پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 10.10.2017, 15:13


کمپین حقوق بشر در ایران

در طی روزهای اخیر  وکیل محمد خاتمی رییس جمهور اصلاحات ایران، حسن روحانی و نمایندگان فراکسیون امید مجلس نسبت به حکم عجیب دادسرای ویژه روحانیت علیه محمد خاتمی که برای سه ماه وضع شده، اعتراض کردند و خواستار رفع آن شده‌اند، اما در مقابل سخنگوی قوه قضاییه و دو خبرگزاری دولتی «مهر و فارس» این حکم را تکذیب کرده و به نقل از «منبع آگاه» اظهار کرده‌اند محدودیت‌های تازه‌ای برای خاتمی وضع نشده است.

نمایندگان فراکسیون امید مجلس صبح روز یکشنبه ۱۶ مهرماه با انتشار بیانیه‌ای خطاب به رییس مجلس از اجرای محدودیت‌های تازه بر اساس حکم دادگاه ویژه روحانیت اعتراض کرده‌ و خواستار پیگیری رییس مجلس در مورد این بی‌قانونی شده‌اند. در این بیانیه نوشته شده محدودیت خاتمی در شرکت مراسم سیاسی، فرهنگی و تبلیغی «در تعارض صریح چهار اصل قانون اساسی» است.

۸۶ نماینده فراکسیون امید مجلس در  این بیانیه با اظهار این‌که این حکم‌ها هیچ تاثیری روی جامعه نخواهد داشت، نوشته‌اند: «این محدودیت‌ها بر جامعه نمی‌تابد و خود نسبت به آن عکس‌العمل نشان می‌دهد، آن‌چه تاکنون از اینگونه برخوردها حاصل گردیده موجب افزایش محبوبیت این سید شریف و بزگوار در نزد ملت فهیم و آگاه بوده است.»

این نمایندگان در بیانیه خود با تاکید بر این‌که مقامات قضایی به استناد اصل ۱۵۶ قانون اساسی موظف به احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی‌های مشروع هستند.» خواستار تغییر  این حکم شده‌اند.

پیش از این محمدرضا تابش، نایب رییس فراکسیون امید مجلس برای اولین خبر اعمال محدودیت‌های جدید بر محمد خاتمی را رسانه‌ای کرده و گفته بود که نمایندگان این فراکسیون در حال رایزنی با رییس مجلس در این مورد هستند. یک روز پس از این اظهارات خبرگزاری دولتی مهر در خبری به نقل از «یک منبع آگاه» محدودیت‌های جدید را تکذیب کرد.

تایید وکیل محمد خاتمی و اعتراض به روند غیرقانونی حکم

سه روز پس از اظهارات محمدرضا تابش بر اعمال محدودیت‌های جدید بر محمد خاتمی و تکذیب خبرگزاری مهر، سید محمد انجام، وکیل محمد خاتمی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا با تایید این خبر گفت: «اخیرا برگه‌ای به منزل ایشان ارسال و به رویت آقای خاتمی رسیده که طی آن از تاریخ اول مهرماه ممنوعیت حضور جناب آقای خاتمی در مراسم عمومی، سیاسی، فرهنگی و تبلیغی به مدت سه ماه الزامی است.»

وکیل محمد خاتمی اگرچه نامی از مرجع صادر کننده این حکم نبرد و فقط گفت «اخیرا برگه‌های منتسب به یک مرجع قضایی» برای آقای خاتمی فرستاده شده است اما گفت در این برگه‌ها قید شده «این دستور به تقاضا و صلاحدید برخی نهادهای امنیتی صادر شده است.»

محمد انجام با اعتراض به این‌که پرونده‌ قضاییی برای موکلش تشکیل نشده و «دادستان» با استدلال «جلوگیری از وقوع جرم» پیشاپیش و بدون «تشکیل پرونده قضایی» حکمی به مدت سه ماه برای محمد خاتمی صادر شده است، گفت: «لذا به نظر می‌رسد این دستور از منظر حقوقی قرار یا حکم تلقی نمی‌شود و عملا نمی‌توان از طرق قانونی به آن اعتراض کرد.»

