جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 18.10.2017, 11:33


شبکه خبری الجزیره روز چهارشنبه در گزارشی به تسلط سریع نیروهای عراقی بر شهر کرکوک و بیشتر مناطقی که نیروهای کرد از سال ۲۰۱۴ بر آن مسلط بودند اشاره کرد و از ائتلاف کشورهای منطقه علیه کردستان عراق خبر داد.

به گزارش ایرنا، الجزیره در گزارش خود افزود: شاید تعداد سوال‌هایی که درباره تسلط سریع نیروهای عراقی بر شهر کرکوک و بیشتر مناطقی که پیشمرگه‌های کرد از سال ۲۰۱۴ بر آن مسلط بودند مطرح شده بیش از جواب‌هایی باشد که در این باره داده شده است به خصوص که آرزوی کردها به ایجاد کشوری مستقل اکنون به کابوسی تبدیل شده است و کسی نمی‌داند که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

فروپاشی سریع نیروهای پیشمرگه در کرکوک در مقابل پیشروی نیروهای عراقی غیرقابل انتظار بود به طوری که نیروهای فدرال عراق توانستند درعرض چند ساعت کنترل کامل استان کرکوک را در دست گیرند و پس از آن هم بر مناطق مورد اختلاف در دو استان نینوا و دیالی مسلط شوند.

بعد از گذشت تنها ۲۴ ساعت از تسلط نیروهای عراقی بر شهر کرکوک نیروهای پیشمرگه از سنجار و خانقین نیز عقب نشینی کردند و نیروهای عراقی توانستند تمامی مناطقی را که کردها در پی فروپاشی ارتش عراق در سال ۲۰۱۴ در موصل از دست داده بودند بار دیگر باز پس گیرند.

به نظر می‌رسد فروپاشی سریع نیروهای پیشمرگه در مقابل نیروهای عراقی نشان دهنده واقعیت‌های سیاسی و میدانی است که کردهای عراق با آن روبرو هستند و سقف انتظارات شان تا حد درخواست تشکیل کشور مستقل بالا رفته بود و این فروپاشی نیروهای کرد ناظران را بر آن داشت تا بگویند مرحله قبل از کرکوک با مرحله بعد از آن کاملا متفاوت است.

** اشک‌ها و لبخندها
صحنه جشن‌هایی که در پی تسلط نیروهای عراقی بر شهر کرکوک در خیابان‌ها و میادین آن دیده می‌شود با تصاویری که از شبکه‌های کردستان ۲۴ و رودواو نشان داده شده بسیار متفاوت است چرا که در این تصاویر فرماندهان نیروهای پیشمرگه و سربازان درحال گریه بوده و به شدت روحیه خود را از دست داده بودند و برخی طرف‌ها را متهم به شکست می‌کردند.

به نظر می‌رسد صحنه فرار هزاران خانواده کرد از کرکوک و سپس از مناطق مورد اختلاف بین بغداد و اربیل برای احزابی که از مدت‌ها پیش مقامات عراق را به تغییر جغرافیایی انسانی درمنطقه کردستان عراق متهم می‌کردند فرصتی ایجاد کرد.

** شکست کردها
شکست کردها تنها به وقایع میدانی جدید محدود نمی‌شود بلکه به موقعیت آنان در چند هفته پیش در جریان همه پرسی در مورد جدایی این سرزمین ازعراق نیز ارتباط دارد تا جایی که فرمانده پیشمرگه وابسته به منطقه کردستان عراق به ریاست مسعود بارزانی مقامات حزب اتحاد ملی را به خیانت متهم کرد و گفت که آنان بخشی از توطئه علیه مردم کردستان بودند.

رهبران حزب اتحاد ملی کردستان این اتهامات را رد کردند و شکاف و جدایی بین کردها به جایی رسید که احزاب کرد رئیس منطقه کردستان را مسئول حوادث پیش آمده دانستند و خواستار تشکیل دولت نجات به جای دولت کنونی کردستان شدند و کار به جایی رسید که بارزانی از لقب رهبر تاریخی که رویای کردها را به واقعیت تبدیل می‌کند به عنوان رهبری که کردستان را به صحنه تقسیم و جدایی بدل کرده، تبدیل شد.

