پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 04.10.2017, 20:59


به گزارش خبرگزاری فارس، ۱۸۰ عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا طی نامه‌ای به «دونالد ترامپ» رئیس جمهور ایالات متحده از وی خواستند تا به توافق هسته‌ای ایران پایبند باشد و از آن خارج نشود.

به نوشته وبگاه «جوییش تلگرافیک» در این نامه آمده است: «برخی از ما رای مثبت و برخی رای منفی به توافق هسته‌ای ایران دادیم. با این حال، ما در این عقیده که اجرای کامل این توافق، اهرم فشار بیشتری برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای تسلیحاتی بالقوه ایران فراهم کرده و فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران را کاهش می‌دهد، متحد هستیم.»

نمایندگان دموکرات در ادامه نامه خود نوشته‌اند: «برجام، توافقی ناقص است اما برای پرداختن به تمهیدات مساله‌برانگیز از جمله بندهای پایان‌دهنده به محدودیت‌های هسته‌ای ایران ، نیاز است تا ما با شرکای بین‌المللی خود در یک جایگاه بایستیم.»

ترامپ اگر تا ۱۱ روز دیگر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را اعلام نکند و بررسی این مسئله را به کنگره بفرستد، قانونگذاران آمریکایی ۶۰ روز فرصت خواهند داشت که درباره بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران تصمیم بگیرند.

وبگاه «المانیتور» نیز پیشتر نوشته بود طرح «اینارا» (INARA) که از سوی سناتور «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنا تدوین شده، به کنگره اجازه می‌دهد تمام یا برخی از ۴ بسته تحریمی هسته‌ای اصلی را علیه ایران بازگرداند و دلیل کافی به تهران برای خروج از توافق ارائه کند.

***

جیمز ماتیس: بهتر است آمریکا به برجام پایبند بماند

وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا می‌گوید تا زمانی که ایران به توافق هسته‌ای عمل می‌کند، دولت آمریکا نیز باید به این توافق پایبند بماند. ماتیس هم‌چنین طرفدار تلاش‌های دیپلماتیک در ارتباط با کره شمالی است.

جیمز ماتیس، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه (سوم اکتبر/ ۱۱ مهر) در سخنانی در سنای آمریکا گفت بهتر است دولت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران پایبند بماند، مگر آنکه  ثابت شود دولت ایران این توافق را نقض کرده است.

ماتیس گفت: «اگر ما بتوانیم تایید کنیم که ایران به توافق هسته‌ای عمل می‌کند و اگر ما به این نتیجه برسیم که این توافق منافع ملی ما را تامین می‌کند، آنگاه ما هم باید به آن پایبند بمانیم.»

به گفته وزیر دفاع آمریکا هیچ نشانه‌ای در دست نیست که خلاف فرض‌های بالا را نشان دهد، بنابراین در حال حاضر  درست‌ترین راه پایبندی به توافق هسته‌ای با ایران است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای با ایران است. او برجام را “بدترین قرارداد و ننگی برای آمریکا” اعلام کرده است. در جریان مبازرات انتخاباتی، ترامپ وعده داده بود که در صورت پیروزی از این توافق خارج خواهد شد.

رئیس جمهور آمریکا به تازگی اعلام کرد که درباره توافق هسته‌ای با ایران “تصمیم خود را گرفته است”. برخی  تحلیل‌گران احتمال می‌دهند که دولت ترامپ در گزارش نوبتی خود به کنگره درباره برجام، این‌بار پایبندی ایران را تایید نکند.

طبق مصوبه کنگره، دولت آمریکا موظف است هر سه ماه یکبار گزارشی از نحوه عمل ایران به برجام به کنگره ارائه دهد. در دو گزارش قبلی  دولت ترامپ پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید کرده است. گزارش بعدی ۱۵ اکتبر ارائه خواهد شد اگر در این گزارش پایبندی ایران تایید نشود، فرایند خروج دولت آمریکا از برجام آغاز خواهد شد.

علاوه بر وزیر دفاع آمریکا، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه این کشور نیز طرفدار ماندن آمریکا در توافق‌نامه برجام است. دیگر کشورهای عضو گروه ۵+۱ که در مذاکرات هسته‌ای با ایران مشارکت داشتند، موافق برجام و خواستار پایبندی آمریکا به این توافق‌نامه هستند.