این وکیل با گلایه از این‌که در طی این روزها هیچ مقام قضایی در این مورد نظری نداده است، گفت: «شایسته است مقام‌های مسوول در این ارتباط اطلاع‌رسانی کنند. همچنین از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به خصوص کمیسیون‌های امنیت ملی و قضای مجلس و دولت محترم انتظار می‌رود با تقدیم طرح و یا لایحه‌ی نسبت به تفسیر این حدود اختیارات دادستان اقدام نمایند.

همچنین بهرام پارسایی، نماینده مجلس روز ۱۶ مهرماه نیز با اشاره به روش غیرقانونی ابلاغ حکم به محمد خاتمی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفته بود نمایندگان درباره نحوه ابلاغ این حکم به دفتر رییس دولت اصلاحات ارسال شده و مراحل قانونی را طی نکرده، ملاحظاتی مطرح کرده و در مجموع تاکید کردند این شیو‌ه‌ها غیرقابل قبول است.»

اعتراض حسن روحانی و تکرار می‌کنم

حسن روحانی، رییس جمهور ایران روز ۱۵ مهرماه در سخنرانی در دانشگاه تهران بدون ذکر نام خاتمی از حکم صادر شده علیه او اعتراض کرد و گفت اگر کسی مردم را برای شرکت در انتخابات »تشویق» و «تکرار» کند نباید« تنبیه» شود. حسن روحانی  گفت: «اگر کسی خیلی هم تاثیر‌گذار باشد مثلا برای تشویق جامعه مردم را تکرار کند که بیایید پای صندوق رای» نباید تنبیه شود.

رییس جمهور بدون این‌که نامی از جناح خاصی بیاورد غیرمستقیم گفت: یک جناح از اول ساختن دیوارش کوتاه تر ساخته شده است. یک جناح همیشه جایزه می‌گیرد و یک جناح تنبیه می‌شود.

محمد خاتمی در سال ۹۲ برای تشویق کردن مردم در انتخابات مجلس پیامی را منتشر کرد که بازتاب بسیار گسترده‌ای شد و بسیاری از مردم پس از این پیام به پای صندوق‌های رای برای انتخاب نمایندگان مجلس حاضر شدند. محمد خاتمی در این پیام از عبارت «تکرار می‌کنم» استفاده کرده بود و دوباره با تکرار آن گفته بود از مردم می‌خواهد «به تمامی افراد هر دو فهرست، تکرار می‌کنم به تمامی افراد هر دو فهرست» رای دهند. او مجددا در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ نیز در پیامی از مردم خواست رای سال ۹۲ به حسن روحانی را «تکرار» کنند.

رییس جمهور ایران در سخنرانی روز ۱۵ مهرماه امسال با گفتن این‌که شخصی با «تکرار می‌کنم» مردم را به حضور در انتخابات تشویق کرده به طور غیرمستقیم یکی از دلایل محرومیت‌های بیش‌تر محمد خاتمی را همین پیام او در سال ۹۲ و ۹۶ دانست.

تکذیب سخنگوی قوه قضاییه

یک روز پس از انتقاد رسمی حسن روحانی، غلامحسین محسنی اژه‌‌ای، سخنگوی قوه قضاییه روز ۱۶ مهرماه با تکذیب حکم قضایی برای محدودیت‌های تازه محمد خاتمی به مدت سه ماه پس از گفته‌های وکیل، اعتراض نمایندگان گفت: «اقدام جدیدی صورت نگرفته و همان محدودیت‌ّ‌های قبلی است.»

او با اظهار این‌که از دادسرای ویژه روحانیت پرسیده، گفت: «گفتند که دادستان ویژه روحانیت این موضوع را تکذیب نکرده، بلکه گفتند محدودیت جدیدی اعمال نشده.» او اظهار کرد هر چند وقت یک بار نامه‌ای به خاتمی داده می‌شود و الان هم مجددا نامه‌ای داده شده که همان مضمون نامه‌های سابق را دارد.» محسنی اژه‌ای نامه‌ها و محدودیت‌های سابق را مربوط به تصمیم شورای عالی امنیت ملی دانست که همچنان باقی است.

