کاغذهای بخواند و از او در سلول انفرادی فیلم‌برداری کرده‌ بودند. او را ترسانده بودند که اگر عینا کلماتی را که آن‌ها می‌خواهند جلوی دوربین نگوید بچه‌هایش را در سوئد اذیت می‌کنند. برگه‌هایی را هم داده بودند تا امضا کند. احمدرضا هم از ترس هم را امضا کرده و خوانده. بعد هم که از بازجویانش شکایت کرد توجهی به آن نشد. مضاعف بر این‌ها در پرونده‌اش برگه‌های دیگری اضافه شده که در بازجویی‌ها صحبتی از آن نشده بود.»

احمدرضا جلالی، استاد و پژوهشگر مدیریت حوادث مترقبه و دارای اقامت سوئد است. او فوق دکتری خود را در رشته مدیریت بحران در دانشگاه پیه مونتو ایتالیا گرفته و پس از آن به همراه همسر و دو فرزنش ساکن کشور سوئد شدند. آقای دجلالی در تاریخ پنجم اردبیهشت ماه ۱۳۹۵ پس از سفر به ایران به قصد شرکت در یک کنفرانس علمی توسط ماموران وزارت اطلاعت دستگیر و روانه زندان اوین شد. او پس از هفت ماه بازجویی در سلول‎های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین به بند عمومی منتقل شد. اتهام آقای دجلالی «همکاری با دول متخاصم» عنوان شده است.

این پژوهشگر پیش از بازداشت در پنجم اردبیهشت ماه ۱۳۹۵، بارها برای شرکت در سمینارها و ورک شاپ‎های علمی و تخصصی به دعوت دانشگاه تهران و هلال احمر به ایران سفر کرده و هیچگاه مشکلی برایش فراهم نشده‎ بود.

پیش از این قاضی صلواتی سه وکیل پیشنهادی او و خانواده‌اش را به دلایل نامشخص نپذیرفت. اولین وکیل انتخابی محمود علیزاده طباطبایی بود که با مخالفت قاضی صلواتی مواجه شد. پس از آن خانم زینب طاهری پیشنهاد شد که ایشان هم پذیرفته نشد. سومین وکیل این زندانی که خانواده اش مایل به ذکر نام او نبودند، با ۱۵ سال سابقه کار در دادگستری او هم از سوی قاضی صلواتی برای وکالت پرونده پذیرفته نشد. احمدرضا دجلالی پیش از این به دلیل کارشکنی قاضی صلواتی در پذیرفتن وکلای انتخابیش و بازداشت موقت طولانیش دست به اعتصاب غذا خشک زده بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024