جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 05.10.2017, 21:12


بی بی سی: روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست و شبکه سی‌ان‌ان می‌گویند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بنا دارد هفته آینده تصمیم خود درباره پای‌بندی ایران به برجام را اعلام کند و از نظر او این توافق‌نامه «در راستای منافع» کشورش نیست.

این درحالی است که سارا سندرز، سخنگوی کاخ‌سفید در کنفرانس خبری امروز (پنجشنبه ۵ اکتبر) به خبرنگاران گفت دونالد ترامپ تصمیمش درباره برجام را گرفته و به زودی آن را علنی خواهد کرد اما درباره جزئیات آن توضیحی نداد.

او در پاسخ به این که آیا تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا با نظر اعضای شورای امنیت کاخ‌سفید همخوانی دارد یا خیر گفت دونالد ترامپ با اعضای کمیته امنیت‌ملی و مقام‌های ذیربط در این رابطه به طور مفصل رایزنی کرده است.

واشنگتن‌پست که در گزارش اختصاصی امروز خود از چند مقام و مشاور کاخ‌سفید که به شرط ناشناس‌ماندن با این روزنامه گفتگو کرده‌‎اند نقل قول کرده، نوشته «اگر چه برنامه آقای ترامپ برای مواجهه با برجام هنوز قطعی نیست» و شاید در آخرین لحظه تغییر کند اما دو نفر از مشاوران کمیته امنیت ملی کاخ‌سفید به این روزنامه گفته‌اند پیشنهاد تایید نکردن برجام را از چند هفته پیش اعضای شورای امنیت ملی پیش روی رئیس‌جمهوری قرار داده‌اند.

این در حالی است که دیروز رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت که او و دیگر مقام‌ها راهکارهای مختلفی برای مواجهه کاخ سفید با برجام برابر رئیس جمهوری قرار داده‌اند.

روز سه‌شنبه هم جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا در برابر سناتورهای آمریکایی تصریح کرد که به نظر او آمریکا نباید از توافق هسته‌ای با ایران خارج شود.

ژنرال متیس که به همراه ژنرال دانفورد، رئیس ستاد مشترک آمریکا در برابر سناتورهای کنگره آمریکا حاضر شده بود گفت: «معتقدم که اگر بتوانیم از پایبندی ایران به توافق اطمینان حاصل کنیم و اگر بتوانیم مطمئن شویم که این کار منافع ما را کاملا تأمین می‌کند، روشن است که باید در توافق بمانیم».

او سپس اضافه کرد: «در این لحظه و با توجه به اینکه هیچ نشانه‌ای خلاف این در دست نیست، تصور می‌کنم که رئیس جمهور باید ماندن ما در توافق را مورد نظر قرار دهد».

با وجود این، عصر پنجشنبه، شبکه خبری سی‌ان‌ان هم در خبری فوری از قول مقام‌های دولت آمریکا گفت آقای ترامپ قصد دارد با تایید نکردن پای‌بندی ایران به برجام، همچون داکا (طرح حمایت از مهاجران جوان بدون مدرک هویتی) تصمیم‌گیری در مورد برجام را به کنگره این کشور واگذار کند.

بدین‌ترتیب رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند ضمن راضی کردن هوادارنش که به آنها وعده داده بود به محض ورود به کاخ‌سفید «برجام را پاره می‌کند»، از زیر تصمیم‌نهایی برای خروج از این توافق بین‌المللی شانه خالی کند و آن را به دست کنگره این کشور بسپارد.

بنابر گزارش واشنگتن‌پست، آقای ترامپ احتمالا روز پنجشنبه ۱۲ اکتبر، تصمیم خود درباره برجام را اعلام خواهد کرد.

چنانچه رئیس جمهور آمریکا تا روز ۱۵ اکتبر یک بار دیگر پای‌بندی ایران را به توافق هسته‌ای تایید نکند، آن وقت این کنگره آمریکا خواهد بود که باید درباره بازگرداندن تحریم‌ها یا خروج آمریکا از برجام تصمیم‌گیری کند.

افزایش گمانه‌زنی‌ها پیرامون تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای تایید نکردن پایبندی ایران به برجام در حالی در واشنگتن افزایش یافته که هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در مجمع اقتصادی اروپا و ایران در شهر زوریخ گفت برجام یک توافق دوجانبه نیست، بلکه توافقی چند جانبه است و تاکید کرد که این توافق یه یک کشور خاص تعلق ندارد که بتواند به تنهایی آن را لغو کند.

دیگر کشورهای امضاکننده برجام هم همگی از کارآیی آن و اصرارشان بر حفظ این توافق‌نامه تاکید کرده‌اند اما آن طور که واشنگتن پست به نقل از مقام های آمریکایی نزدیک به آقای ترامپ نوشته، رئیس جمهور آمریکا برجام را «هم راستا با منافع کشورش» نمی‌داند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024