جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 27.09.2017, 19:53


کمپین حقوق بشر در ایران قویا فرمان جدید منع سفر به آمریکا که در تاریخ ۲ مهرماه ۱۳۹۶ توسط دولت دونالد ترامپ اعلام شده و شهروندان ایران و هفت کشور دیگر را هدف قرار می‌دهد محکوم می‌کند. اثرفراگیر وخودسرانه فرمان جدید منع سفر به آمریکا بر شهروندان ایران غیرقابل توجیه و هدیه‌ای به تندروها در  ایران است که می‌خواهند ملت ایران را منزوی و از تعامل آنها با جهان خارج جلوگیری کنند.

هادی قائمی، مدیر اجرایی کمپین گفت: «این فرمان منع سفر بیرحمانه، غیرمنطقی و علیه منافع ملی آمریکاست.»

وی افزود: «چنین تبعیض کلی نمی‌تواند بین مردم ایران و مقامات ایران تفاوت قایل شود. این مجازات دسته جمعی همه مردم ایران برای سیاست‌های دولت ایران است.»

فرمان جدید منع سفر ترامپ توخالی بودن حرفهای اخیر وی در هفتاد و دومین نشست مجمع سازمان ملل متحد در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ را نشان می‌دهد که طی آن گفته بود: «مردم خوب ایران خواهان تغییر هستند» و «رهبران ایران از هرچیز بیشتر از مردم ایران می هراسند.» کمتر از یک هفته پس از این سخنان، او میلیون‌ها «مردم خوب» را با صدور این ممنوعیت سفر فراگیر مجازات کرد.

این فرمان منع سفر همچنین صدها هزار شهروند ایرانی-آمریکایی که خدمات بسیار موثری به اقتصاد و فرهنگ آمریکا می‌کنند را از سفر اعضای خانواده آنها به امریکا محروم می‌کند.

علاوه بر این، ماهیت کور این ممنوعیت سفر دهها هزار پناهجو و فعال حقوق بشر ایرانی که در اروپا و در سراسر جهان زندگی می‌کنند را تحت تاثیر قرار می‌دهد و آنها دیگر نمی‌توانند به این کشور سفر کنند.

هادی قائمی گفت: «به عنوان یک سازمان حقوق بشر مستقر در آمریکا، سفرهای منظم و دیدار با منتقدان ایرانی که در خارج از ایران زندگی می‌کنند بخش مهمی از فعالیت ماست—این افراد برای تحقیقات و ترسیم وضعیت موجود، ضروری هستند. اینک همه این قربانیان در یک ممنوعیت غیرقانونی اسیر شده‌اند.»

طبق فرمان ریاست جمهوری که در تاریخ دوم مهرماه صادر شد، «ورود اتباع ایران به ایالات متحده آمریکا به عنوان مهاجران و غیر مهاجران بدین‌وسیله به حالت تعلیق درآمده است، به استثنای ورود این اتباع تحت ویزاهای معتبر دانشجویی (F و M) و مبادله دانشجو (J) که به حالت تعلیق در نمی‌آید، هرچند این افراد مورد بازرسی و نظارت‌های افزوده قرار خواهند گرفت.»

این فرمان همچنین اعلام می کند: «دولت ایران به طور منظم با دولت ایالات متحده در شناسایی تهدیدات امنیتی همکاری نمی‌کند، حداقل یک معیار ریسک اصلی را رعایت نمی‌کند، منبع تهدیدهای جدی تروریستی است، و اتباع خود را پس از صدور دستور نهایی برای اخراج آنها از ایالات متحده آمریکا نمی پذیرد.»

نگرانی‌های امنیتی و تروریستی که در پس این ممنوعیت عنوان می‌شوند با واقعیت‌ها همخوانی ندارد از جمله آنکه:‌ شهروندان ایرانی هرگز در خاک ایالات متحده به یک حمله تروریستی دست نزده‌اند.

کمپین حقوق بشر در ایران از دولت ترامپ می‌خواهد تا فورا این ممنوعیت سفر که نقشی در محافظت از امنیت ایالات متحده  ندارد و در عین حال ناقض حقوق میلیون‌ها نفر است را لغو نماید.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024