علاوه بر این پس از تکذیب خبرگزاری مهر از اعمال محدودیت‌ها بر محمد خاتمی، خبرگزاری فارس نیز روز ۱۴ مهرماه به نقل از «یک منبع آگاه» در خبری محدودیت‌های اعمال شده بر خاتمی را تکذیب کرد. در این خبر بدون این‌که نام محمد خاتمی برده شود، به نقل از منبع آگاه نوشته شده بود : «محدودیت جدیدی در مورد این فرد اعمال نشده و کماکان تنها مصوبه‌های شورای عالی امنیت ملی اجرا می‌شود.»

جزییات از محدودیت‌های جدید برای محمد خاتمی

سایت کلمه روز ۱۳ مهرماه نوشت دادگاه ویژه روحانیت با ارسال نامه‌ای با امضای دادستان ویژه روحانیت ابراهیم رییسی به منزل سید محمد خاتمی به او ابلاغ کرده که به مدت سه ماه نباید در هیچ مراسم سیاسی و تبلیغی شرکت کند. بر اساس این حکم، از این به بعد هرگونه حضور خاتمی در جلسات، سالن‌ها، همایش‌ها، مراسم هنری از قبیل تئاتر، کنسرت و همین ‌طور در محافل مختلف غیرخانوادگی حتی در جلسات خصوصی ممنوع شده است.

علاوه بر این ملاقات افراد حقیقی و حقوقی، مقامات دولتی، حوزوی، گروه‌های سیاسی، صنفی، دانشجویی و .. با سید محمد خاتمی ممنوع است.

البته هیچ توضیحی داده نشده که دادستان ویژه روحانیت بر اساس چه استدلال‌های این حکم را برای محمدخاتمی صادر کرده و چرا برای مدت سه ماه این محدودیت‌ها را قائل شده است.

پیش از این محمد خاتمی در سال ۹۴ممنوع التصویر و ممنوع البیان شد. غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه روز ۲۲ آذر ماه ۹۴ گفته بود منشا ممنوع التصویر و بیان محمد خاتمی در رسانه‌ها «مصوبه شورای عالی امنیت ملی» است. او رسانه‌ها را تهدید کرد که اگر مبادرت به چاپ و انتشار خبر و عکسی از محمد خاتمی کنند،با آن‌ها برخورد خواهد شد.

پس از این تهدیدها در تاریخ هفتم اسفند ماه ۹۴ دو سایت جماران و بهارنیوز به دلیل انتشار مطلب و تصویر از محمد خاتمی فیلتر شدند. این دو سایت پس از دادن تعهد نامه مجددا از روز هشتم اسفند ماه به دستور دادستانی رفع فیلتر شدند. پس از آن برای مدتی رسانه‌ها خبر یا عکسی از محمد خاتمی منتشر نکردند اما مجددا اخبار و عکس‌های او به خصوص در بحبوحه روزهای پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ منتشر ‌شد. همچنین دستور حصر خانگی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی نیز «مصوبه شورای عالی امنیت ملی» خوانده شده است.

محمد خاتمی حتی ممنوع الخروج نیز شده است. او ۲۶ فروردین ماه ۱۳۸۹ برای اولین بار خبر ممنوع الخروج شدن محمد خاتمی دررسانه های داخلی منتشر شد. آقای خاتمی قرار بود در اجلاس سالانه شورای تعامل در زمینه خلع سلاح هسته ای عازم هیروشیمایژاپن شود که در تماس یکی از نهادها با دفتر وی، از ممنوع الخروجی خود باخبر شد.

پس از شروع ریاست جمهوری حسن روحانی در بهار ۱۳۹۲ عده ای گمان می کردند ممنوع الخروج بودن آقای خاتمی لغو می شود بااین حال در این دوره نیز او نتوانست برای شرکت در مراسم گرامیداشت نلسون ماندلا از کشور خارج شود.

در حالی محمد خاتمی، از سال ۱۳۸۹ ممنوع الخروج است و از  آن پس ممنوع التصویر و بیان نیز شده است که در انتخابات ریاستجمهوری سال ۷۶ با بیش از ۲۰ میلیون رای رییس جمهور ایران شد.  او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ یکی از مدافعان مهدیکروبی و میرحسین موسوی، دو کاندیدای ریاست جمهوری بود. و پس از آن مدافع حسن روحانی در هر دو دوره ریاست جمهوری بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024