جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 17.10.2017, 7:54


قاسم ششو، یکی از فرماندهان نیروهای پیشمرگه در شهرستان سنجار موصل به خبرنگار آناتولی گفت: نیروهای عراق متشکل از ارتش، نیروهای پلیس فدرال و حشدالشعبی در ساعات اولیه صبح امروز وارد مرکز شهرستان سنجار شدند.

وی در ادامه اظهار داشت: «در سنجار هیچ درگیری رخ نداد چون با قدرتی نابرابر مواجه شدیم. مستشاران نظامی ایران نیز در بین این نیروها حضور داشتند. تمام ادارات دولتی را تخلیه کرده و عقب نشینی کردیم.»

گفتنی است در شهرستان مذکور نیروهای پیشمرگه وابسته به حزب دموکرات کردستان (KDP) حضور دارند.

سنجار در غرب استان نینوا در شمال موصل واقع است. نیروهای عراق در چارچوب عملیات آزادسازی تلعفر از لوث گروه تروریستی داعش به سمت سنجار پیشروی کرده و تا شعاع ۳۰ کیلومتری این شهرستان مستقر شده بودند. 

حدود ۴۰ هزار سرباز ارتش‌ عراق، نیروهای واکنش سریع، مبارزه با تروریسم و یگان‌های زرهی عملیات برقراری امنیت در کرکوک را نیمه‌های شب دوشنبه آغاز کردند که این عملیات منجر به بازپس‌گیری تاسیسات نفتی‌، نظامی، فرودگاه و استانداری کرکوک از دست پیشمرگ‌ها بدون هیچ مقاومتی از سوی آنها شد.

یک منبع دولتی نیز فاش کرد، نخست وزیر عراق تصمیم دارد بر اساس قانون اساسی و اختیارات قانونی خود تسلط دولت فدرال را بر سراسر عراق بگستراند.


ارتش آلمان آموزش پیشمرگه‌های کرد را متوقف کرد

در پی تشدید درگیری‌ها در شمال عراق و به منظور حفظ جان سربازان آلمانی، ارتش آلمان آموزش پیشمرگه‌های کرد در این منطقه را متوقف کرد.

یک سخنگوی وزارت دفاع آلمان اعلام کرد که به دلیل وضعیت نامشخص شمال عراق و به منظور حفاظت از سربازان آلمانی که «بالاترین اولویت» در حال حاضر است، ارتش این کشور  آموزش نظامی پیشمرگه‌های کرد را متوقف کرده است. آموزش نیروهای پیشمرگه کرد توسط ارتش آلمان از سال ۲۰۱۴ آغاز شده بود.

نیروهای آلمانی از سال ۲۰۱۴ در شمال عراق حضور داشته و مشغول آموزش یگان‌های پیشمرگ کرد هستند که با داعش مبارزه می‌کنند. هنوز روشن نیست که نیروهای آلمانی که تعدادشان به ۱۴۰ تن می‌رسد، از عراق خارج خواهند شد یا نه.

در همین حال دفتر حیدر العبادی، نخست وزیر عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، العبادی تماس تلفنی از سوی زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان داشت و طی آن درباره اعمال حاکمیت بر کشور و استقرار نیروهای عراقی در کرکوک و نیز عملیات برقراری ثبات و آرامش در مناطق آزاد شده، گفتگو شد.

وزیر خارجه آلمان با تاکید دوباره بر حمایت کشورش از وحدت عراق و مخالفت با برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق گفت: ما به مسعود بارزانی (رئیس اقلیم کردستان عراق) گفتیم که در صورت اجرای همه‌پرسی حمایت اروپا و آلمان را نخواهد داشت.

گابریل با اشاره به اینکه کشورش حوادث جاری در کرکوک را دنبال می‌کند، از همه طرف‌ها خواست تمرکز خود را بر مبارزه با داعش و برقراری ثبات در مناطق آزاد شده بگذارند.

العبادی نیز در این گفتگو با تاکید بر اینکه آنچه دولت عراق در استان کرکوک انجام داد امری اجتناب ناپذیر برای اعمال حاکمیت در کشور طبق قانون اساسی است، افزود: این اقدامات با هدف حفظ وضعیت بسیار حساس این استان با توجه به تنوع قومی در آن و جهت ممانعت از وقوع هرگونه درگیری ناشی از تحولات اخیر اتخاذ شدند.

نخست وزیر عراق در ادامه ضمن تقدیر از نقش مهمی که آلمان و اتحادیه اروپا می‌تواند در بازگرداندن ثبات به مناطق آزادشده ایفا کنند، از تلاش‌ها و اقدامات این کشور در بازگرداندن ثبات به عراق تشکر کرد.


ترامپ: در مساله کرکوک بی‌طرف هستیم

در پی درگیری‌ها بر سر کرکوک و تسلط کامل دولت مرکزی عراق بر این شهر، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد واشنگتن طرف هیچ یک از نیروهای عراقی و کرد این کشور را در درگیری مذکور نمی‌گیرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از آنکه نیروهای عراقی کرکوک در شمال این کشور را با درگیری از نیروهای کرد گرفتند اعلام کرد که خودش را وارد مناقشه مذکور نمی‌کند.

