شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 28.08.2017, 16:57


پیام تسلیت عباس امیرانتظام

عباس امیرانتظام، معاون نخست‌وزیر در دولت موقت، در پیامی به مناسبت درگذشت دکتر ابراهیم یزدی نوشت:

به نام حامى حق
یاران جملگى مى‌روند و من در ادامه این راه پر فراز ونشیب مى‌مانم یكه و تنها با كوله بارى از خاطرات تلخ و شیرین ....

با كمال تاسف و تاثر فراوان از سوى خود و همسرم درگذشت دوست دیرینه، وطن‌دوست آزاده و سیاستمدار برجسته را به جامعه سیاسى ایران و كلیه مبارزان راه آزادى، یكایک یاران و همفكران ایشان در نهضت آزادى، و خانواده محترم شان  بالاخص همسر و همراه وفادار بانو ثورى طلیعه(یزدى)و فرزندان برومند ایشان، و كلیه بستگان معزز صمیمانه  تسلیت عرض مى نمایم.

بدون شک تلاش‌هاى خستگى ناپذیر و بى وقفه ایشان طى دهه‌ها پیش و پس از وقوع  انقلاب اسلامى در راستاى بنا نهادن جامعه اى كه آرزومند آن بودند در صفحات تاریخ معاصر كشورمان جاویدان و به یادگار خواهد ماند.

از خالق هستى آرزومند آمرزش و آرامش روح براى این عزیز از دست رفته و صبورى وسلامت و استقامت براى خانواده محترم و تمامى همفكران و همراهان ایشان مى باشم.

نامش مانا، یادش گرامى و راهش پررهرو باد.

عباس امیرانتظام
تهران- ٦ شهریور ماه ١٣٩٦

***

تسلیت بیت آیت‌الله منتظری

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

با سلام و تحیت؛ درگذشت یار وفادار انقلاب و مردم جناب آقای دكتر ابراهیم یزدی را به خانواده محترم ایشان، دوستان، علاقه مندان، اعضای نهضت آزادی ایران و تمامی مردم قدرشناس تسلیت عرض می كنم.

زندگی پربار آن مرحوم در راه خدمت به مردم شریف این سرزمین و تبلیغ دین مبین اسلام در كشورهای مختلف جهان سپری شد.

جای تاسف فراوان دارد كه این شخصیت مدیر و مدبّر را با بی مهری های فراوان از خدمت به این سرزمین و انقلاب شكوهمند آن محروم كردند و حتی بارها این مبارز كهنسال را با اتهامات واهی در زندان ستم حبس نمودند.

از خدای مهربان برای این عزیز راحل غفران و رضوان الهی، و برای بازماندگان و تمامی مردم ایران صبر و اجر و عزت و موفقیت خواستارم.
والسلام علی عبادالله الصالحین.

بیت آیت الله العظمى منتظرى
١٣٩۶/۶/۶ - احمد منتظری

****

تسلیت دختران میرحسین و رهنورد

دختران میرحسین و رهنورد در پیامى از طرف خود و والدین محصور خود درگذشت ابراهیم یزدى را تسلیت گفته و فقدان وى را ضایعه اى بزرگ براى كشور خواندند.

به گزارش كلمه، شب گذشته ابراهیم یزدى دبیركل نهضت آزادى ایران در سن ٨٦ سالگى و پس از یك دوره بیمارى در ازمیر دار فانى را وداع گفت.

متن پیام دختران میرحسین و رهنورد به شرح زیر است:

الَّذِینَ صَبرَُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ أُوْلَئکَ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ کَبِیر

دکتر ابراهیم یزدی درگذشت اما نام و یاد نیک او و امید پایدارش به ایران آباد و آزاد باقی خواهد ماند. امیدی که باعث صبوری بسیار در برابر ظلم‌ها بود.

فقدان مرحوم دکتر ابراهیم یزدی با تجربه طولانی سیاسی به دلیل نگاه روشن و سیاست اخلاقی که به آن باور داشت ضایعه ای بزرگ برای کشور ما ایران است.

این ضایعه را از سوی والدین محصور دکتر زهرا رهنورد و مهندس میرحسین موسوی و ما دختران تسلیت میگوییم و یادش را گرامی می داریم.

کوکب، زهرا، نرگس موسوی خامنه


***

پیام تسلیت خانواده مهدی کروبی

خانواده مهدی کروبی یکی از رهبران در حصر جنبش سیز ایران با انتشار پیام درگذشت ابراهیم یزدی دبیر کل نهضت آزادی ایران را تسلیت گفتند.

به گزارش سحام در این پیام «تحمل، تدبیر و مدارا» از جمله ویژگى هاى مهم دکتر ابراهیم یزدی به عنوانن یکی از “چهره های درخشان انقلاب” عنوان شده است.

متن کامل این پیام به شرح زیر است:

انا لله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت دکتر ابراهیم یزدى، دبیرکل نهضت آزادى موجب تأثر و تألم فراوان گردید. دکتر یزدى از همراهان بنیان گذار انقلاب و اولین وزیر خارجه پس از انقلاب بود که در طول عمر با برکت اش منشأ خدمات ارزشمندى به کشور و انقلاب شد.

تحمل، تدبیر و مدارا از جمله ویژگى هاى این چهره درخشان انقلاب بود. این ضایعه را به همسر گرامى، فرزندان و دیگر بستگان آن عزیز و همچنین اعضاى محترم نهضت آزادى و طیف ملى و مذهبى تسلیت مى گوییم. از خداوند متعال براى آن مرحوم غفران الهى و براى بازماندگان صبرى جمیل مسئلت مى‌نماییم.

خانواده مهدى کروبى

***

یادداشت محسن کدیور

درگذشت خادم بزرگ ایران و اسلام رحمانی

زندگی پاک و بی‌غل و غش سران نهضت آزادی بهترین سند بی‌پایگی نامه مشکوک منسوب به آقای خمینی بر علیه نهضت آزادی ایران

درگذشت خادم بزرگ ایران و اسلام رحمانی
دکتر ابراهیم یزدی

انا لله و انا الیه راجعون

دکتر ابراهیم یزدی (۱۳۱۰-۱۳۹۶) فعال سیاسی خوش نام ایران جان به جان آفرین تسلیم کرد. ایران خادمی بزرگ را از دست داد و من در غم دوستی مجرب نشسته ام. عاش سعیدا و مات سعیدا.

یزدی دکتر داروساز از دانشگاه تهران و از ابتدای تاسیس نهضت آزادی در ۱۳۴۰ عضو نهضت بود.

در دوران اقامت هفده ساله اش در هیوستون تگزاس آمریکا (۱۳۴۰-۱۳۵۷) علاوه بر ادامه تحصیل و سپس تحقیق در بخش آسیب شناسی و فارماکولژی دانشگاه بیلور تگزاس، عضو مؤسس انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا، انجمن اسلامی پزشکان آمریکا و کانادا، جامعه مسلمانان هوستون (بزرگترین سازمان اسلامی در آمریکا) و نخستین رئیس آن، و مؤسس اولین مسجد شهر هوستون بشمار میرود.

ابراهیم یزدی از سرشناسترین مسلمانان آمریکا در دهه شصت و هفتاد میلادی بوده است.

یزدی در بین سالهای ۱۳۵۶ تا ۱۳۶۳ از مشاوران سیاسی آقای خمینی در نجف و پاریس، عضو شورای انقلاب، معاون نخست وزیر در أمور انقلاب، دومین وزیر خارجه دولت موقت جمهوری اسلامی، سرپرست موسسه کیهان، و نماینده مردم تهران در دوره اول مجلس شورای اسلامی بوده است.

