پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 24.10.2017, 16:44


محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان از پروژه عظیم ایجاد یک شهرک ویژه با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد دلاری پرده‌برداری کرد. بخش‌‌هایی از این پروژه در خاک کشورهای مصر و اردن ساخته خواهد شد.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی روز سه‌شنبه (۲۴ اکتبر/ دوم آبان) از یک پژوه عظیم شهرک‌سازی موسوم به “نئوم” (Neom) پرده‌برداری کرد. پروژه نئوم بخشی از برنامه کلان “چشم‌انداز ۲۰۳۰” عربستان برای کاهش اتکاء این کشور به درآمدهای نفتی است.

به گزارش شبکه العربیه، نزدیک به دولت عربستان، پروژه “نئوم” در پی جذب سرمایه‌گذاری‌های خصوصی و دولتی است و پیش‌بینی شده که در سال‌های آینده با جذب سرمایه‌‌گذاران محلی و جهانی و همچنین از طریق صندوق ذخیره ملی دولتی عربستان، بالغ بر ۵۰۰ میلیارد دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری شود.

ولیعهد عربستان در مراسم افتتاح این پروژه گفت، در منطقه نئوم روی ۹ بخش سرمایه‌گذاری تخصصی خواهد شد که با آینده تمدن انسان در ارتباط هستند. به گفته محمد بن سلمان، این ۹ بخش شامل “آینده آب و انرژی، آینده حمل و نقل، آینده بیوتکنولوژی، آینده غذا، آینده دانش‌های فنی و دیجیتال، آینده صنایع پیشرفته، آینده رسانه‌ها و تولیدات رسانه‌ای، آینده سرگرمی و آینده زندگی” هستند.

به گفته ولیعهد عربستان، بخش “آینده زندگی”، بخش اصلی و اساسی برای دیگر زمینه‌ها به شمار می‌رود. این سرمایه‌گذاری‌ها با هدف انگیزش و متنوع کردن اقتصاد، توانمندسازی صنایع، نوآوری و تحرک‌بخشی به صنایع محلی انجام می‌شود. این پروژه همچنین از خروج دارایی و سرمایه‌های عربستان به خارج جلوگیری خواهد کرد.

در گزارش العربیه آمده است، منطقه اجرای این پروژه ویژگی‌های مهمی دارد که اصلی‌ترین آنها موقعیت سوق‌الجیشی آن است که محل تلاقی  قاره‌های آسیا، آفریقا، اروپا، آمریکا و جهان عرب است. این منطقه در شمال غرب عربستان سعودی واقع شده و ۲۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد.

بیش از ۴۸۰ کیلومتر از سواحل خلیج عقبه و دریای سرخ در این پروژه جای خواهد گرفت. بخش‌‌هایی از این پروژه در خاک کشورهای مصر و اردن ساخته خواهد شد و اولین منطقه ویژه خواهد بود که سه کشور را در بر می‌گیرد. بخش عمده پروژه نئوم در ساحل دریای سرخ احداث می‌شود، جایی که حدود ۱۰ درصد تجارت جهانی از آن مسیر عبور می‌کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024