سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 25.09.2017, 17:47


فرزند محمود بهشتی لنگرودی، فعال کانون صنفی معلمان به کمپین حقوق بشر در ایران گفت حکم پنج سال حبس پدرش به اتهام تبانی و اجتماع علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام از پرونده سوم تایید شده است. به گفته او این حکم روز دوشنبه سوم مهرماه از سوی شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر به وکیل آقای بهشتی ابلاغ شده است. به این ترتیب این فعال صنفی که در زندان اوین به سر می‌برد مجموعا با ۱۴ سال حبس مواجه شده است.

ابوذر بهشتی به کمپین با اظهار تاسف از این حکم دادگاه به کمپین گفت: «پدر من خواستار توقف اجرای این احکام غیرمنطقی تا بررسی پرونده در دادگاه علنی با حضور هیات منصفه طبق اصل ۱۶۸ قانون اساسی است. پدر من هر بار به دلیل فعالیت‌های صنفی بازداشت شده و مستنداتی که برای اتهامات او در سه پرونده مطرح کرده‌اند، شرکت در تجمعات غیرقانونی مثلا در مقابل مجلس و عضویت در تشکل غیرقانونی است در حالی که این دو استناد خود مشکل دارد. طبق اصل ۲۷ قانون اساسی شرکت در تجمعات مسالمت‌آمیز قانونی است و کانون صنفی معلمان هم از سال ۷۸ با مجوز رسمی تاسیس شده و هیچ‌گاه تشکل غیرقانونی نبوده است.»

به گفته محمود بهشتی به دلیل اعتصاب‌های پیاپی غذا کیسه صفرای خود را و بخشی از کبدش را از دست داده و همچنین با بیماری کلیه مواجه است. اکنون خانواده او نگران شروع اعتصاب مجدد این فعال صنفی در اعتراض به حکم پرونده سومش هستند.

محمود بهشتی صبح روز بیست و یکم شهریور ۹۶ برای اجرای حکم ۹ سال حبس خود از دو پرونده بازداشت و به زندان اوین منتقل شد و اکنون در بند هفت زندان اوین به سر می‌برد و با تایید حکم پنج سال از پرونده سوم نیز مواجه شده است. این فعال معلمان در هر سه پرونده خود به دو اتهام مشابه «تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» محکوم شده است. در پرونده اول به چهار سال حبس، در پرونده دوم به پنج سال حبس و در پرونده سوم مجددا به پنج سال دیگر محکوم شده است.

آقای بهشتی در تاریخ ۲۳ اسفند ۸۵ به دلیل شرکت در تجمع معلمان در مقابل مجلس در اعتراض به استرداد لایحه خدمات کشوری بازداشت و پس از یک ماه حضور در سلول انفرادی در اواخر فروردین ماه ۸۶ از زندان اوین آزاد شد. او در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی در سال ۱۳۸۶ به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی به چهار سال حبس تعلیقی محکوم شد.

پس از آن او مجددا در اردبیهشت ۸۹ پس از این‌که در اعتراض به وضعیت رسول بداقی، معلم و همکارش در زندان اوین، دست به اعتصاب غذا زده بود، بازداشت شد و پس از دو ماه حضور در سلول انفرادی از زندان اوین آزاد شد. او در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی مجددا به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد.

این فعال صنفی مجددا چهارم شهریور ماه ۹۴ توسط ماموران قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران بازداشت و روانه زندان اوین شد. او در اربیهشت ماه ۹۵ در اعتراض به حبسش و با مطالبه توقف اجرای حکم و برگزاری دادگاه علنی، اقدام به اعتصاب غذای خشک کرد که منجر به خونریزی معده‌اش شد و از زندان به بیمارستان منتقل شد. او ۲۳ روز بعد در حالی که هنوز در بیمارستان بود با دستور مقامات قضایی آزاد شد. با این حال این فعال معلمان برای این بازداشت سوم نیز به مجددا به اتهام  اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام به پنج سال حبس تعزیری از سوی قاضی مقیسه محکوم شد.

ابوذر بهشتی که اکنون در کانادا زندگی می‌کند با اظهار این‌که پس از آزاد شدن پدرش در اردبیهشت ۹۵ تا زمان بازداشت در بیست و یکم شهریور ماه امسال مرتب از سوی دادستانی نامه‌های احضار و ضبط وثیقه برای آقای بهشتی ارسال می‌شده است به کمپین گفت: «پس از مدتی از آزاد شدن پدرم مرتب برای او نامه‌ای می‌آمد که باید برای اجرای حکم خودش را معرفی کند یا نامه‌های برای ضبط وثیقه می‌آمد. پدرم مدت‌ها کارش این بود که هفته‌ای یک‌ بار به دادستانی برود. او به آن‌ها می‌گفت من خودم به زندان اوین نمی‌روم شما باید من را با حکم دستگیر کنید. یک بار شخصی به او گفته بود که اگر ما شما را دستگیر کنیم موضوع را رسانه‌ای می‌کنید که پدرم گفته بود صدرصد رسانه‌ای می‌کنم. تا این‌که اقای حاج مرادی، نماینده دادستان به پدرم گفته بود دیگر شما به دادستانی نیا و هر وقت ما خواستیم شما را بازداشت می‌کنیم. و بالاخره ماموران ریختند در خانه و او را برای اجرای دو حکم به اوین مننتقل کردند.»

محمود بهشتی لنگرودی خود روز هفتم شهریور در نامه‌ای که در کانال تلگرام کانون صنفی معلمان منتشر شد، نوشت که دادستانی تهران روز ششم شهریور در یک تماس تلفنی به او اعلام کرد چنان چه ظرف ده روز خود را به زندان اوین معرفی نکند، ضبط وثیقه‌اش «عملیاتی» خواهد شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024