***

گوترش: توافق هسته‌ای با ایران دستاورد بزرگی بود

فارس: دبیر کل سازمان ملل متحد می‌گوید توافق هسته‌ای با ایران دستاورد بزرگی بوده و باید حفظ شود.

به نوشته وبگاه خبری النشره، آنتونیو گوترش امروز چهارشنبه در نشست خبری خود در پاسخ به سؤالی در توافق هسته‌ای با ایران گفت که این توافق «دستاورد بزرگی» بود.

گوترش در حمایت از توافق‌ هسته‌ای گفت: در خصوص توافق هسته‌ای با ایران قبلا هم گفته‌ام که این توافق دستاورد بزرگی بود و امیدوارم این توافق حفظ شود و ادامه یابد.

دبیرکل سازمان ملل همچنین بر ضرورت اهمیت پایبندی جامعه جهانی به این توافق تأکید کرد.

گوترش بارها و به هنگام دیدار با مقامات ایران از توافق هسته‌ای با ایران حمایت کرده و خواستار حفظ آن شده است.

***

المانیتور: آیا کنگره می‌تواند توافق‌هسته‌ای را از نابودی نجات دهد؟

به گزارش فارس، پایگاه خبری تحلیلی «المانیتور» در یادداشتی به بررسی روند تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای در سیاست داخلی آمریکا پرداخته و نوشت اگر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور ایالات متحده در ماه جاری، این مسئله را تایید نکند، مجلس سنا به اکثریت نسبی برای بازگرداندن تحریم‌هایی که توافق را ازبین‌می‌برد، نیاز دارد.

در ابتدای این یادداشت با اشاره به اظهارات ترامپ که مکررا گفته بود پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تاید نمی‌کند، آمده است: «اگر چنین شود، سرنوشت توافق (هسته‌ای) در دست کنگره با اکثریت جمهوری‌خواه می‌افتد که ساده‌ترین راهکارش اعمال مجدد تحریم‌های هسته‌ای خواهد بود که توافق را ازبین می‌برد.»

مجلس سنا هم‌اکنون ۵۲ عضو جمهوری‌خواه از ۱۰۰ عضو در مجموع دارد، و برخلاف دیگر طرح‌ها، سنا درباره توافق هسته‌ای فقط به ۵۱ رای منفی نیاز دارد تا دوباره تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای را علیه ایران اعمال کند.

یک دستیار در مجلس سنا به المانیتور گفت: «اگر به اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان و سنا نگاه کنید، هیچکدام به توافق هسته‌ای ایران در جریان بررسی سال ۲۰۱۵ رای ندادند. پس فشار بر آنها زیاد خواهد بود.»

این پایگاه خبری با بیان اینکه مخالفان توافق، برای بدترین سناریو آماده می‌شوند، به نقل از «جان فینر» رئیس دفتر وزیر خارجه پیشین آمریکا نوشت: «ممکن است در موقعیتی قرار بگیریم که دولت پایبندی (ایران به توافق) را تایید نکند و کنگره نیز بگوید خب پس دولت نظر خودش درباره توافق را اعلام کرد و این شاید بدون آنکه به عواقبش فکر شده باشد، اجرا شود.»

بر این اساس، طرح «اینارا» (INARA) که از سوی سناتور «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنا تدوین شده، به کنگره اجازه می‌دهد تمام یا برخی از ۴ بسته تحریمی هسته‌ای اصلی را علیه ایران بازگرداند و دلیل کافی به تهران برای خروج از توافق ارائه کند.

المانیتور اما در ادامه به نقل از سناتور کریس مورفی نوشت که شاید نتوان کنگره را قادر به ازبین بردن توافق دانست: «گمان نمی‌کنم جمهوری‌خواهان بخواهند مسئول رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای باشند... اما معتقدم دلایل کافی برای جمهوری‌خواهان وجود دارد که نخواهند ایران را در مسیر کره شمالی و رسیدن به سلاح هسته‌ای قرار دهند.»

این نشریه با بیان اینکه حتی برخی از شدیدترین مخالفان توافق هسته‌ای نیز اکنون نسبت به تعجیل کنگره در اقدام برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران هشدار می‌دهند، افزود قانونگذاران آمریکایی معتقدند دولت ترامپ بدون برنامه‌ای درباره توافق هسته‌ای است و فقط آن را به کنگره واگذار می‌کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024