در این دوران شش ساله مشی ابراهیم یزدی به تبع مهدی بازرگان اعتدال، استقلال ایران، اسلام رحمانی، اخلاق و رعایت موازین حقوق بشر بوده است. او یکی از نمایندگان موثر اقلیت مجلس در دفاع از حاکمیت ملت و اجرای قانون اساسی بود.

در دوران ده ساله (۱۳۶۳-۱۳۷۳) بعدی ابراهیم یزدی از اعضای شاخص نهضت آزادی و از دستیاران ارشد مهدی بازرگان دبیرکل نهضت آزادی از فعالان شاخص سیاسی اجتماعی ایران محسوب می شد که همانند دیگر سران نهضت آزادی متحمل مشقتهای فراوان برای اصلاح جمهوری اسلامی شد.

زندگی پاک و بی غل و غش سران نهضت آزادی از قبیل مهدی بازرگان، یدالله سحابی، احمد صدر حاج سید جوادی و ابراهیم یزدی بهترین سند بی پایگی نامه مشکوک منسوب به آقای خمینی بر علیه نهضت آزادی ایران (منتشره در دی ۱۳۶۸) است.

با درگذشت مهندس مهدی بازرگان در دی ۱۳۷۳ دکتر ابراهیم یزدی دومین دبیرکل نهضت آزادی شد. در دوران بیست و سه ساله دبیرکلی، یزدی به دلیل فعالیتهای آزادی خواهانه و مسالمت آمیزش چندین بار به زندان افتاد، تحت فشار و شکنجه و بازجوئیهای طولانی قرار گرفت.

او در دو دهه کهنسال ترین زندانی سیاسی جمهوری اسلامی بود. در این مقطع او همواره در صف مقدم دفاع از حاکمیت ملی، حکومت قانون، اجرای اصول معطلعه قانون اساسی، آزادی و دموکراسی و حقوق بشر حضوری فعال داشت.

دکتر ابراهیم یزدی اکنون با کوله باری از تجارب و اطلاعات دست اول سیاسی دار فانی را وداع و به سرای باقی شتافت. یزدی سیاستمداری بااخلاق بود. اخلاقی زیست، اخلاقی سیاست ورزی کرد، اخلاقی برای اصلاح جمهوری اسلامی و بازگرداندش به مسیر قانون اساسی مبارزه کرد و در نهایت خوشنامی از دنیا رفت.

کلاس هفتگی قرآن در منزل او قدمتی افزون بر شش دهه داشت. علاوه بر امور سیاسی در مراسم دینی و مذهبی یکی از سخنرانان اصلی نهضت آزادی بود.

آثار قلمی دکتر یزدی خصوصا کتاب خاطرات او از اسناد مهم تاریخ معاصر ایران است. امیدوارم امکان انتشار مجلدات بعد از انقلاب آن فراهم شود.

درگذشت یکی از پیش کسوتان آزادیخواهی و عدالت طلبی و حاکمیت قانون و یکی از فعالان بین المللی اسلام رحمانی را در درجه نخست به خاندان معزز یزدی: همسر، فرزندان، برادران و خواهران و دیگر بازماندگان آن فقید سعید، همرزمان او در نهضت آزادی ایران، همفکران او در تشکلهای مدنی اسلامی آمریکا، و همه علاقه مندان، شاگردان، دوستان و ادامه دهندگان راهش تسلیت عرض می کنم.

برای آن مبارز صادق رحمت و مغفرت و رضوان، و برای بازماندگانش صبر و اجر مسئلت دارم.

محسن کدیور
۵ شهریور ۱۳۹۶

***

پیام تسلیت مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم

بیش از نیم قرن در راه آزادی و سربلندی ایران تلاش کرد

به گزارش امتداد متن  پیام تسلیت مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم به شرح زیر است:

در گذشت یكی از چهره های نامدار و تاثیر گذار انقلاب اسلامی و از یاران باسابقه امام و انقلاب، جناب آقای دکتر ابراهیم یزدی، موجب تاسف و تاثر گردید.

او بیش از نیم قرن در راه آزادی و سربلندی ایران و اسلام ،در خارج و داخل ،تلاش بی وقفه داشت و پیش از انقلاب در آمریكا وكالت امام خمینی را بعهده داشت و در پاریس از یاران مورد اعتماد امام بود .

پس از پیروزی انقلاب اسلامی مناصب مهمی را در دولت موقت و پس از آن در مجلس شورا عهده دار گشت. بعد از كناره گیری از مناصب دولتی همواره با قرآن انس داشت و چند سوره از قرآن را تفسیر كرد.

با وجود اختلاف سلیقه‌ای كه با مسولین نظام داشت، هیچگاه خود را از اصل نظام جمهوری اسلامی و انقلاب جدا نكرد  وسخنان و انتقادهای خود را صریح و بی‌پرده میگفت و تا آخرین لحظات عمرش با صبوری و بردباری از دلسوزان نظام بود.

سزاوار بود كه با امثال مرحوم دكتر یزدی، كه سالها برای مبارزه باظلم و تحقق آرمانهای اسلامی تلاش كردند ، برخوردهای بهتری صورت می‌گرفت و اختلاف سلیقه ها به همدلیها روی می آورد.

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه، فقدان آن مرحوم را به ملت ایران و خانواده معززایشان و یاران آن مرحوم، تسلیت می گوید و از خدای متعال علو درجات و حشر با ائمه اطهار را برای آن مرحوم مسئلت دارد.

***

پیام تسلیت حسن روحانی

رییس جمهور در پیامی با تسلیت درگذشت ابراهیم یزدی، از درگاه ایزد منان برای آن مرحوم رحمت واسعه و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسألت کرد.

متن پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی به این شرح است:

بسم ‌الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت مرحوم دکتر ابراهیم یزدی، موجب تأثر و تألم خاطر شد.

در سال‌های سیاه استعمار خارجی و استبداد ستمشاهی که تشکیل حکومت دینی و احیای کرامت انسانی آرزویی دست نیافتنی می‌نمود، دکتر یزدی جزء پیشگامان مبارزه در محافل دانشگاهی به شمار می‌آمد. وی در ایام هجرت امام راحل به فرانسه در کنار آن حضرت بود و بعد از پیروزی انقلاب نیز در دستگاه اجرایی و مجلس شورای اسلامی انجام وظیفه نمود.

اینجانب این ضایعه را به خانواده محترم و نزدیکان ایشان تسلیت می‌گویم و از درگاه ایزد منان برای آن مرحوم رحمت واسعه و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسألت دارم.

حسن روحانی
رییس جمهوری اسلامی ایران

***

پیام تسلیت اسحاق جهانگیری

بسم الله الرحمن الرحیم
خبر درگذشت دکتر ابراهیم یزدی از مبارزان انقلابی دوران ستمشاهی و وزیر امور خارجه دولت موقت موجب تأثر و تألم شد. از خداوند بزرگ برای آن مرحوم غفران الهی و برای بازماندگان به ویژه خانواده محترم ایشان صبر و اجر مسألت دارم.

اسحاق جهانگیری
معاون اول رئیس جمهور

***

پیام تسلیت جواد ظریف

وزیر امور خارجه درگذشت «ابراهیم یزدی» وزیر اسبق امور خارجه را تسلیت گفت.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در پیامی درگذشت «ابراهیم یزدی» وزیر اسبق امور خارجه را به خانواده و کلیه بازماندگان آن فقید سعید‌ تسلیت گفت.