وی به خبرنگاران گفت: ما طرف نیروهای عراقی یا کرد را در این نبرد نمی‌گیریم اما درگیری آنها را هم دوست نداریم. ما سالیان متمادی است که روابط بسیار خوبی با کردها داشته‌ایم، همچنین با عراقی‌ها نیز روابط خوبی داریم اما در این نبرد طرف هیچ یک را نمی‌گیریم.

رفراندوم استقلال اقلیم کردستان عراق ماه گذشته میلادی برگزار شد و در نتیجه آن درگیری‌ها میان دو طرف عراقی و کردها افزایش یافته است.

وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای نگرانی خود را بابت خشونت‌ها در عراق ابراز داشت و به تمامی طرف‌های درگیر تاکید کرد تا از اقدامات تحریک آمیز که باعث سوءاستفاده دشمنان عراق می‌شوند، اجتناب کنند.

هیدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت: ایالات متحده از اقدامات صلح آمیز دولتی مشترک متشکل از دولت‌های منطقه‌ای و مرکزی و براساس قانون اساسی عراق در تمامی مناطق مورد مناقشه حمایت می‌کند.

سخنگوی پنتاگون نیز به خبرنگاران گفت: نیروهای آمریکایی از هیچ یک از طرف‌های درگیر در بن‌بست کرکوک حمایتی نمی‌کند.

وی ادامه داد: ما از عراق متحد دفاع می‌کنیم و حامی هیچ یک از طرف‌های درگیر نیستیم. ما با هرگونه خشونت از جانب هر گروهی مخالفیم و تاکید داریم که مخالف هرگونه اقدام بی‌ثبات کننده هستیم که باعث سوءاستفاده داعش و انحراف اقدامات ما علیه این گروه تروریستی می‌شود.

این مقام مسئول پنتاگون تصمیم برای برگزاری رفراندوم استقلال اقلیم کردستان عراق را تاسف‌آور دانست و تاکید کرد که اقدامات برمبنای قانون اساسی و مذاکرات باید صورت گیرد و گفت: ما از عراق متحد حمایت می‌کنیم. نیروهای آمریکایی در اطراف منطقه کرکوک مستقر شده‌اند.


مخالفت پادشاه عربستان با نتایج همه‌پرسی کردستان

پادشاه عربستان بر حمایت کشورش از وحدت عراق و مخالفت با نتایج همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، دفتر رسانه‌ای حیدر العبادی، نخست وزیر عراق اعلام کرد که العبادی تماس تلفنی را از ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان دریافت کرد.

پادشاه عربستان در این گفتگوی تلفنی بر حمایت کشورش از وحدت عراق و مخالفتش با همه پرسی استقلال اقلیم کردستان تأکید کرد و گفت عربستان از نزدیک اوضاع کرکوک را پیگیری می‌کند به ویژه اینکه عراق به پیروزی‌های چشمگیری علیه تروریسم دست یافته است.

ملک سلمان بر تمایل عربستان به برقراری بهترین روابط با عراق و تقویت همکاری میان دو کشور تأکید کرد.

العبادی موضع عربستان درباره حمایتش از عراق را ستود و گفت: آنچه دولت عراق انجام می‌دهد استقرار مجدد نیروها در استان کرکوک با عملیاتی سریع بود که تلفات جانی به دنبال نداشته است. این استقرار به سادگی صورت گرفت چراکه کرکوک باید براساس قانون اساسی تحت سیطره دولت فدرال باشد.

وی بر تمایل عراق به برقراری بهترین روابط با عربستان تأکید کرد.

العبادی هفته آینده به همراه هیاتی وزارتی برای امضای توافق‌نامه‌ همکاری به عربستان می‌رود.


اوضاع کرکوک آرام است/بازگشت هزاران شهروند کرد به کرکوک

یک روز بعد از تسلط ارتش عراق بر شهر کرکوک و پایین کشیدن پرچم‌های اقلیم از ساختمان‌های دولتی آن اوضاع کرکوک آرام به نظر می‌رسد. در این راستا شورای عالی قضایی کرکوک از آغاز مجدد فعالیت‌های دادگاه تجدیدنظر فدرال کرکوک و مرکز دادگستری جلولاء خبر داد. همزمان تعداد زیادی از شهروندان کرد با استقبال از تغییرات به وجود آمده به این استان بازگشتند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه تلویزیونی سومریه نیوز عراق، سخنگوی شورای عالی قضایی کرکوک در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد: ریاست دادگاه تجدیدنظر کرکوک و دادگاه‌های وابسته به آن و نیز مرکز دادگستری جلولاء فعالیت‌های خود را به شکل عادی از سر گرفته و اکنون میزبان شهروندان هستند.

همچنین هزاران تن از شهروندان کرد که کرکوک را به سوی اقلیم کردستان عراق ترک کرده بودند صبح امروز (سه‌شنبه) پس از کنترل نیروهای امنیتی عراق بر کرکوک به این استان بازگشتند.

حضور تعداد زیادی از این شهروندان در ورودی‌های استان موجب تجمع و ترافیک در این ورودی‌ها شده و این در حالی است که همکاری‌های خوبی میان شهروندان کرد و نیروهای امنیتی در این ورودی‌ها وجود دارد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024