پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 12.10.2017, 8:28


یک منبع مطلع به کمپین حقوق بشر در ایران گفت که چهار تن از اعضای خانواده اکبر هاشمی رفسنجانی به دستور سازمان اطلاعات سپاه پاسداران ممنوع الخروج هستند. حسن لاهوتی، نوه هاشمی رفسنجانی هم ممنوع الخروج بوده است که این حکم اخیرا برداشته شده و پاسپورتش را به او بازگردانده‌اند.

علاوه بر فائزه هاشمی دختر حسن لاهوتی، فرزند فائزه هاشمی که فروردین ۱۳۸۹ هنگام بازگشت از سفر خارج به تهران مدتی بازداشت شده بود به اتفاق عماد هاشمی، فرزند محسن هاشمی (فرزند ارشد اکبر هاشمی رفسنجانی) و فواد هاشمی، فرزند مهدی هاشمی دیگر اعضای ممنوع الخروج خانواده هاشمی هستند.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران و از بینان‎گذاران جمهوری اسلامی روز یکشنبه ۱۹ دی‌ماه ۱۳۹۵ در بیمارستان شهدای تجریش تهران به علت عارضه قلبی فوت کرد. فائزه هاشمی، دختر او در مصاحبه‌ای با روزنامه شهروند خبر از ممنوع الخروج شدن خودش در۲۶ اردیبهشت داده و گفت: «شاید تصور می‌شود که ما اسنادی را از اسرار نظام در اختیار داریم که می‌خواهیم منتشرش کنیم در حالی ‌که چنین چیزی نیست و به ‌نظر می‌رسد با شایعات و گزارش‌ها و پرونده‌هایی که برای من درست کرده‌اند، به دنبال این هستند که عامل بیگانه، جاسوس و در این مایه‌ها چیزی دربیاورند.»

فائزه هاشمی، نماینده مجلس پنجم و مدیرمسوول روزنامه توقیف شده زن،  ۱۳ دی ماه ۱۳۹۰ از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی که بررسی و صدور رای صدها پرونده دستگیرشدگان پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ را به عهده داشت به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به شش ماه زندان و ۵ سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی و مطبوعاتی محکوم شده بود. حکمی که که از سوی دادگاه تجدیدنظر هم تایید شد و خانم هاشمی با تحمل ۶ ماه زندان در زندان اوین ۲۹ اسفند ماه ۱۳۹۱ آزاد شد.

او فروردین ماه امسال از سوی شعبه ۱۰۶۰ کارکنان دولت به ۶ ماه زندان محکوم شده که به این حکم اعتراض کرده است.

یک منبع آگاه به کمپین حقوق بشر در ایران گفت: «فائزه و یاسر هاشمی از سوی دادستانی و با درخواست سپاه ممنوع الخروج شده‌اند. دلیل ممنوع الخروجی یاسر هنوز مشخص نیست. اما سپاه گزارشی علیه فائزه ارائه کرده که کاملا دروغ است. در این گزارش که مبنای ممنوع الخروجی فائزه هاشمی شده، سپاه مدعی شده که او به توصیه برادرش، مهدی در دادگاه‌ها شرکت نمی‌کند که این کاملا دروغ است. طی ماه‌های اخیر مرتبا او را به دادگاه احضار کرده‌اند و در تمام دادگاه‌هایش حضور داشته و این مساله را بازپرس پرونده و قضات پرونده‌های او می‌توانند عنوان کنند. از طرفی سپاه مدعی شده که فائزه هاشمی با سفیر ایتالیا در ایران دیدار کرده و می‌خواسته ویزا بگیرد تا قبل از صدور حکم از کشور خارج شود. این ادعا هم دروغ است. او هیچ دیداری با سفیر ایتالیا نداشته و از دو سال پیش ویزای ۵ ساله در پاسپورت‌اش دارد و نیازی به اقدام برای اخذ ویزا ندارد.»

این منبع آگاه به کمپین گفت: «حسن و عماد که قصد سفر داشتند در فرودگاه متوجه می‌شوند که ممنوع الخروج هستند و پاپسورت‌های آنها توقیف می‌شود. البته اخیرا مشکل حسن حل شده و پاسپورت او را پس داده‌اند. فواد هم که در حال تحصیل در کشور انگلیس است و ممنوع الخروجی او به این معنی است که اگر به ایران بازگردد امکان خروج از ایران را نخواهد داشت.»