برهم صالح رهبر برجسته کرد و رئیس حزب ائتلاف برای دموکراسی از بارزانی انتقاد کرد و حوادث جاری کرکوک را نتیجه خطرات سیاسی و اقدامات غیرواقعی برخلاف منافع مردم کرد خواند و گفت که این اقدامات تلاش مفسدان به منظور پوششی برغارت و چپاول به نام کرکوک و ملیت گرایی (ناسیونالیسم) کرد است.

** تشکیل ائتلاف‌ها
منطقه کردستان عراق علاوه بر این که روابطش با دولت فدرال بغداد خراب شد روابطش با ایران و ترکیه نیز به تیرگی گرایید و دو کشور به برگزاری همه پرسی حمله و از سلطه نیروهای عراقی بر شهر کرکوک و پیامدهای آن استقبال کردند و با انتقال حاکمیت بر مرزها به دولت عراق درجهت تغییر نقشه‌های مرزی با منطقه کردستان مبادرت کردند.

خسارت‌های منطقه کردستان به مواضع بین المللی نیز کشیده شد و این درحالی بود که کردها به ائتلاف بین المللی به خصوص آمریکا برای جلوگیری از هرگونه تغییر در منطقه کردستان به آن دل بسته بودند و کشورهای جهان در واکنش به سلطه نیروهای عراقی بر مناطق تحت نفوذ کردها واکنش شدیدی نشان ندادند و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با تعبیر ناامیدی از آنچه در منطقه کردستان به وقوع پیوسته سخن گفت و تاکید کرد که واشنگتن از هیچ یک از طرف‌های متحدش جانبداری نمی‌کند.

در حالی که تصاویر میدانی از نقشه سلطه جدید درعراق ودستاوردهای دولت فدرال و شکست کردها از دستاوردهایی که از سال ۲۰۰۳ تا کنون کسب کرده بودند، حکایت می‌کند همه در انتظار پیامدهای سیاسی بعد از مرحله کرکوک و انعکاس آن به خصوص بر منطقه کردستان و عراق و روابط داخلی و به طور کلی منطقه کردستان هستند.

نقشه ائتلاف‌های جدید برای نزدیکی بیشتر درمنطقه که تا چند هفته پیش انتظار آن نمی‌رفت اکنون برای اولین بار در شهرهای بغداد، آنکارا، تهران و چه بسا دمشق تشکیل شده است.

***

برهم صالح: کردها از سیستم حکومتی در کردستان عراق راضی نیستند

تهران- ایرنا- «برهم صالح» رئیس ائتلاف به خاطر دمکراسی و عدالت در عراق در گفت وگو با المیادین با بیان این که اهالی اقلیم کردستان عراق از سیستم حکومتی اربیل راضی نیستند، خواستار هماهنگی بین طرف های عراقی شد.

به گزارش امروز (چهارشنبه) شبکه خبری المیادین، رئیس ائتلاف به خاطر دمکراسی و عدالت عراق افزود: اوضاع کردها در شمال کشور در حال تغییرات بزرگی است و ائتلاف ها و تقسیم بندی های جدیدی در اقلیم کردستان در حال شکل گیری است و علی رغم هشدارهای بین المللی، منطقه ای و کردی، اربیل همه پرسی جدایی اقلیم کردستان از عراق را برگزار کرد.

صالح افزود: اهالی اقلیم کردستان عراق به دلیل افزایش مشکلات و نیاز به اصلاحات بنیادین از سیستم حکومتی اربیل راضی نیستند.

وی ادامه داد: تصمیم مسعود بارزانی به برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان نیاز به بررسی بیشتری داشت و باید تحلیل هایی را که خطا بودن آن را تایید می کند، بازنگری و مورد توجه قرار داد.

