پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 20.09.2017, 8:00


یک فعال کارگری که نخواست نامش فاش شود، روز بیست و هشت شهریور به کمپین گفت نیروهای گارد ضد شورش با حمله به تجمع کارگران ماشین آلات «هپکو» و تجمع کارگران «ساخت و ساز صنایع آذرآب»، با ضرب و شتم و بازداشت تعدادی از معترضان، کارگران را پراکنده کرده‌اند. این دو کارخانه در شهر اراک واقع در استان «مرکزی» و در یکی از صنعتی‌ترین مناطق ایران قرار گرفته است.

این فعال کارگری به کمپین گفت کارگران برای دریافت دستمزد قانونی که ماه‌ها به تعویق افتاده، ناچار به تجمع شده‌اند و پلیس به سود کارفرما دخالت کرده است. منبع مطلع گفت به دلیل ایجاد فضای امنیتی و فقدان  اطلاع‌رسانی، تخمین شمار کارگران بازداشت شده ممکن نیست: «پلیس و گارد ضد شورش حمله کرد و هر کس جلوش بود بازداشت کرد و کتک زد و به پلیس امنیت برد، هنوز نمی‌دانیم چند نفر بازداشت شده‌اند و یا چه اتهامی برایشان در نظر گرفته‌اند ولی صحبت از بیست سی بازداشتی است.»

خبرگزاری دولتی ایلنا خبر تجمع کارگران معترض را تایید کرده و از خشونت پلیس و ضرب و شتم و بازداشت کارگران معترض سخنی به میان نیاورده است، این خبرگزاری نوشته است که پیگیری‌هایش برای تماس با مسئولان کارخانه و کارفرما بی‌نتیجه مانده است.

در تصاویری که از این تجمع‌ها در فضای مجازی دست به دست می‌شود، حضور پرشمار نیروهای یگان ویژه پلیس و آثار ضرب و شتم روی کارگران محسوس است. در یکی از این ویدئوها کارگران معترض خطاب به نیروهای پلیس شعار می‌دهند: «کارگر بیچاره، کتک زدن نداره.»

خبرگزاری دولتی ایلنا از قول کارگران معترض صنایع آذرآب نوشته است که آن‌ها چهار ماه مزد کارگری خود را دریافت نکرده‌اند. از سرگیری فعالیت‌های کارخانه و رفع مسئله‌ بدهی‌های بیمه‌ای و بانکی این واحد صنعتی از دیگر خواسته‌های کارگران است که در عین حال مالک بخشی از سهام این کارخانه نیز محسوب می‌شوند.

کارگران مجتمع هپکو نیز از زمستان سال ۱۳۹۵ و به مدت دست کم شش ماه دستمزد و حق بیمه خود را دریافت نکرده‌اند. خبرگزاری دولتی ایلنا نوشته است دریافت ناقص دستمزد، کارگران این مجتمع را به خیابان کشانده است. فعال کارگری که نخواست نامش فاش شود به کمپین گفت «برخورد امنیتی» جمهوری اسلامی با مطالبات صنفی و مزدی کارگران مصداق نقض قانون اساسی و قانون کار است. او به کمپین گفت: «تظاهرات مسالمت آمیز برای هر شهروندی در قانون اساسی جرم نیست و کارگری که حقوقش را نگرفته و زن و بچه‌اش گرسنه است، مجبور است اعتراض کند، قوه قضائیه باید دستمزد کارگر را از کارخانه بگیرد نه این که کارگران را زندانی کند.»

طبق اصل‏ بیست و هفت قانون اساسی، تشکیل‏ اجتماعات‏ و راه‏ پیمایی‏‌ها، بدون‏ حمل‏ سلاح‏ و به‏ شرط آن‏ که‏ مخل‏ به‏ مبانی‏ اسلام‏ نباشد آزاد است‏. فعال کارگری به کمپین گفت کارگران معترض مسلح نبوده‌اند و «مخل امنیت یا اسلام» نشده‌اند: «کارگران مسلح نبودند و تجمع هم که کاری به اسلام ندارد ولی این پلیس بود که مسلح بود و تیر هوایی شلیک کرد، کاش قانون اساسی و قوه قضائیه فکری هم برای کارهای غیرقانونی پلیس بکند.»

برخورد نیروهای امنیتی و قوه قضائیه با فعالان صنفی و کارگری و بازداشت و سرکوب اعتصاب‌ها و تجمع‌های مسالمت‌آمیز، یکی از موضوعات اعتراض فعالان کارگری و صنفی در سال‌های اخیر بوده است. تعداد زیادی از کارگران معترض به اتهام فعالیت‌های مسالمت‌آمیز و با پرونده‌سازی نیروهای امنیتی بازداشت، زندانی و تبعید شده‌اند. رضا شهابی، راننده اتوبوس و عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد، یکی از فعالان کارگری است که در اعتراض به بازداشت و زندانی شدن دوباره‌اش از روز نوزدهم مرداد، در زندان رجایی شهر کرج (گوهردشت) دست به اعتصاب غذا زده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024