این منبع آگاه به احضارهای متعدد فائزه هاشمی به دادگاه طی ماه‌های اخیر اشاره کرده و به کمپین گفت: «چندین پرونده برای فائزه هاشمی درست کرده‌اند که همه به مصاحبه‌ها و اظهارنظرهای او در رسانه‌ها مربوط است و شاکی هم که سپاه و قوه قضائیه هستند. این به این معنی است که می‌خواهند او ساکت باشد و هیچ اظهارنظری نکند. یکی از اتهامات او سیاه نمایی وضعیت مهدی هاشمی در زندان است. نگفته‌اند نشر اکاذیب یعنی خودشان حرف‌های فائزه را قبول دارند ولی می‌گویند سیاه نمایی. اتهام دیگر توهین به رییس قوه قضائیه است و آملی لاریجانی شکایت کرده است که برمی‌گردد به مساله حصر. آقای لاریجانی خطاب به آقای روحانی گفته بود که حصر به شما چه ارتباطی دارد . فائزه در مصاحبه‌ای گفت خیلی بد است که رییس قوه قضائیه قانون اساسی را نداند. ۴ اصل داریم که در رابطه با دادگاه عادلانه است و یک اصل داریم که رییس جمهور مجری قانون اساسی است.»

به گفته این منبع، دادستان اراک دیگر  شاکی فائزه هاشمی است. او به کمپین گفت: «شکایت کرده‌اند که فائزه ممنوع السخنرانی بوده اما میکروفون را گرفته و برخلاف قانون، حرف زده است.»

فائزه هاشمی روز یکشنبه دهم اردیبهشت ۱۳۹۶ در افتتاحیه ستاد انتخاباتی حسن روحانی، در شهر اراک قرار بود سخنرانی کند اما علیرغم حضور در این مراسم اجازه سخنرانی نیافت. به گفته خانم هاشمی، شورای تامین استان مرکزی گفته است که او به دلیل داشتن «محکومیت قضایی»، ممنوع السخنرانی است.

فائزه هاشمی همان زمان به کمپین گفته بود که هیچ محکومیت قضایی ندارد: «من در مراسم حضور داشتم و سخنرانی نکردم وقتی برنامه تمام شد میکروفون را گرفتم و صحبت کوتاهی کردم که پخش شد. اولین جمله‌ای که گفتم این بود که محکومیتی وجود ندارد و این تصمیم غیرقانونی است چون بر پایه مطلب کذب بنا شده است.»

تاکنون یکی از پرونده های فائزه هاشمی منجر به صدور حکم شده است که شاکی خانم هاشمی در این پرونده هم سپاه و قوه قضائیه بوده‌اند و  بخشی از این پرونده در شعبه ۱۰۶۰ مجتمع قضایی کارکنان دولت رسیدگی شده که این شعبه حکم به ۶ ماه زندان برای خانم هاشمی داده اما بخش دیگر پرونده همچنان مفتوح و در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به آن رسیدگی می‌شود.

این منبع آگاه مطلع به پرونده فائزه هاشمی به کمپین گفت: پرونده مربوط به مصاحبه فائزه درباره حساب‌های بانکی رئیس قوه قضائیه بود که با استقبال از تحقیق و تفحص از حساب‌های بانکی شخصی رئیس قوه قضائیه، گفته بود که واریز پول‌های قوه قضائیه به حساب شخصی صادق آملی لاریجانی غیرقانونی است. این پرونده در شعبه ۱۰۶۰ کارکنان دولت به ۶ ماه زندان برای فائزه منجر شد که البته دادگاه تجدیدنظر هنوز حکم قطعی صادر نکرده است.»

به گفته این منبع آگاه پرونده دیگری علیه فائزه هاشمی با اتهام کمک به خروج یک ممنوع الخروج باز شده که هنوز مشخص نیست شاکی چه کسی است یا آن فرد چه کسی بوده. او به کمپین گفت: «بعد از فوت آیت الله هاشمی، مرتب برای فائزه احضاریه می آید و چندین پرونده برای او تشکیل شده که با توجه به نوع اتهامات منتسب و شاکیان مربوطه هدف شان ساکت کردن فائزه هاشمی است. نه اتهامات واقعا به او می چسبد و نه او هیچ یک از اتهامات را قبول دارد.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024