***

پیام تسلیت حزب اتحاد ملت ایران

یزدی نقش آفرین بخشى از تاریخ این ملت بود

بنام خدا
انا لله و انا الیه راجعون

شادروان دكتر ابراهیم یزدى كه عمرى را به تلاش و كوشش و سیاست ورزى شرافتمندانه در راه اعتلاى اسلام و ایران گذراند، چشم از جهان فروبست و به سراى باقى شتافت. اینك فقدان او موجب اندوه همه كسانیست كه چهره او را در قاب پیروزى انقلاب اسلامى در یاد دارند و یا وصف آن راشنیده اند. آن مرحوم در زمره سابقونیست كه اینك یك به یك پشت به این دنیاى دون كرده، لباس آمد و شد از تن بدر و خلعت جاودانگى در بر كرده و به دیدار معبود مى شتابند.

رستگارانى كه چرب و شیرین دنیا را برنگزیدند و رضوان الهى را جستند. رضوانى كه همواره همراه رضایت خلق است. خلقى كه در نگاه تاریخى خود همیشه خادم را از خائن باز شناخته و قدردان خدمتگزاران خویش بوده است.

مرحوم دكتر یزدى نقش آفرین بخشى از تاریخ این ملت بود و نام و یادش به نیكى ماندگار خواهد بود.

این ضایعه را به ملت ایران، بستگان و بازماندگان آن مرحوم و نیز اعضاء نهضت آزادى ایران تسلیت گفته و از خداوند متعال مى خواهیم كه او را مشمول رحمت خاصه خود قرار دهد.

حزب اتحاد ملت ایران اسلامى
١٣٩٦/٦/٦

***

پیام تسلیت حزب کارگزاران سازندگی ایران

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای مهندس محمد توسلی
رییس محترم دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران

درگذشت دکتر ابراهیم یزدی دبیرکل فقید نهضت آزادی و از یاران وفادار انقلاب اسلامی را به شما و همه فعالان سیاسی تسلیت میگوییم.

دکتر یزدی از نسل سیاستمداران آزادیخواه، میهن دوست و اسلام خواهی بود که در نهضت ملی ایران شکل گرفتند، در انقلاب اسلامی به بار نشستند و در نهضت اصلاحات پخته شدند. درک آزادیخواهانه آن مرحوم از اسلام و ایمان، تلاش برای آمیزش تجدد و تدین و نقش او در پیشبرد پیام انقلاب اسلامی در جهان غرب انکار ناپذیر است. امام خمینی رهبر فقید انقلاب اسلامی به ایشان اعتماد بسیار داشتند و پس از مسوولیتهای مهم در انقلاب و دولت موقت که به ایشان محول شد، مردم نیز با رای بالا او را به نمایندگی خود در مجلس شورای اسلامی برگزیدند تا نشان دهند که قدر سیاستمداران معتدل خویش را می دانند و پس از آن دوران و حضور در حاکمیت نیز با وجود محدودیت های سیاسی ایشان هرگز از کار سیاسی قانونی نا امید نشدند و یکی از جدی ترین جریانهای سیاسی و فکری اسلامی را رهبری کردند. جریانی که با استراتژی اتحاد و انتقاد به نوعی در میانه اپوزیسیون برانداز و حاکمیت، اولین گروه سیاسی اصلاح طلبانه در زمانه خود بود.

بر این اساس است که ما فکر میکنیم اگر یاران شما به خصوص مرحوم دکتر یزدی بنا به اعتمادی که رهبر فقید انقلاب به ایشان داشتند، اگر با تدبیر خویش و تحمل دیگران در حاکمیت می ماندند، تجارب شیرینی از همکاری روشنفکران و روحانیان شکل میگرفت که این به نفع میهن و دین بود. اما بنا به نیت پاک آن مرحومان حتی در بیرون از حاکمیت این همدلی ادامه یافت و سنگ بنای فکر اصلاحات سیاسی شد.

فهم مصلحانه و معتدلانه دکتر یزدی از امر سیاسی و تلاش برای سیاست ورزی حرفه ای چه در بعد داخلی و چه در بعد خارجی برای همه ما اصلاح طلبان و فعالان سیاسی و اجتماعی درس آموز است. اینکه هرگز نه منفعل شویم و نه خشمگین و همواره مصلح و متدین بمانیم، یک ارزش ملی است. دکتر یزدی چه در مقام یک دیپلمات در مذاکره با دنیای خارج و چه در جایگاه یک سیاستمدار حرفه ای در مذاکره با حاکمیت هرگز نا امید نشد و با وجود بی مهری های بسیار همواره فعالیت انتخاباتی را یک فریضه سیاسی می دانست. او پا به پای نسلهای مختلف سیاسی در ایران حرکت کرد و با وجود جفا و خطای برخی از جوانان و نو آمدگان چپ زده ای که نسبت به سنت سیاسی ” بازرگان - یزدی” موضعی رادیکال داشتند، هرگز کینه آنان را در دل نگرفت و همواره بخشش را بر انتقام ترجیح داد.این اخلاق سیاسی از مبانی دینی آن مرحوم شکل میگرفت که هرگز خود را فوق خطا نمی دانستند و انتقاد پذیر بودند و با وجود مبانی اصولی خویش، خطاهای راهبردی و تاکتیکی خود را می پذیرفتند و از نقد خویش ابایی نداشتند.

در این راه او به استادش مرحوم مهندس بازرگان تاسی میکرد که مصلحی معتدل و سیاستمداری متدین بود.

اینک ما همه بر شانه های آن بزرگواران ایستاده ایم. مردانی که در اوج دوران سیاه استبداد پهلوی نا امید نشدند و چراغ نخستین تشکیلات سیاسی بر اساس وظیفه دینی را بر افروختند و بی هراس از افتادن به چپ و راست بر طریق راه میانه، مسیری به سوی آزادی را گشودند. انتقادات تندروهای چپ و راست از ایشان هرگز سبب نشد چپ روی یا راست روی پیشه کنند و بجاست ایشان و مرحومان مهندس بازرگان و دکتر سحابی را از پیشتازان فکر اعتدال سیاسی و دینی در ایران معاصر بخوانیم.

زحمات ایشان هرگز از یاد ملت ایران نخواهد رفت و این محصور به یک جریان سیاسی نیست. تاریخ ناگفته های او را در سینه حفظ خواهد کرد و درباره او به انصاف قضاوت خواهد کرد.

مراتب تسلیت ما در حزب کارگزاران سازندگی ایران را بپذیرید و ما را در این غم جانکاه، که به جاست از سوی دولت و مجلس و همه ی اصلاح طلبان پاس داشته شود، شریک خویش بدانید.
برای شما و دوستان در نهضت آرزوی توفیق داریم.

حزب کارگزاران سازندگی ایران
۶ شهریور ۱۳۹۶

***

پیام تسلیت اتحاد جمهوریخواهان ایران

اتحاد جمهوریخواهان ایران:
پیام تسلیت به مناسبت درگذشت دکتر ابراهیم یزدی
دبیرکل نهضت آزادی ایران

دکتر ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی ایران، درگذشت. ابراهیم یزدی یکی از چهره های سیاسی تاثیر گذار در طول چند دهه گذشته، از یاران نزدیک آیت الله خمینی در پاریس، معاون نخست وزیر دولت موقت بازرگان، سپس وزیر خارجه در دولت موقت، نماینده دور اول مجلس و بعد از درگذشت مهندس مهدی بازرگان، دبیر کل نهضت آزادی ایران بود. طی سال های اخیر همواره از مدافعان جنبش اصلاحات در ایران بود و بارها به بهانه های مختلف بازداشت و زندانی شد.

اتحاد جمهوریخواهان ایران درگذشت دکتر ابراهیم یزدی را به خانواده و فرزندان، همراهان سیاسی ایشان و نهضت آزادی ایران تسلیت می گوید.

