جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 21.10.2017, 10:04


ایرنا: بافیل طالبانی، پسر جلال طالبانی رئیس جمهوری سابق عراق امروز شنبه در گفت وگو با فرانس ۲۴ گفت: برگزاری همه پرسی کردستان عراق اشتباه فاحش بود.

به گزارش امروز (شنبه) شبکه خبری فرانس ۲۴، بافیل طالبانی با اشاره به مخالفت دیگر کشورها با برگزاری همه پرسی کردستان عراق و اشتباه خواندن برگزاری آن، بر ضرورت گفت وگو ومذاکره با بغداد و جامعه بین‌المللی تاکید کرد.

وی همچنین خواستار حفظ وحدت کردی در این شرایط سخت شد.

بافیل طالبانی پیش از این ضمن درخواست از فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان برای بازگشت به پارلمان عراق گفت: مناطق مورد مناقشه کردستان عراق و دولت مرکزی برای آن که صحنه درگیری نشود، باید به صورت مشترک اداره شود.

وی قانون اساسی عراق را که زیر نظر مرحوم طالبانی نوشته شده، بهترین وسیله تضمین حقوق کردها برای همکاری با جامعه بین الملل دانست.

با وجود مخالفت های بین المللی، منطقه ای و دولت مرکزی عراق و مغایرت آشکار با قوانین بین المللی همه پرسی اقلیم کردستان عراق سوم مهر در مناطقی از شمال عراق (استان های اربیل، سلیمانیه و دهوک و مناطق مورد نزاع از جمله کرکوک و خانقین) برگزار شد.

***

بیانیه سرویس اطلاعات اتحادیه میهنی درباره کرکوک

سرویس اطلاعات اتحادیه میهنی کردستان عراق موسوم به «زانیاری» طی بیانیه ای مدعی شد که تحولات در استان کرکوک و دیگر مناطق در چارچوب توافق میان اربیل و بغداد صورت گرفته است.

در این بیانیه آمده است: آنچه امروز در کردستان اتفاق می افتد، در چارچوب توافق صورت گرفته میان اقلیم کرد و دولت مرکزی عراق در سال ۲۰۱۶ در جریان است.

در بخش دیگر این بیانیه تصریح شده است که به هیچ‌وجه در خارج از مناطق مورد منازعه (از سوی نیروهای عراقی) تحرکات نظامی صورت نخواهد گرفت.

در پایان بیانیه مذکور گفته شده است که هیچ خطری برای کمپ‌های گروه‌های مسلح مخالف ایران در مرزهای اداره اقلیم کرد شمال عراق وجود ندارد.

***

تعلیق فعالیت‌های شرکت نفتی شورون  در کردستان عراق

ایرنا - روزنامه فرامنطقه‌ای الحیات چاپ لندن نوشت که شرکت بزرگ نفتی آمریکایی شورون فعالیت های خود را در منطقه کردستان عراق به طور موقت به حالت تعلیق درآورد.

به گزارش ایرنا، الحیات روز شنبه افزود: سخنگوی شرکت شورون دیروز جمعه گفت که همچنان وضعیت منطقه کردستان عراق را پیگیری می کنیم اما تصمیم گرفته ایم عملیات خود را به طور موقت در این منطقه به حالت تعلیق درآوریم.

وی که الحیات به نامش اشاره نکرده است، اضافه کرد: همچنان ارتباط خود را با مقامات منطقه کردستان عراق ادامه می دهیم و امیدواریم که عملیات نفتی ما به محض مناسب شدن اوضاع در این منطقه از سرگرفته شود.

نیروهای دولت فدرال عراق دوشنبه گذشته با ورود به منطقه کرکوک و خارج کردن نیروهای پیشمرگه کرد که از سال ۲۰۰۴ بر این منطقه سیطره یافته بودند، کنترل این منطقه را به دست گرفتند.