صالح با تاکید بر اینکه مناطق تابعه عراق باید به قانون اساسی این کشور پایبند باشند، افزود: برگزاری همه پرسی، سودی برای ما نخواهد داشت و باید به انجام گفت وگو و چارچوب قانونی میان طرف های عراقی متعهد باشیم.

این مقام کرد عراقی، همچنین خواستار دست برداشتن از درگیری های بیهوده در عراق شد و گفت: درگیری های خونین برای عراق چیزی جز فاجعه به ارمغان نمی آورد.

صالح حال تاکید کرد: ما باید از همه پرسی اقلیم کردستان صرف نظر کنیم و با پیشنهاد مرجع دینی هماهنگ شویم، زیرا اگر بغداد قوی و با ثبات نباشد، کردستان در حالتی از نگرانی به سر خواهد برد.

وی همچنین با اشاره به دیدار خود با حیدر العبادی نخست وزیر عراق گفت: در این دیدار دیدگاه ها درباره جلوگیری از افزایش بحران کردستان عراق مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
صالح در قسمتی دیگر از اظهارات خود با اشاره به کمک های ایران به اقلیم کردستان عراق گفت: هنگامی که داعش به مرزهای کردستان نزدیک شده بود، ایران کمک زیادی به ما کرد.

برهم صالح قبل از تاسیس ائتلاف به خاطر دمکراسی وعدالت، معاون سابق نخست وزیرعراق در امور اقتصادی و عضو برجسته حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق به ریاست جلال طالبانی بود.

با وجود مخالفت های بین المللی، منطقه ای و دولت مرکزی عراق با همه پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق و همچنین مغایرت آشکار این اقدام با قوانین بین المللی، همه پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق سوم مهر در مناطقی از شمال عراق (استان های اربیل، سلیمانیه و دهوک و مناطق مورد نزاع از جمله کرکوک و خانقین) برگزار شد.

***

رییس پارلمان اقلیم کردستان از بارزانی خواست کناره‌گیری کند

العربیه، فارسی

یوسف محمد، رییس پارلمان اقلیم کردستان عراق از مسعود بارزانی، رییس اقلیم کردستان خواست تا از قدرت کناره‌گیری کند و گفت که بارزانی با این کار خدمت بزرگی به مردم کردستان خواهد کرد.

رییس پارلمان کردستان در ارتباط با اوضاع کرکوک گفت که مردم کردستان اسیر دست نخبگان سیاسی قرار گرفته‌اند که ثروت ملی را صرف توسعه اقتدار خود می‌کنند.
او گفت که این نخبگان سیاسی با فداکاری‌های مردم و خون شهدا تجارت می‌کنند.

بارزانی روز سه‌شنبه وعده داد که با وجود عقب‌نشینی از کرکوک، از دستاوردهای مردم کردستان حراست خواهد کرد.

بارزانی در اولین سخنرانی پس از تصرف شهر نفتخیز کرکوک از سوی ارتش عراق گفت: «مردم کردستان از هویت خود دفاع کردند و در این راه کشته شدند».

بارزانی افزود: «آنچه در کرکوک اتفاق افتاد مربوط به تصمیم فردی بعضی از سیاستمداران کرد می‌شود. ما به مردم کرد اطمینان می‌دهیم که دستاوردهای آنها حفظ خواهد شد».

او افزود: «نیروهای کرد در مناطقی که تا پیش از اکتبر ۲۰۱۶ در اختیار داشتند مستقر شده‌اند».

او همچنین گفت که علت کنترل نیروهای عراقی بر کرکوک برگزاری همه‌پرسی استقلال بوده و این همه‌پرسی باطل نخواهد شد».

مردم اقلیم کردستان عراق ماه گذشته در یک همه‌پرسی شرکت کردند و ۹۲ درصد آنها به استقلال اقلیم کردستان از عراق رای مثبت دادند. دولت مرکزی عراق و کشورهای همسایه اقلیم کردستان این همه‌پرسی را به رسمیت نمی‌شناسند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024