هیات سیاسی اجرائی
اتحاد جمهوریخواهان ایران
۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۸ اوت ۲۰۱۷

***

پیام تسلیت روابط عمومی حزب اعتماد ملی

إِنَّ الَّذینَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ المَلائِكَةُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا وَأَبشِروا بِالجَنَّةِ الَّتی كُنتُم توعَدون (فصلت ۳۰)

متاسفانه با خبر شدیم که یار باسابقه امام و انقلاب، جناب آقای دکتر ابراهیم یزدی، پس از عمری مجاهدت در راه حق و بیش از نیم قرن صبوری و شکوری دعوت حق را لبیک گفتند و به دیدار حق شتافتند. فقدان این چهره بزرگ ملی که تمام عمر خود را وقف مردم کرده بود، جبران پذیر نیست. این ضایعه را خدمت حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه)، ملت شریف ایران و یاران انقلاب تسلیت عرض می نماییم و از خداوند رحمان برای روح آن عزیز علو درجات و هم نشینی با اباعبدالله (علیه السلام) را مسألت داریم.

***

پیام تسلیت سازمان عدالت و آزادی

در پی درگذشت دبیرکل نهضت آزادی ایران شادروان دکتر ابراهیم یزدی، سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی با انتشار پیامی، درگذشت این سیاستمدار برجسته و واقعگرای ایرانی را به ملت شریف ایران و اعضای نهضت آزادی تسلیت گفت. متن این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

ازشمار دوچشم یک تن کم
وز شمار خرد، هزاران بیش

امروز، ایران سرافراز ما به سوگ چهره‌ای ماندگار و کم نظیر در عرصه سیاست نشسته است که آمیزه‌ای شگفت از میهن دوستی، دینداری، هوشمندی و استواری بود.

دکتر ابراهیم یزدی در حالی دعوت حق را لبیک گفت و سر بر آستان جانان نهاد، که از پسِ سالیانِ دراز “صبوری و شکوری” از خود سرمشقی مانا و جاودان برای سیاست‌ورزیِ پایبند به منافع ملی بر جای گذاشته است.

این سیاستمدار برجسته ایرانی، از سابقون جهاد در راه خدا و ستیز با استبداد و استعمار و از پیشگامان مبارزه برای تحقق آموزه‌های تابناک عدالت و آزادی بود و در دوران تلخ و خفقان آور ستمشاهی و در کوران تلاش در راستای براندازی استبداد داخلی، برای رهبر فقید انقلاب حضرت امام خمینی(ره) مشاوری امین و دلسوز و برای انقلابیون، پناهگاهی مطمئن و استوار به شمار می‌آمد که با بهره‌گیری از ارتباطات گسترده بین‌المللی، هوش سرشار، دانش فراوان و درایت مثال زدنیش، موانع دشواری از پیش پای انقلاب برداشت و پس از انقلاب نیز در مسند معاونت نخست وزیری و وزارت امور خارجه دولت موقت، گره‌های بسیاری گشود و راه‌های جدیدی فرا روی انقلاب و مردم گذاشت.

هزار درد و دریغ که دکتر یزدی با اینکه عضو موثر شورای انقلاب بود و در دلسوزی و دینداری و ایران دوستیش تردیدی نبود، نه تنها هیچگاه متناسب با خدمات ارزشمندش، قدر ندید و بر صدر ننشست بلکه همواره مورد بی مهری و کینه‌توزی ارباب بی‌مروت دنیا و جور و جفای اصحاب زر و زور و تزویر بود؛ اما با این حال هیچگاه از دلسوزی و خیرخواهی برای انقلاب و نظام جمهوری اسلامی دریغ نکرد و منافع ملی را فدای مصالح شخصی و گروهی نکرد.

دکتر یزدی که پس از درگذشت شادروان مهندس مهدی بازرگان، بر مسند دبیرکلی “نهضت آزادی ایران” تکیه زد، همواره به راه طی شده و پرافتخار بازرگانِ بزرگ، وفادار و پایبند بود و به عنوان شخصیتی ملی و مذهبی وعنصری تشکیلاتی و تاثیرگذار، در سپهر سیاست ایرانی با درآمیختن روشنفکری و دینداری و واقع گرایی، نقشی کارساز بر عهده گرفت و دمی از تلاش و تکاپو برای تحقق اصلاحات مسالمت‌آمیز و در چهارچوب قانون اساسی، باز نایستاد. روحش شاد و راهش پر رهرو باد!

درگذشت این سیاستمدارِ واقع‌بین و درستکار و روشنفکرِ ارزنده و دیندار، ضایعه‌ای سخت و تلخ برای ایران و اسلام است که به آسانی و ارزانی رنگ جبران نخواهد گرفت و کمتر شخصیتی خواهد توانست جای خالی آن اسوه جامعیت و مردِ ایمان و عمل را به شایستگی پر کند.

“سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی”  فقدان جانسوز شادروان دکتر ابراهیم یزدی را به ملت شریف ایران، تمامی آزادی‌خواهان و اصلاح‌طلبان جهان، اعضای محترم نهضت آزادی، خاندان سوگوار یزدی و همه علاقه‌مندان و دوستداران آن بزرگوار، تسلیت و تعزیت عرض کرده و از خداوند مهربان و دانای آشکار و نهان، برای روحِ بلندِ آن عزیزِ سفرکرده، آمرزش و آرامش ابدی و علو درجات خواستار است.

سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی
۶ شهریور ماه ۱۳۹۶


***

پیام تسلیت دکتر حبیب الله پیمان

دکترابراهیم یزدی دبیرکل نهضت آزادی ایران از زندگی ناپایدار«دنیوی» به حیات پایدار«اخروی» پیوست. دکتریزدی مسلمانی روشنفکر و آزادیخواه، مبارزی ملی و دیرپا، ازهمرزمان محمدنخشب درنهضت خداپرستان سوسیالیست و از نادر افرادی بود که لحظه ای از تعقیب اهداف و ارزشهای انسانی بازنایستاد. او درانجام تعهداتش در قبال خود، جامعه و کمک به رهایی مردم و سرزمین خویش از قیود جهل و استبداد و خودکامگی و عقب ماندگی هرگز درنگ نکرد. برای پی بردن به ارزش واهمیت مشی زندگی وی کافی است به یاد آوریم که نظایر دکتریزدی درجامعه ای زیسته و می زیند که «ناپایداری و بی ثباتی»، به یک ویژگی «پایدار» بدل شده است و حرمت «دروغ وریا»، «نقض عهد»، «قانون شکنی»، «ابن الوقتی» و نان به نرخ روز خوردن و ستایش ارباب قدرت و ثروت نزد اکثر دولتمردانش درهم شکسته و زشتی و پلیدی «خیانت» به امید، اعتمادو امانت های عمومی، پشت کردن به قول و قرارها و حیف و میل ثروتهای ملی، رنگ باخته است. رمز محبوبیت و ماندگاری نام و خاطره آنان در این است که با ارایه سرمشقی از یک عمر«پایداری و ثبات قدم»، «وفای به عهد» و «احترام به میثاق های ملی» و «ارزش های اخلاقی»، به سهم خود به حفظ و بازتولید ارزش های مزبور درخاطره و وجدان جامعه یاری رسانده و می رسانند.
این ضایعه را به همسر باوفا، فرزندان برومند، اعضای نهضت آزادی و همه یاران و دوستداران وی و مردم ایران تسلیت می گویم.

حبیب الله پیمان
ششم شهریورماه ۱۳۹۶

***

پیام تسلیت دبیرکل جماعت دعوت و اصلاح

بسم الله الرحمن الرحیم

«الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِیبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعونَ أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ»(بقره156-157)

با ایمان به قدر و مشیت الهی، خبر ناگوار درگذشت دکتر ابراهیم یزدی، از چهره‌های تأثیرگذار تاریخ معاصر و دبیرکل نهضت آزادی ایران واصل و مایه تأثر و تألم شد. وفاداری به اسلام، ایران و آزادی و حرکت در چارچوب سازوکارهای مدنی از ویژگی‌های بارز حیات اجتماعی و سیاسی ایشان بود. ضمن ادای احترام به خدمات و تلاش‌های ارزنده‌‌ی وی، از خداوند سبحان مسألت دارم روح آن شخصیت گرامی را با رحمت واسعه‌اش قرین آرامش گرداند و به خانواده محترم و همفکران و دوستدارانشان، بردباری و شکیبایی عنایت فرماید.