منطقه کردستان عراق از زمان برگزاری همه پرسی به منظور جدایی این منطقه از عراق با وجود مخالفت های داخلی ، منطقه ای و بین المللی دچار بحران شده است.

تمامی کشورها به جز اسرائیل با برگزاری همه پرسی مخالفت کردند و این اقدام را در جهت بی‌ثباتی منطقه خواندند.

***

عراق کنترل مجدد ۴۴ حلقه چاه نفت را به دست گرفت

ایرنا:  فرماندهی عملیات مشترک نظامی عراق بار دیگر مناطق «زمار» و «عین زاله» از توابع شهرستان تلعفر واقع در شمال غرب استان نینوا و ۴۴ حلقه چاه نفت را در این مناطق به کنترل خود درآورد.

به گزارش خبرگزاری عراقی المعلومه، فرماندهی عملیات مشترک روز جمعه نیز اعلام کرد که کنترل مجدد منطقه «آلتین کوپرو» واقع در شمال غرب استان کرکوک را که در تصرف پیشمرگه‌های کرد بوده، به دست گرفته است.

در پی برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق، روابط میان بغداد و اربیل رو به تیرگی نهاده است.

نیروهای ارتش عراق از نیمه شب دوشنبه عملیات نظامی بازپس گیری مناطق مورد اختلاف با مسئولان اقلیم کردستان از جمله میدان‌های نفتی و پایگاه‌های نظامی در کرکوک را آغاز کردند و به سرعت موفق به در اختیار گرفتن کنترل این استان شدند.

این اقدام ضربه سنگینی به مهمترین منبع درآمد اقلیم کردستان به شمار می‌رود که توانسته بود طی چند سال گذشته بدون موافقت بغداد، از درآمدهای آن استفاده کند.

***

دبیرکل سازمان ملل خواستار گام‌های عملی بغداد و اربیل برای حل و فصل اختلافات شد

ایرنا- دبیرکل سازمان ملل از بغداد و اربیل خواست گام های عملی برای رفع تنش و حل و فصل اختلافات موجود بردارند.

به گزارش شبکه خبری سومریه نیوز، «فرحان حق» معاون سخنگوی رسمی «آنتونیو گوترش» امروز در مقر سازمان ملل در نیویورک به خبرنگاران گفت: دبیر کل سازمان ملل از دولت فدرال عراق و حکومت اقلیم کردستان خواسته برای رفع تنش و حل و فصل اختلافات موجود میان خود و در چارچوب قانون اساسی عراق، گام های عملی اتخاذ کنند.

وی در باره وضعیت انسانی غیرنظامیان در منطقه نیز گفت: کمیساریای امور پناهندگان و همکاران خود در عراق، به خانواده‌هایی که در روزهای اخیر از استان کرکوک و دیگر مناطق درگیری فرار کرده‌اند، آب،غذا و سرپناه ارائه کرده است.

فرحان حق گفت: ما معتقدیم که اغلب این خانواده‌ها در روزهای آینده به خانه و کاشانه خود باز خواهند گشت اما به احتمال زیاد برخی خانواده‌ها نیز در منطقه باقی خواهند ماند.

نیروهای مسلح عراق از نخستین ساعات بامداد دوشنبه گذشته عملیات پیشروی خود را برای بازپس گیری مناطق مورد منازعه میان اربیل و بغداد موضوع ماده ۱۴۰ قانون اساسی این کشور از جمله استان کرکوک و چاه های نفت آن آغاز کردند و بسرعت توانستند بر همه این مناطق و مراکز مهم و حساس آن سیطره پیدا کنند.

حیدرالعبادی نخست وزیر عراق از روز چهارشنبه تاکنون چند بار تحت کنترل بودن اوضاع در سراسر این مناطق را مورد تاکید قرار داد و گفت: نیروهای پلیس محلی دراین مناطق مستقرند و اوضاع تحت کنترل بوده و دستور داده است ارتش از این مناطق خارج شود.

وی درعین حال به برخی جریانات که دنبال تنش‌آفرینی هستند هشدار داد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024