انا لله و انا الیه راجعون

عبدالرحمن پیرانی
دبیرکل جماعت دعوت و اصلاح

***

بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ

خبر درگذشت متفکر اسلامی، انقلابی بزرگ، مبارز دوران ستمشاهی، یار شهید دکتر مصطفی چمران، مرحوم «دکتر ابراهیم یزدی» موجب بهت و اندوه همه دلسوزان انقلاب و کشور شد.

ایشان در دوران پر فراز و فرود انقلاب برای مبارزه با ظلم رژیم ستمشاهی تلاش فراوان نمودند و در این راه از زندان و شکنجه و تبعید نهراسیدند و همواره به عنوان مشاوری امین در کنار رهبر نهضت اسلامی حضرت امام خمینی(ره) بودند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و نماینده مجلس شورای اسلامی، تا آخرین لحظات عمرشان دغدغه‌ای جز آبادانی، آزادی و سربلندی کشور نداشتند و صبورانه به دنبال حق و حقیقت بودند.

«دکتر ابراهیم یزدی» از ادوار و اولین اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران نقش بسزا و مؤثری در ایجاد و شکل گیری این تشکل اسلامی بزرگ و با سابقه دانشجویی که همچنان پابرجا مانده داشت و این نشأت گرفته از روح حق طلبانه و آزادیخواه او بود.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران درگذشت جناب آقای دکتر «ابراهیم یزدی» را به خانواده محترم ایشان، علاقه‌مندان مرحوم و همچنین خانواده بزرگ انجمن اسلامی تسلیت گفته و از خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و اجر جزیل مسئلت دارد.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران
١٣٩٦/٦/٦

***

پیام تسلیت اصلاح طلبان و دانشجویان طبس

«الَّذِینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْفائِزُونَ»

مردان خدا چه با صفا می میرند/جان باخته در راه خدا می میرند
گویی که رسیده حکم آزادیشان/خندان لب و با میل و صفا میمیرند

درگذشت ناباورانه دبیرکل نهضت آزادی ایران و بزرگ تئوریسین انقلاب اسلامی، یار دیرین خمینی کبیر، عالم مجاهد و مرد روزهای سخت؛ دکتر ابراهیم یزدی را به تمامی آزادگان، آزادی‌خواهان و جنبش های انقلابیِ عدالتخواه تسلیت و تعزیت عرض می‌نماییم.

به یقین؛ نام دکتر یزدی به عنوان صدای رسای جنبش های عدالت طلب و آزادی خواه و اسطوره صبر و شرافت در سیاست بر برگ‌ برگ تاریخ این سرزمین نقش بسته و اندیشه اش همواره جاری و ساری خواهد بود.

«اصلاح‌طلبان شهرستان طبس،
جوانان و دانشجویان اصلاح طلب(گام سوم) شهرستان طبس»


***

پیام تسلیت دکتر علی‌اصغر غروی، مسئول شاخه اصفهان نهضت آزادی ایران

پیوستن مرد راستی‌ها به ملأ اعلی

بسم الله الرّحمن الرّحیم
نوشتن پیرامون دکتر ابراهیم یزدی بسیار سخت است و شاید گفتن سخت‌تر.

تسلیت مرسوم حتماً از بار غم این فراق ابدی چیزی نمی‌کاهد.

آنچه گفتنی است آنکه فقدان شخصیتی چون ابراهیم یزدی برای دو نهال نوپا و تازه روییدۀ #آزادی_خواهی و #اصلاح_طلبی خسارتی عظیم است و جبران آن به این زودی‌ها نامیسّر.

دکتر یزدی را به حق می‌توان گفت یکی از استوانه‌های رشد جریان اصلاح طلبی در ایران اسلامی است. بی‌تردید همۀ آنان که با دکتر ابراهیم یزدی از نزدیک حشر و نشری داشته‌اند و نیز آنان که با مشی و مرام او آشنا شده‌اند و یا دورا دور نام وی را شنیده‌اند، هریک از منظری مستقل به او می‌نگرند و تعریضی متفاوت دارند. یا همۀ ابعاد شخصیت او را می‌ستایند مثل خود نگارنده این سطور، یا بعضاً به برخی از منشها و کنشهای او نقدی دارند، و یا کلاً با او مخالف هستند.

به هرحال دکتر ابراهیم یزدی را از دست داده‌ایم و قطعاً نبود او در عرصه دینی و سیاسی ایران آثاری خواهد داشت که کاستی است، نه افزونی، و همین مصیبتی بزرگ است و نیازمند جبران و تسلیت. من همین نقصان را به ملت رنج دیده و بلاکشیده در راه دست یافتن به آزادی، عدالت و قانون، تسلیت عرض می‌کنم و همچون آن مرد بردبار همیشه امیدوار به آینده‌یی بهتر، به امید تحقق همۀ این‌ها برای آحاد ملت عزیزمان، چشم براه می‌مانم.

خدای تعالی به همۀ مجاهدت‌های دکتر یزدی اجری در خور و سزاوار و شایسته عنایت فرماید.

آمین یا رب العالمین
سید علی اصغر غروی
مسؤول شاخۀ نهضت آزادی ایران در اصفهان.

***

پیام تسلیت جمعی از هواداران نهضت آزادی ایران در کرمان

مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن يَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا

ز هجران تو پرپر می زند دل / ز دل تنگی به هر در می زند دل
چو بلبل در فراق رویت ای گل / به دیوار قفس سرمیزند دل

متسفانه با خبر شدیم معلم بزرگ ما،مرد شجاع و متدین ما،سیاستمدار بی جانشین ایران و جهان،پیشرو روشنفکران دینی،عزیز ما،عشق ما
دکتر ابراهیم یزدی در شامگاه یکشنبه 5 شهریور دعوت حق را لبیک گفت.این ضایعه جبران ناپذیر را به تمامی ملت شریف ایران و مسلمانان جهان مخصوصا خانواده محترم ایشان،اعضا و هوادارن نهضت آزادی،تسلیت می گوییم.

جمعی از هواداران نهضت آزادی ایران - کرمان
۶ شهریور ۱۳۹۶

***

پیام خانواده هاشمی رفسنحانی

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت جناب آقای دکتر ابراهیم یزدی، از مبارزین انقلاب اسلامی و وزیرخارجه دولت موقت را از طرف خود وخانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی به بازماندگان، همراهان و دوستان آن مرحوم تسلیت می‌گویم.

حضور دکتر یزدی در مبارزات و همراهی با امام خمینی در نوفل شاتو، از موارد برجسته شصت سال فعالیت سیاسی آن مرحوم به شمار می‌آید.

قدرشناسی از فعالیتهای مثبت وزحمات پیشکسوتان حوزه های مختلف فعالیتهای اجتماعیِ، از وظایف ما برای حفظ میراث تاریخی و سرمایه اجتماعی جامعه است.

برای خانواده و نزدیکان دکتر یزدی اجر جزیل و صبرجمیل از درگاه الهی آرزومندم.

محسن هاشمی رفسنجانی

***

پیام تسلیت محمدرضا عارف

انالله و اناالیه راجعون
درگذشت مرحوم جناب آقای دکتر ابراهیم یزدی موجب تاثر و تالم اینجانب شد.

شادروان ابراهیم یزدی سیاست مداری مومن و منصف بود که در مبارزات ضد استبدادی و ضد استعماری همراه رهبر فقید انقلاب نقش موثری ایفا کرد و در دوران تثبیت انقلاب اسلامی نیز یکی از یاران صدیق مهندس مهدی بازرگان بود.

از خداوند منان می‌خواهم که پاداش خیرخواهی‌ها و تلاش‌های او را با رحمت گسترده خود بهشت جاودان قرار دهد. این مصیبت را به خاندان معزز یزدی بویژه به همسر محترم ایشان سرکار خانم طلیعه و همه بستگان داغدار و دوستداران آن گرامی تسلیت عرض می‌کنم.

از درگاه باریتعالی برای آن فقید سعید آمرزش و رحمت و برای بازماندگان محترم صبر و اجر و سلامتی مسالت دارم.

***

پیام تسلیت ابوالحسن بنی‌صدر

از اوئیم و بدو باز می‌گردیم

این واقعیت که مرحوم دکتر ابراهیم یزدی، در بستر مرگ، برای واپسین دیدار به ترکیه برده شد و در بیمارستانی در ازمیر، با بستگان خود، وداع کرد، می‌گوید محرومیت ایرانیان از حقوق انسان، اندازه نمی‌شناسد.

امتناع امریکا از صدور ویزا برای درمان، به کسی که مدتی دراز از عمر خویش را در دانشگاه آن کشور به تحقیق گذرانده و در خدمت دانش بوده‌است، نیز، بیانگر این واقعیت است که نه دانش و نه کرامت ونه حقوق انسان را، نزد حاکمان برامریکا، ارزشی است.

بنابراین که حق اختلاف حقی از حقوق انسان است، موافقت و مخالفت با نظرگاه‌ها، گفتارها و کردارهای یکدیگر، وقتی عمل به حق است که با رعایت حقوق دیگر و دفاع از حقوق یکدیگر همراه باشد. هرگاه چنین شد، درگذشت کسی که همه عمر برای هدفی مبارزه کرده‌ که خودبرگزیده‌است، نمی‌تواند سبب تأثر عمیق نگردد.

با همان تأثر، درگذشت دکتر یزدی را به خانواده او، به جمعیت نهضت آزادی ایران که او، دبیرکل آن بود، تسلیت می‌گویم.

۶ شهریور ۱۳۹۶
ابوالحسن بنی‌صدر

***

پیام تسلیت جمعی از فعالان ملی مذهبی

به نام خدا
با تاسف بسیار اكنون كه بیش از همیشه میهن عزیز و ملت رنجدیده ایران نیازمند حضور  زنان و مردان آرمانخواه و با اخلاقی است که راهبر و راهنمای انها در عبور از عقبه های دشوار گذار به توسعه و پیشرفت باشند، سوگوار یكی از فرزندان ازادیخواه  و مقاوم و با اخلاق خویش شده است.

افرادی همچون دکتر ابراهیم یزدی که در طول دهها سال مبارزه برای استقلال و دمکراسی در ایران صداقت و سلامت خود را به اثبات رسانده اند ، سرمایه های انسانی گرانقدر ملت برای نیل به توسعه ،آزادی و دمکراسی و عدالت هستند. فقدان این فرزندآزادیخواه و با اخلاق و همراه مقاوم  را به خانواده سر افراز یزدی ، نهضت آزادی ایران  و تمامی زنان و مردان آزاده هموطن تسلیت  میگوییم.

رضا آقاخانی، حمیداحراری، محمد بسته‌نگار، مسعود پدرام، حبیب الله پیمان، علیرضا رجایی، حسین رفیعی، رضا رییسی طوسی، احمد زیدآبادی ، حسین شاه حسینی، احسان  شریعتی، فیروزه صابر، کیوان صمیمی، طاهره طالقانی، اعظم طالقانی،  محمود عمرانی ، نظام الدین قهاری، فاطمه گوارایی، محمد محمدی اردهالی، مینو مرتاضی لنگرودی، سعید مدنی، محمد نکوروح، ناصر هاشمی

***

پیام تسلیت اعضای تحریریه ماهنامه ایران فردا

زنده‌یاد دکتر ابراهیم یزدی يار فداكار نهضت ملی و انقلاب اسلامی بود. سوابق سیاسی او مسیری طولانی از نهضت خداپرستان سوسیالیست تا نهضت آزادی را طی کرد و لذا او را باید در زمره‌ی نوادر سياستمداران خردمند، وطن‌دوست و صديق ايرانی قرار داد. وی هیچگاه در پی نام و نان نبود و در طول عمر پربرکتش هماره به اعتلای نام ایران و ایرانی اندیشید. او با وجود همه‌ی بی‌مهری‌ها، تهمت‌ها و محدودیت‌ها حاضر نشد ذره‌ای از آرمان دمکراسی و عدالت برای ایران عقب‌نشینی کند و همواره در ردیف مردان بزرگ ملی ایران قرار خواهد داشت. بی‌تردید حافظه‌ی تاریخی جامعه‌ی ایران از دکتر ابراهیم یزدی به نیکی یاد خواهد کرد.

ما ایران‌فرداییان درگذشت ایشان را به ملت، یارانش در نهضت آزادی ایران و خانواده‌ گران‌قدرش تسلیت عرض می‌کنیم‌.

ابوطالب آدینه‌وند/ فروزان آصف نخعی/ لیلا ابراهیمیان/ حمید احراری/ آرمان اسعد/ زینب اصغرپور/ شهاب اکوانیان/ طهمورث امیران/ محمد بسته‌نگار/ عماد بهاور/ پرستو بیرانوند/ شهریار پاک‌نیا/ مسعود پدرام/ عباس پور اظهری/ فائزه پوریگانه/ حبیب‌الله پیمان/ مصطفی تنها/ محمد حیدرزاده/ مهدی حیدری/ فاطمه خرمی دوست/ سعید درودی/ نازیلا دلیرنیا/ علی دینی ترکمان/ بهنام ذوقی رودسری/ علیرضا رجایی/ کمال رضوی/ سعید رضوی فقیه/ حسین رفیعی/ زهرا رمضانی/ رقیه زارع‌پور/ سهرورد زرشکیان/ سهند زرشکیان/ نسترن زینل‌لی/ بهرام سحابی/ حامد سحابی/ تقی شامخی/ احسان شریعتی/ فیروزه صابر/ محمد صادق/ کیوان صمیمی/ حسین طاهریان/ فرشته طوسی/ امیر طیرانی/ روئین عطوفت/ میکائیل عظیمی/ محمود عمرانی/ مهدی غنی/ محمد کریمی/ آریاناز گلرخ/ فاطمه گوارایی/ مصطفی محب‌کیا/ محمد محمدی آملی/ سعید مدنی/ مینو مرتاضی/ رضا مظهری/ مهدی مناف‌زاده/ آرش موسوی/ احمد موسوی/ ابوالفضل مینویی‌فر/ ندا ناجی/ حسین نوری‌نیا/ احسان هوشمند

***

پیام تسلیت جمعی از فعالین سیاسی و مدنی

انالله و انا الیه راجعون

بزرگمرد فضیلت و مجاهدت دکتر ابراهیم یزدی

پس از عمری پر از برکت و خیرخواهی و نیک‌اندیشی از خاک پر کشید و بر افلاک آشیان گزید.

دکتر یزدی از تبار بزرگانی بود که در مکتب نورانی اسلام رحمانی درس خدمت به خلق خداوند را آموخته‌ بودند و در مسیر عقلانیت و مدارا و اصلاح‌گری و روشن‌اندیشی، راست‌قامت و استوار پرچم آزادی‌خواهی ملت ایران را به دوش کشیدند و علیرغم دشواری‌ها و نامهربانی و ستم‌هایی که در این راه بر خود دیدند هرگز این پرچم را فروننهادند.

رحلت این مرد بزرگ و شریف را به ملت ایران، خانواده محترم ایشان و اعضای محترم نهضت آزادی ایران تسلیت می‌گوییم و برای آن رحیل سعید آرامش ابدی در رضوان الهی مسالت می‌نماییم.                 

سعید شریعتی - بهاره هدایت - ساجده عرب سرخی -  مهدی محمودیان - امین چالاکی - محمد داوری - علی فرخی - رضا دلبری - داود حشمتی - مهددی افشار نیک - جواد روح - سمیرا صدری - علی جمالی - مهدی اقبال - مهدی نادمی - بهرام رحمانی وحید - پرستو متینی زاده - نریمان مصطفوی - احمد قصابان - زهره ناصر - ساجده کیانوش راد - مهدی حبیبی - امیر آریا زند -  حامد شجاعی - امین قلعه‌ای - جواد علیخانی - نرگس کرباسچی - بابک زمانیان - مرجان سهرابی - نورا کنعانی - شهروز مهدی پور - آرش حسینی پژوه - سید علی طباطبایی- بهروز شاهرخ نیا - علیرضا رجبیان - امیر سیدین - علیرضا طاهری - ژیلا مکوندی - ابوالفضل قاسمی- مصطفی بهمن آبادی - علیرضا محسنی- امیر تنها - صدرا سمنانی رهبر- ابوالفضل رضایی - سهیل گوهری - امیر افراز برخورداری - علاالدین جزایری - رضا میر - مجتبی کتابچی -حسین سربندی - بهزاد عرب‌گل - بهزاد احمدی‌نیا

***

تسلیت شهیندخت مولاوردی

«دکتر ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه دولت موقت شامگاه یکشنبه در سن ۸۶ سالگی پس از دوره‌ای بیماری در شهر ازمیر ترکیه درگذشت/روحشان شاد و قرین رحمت الهی باد.»

***

پیام تسلیت محسن میردامادی

جناب آقای مهندس محمد توسلی،
رییس محترم دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران

درگذشت آقای دکتر ابراهیم یزدی دبیرکل نهضت آزادی را به خانواده محترم ایشان، جنابعالی و سایر اعضای نهضت آزادی و بستگان و دوستان ایشان تسلیت عرض می کنم.

شادروان دکتر ابراهیم یزدی از چهره های برجسته و تاثیرگذار در پیروزی انقلاب اسلامی بود که همواره دغدغه اعتلای اسلام و ایران را داشت. وی با برخورداری از کوله باری از دانش و تجربه و طی کردن فراز و نشیب های تلخ و شیرین پیوسته با صبوری و شکوری واقع بینانه و مصلحانه برای اصلاح کجروی ها و کاستی ها در عرصه سیاسی کشور تلاش کرد و در میان آزادیخواهان و اصلاحگران کشور نامی نیک از خود به یادگار گذاشت.

انشاالله خداوند متعال ایشان را در جوار رحمت بیکران خود جای دهد.

محسن میردامادی

***

پیام تسلیت عبدالله نوری

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت جناب آقای دکتر ابراهیم یزدی را خدمت همسر محترم، خانواده گرامی، بازماندگان و همفکران ایشان و ‏همه ی ایرانیان میهن دوست تسلیت عرض می نمايم‎.

ایشان، همواره در جمع خداپرستان و دین باوران ‏آزادی خواهی بود که ‏هیچ حادثه ی تلخ و شیرینی، آنها را از مرام و ‏اعتقادشان باز نداشت.‏

رادمردان عالم و وارسته ای همچون آیت الله طالقانی، مهندس مهدی بازرگان، دکتر یدالله ‏سحابی، دكتر مهدی چمران، ‏دکتر حسن حبیبی، دکتر علی شریعتی، مهندس عزت ‏الله سحابی و دکتر احمد صدر ‏حاج‌ سیدجوادی -رحمت الله علیهم-‎ ‎که در فضای تاریک استبداد و جهالت، عمر خویش را ‏وقف آگاهی بخشی و وجودشان را شمع راه آزادی ساختند‎.

اندیشمندانی دلسوز و تأثیر ‏گذار در دوره های مختلف، روشنفکرانی واقع بین، دوراندیش و ایران دوست، قرآن پژوهانی که در پی تفسیری روزآمد و ‏رحمانی از دین بودند و کنش گرانی میانه رو، که بر ‏اصول خویش پایدار و استوار ماندند.

آنان همواره دل در گرو پیشرفت ایران داشتند و خدمت به مردم را عبادت می دانستند و بر سر ‏دفاع از آزادی، عدالت و حقوق مردم، از زندان، شکنجه و تبعید پروا نداشتند و هزینه های ‏بسیار پرداختند‎.‎

از پروردگار بخشنده و مهربان، رحمت بی پایان و علو درجات برای روح آن انسان فرهیخته و سیاستمدار اخلاق مدار و شكيبایی، قرار و آرامش، برای بازماندگان طلب می کنم‎.‎

عبدالله نوری
هفتم شهریورماه ۱۳۹۶

***

برخی واکنش‌های دیگر /  گزارش خبرگزاری کار (ایلنا)

برخی از مسئولان و چهره‌های سیاسی در پیام‌های جداگانه درگذشت ابراهیم یزدی دبیرکل نهضت آزادی را تسلیت گفتند.

‏به گزارش ایلنا، نخستین واکنش به درگذشت ابراهیم یزدی را سعید شریعتی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اصلاح‌طلب داشت. او در این رابطه در توییتر خود نوشت: «مردی بزرگ از تبار مجاهدان و مصلحان امشب به سوی معبود پرگشود. روحت قرین آرامش ابدی باد. بزرگمرد سیاست ایران دکتر ابراهیم یزدی.»

همچنین سیدمصطفی تاجزاده معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات نیز در رابطه با درگذشت وزیر امور خارجه دولت موقت اظهار داشت: «ایران سیاستمداری باهوش، شجاع، تشکیلاتی، مجرب، صبور و دلسوز را از دست داد. دکتر ابراهیم یزدی تا پایان به مهندس بازرگان وفادار ماند».

فیض‌الله عربسرخی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز با انتشار عکسی از دیدار چندی قبل خود با ابراهیم یزدی تصریح کرد: «دکتر ابراهیم یزدی وزیر خارجه دولت موقت و دبیرکل نهضت آزادی، سیاستمدار برجسته کشورمان به دیدار معبود شتافت. روحش شاد و یادش گرامی».

مرتضی الویری، عضو شورای شهر تهران نیز در این رابطه در توییتر خود نوشت: «ابراهیم یزدی باور داشت ملتی که آزادی می‌خواهد، باید خود هزینه آن را بپردازد و به بیگانه وابسته نباشد. روحش شاد».

زهرا نژادبهرام، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران هم در توییتر خود نوشت: «‏انقلاب اسلامی ایران در برهه‌هایی حساس، مدیون تلاش‌ها و مجاهدت‌های مردانی چون ابراهیم یزدی بوده. با اندوه فروان درگذشتش را تسلیت می‌گوییم».

سیدعطاالله مهاجرانی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این باره چنین واکنش نشان داد: ‏«انا لله و اناالیه راجعون. درگذشت دکتر ابراهیم یزدى رهبر نهضت آزادى ایران را به خانواده و بستگان و دوستان و نهضت آزادى تسلیت میگویم. روانش شاد.»

جمیله کدیور، نماینده مجلس ششم نیز در توییتر خود نوشت: «ابراهیم یزدی بخشی از تاریخ انقلاب ایران بود که ناگفته ماند. سیاستمداری شریف که تاریخ به خوبی از او یاد خواهد کرد. روحش شاد و یادش گرامی باد».

حسین جابری انصاری، معاون وزیر امور خارجه نیز در واکنش به درگذشت وزیر اسبق امور خارجه در کانال تلگرامی خود نوشت: «انا لله و انا الیه راجعون. دکتر ابراهیم یزدی، زاده دوم مهر 1310 در قزوین و درگذشته پنجم شهریور 1396 در ازمیر ترکیه، عضو شورای انقلاب اسلامی و دومین وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران».

عبدالله مومنی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در توییتر خود خاطرنشان کرد: «دکتر ابراهیم یزدی عمری غمخوار آزادی و استقلال ایران و ایرانی بود. این مصیبت را به تمامی آزادی خواهان و ایران دوستان تسلیت می‌گویم».

غلامحسین کرباسچی هم در اینستاگرام خود در واکنش به این موضوع نوشت: «دکتر ابراهیم یزدی ازدنیا رفت. یکی از ملّی‌ترین سیاستمداران مسلمان تاریخ ایران بدرود حیات گفت».

شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی نیز درخصوص درگذشت وزیر امور خارجه دولت موقت در کانال تلگرامی خود یادآور شد: «دکتر ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه دولت موقت شامگاه یکشنبه در سن ۸۶ سالگی پس از دوره‌ای بیماری در شهر ازمیر ترکیه درگذشت/روحشان شاد و قرین رحمت الهی باد.»

داود سلیمانی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده مردم تهران در مجلس ششم نیز در این باره در کانال تلگرامی خود با انتشار عکسی از دیدار چندی پیش خود و محمد نعیمی‌پور با ابراهیم یزدی نوشت: در دوره بیماری دکتر ابراهیم یزدی و قبل از سفر ایشان برای معالجه، با دوست گرانقدرم آقای مهندس نعیمی‌پور به ملاقاتش رفتیم. آرام بود و با گرمی تمام از حضورمان استقبال کرد و کمی حال و احوال کردیم. من بعد از آزادی‌ام با او ملاقاتی نداشتم و شاید بشاشت و خوشحالی و چاق سلامتی وی با دیدنم این حس را در من بوجود آورد که او نیز خوشحال شد. این نگاه و رفتار تا آخر دیدار گرمایی خاص را در من می‌دمید. دوستان دیگری هم بودند و از هر دری سخنی، هم  از بیماری و لزوم سفر برای معالجه گفت و هم ذکر برخی خاطرات کوتاه. هنگام خداحافظی نیز برخاست و مارا مشایعت کرد، گرم و صمیمی. چون بنا بود که ابتدا به امریکا برود. از او سوال می‌کردیم و او می‌گفت که دیدار فرزندان و معالجه را در برنامه دارم. پرسیدم دکتر در امریکا پس از دیدار و معالجه می‌مانید یا برمی‌گردید و او گفت برمی‌گردم... فکر نمی‌کردم که اینک باید به سوگ او بنشینیم. اگرچه من و امثال من در مواضع سیاسی گذشته‌مان با مرحوم بازرگان و مرحوم یزدی و نهضت آزادی اختلاف دید و زاویه نگرش متفاوت داشتیم اما واقعا خلوص و سلامت و ایمان و اعتقاد آنان به اسلام و ایران را ارج می‌نهم و رفتنش را باور ندارم. شاید همین ناباوری بود که ابتدا که خبر فوت ایشان را شنیدم با دیدن تکذیبیه مهندس توسلی متوجه نشدم که آن خبر احتمالا تاریخ گذشته است و بلافاصله چون خبر منبع داشت آن تکذیبیه را نقل کردم ولی با اندکی سرچ در خبرگزاری‌ها دریافتم که متاسفانه خبر رحلت آن مرد بزرگ سیاست و اخلاق واقعیتی است که از ان گریزی نیست. روحش شاد و یادش گرامی.

سیدصادق خرازی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان و معاون اسبق وزارت امور خارجه در صفحه اینستاگرام خود نوشت: شادروان دکتر ابراهیم یزدی، انقلابی نامدار همسنگر بازرگان و شریعتی و چمران و دبیرکل نهضت آزادی ایران ساعاتی قبل چشم از این جهان فانی بر بست و به سوی دیار باقی شتافت. دکتر یزدی نامی آشنا برای همه انقلابیون درون و برون کشور بود. فارغ از همه اختلاف سلیقه‌ها و برداشت‌های متفاوت نام او در صفحات روزهای نخستین انقلاب درج شده است. اخلاق و انصاف دو مشخصه بارز این انسان شریف بود، متدین و خداترس بود. هیچگاه حاضر نشد علیه امام و انقلاب مطالب دیگر و دشمن‌شادکن بیان کند. اهل خرد و تدبیر بود و منافع ملی را بر هر باور و ایدئولوژی رجحان می‌داد. اهل عبادت و مناجات بود. خداوند او را غریق رحمت واسعه خود کند و با شهدای اسلام و همه بزرگان دین‌دار دین‌باور محشور فرماید.

مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران و رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان نیز در پیامی به مناسبت درگذشت وزیر امور خارج دولت موقت عنوان کرد: دکتر ابراهیم یزدی انقلابی همرزم و همسنگر دکتر مصطفی چمران و دکتر علی شریعتی به دیدار حق شتافت، ابراهیم یزدی وزیر خارجه دولت موقت که تشرع و تدین و خدا ترسی او زبانزد بود به رغم اختلاف نظر و تفاوت سلیقه همواره از نظام جمهوری اسلامی ایران و اعتلا و استقلال آن دفاع کرد و منافع ملی را بر منافع حزبی و جناحی برتری می‌داد. او از نسل سیاستمدارانی بود که اخلاق‌گرایی و واقع‌نگری در مواضع و ادبیات رفتاریش پررنگ و برجسته بود، نسلی که سیاست را نه خدعه که خدمت، نه کسب منفعت که درک محنت می‌دانستند، نسلی که انقلاب و نظام برآمده از ان را هماره ایام بر خود و مصلحت فردی خود تفوق دادند. نسلی که تشرع و تدین و تشخص و تقید را معنایی اصیل دادند و بلکه بالاتر، آن را زیستند. این ضایعه تاسف بار و فقدان دردناک را به خانواده و علاقه‌مندان ایشان تسلیت عرض می‌کنم.

حسن خمینی با انتشار تصاویری از امام(ره) و ابراهیم یزدی در اینستاگرام نوشت: درگذشت یکى از نخستین وزراى خارجه جمهورى اسلامى مرحوم دکتر ابراهیم یزدى را به دوستان و خانواده ایشان تسلیت عرض مى‌نمایم و از خداى متعال براى ایشان غفران واسع مسئلت دارم.

محمود احمدی‌نژاد رییس‌ جمهور سابق هم با صدور پیامی درگذشت ابراهیم یزدی وزیر امورخارجه در دولت موقت جمهوری اسلامی ایران را تسلیت گفت. رییس جمهور سابق در پیام خود نوشت: «با نهایت تاسف، در گذشت جناب آقای دکتر ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه دولت موقت جمهوری اسلامی ایران را که در طول سالیان متمادی نیز محور وحدت و فعالیت های سیاسی و اسلامی دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا بود،  تسلیت عرض می کنم.

از خداوند منان برای آن مرحوم، مغفرت و رحمت واسعه الهی را مسالت می کنم و برای خانواده محترم ، بستگان و دوستداران ایشان صبر سلامتی و موفقیت آرزومندم.»

غلامرضا حیدری عضو فراکسیون امید نیز در واکنش به این موضوع در توئیتر خود نوشت: «درگذشت دکتر ابراهیم یزدی مسلمان مبارز و آزادیخواه که دغدغه ساختن ایرانی آباد و پیشرفته را داشت به همه ایرانیان تسلیت می‌گویم».



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024